Blästra och lacka aluram i Gbg?

Stisse

Ny medlem
Tjenare!
Pendlarn håller på att få nytt utförande. I det ingår att den ska lackas om. Såg för sunkig ut, flagad färg, svart, kawasakigrön och orginal-anodiseringen i en salig blandning. Gör ju inget då den blir mindre stöldbegärlig och så - men samtidigt är man ju lite fåfäng... : )
Har badat den i bromsolja och färgborttagningsmedel och börjat gnugga och småslipa. Men det första lagret lack (lackad Kawasaki-grön av seriös lackerarfrima -98) vägrar släppa, inget biter på det förutom att slipa, slipa, slipa. Orkar inte och det blir inget bra. Dock så släpper det yttersta lagret färg lätt och fint (svart sprayfärg ful-lackat över det gröna för fyra år sedan).

På Vättleturen igår så nämndes det om någon som blästrade och lackade för några hundringar.

Men blästringen får ju ske med hyfsat varsam hand av någon som kan, aluram vetni. Dock är det en tjockväggig sak från -92, ingen ölburk precis. Det är nog därför den hållt så bra.

Tips?

M

mircxk

Guest
Thinner biter, om inte saltsyran i färgborttagningsmedlet gör det, det finns dock ett par olika sorter att välja, beror på lacken.

magura

Medlem
Det kommer med all sanolikhet bli tal om att blästra med sand och då blir ytan väldigt grov och behöver slipas före målning. Försök med färgbortagningsmedel. Jag har för mig att det står om detta på under rubriken läsvärt eller vad det nu heter. Finns en kille i järnringen som är bra på blötlack. kommer inte ihåg vad firman heter men kolla med bobmalin här på forumet hon bör veta.
Olof

slhap

Ny medlem
jag har fått ett par ramar blästrade och lackade förut, säg till när du lämnar in den för blästring att den ska pulverlackas, och således behöver blästras med en finkornigare sand. jag har för mig att det kostade en peng extra, men fortfarande överkomligt.

en pulverlack med zinkgrund på detta så har du ett bra rostskydd och en färg som håller för ganska mycket misshandel. tänk bara på att sätta skruvar i alla gängor som du vill kunna använda sedan, och om du inte orkar knacka ur lagerbanorna så köper du stora "gummi korkar" och trycker fast i lagerbanorna.

Åke

Aktiv medlem
Hej det va jag som nämde detta igår. När frågan va uppe sist så http://happymtb.org/forum/read.php/1/361170/361733#msg-361733 rekomenderades Guson som tog 400 kr för blästring och lack. Har inte testat själv.

Vi lackerar allt utom bilar.
Verksamhet

--------------------------------------------------------------------------------
Produkter/Tjänster
Tillverkning av fasadpartier, dörrar och fönster i stål och rostfritt
--------------------------------------------------------------------------------
Varumärken/Specialiteter
Lackering, pulver, våtfärg, maskeringsmaskiner.
Adressuppgifter Guson Industri AB
Banehagsg. 1
Byggnad 9 414 51 GÖTEBORG 031-14 44 82
Även 031-14 44 45
Fax 031-14 44 82
Tillverkning, Verkstad Frillesås 0340-65 30 50
Fax 0340-65 30 53

nilebiker

Medlem
Guson lackade min ram för två år sedan med svart, halvmatt pulver. Riktigt fin yta som sitter fast och verkar tåla hur mycket som helst.

Stisse

Ny medlem
Tackar för tipsen boys!
Just nu gör jag ett nytt (sista) försök med lackborttagning. Annars får det nog bli farbror Bläster hanterad av ett proffs.

triple

Medlem
Har fått fälgar till en MC lackad där på Guson. Det är ju helt klart värt pengarna eftersom det var billigt, men helt topp blev det inte. Nu var jag extremt petig vad gällde den MC:en, men bara så du vet. Det var som ett litet sandkorn fastnat i lacken på ett ställe, inte mycket alltså, men inte perfekt!

Jag skulle dock tänka mig att lacka cykeln där med take på priset och att jag den ändå får en massa stryk i skogen. Pullverlack tål mycket stryk.

Stisse

Ny medlem
Nu händer det grejer! Tjackade nytt färgborttagningsmedel hos min lokale nasare i färgbranschen... Kom och tänka på att det kanske kunde bero på att det gamla medlet var typ åtta år gammalt i bruten förpackning. En del viktiga och aggresiva molekyler kan med tiden tappat intresset och delat upp sig eller förenats till fredligare saker.
Det nya medlet har legat på i två timmar nu och lacken börjar korva sig så fint så. Imorgon är det nog bara att spola av med högtryck. Blästring kan nog undvikas trots allt. Puh!
Sen funderar jag faktiskt på om jag kanske skulle ha kvar ursprungsfinishen på ramen. den ser ganska schysst ut såhär i perspektiv. Lite retro, en olivgrön anodisering (Centurion Commander - 92) som är väldigt stryktålig som grädde på moset.
Men en kul kulör lockar också...så jag får se. Tack för alla tipsen i alla fall. Blir det lack blir det nog Guson.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer