Blanda egen sportdryck - smaksättning

Aron

Moderator
Jag tänkte testa att blanda egen sportdryck, bara för att, och funderar nu på smaksättningen. Jag behöver kunna ