Blanda 11-delars reglage & växlar?

kaj a

Medlem
Tjena

Jag har en fin, men numer mycket gammal hoj, nämligen Buddhas Ventana el Martillo. Den går som pendlare och allmän grusvägsunderhållning och Buddhas tanke om enkelhet funkar fortfarande.

Nu är det sedan länge dags att uppgradera bromsar, växlar och reglage men jag vet inte längre vad som fungerar och om jag kan blanda hejvilt.

Det sitter fortfarande 9-delade ultegra och avid bb7 bromsar. Hjulen är fortfarande fina, nav/body är Phil woods 9-delade. Svårt att byta!

Jag vill ha hydrauliska bromsar och gärna 11 delat om det går, när uppgraderingen väl görs är det lika bra att gå hela vägen.

Visst kommer inte nya 11-delade landsvägskassetter funka på bodyn? Kan jag isåfall använda 11-delade mtbkassetter tillsammans med landsvägsväxlar?

Målet är att behålla Phil Woods-naven men få lite bättre bromsar och kanske lägre lägsta växel. Jag tittar på grx, tiagra och eventuellt begagnade ultegra.

Stort tack!
//Kaj
 

Stumpy

Aktiv medlem
Ja, 11-delade MTB-kassetter (11-34 och uppåt) skall funka med bodyn för 10-delat.
Se till så att du köper en bakväxel med medium cage bara för att klara stora kassetter.
 

kaj a

Medlem
Tack! Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett? Eller har kassetten annan distans än lvg-kassetter?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
kaj a sa:
Tack! Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett? Eller har kassetten annan distans än lvg-kassetter?
Nä. Det fungerar inte. Det bästa du kan göra är att optimera utväxlingen och köra vidare med 9-delat. På en pendlare med framväxel går det ju att plocka bort någon utväxling i det högsta området och få till samma steg i princip som med ett 11-delat system. Du får billiga slitdelar och längre livslängd samt att det fungerar med dina fina nav.

Vill du ändå gå den vägen till 11-delat så kan jag vara intresserad av skivbromsade Phil Wood hjul till min pendlare.

Som ref kör jag med 12-25 9-delad kassett och 50/34 fram. Bromsar med TRP Spyre bak och Paul Components fram. Fungerar bra, håller bra och är billigt att hålla i skick.

9-delat och hydrauliska landsvögsreglage finns inte om jag inte är ute och cyklar, så du får nog avstå antigen ifrån hydrsulik eller Phil Wood.
 

kaj a

Medlem
Asch, trist!

Hur är det då med 10-delat, funkar en 10-delad lvg-kassett på min gamla body? Isåfall kan jag ju köra Tiagra/GRX.

Andra mekaniska bromsar känns fel om jag kan gå över till hydrauliska.
 

Lingon

Aktiv medlem
Vissa kombos funkar, andra inte. Jag kör 10s sram force reglage ihop med 11s force1 bakväxel och 10s shimano 11-36 xt kassett på en av mina cyklar. Funkar kanon!
 

Mayhem

Aktiv medlem
kaj a sa:
Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett?
Som redan nämnts har Shimano 11-delade kassetter med spridning 11-34T som passar på samma body som 9/10-delat. Dessa fungerar utmärkt med Shimanos landsvägsväxlar med lång cage (GS), men större kassetter än så lär det bli problem med. I sådana fall får man använda en MTB-växel och en ShiftMate som kompenserar för den annorlunda vajerutväxlingen.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Mayhem sa:
kaj a sa:
Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett?
Som redan nämnts har Shimano 11-delade kassetter med spridning 11-34T som passar på samma body som 9/10-delat. Dessa fungerar utmärkt med Shimanos landsvägsväxlar med lång cage (GS), men större kassetter än så lär det bli problem med. I sådana fall får man använda en MTB-växel och en ShiftMate som kompenserar för den annorlunda vajerutväxlingen.
11-delad kassetter har inte samma pitch mellan road och mtb så det fungerar inte.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
11-delad kassetter har inte samma pitch mellan road och mtb så det fungerar inte.
Har du provat? Den skillnaden kan inte vara tillräckligt stor för att spela någon roll:

• Sram använder samma kassetter för MTB och 1x road utan några problem med olika pitch
• Det är inga problem att matcha Sram-kassett med Shimano-drivlina och vice versa varken på road eller MTB
• Kedjorna för 11-delat är samma för road och MTB (både Shimano och Sram)
• Växelöreförlängare typ RoadLink verkar för de flesta fungera helt okej medlandsvägsväxel och MTB-kassett
 

kaj a

Medlem
Nu börjar det bli intressant på riktigt! :)

Mixa sram &shimano har jag förstått att funkar, vad jag hoppas uppnå är ett 11-delat system på en "gammal" 9-10delad body.

MTB-kassetterna ska funka upp till 11-delat på bodyn jag har, men 11-delade lvg-kassetter är bredare så de funkar inte på bodyn, om jag förstått rätt.

Lvg-kassetter har annat avstånd mellan dreven och alltså funkar inte lvg-växlar på mtb-kasetter rätt av.

Eller har jag fortfarande inte fattat?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Mayhem sa:
Bengt-re sa:
11-delad kassetter har inte samma pitch mellan road och mtb så det fungerar inte.
Har du provat? Den skillnaden kan inte vara tillräckligt stor för att spela någon roll:

• Sram använder samma kassetter för MTB och 1x road utan några problem med olika pitch
• Det är inga problem att matcha Sram-kassett med Shimano-drivlina och vice versa varken på road eller MTB
• Kedjorna för 11-delat är samma för road och MTB (både Shimano och Sram)
• Växelöreförlängare typ RoadLink verkar för de flesta fungera helt okej medlandsvägsväxel och MTB-kassett
Det skiljer ju nästan 2mm i bredd - får du det att fungera så borde du börja som trollkonstnär istället.

3,9 va 3,72 cog pitch. (3,9-3,72)×10=1,8mm vilket är ungefär en halv växel - och så feljusterat går inte tyst och fungerar knappt ens.
 

bellasoda

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Mayhem sa:
kaj a sa:
Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett?
Som redan nämnts har Shimano 11-delade kassetter med spridning 11-34T som passar på samma body som 9/10-delat. Dessa fungerar utmärkt med Shimanos landsvägsväxlar med lång cage (GS), men större kassetter än så lär det bli problem med. I sådana fall får man använda en MTB-växel och en ShiftMate som kompenserar för den annorlunda vajerutväxlingen.
11-delad kassetter har inte samma pitch mellan road och mtb så det fungerar inte.
Det är väl 11-delade Shimano 105 R7000-kassetterna det handlar om (för landsväg alltså)? De sägs passa på bakhjul som tar max 10-delat.

Om man verkligen vill uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar så kan det ju vara värt att veta att bara reglagen kostar runt 3000kr. 10-delat ligger väl runt c:a 2000kr.
 

kaj a

Medlem
bellasoda sa:
Det är väl 11-delade Shimano 105 R7000-kassetterna det handlar om (för landsväg alltså)? De sägs passa på bakhjul som tar max 10-delat.

Om man verkligen vill uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar så kan det ju vara värt att veta att bara reglagen kostar runt 3000kr. 10-delat ligger väl runt c:a 2000kr.
Jajustdet! En nog så viktig detalj! Ca 7-800 kr i skillnad för bara reglagen. Det blir kanske 10-delat Tiagra istället om jag ska köpa nytt.
Vi kan väl säga att diskussionen om 11-delat är utifrån begagnade reglage+växelförare.
 

bellasoda

Aktiv medlem
kaj a sa:
bellasoda sa:
Det är väl 11-delade Shimano 105 R7000-kassetterna det handlar om (för landsväg alltså)? De sägs passa på bakhjul som tar max 10-delat.

Om man verkligen vill uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar så kan det ju vara värt att veta att bara reglagen kostar runt 3000kr. 10-delat ligger väl runt c:a 2000kr.
Jajustdet! En nog så viktig detalj! Ca 7-800 kr i skillnad för bara reglagen. Det blir kanske 10-delat Tiagra istället om jag ska köpa nytt.
Vi kan väl säga att diskussionen om 11-delat är utifrån begagnade reglage+växelförare.
Vad har du för budget?

Ett sånt här paket är väl kanske prisvärt i sammanhanget:
https://www.wiggle.se/shimano-tiagra-4720-10-speed-disc-groupset/

Det enda du behöver komplettera med (vad jag vet) är gissningsvis bromsadapter, för jag antar att din ram inte har flat mount. Jag skulle tro att övriga delar passar rakt av, inklusive kassett och kanske till och med vevlager. Bromsskivorna behöver du kanske byta till 6-bults infästning iofs.
 

Pillo-kun

Ny medlem
Bengt-re sa:
Mayhem sa:
kaj a sa:
Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett?
Som redan nämnts har Shimano 11-delade kassetter med spridning 11-34T som passar på samma body som 9/10-delat. Dessa fungerar utmärkt med Shimanos landsvägsväxlar med lång cage (GS), men större kassetter än så lär det bli problem med. I sådana fall får man använda en MTB-växel och en ShiftMate som kompenserar för den annorlunda vajerutväxlingen.
11-delad kassetter har inte samma pitch mellan road och mtb så det fungerar inte.
Jag trodde att 11 delat räser kassett skulle passa på mitt mtb body, men icke. Mätte enbart de lösa klingorna och spacers och var samma mått som just de lösa mtb klingorna och spacers. Så det verkar som att det är spindeln som är utav olika bredd, och då betyder det att avstånden måste skilja beroende på om du är på de höga eller låga växlarna... lite lustigt.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
bellasoda sa:
Bengt-re sa:
Mayhem sa:
kaj a sa:
Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett?
Som redan nämnts har Shimano 11-delade kassetter med spridning 11-34T som passar på samma body som 9/10-delat. Dessa fungerar utmärkt med Shimanos landsvägsväxlar med lång cage (GS), men större kassetter än så lär det bli problem med. I sådana fall får man använda en MTB-växel och en ShiftMate som kompenserar för den annorlunda vajerutväxlingen.
11-delad kassetter har inte samma pitch mellan road och mtb så det fungerar inte.
Det är väl 11-delade Shimano 105 R7000-kassetterna det handlar om (för landsväg alltså)? De sägs passa på bakhjul som tar max 10-delat.

Om man verkligen vill uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar så kan det ju vara värt att veta att bara reglagen kostar runt 3000kr. 10-delat ligger väl runt c:a 2000kr.
CS-HG700-11 och CS-HG800-11 som 11-34 skall passa. Det går dock inte med 11-28 eller 11-25. Grejen är att hylsan är tunnare så att största drevet hamnar längre in - och monterar du den kassetten på ett 11-speed nav måste du montera en spacer. Dock är väl 11-34 Lite för gles för en cykel med framväxel och då är det bättre att ligga kvar på 9-delat och ha de växlar man faktiskt behöver.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Pillo-kun sa:
Bengt-re sa:
Mayhem sa:
kaj a sa:
Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett?
Som redan nämnts har Shimano 11-delade kassetter med spridning 11-34T som passar på samma body som 9/10-delat. Dessa fungerar utmärkt med Shimanos landsvägsväxlar med lång cage (GS), men större kassetter än så lär det bli problem med. I sådana fall får man använda en MTB-växel och en ShiftMate som kompenserar för den annorlunda vajerutväxlingen.
11-delad kassetter har inte samma pitch mellan road och mtb så det fungerar inte.
Jag trodde att 11 delat räser kassett skulle passa på mitt mtb body, men icke. Mätte enbart de lösa klingorna och spacers och var samma mått som just de lösa mtb klingorna och spacers. Så det verkar som att det är spindeln som är utav olika bredd, och då betyder det att avstånden måste skilja beroende på om du är på de höga eller låga växlarna... lite lustigt.
Det är tyvärr lite lurigt och extra lurigt att det är skillnader i konstruktion mellan olika utväxlingar av samna kassett. Det gäller att läsa på om man skall göra något icke mainstream då det finns många oväntade fallgropar.

Edit:
Det här med CS-HG800-11 olika utformning stötte en kollega på. Han ville byte till en tajtare kassett på en cykel levererad med 10-speed bakhjul, 11-delad reglage och CS-HG800-11 11-34 kassett. Går inte ändra utväxling utan att byta mer delar... i det fallet blev det ett nytt bakhjul för att få till 11-28 istället. Lite surt då jag sa att det skulle gå byta utväxling bara genom att byta kassett.
 
Senast ändrad:
Bengt-re sa:
kaj a sa:
Tack! Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett? Eller har kassetten annan distans än lvg-kassetter?
Nä. Det fungerar inte. Det bästa du kan göra är att optimera utväxlingen och köra vidare med 9-delat. På en pendlare med framväxel går det ju att plocka bort någon utväxling i det högsta området och få till samma steg i princip som med ett 11-delat system. Du får billiga slitdelar och längre livslängd samt att det fungerar med dina fina nav.

Vill du ändå gå den vägen till 11-delat så kan jag vara intresserad av skivbromsade Phil Wood hjul till min pendlare.

Som ref kör jag med 12-25 9-delad kassett och 50/34 fram. Bromsar med TRP Spyre bak och Paul Components fram. Fungerar bra, håller bra och är billigt att hålla i skick.

9-delat och hydrauliska landsvögsreglage finns inte om jag inte är ute och cyklar, så du får nog avstå antigen ifrån hydrsulik eller Phil Wood.
Har du fått skit i kardantuneln?

Man kan ju köra Sram 1x11 om man vill.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
3,9 va 3,72 cog pitch. (3,9-3,72)×10=1,8mm vilket är ungefär en halv växel - och så feljusterat går inte tyst och fungerar knappt ens.
Varifrån får du de siffrorna? Har du bekräftat dem själv med skjutmått? Ja det stämmer att en 11-delad landsvägskassett kräver 1,8 mm längre body än en Shimano 11-delad MTB-kassett. Men det är ju för att Shimano för MTB bedömde det som safe att istället fräsa ut dessa 1,8 mm från spindeln, då kugget för lättaste växeln alltid skulle vara tillräckligt stort för att ändå gå fri från ekrarna.
 

siebengang

Ny medlem
Alla 11x Shimano- och Sram-kassetter har samma avstånd mellan kuggarna och är på det sättet kompatibla. Även Campa 11x är tillräckligt nära för att vara kompatibel.

MTB-växlar kräver MTB-reglage och tvärtom. Landsvägsväxlar kräver landsvägsreglage och tvärtom. Det finns dock vissa adapterlösningar, t.ex. från Wolftooth. De flesta long-cage växlar klarar åtminstone 2-4 tänder större kugg än enligt spec.

Frihjulsbodyn enligt Shimano MTB-standard är väldigt smal för att rymma 11x (den har ju inte blivit bredare sedan 7x-tiderna). Därför passar 11x på MTB-nav bara med kassetter som har tillräckligt stort inre kugg så att det kan ligga längre in än den inre begränsningen av bodyn. Dvs att det ”hänger” över ekrarna. Det går med 34 tänder eller större.

Landsvägskassetter med ett mindre största kugg kräver 1,8mm (om jag minns rätt) bredare frihjulsbody, vilket 11x-kompatibla landsvägsnav har. Kallas också för ”road 11 speed” eller dyl. Landsvägskassetter är i regel bredare än MTB-kassetter. För att montera en MTB-kassett på landsvägsnav krävs det en smal spacer. Shimano har en kassett som är ”både och”, Ultegra CS-HG800 11-34. Den är smal som en MTB-kassett och kommer med denna spacern om så behövs.

Om TS vill byta till 11-delad Shimano så krävs att följande delar är 11x-kompatibla:
- Växel bak (ev. även fram)
- Växelreglage
- Kassett
- Kedja
- Kedjehjul i vanliga fall
 
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Bengt-re sa:
kaj a sa:
Tack! Men funkar en mtb-kasett tillsammans med landsvägsreglage och växel? Till exempel en 105/r7020 grupp tillsammans med mtb-kasett? Eller har kassetten annan distans än lvg-kassetter?
Nä. Det fungerar inte. Det bästa du kan göra är att optimera utväxlingen och köra vidare med 9-delat. På en pendlare med framväxel går det ju att plocka bort någon utväxling i det högsta området och få till samma steg i princip som med ett 11-delat system. Du får billiga slitdelar och längre livslängd samt att det fungerar med dina fina nav.

Vill du ändå gå den vägen till 11-delat så kan jag vara intresserad av skivbromsade Phil Wood hjul till min pendlare.

Som ref kör jag med 12-25 9-delad kassett och 50/34 fram. Bromsar med TRP Spyre bak och Paul Components fram. Fungerar bra, håller bra och är billigt att hålla i skick.

9-delat och hydrauliska landsvögsreglage finns inte om jag inte är ute och cyklar, så du får nog avstå antigen ifrån hydrsulik eller Phil Wood.
Har du fått skit i kardantuneln?

Man kan ju köra Sram 1x11 om man vill.
SRAM använder man inte.

Vad de har för usla produkter i sitt utbud är jag lyckligt omedveten om. Sram 11-delad road har väl förresten samma cog pitch och samma bredd som shimano 11-delad road så det borde inte lösa problemet.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
SRAM använder man inte.

Vad de har för usla produkter i sitt utbud är jag lyckligt omedveten om.
Ahem...
Är inte det ett väl kategoriskt uttalande? Om du inte använder sram hur vet du då att produkterna är usla? Hörsägen?

(Jag har eller har haft Campagnolo, SRAM och Shimano på olika cyklar samtidigt och finner väl ingen större kvalitetsskillnad funktionsmässigt. Däremot är känslan i funktion olika)
 

kaj a

Medlem
Tack för hjälpen allihop!

Det landar nog i Tiagra-reglage+växel (R4720+R4700)+lämplig kassett och kedja, till det deore bromsar. Vevparti får vara ett tag till.

Vevlagret är Phil Wood som funkar utmärkt så det blir kvar. Dessutom är verktyget ett problem som jag lämnar till ungarna när de tar över hojjen...

Kul diskussion som vanligt!
 

HåkanC

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
11-delad kassetter har inte samma pitch mellan road och mtb så det fungerar inte.
Är du verkligen säker på det?
Jag har nämligen en cykel som är tvärtomutrustad mot det TS efterfrågar:
Det jag har är en 11-delad MTB-bakväxel(RD-M8000) + 11-delat MTB-reglage(SL-M8000) och en 11-delad "lvg-kassett" CS-HG700 (11-34) kassetten sitter på ett nav med "MTB-body"
det fungerar väldigt bra tillsammans


/Håkan
 

Stumpy

Aktiv medlem
Har inte provat själv, men standardsvaren på TS problem brukar vara:
1. 11-34 MTB/Road-kassett.
2. Vanlig Road-kassett, men plocka bort ett drev och begränsa bakväxeln till att bara använda 10 drev.
 

n3wton

Medlem
bellasoda sa:
kaj a sa:
bellasoda sa:
Det är väl 11-delade Shimano 105 R7000-kassetterna det handlar om (för landsväg alltså)? De sägs passa på bakhjul som tar max 10-delat.

Om man verkligen vill uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar så kan det ju vara värt att veta att bara reglagen kostar runt 3000kr. 10-delat ligger väl runt c:a 2000kr.
Jajustdet! En nog så viktig detalj! Ca 7-800 kr i skillnad för bara reglagen. Det blir kanske 10-delat Tiagra istället om jag ska köpa nytt.
Vi kan väl säga att diskussionen om 11-delat är utifrån begagnade reglage+växelförare.
Vad har du för budget?

Ett sånt här paket är väl kanske prisvärt i sammanhanget:
https://www.wiggle.se/shimano-tiagra-4720-10-speed-disc-groupset/

Det enda du behöver komplettera med (vad jag vet) är gissningsvis bromsadapter, för jag antar att din ram inte har flat mount. Jag skulle tro att övriga delar passar rakt av, inklusive kassett och kanske till och med vevlager. Bromsskivorna behöver du kanske byta till 6-bults infästning iofs.
Bra rekommendation. Dock finns det ingen adapter från flat-mount till post-mount eller dylikt, förutom eventuellt något egentillverkat eller småskaligt (tror jag fick något tips någon gång om detta).

Dock inte hela världen eftersom man enkelt byter till lämpligt mtb-ok från Shimano. Liten flaggning om att de två olika bromsslangsstandarderna från Shimano (samma utvändiga men olika invändiga diameter mellan 59 och 90). Kan inte dra hela historien här men går att studera sig till.

Jag gjorde nyligen en liknande ombyggnad och landade i Tiagra 4720 + diverse lösningar, och kunde då i princip allt om vad som fungerade med vad efter många timmars funderande. Nu några månader senare är det bara bråkdelar av kunskapen kvar - det är för jäkla invecklat helt enkelt!
 

n3wton

Medlem
Miss Lycka 2.0 sa:
Tur att jag kör Campagnolo 10-delat. Det räcker och blir över.
Har varit där också, men skulle avråda från 10-delad Campa kombinerat med skivbromsar. Reglagen drar för lite wire och därför måste bromsarna justeras in rejält tight mot skivorna för att få bromsverkan innan handtagen går för långt in mot styret, vilket gör att det lätt blir skrap osv vid lite grusvägscykling. Använde BB7 Road-ok i den applikationen.

Att man sen får lite mer snärt i de 10-delade Chorusreglagen jämfört med de 10-delade Tiagra 4720 saknar man ju såklart, men hydrauliska skivbromsar ÄR en bra grej!:)
 

Lejon

Aktiv medlem
n3wton sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Tur att jag kör Campagnolo 10-delat. Det räcker och blir över.
Har varit där också, men skulle avråda från 10-delad Campa kombinerat med skivbromsar. Reglagen drar för lite wire och därför måste bromsarna justeras in rejält tight mot skivorna för att få bromsverkan innan handtagen går för långt in mot styret, vilket gör att det lätt blir skrap osv vid lite grusvägscykling. Använde BB7 Road-ok i den applikationen.

Att man sen får lite mer snärt i de 10-delade Chorusreglagen jämfört med de 10-delade Tiagra 4720 saknar man ju såklart, men hydrauliska skivbromsar ÄR en bra grej!:)
Nu hamnar vi kanske lite från ämnet, men jag vill protestera mot din avrådan: har kört med Campa 10-delade reglage och både Avid och Shimano vajerok i flera år och det funkar utmärkt tycker jag (dessutom med Sram 10-delad bakväxel och shimano/sram 10-kassett vilket är en perfekt fungerande kombo).
 

n3wton

Medlem
Lejon sa:
n3wton sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Tur att jag kör Campagnolo 10-delat. Det räcker och blir över.
Har varit där också, men skulle avråda från 10-delad Campa kombinerat med skivbromsar. Reglagen drar för lite wire och därför måste bromsarna justeras in rejält tight mot skivorna för att få bromsverkan innan handtagen går för långt in mot styret, vilket gör att det lätt blir skrap osv vid lite grusvägscykling. Använde BB7 Road-ok i den applikationen.

Att man sen får lite mer snärt i de 10-delade Chorusreglagen jämfört med de 10-delade Tiagra 4720 saknar man ju såklart, men hydrauliska skivbromsar ÄR en bra grej!:)
Nu hamnar vi kanske lite från ämnet, men jag vill protestera mot din avrådan: har kört med Campa 10-delade reglage och både Avid och Shimano vajerok i flera år och det funkar utmärkt tycker jag (dessutom med Sram 10-delad bakväxel och shimano/sram 10-kassett vilket är en perfekt fungerande kombo).
Sorry för OT, sista kommentaren om detta från min sida! Smaken är väl som baken kanske. Bromsverkan var OK men hävdar ändå att det var en kompromiss pga för lite wiredrag med de följder det fick. Ska nämnas att jag behöver bra bromsar pga cykelkärra-släpning och ibland höga krav, och att det säkert är många som tycker det fungerar tillfredställande.
 
bellasoda sa:
kaj a sa:
bellasoda sa:
Det är väl 11-delade Shimano 105 R7000-kassetterna det handlar om (för landsväg alltså)? De sägs passa på bakhjul som tar max 10-delat.

Om man verkligen vill uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar så kan det ju vara värt att veta att bara reglagen kostar runt 3000kr. 10-delat ligger väl runt c:a 2000kr.
Jajustdet! En nog så viktig detalj! Ca 7-800 kr i skillnad för bara reglagen. Det blir kanske 10-delat Tiagra istället om jag ska köpa nytt.
Vi kan väl säga att diskussionen om 11-delat är utifrån begagnade reglage+växelförare.
Vad har du för budget?

Ett sånt här paket är väl kanske prisvärt i sammanhanget:
https://www.wiggle.se/shimano-tiagra-4720-10-speed-disc-groupset/

Det enda du behöver komplettera med (vad jag vet) är gissningsvis bromsadapter, för jag antar att din ram inte har flat mount. Jag skulle tro att övriga delar passar rakt av, inklusive kassett och kanske till och med vevlager. Bromsskivorna behöver du kanske byta till 6-bults infästning iofs.
5300 för ett tiagra-gruppset. Eller en tiagra-utrustad White GX Pro för 5999 (på rea). Hur går det ihop egentligen?
 

bellasoda

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
bellasoda sa:
kaj a sa:
bellasoda sa:
Det är väl 11-delade Shimano 105 R7000-kassetterna det handlar om (för landsväg alltså)? De sägs passa på bakhjul som tar max 10-delat.

Om man verkligen vill uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar så kan det ju vara värt att veta att bara reglagen kostar runt 3000kr. 10-delat ligger väl runt c:a 2000kr.
Jajustdet! En nog så viktig detalj! Ca 7-800 kr i skillnad för bara reglagen. Det blir kanske 10-delat Tiagra istället om jag ska köpa nytt.
Vi kan väl säga att diskussionen om 11-delat är utifrån begagnade reglage+växelförare.
Vad har du för budget?

Ett sånt här paket är väl kanske prisvärt i sammanhanget:
https://www.wiggle.se/shimano-tiagra-4720-10-speed-disc-groupset/

Det enda du behöver komplettera med (vad jag vet) är gissningsvis bromsadapter, för jag antar att din ram inte har flat mount. Jag skulle tro att övriga delar passar rakt av, inklusive kassett och kanske till och med vevlager. Bromsskivorna behöver du kanske byta till 6-bults infästning iofs.
5300 för ett tiagra-gruppset. Eller en tiagra-utrustad White GX Pro för 5999 (på rea). Hur går det ihop egentligen?
Det går inte ihop. Det är därför folk tipsar om att köpa en ny cykel och istället ha två cyklar.

Hydrauliska reglage är löjligt dyra och begagnatmarknaden är inte stor heller.
 

Pfaff

Aktiv medlem
bellasoda sa:
thomaslundstrom sa:
bellasoda sa:
kaj a sa:
bellasoda sa:
Det är väl 11-delade Shimano 105 R7000-kassetterna det handlar om (för landsväg alltså)? De sägs passa på bakhjul som tar max 10-delat.

Om man verkligen vill uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar så kan det ju vara värt att veta att bara reglagen kostar runt 3000kr. 10-delat ligger väl runt c:a 2000kr.
Jajustdet! En nog så viktig detalj! Ca 7-800 kr i skillnad för bara reglagen. Det blir kanske 10-delat Tiagra istället om jag ska köpa nytt.
Vi kan väl säga att diskussionen om 11-delat är utifrån begagnade reglage+växelförare.
Vad har du för budget?

Ett sånt här paket är väl kanske prisvärt i sammanhanget:
https://www.wiggle.se/shimano-tiagra-4720-10-speed-disc-groupset/

Det enda du behöver komplettera med (vad jag vet) är gissningsvis bromsadapter, för jag antar att din ram inte har flat mount. Jag skulle tro att övriga delar passar rakt av, inklusive kassett och kanske till och med vevlager. Bromsskivorna behöver du kanske byta till 6-bults infästning iofs.
5300 för ett tiagra-gruppset. Eller en tiagra-utrustad White GX Pro för 5999 (på rea). Hur går det ihop egentligen?
Det går inte ihop. Det är därför folk tipsar om att köpa en ny cykel och istället ha två cyklar.

Hydrauliska reglage är löjligt dyra och begagnatmarknaden är inte stor heller.
Wiggle säljer setet för 3,8’. Men visst, det brukar ju va på reservdelar som vinsten håvas in.
Sen går det säkert att sänka priset om man beställer ett par hundra set i ett köp.
 

bellasoda

Aktiv medlem
Pfaff sa:
bellasoda sa:
thomaslundstrom sa:
bellasoda sa:
kaj a sa:
bellasoda sa:
Det är väl 11-delade Shimano 105 R7000-kassetterna det handlar om (för landsväg alltså)? De sägs passa på bakhjul som tar max 10-delat.

Om man verkligen vill uppgradera till 11-delat och hydrauliska bromsar så kan det ju vara värt att veta att bara reglagen kostar runt 3000kr. 10-delat ligger väl runt c:a 2000kr.
Jajustdet! En nog så viktig detalj! Ca 7-800 kr i skillnad för bara reglagen. Det blir kanske 10-delat Tiagra istället om jag ska köpa nytt.
Vi kan väl säga att diskussionen om 11-delat är utifrån begagnade reglage+växelförare.
Vad har du för budget?

Ett sånt här paket är väl kanske prisvärt i sammanhanget:
https://www.wiggle.se/shimano-tiagra-4720-10-speed-disc-groupset/

Det enda du behöver komplettera med (vad jag vet) är gissningsvis bromsadapter, för jag antar att din ram inte har flat mount. Jag skulle tro att övriga delar passar rakt av, inklusive kassett och kanske till och med vevlager. Bromsskivorna behöver du kanske byta till 6-bults infästning iofs.
5300 för ett tiagra-gruppset. Eller en tiagra-utrustad White GX Pro för 5999 (på rea). Hur går det ihop egentligen?
Det går inte ihop. Det är därför folk tipsar om att köpa en ny cykel och istället ha två cyklar.

Hydrauliska reglage är löjligt dyra och begagnatmarknaden är inte stor heller.
Wiggle säljer setet för 3,8’. Men visst, det brukar ju va på reservdelar som vinsten håvas in.
Sen går det säkert att sänka priset om man beställer ett par hundra set i ett köp.
Länken är till Wiggle. Eller vilken grupp var det du tänkte på?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer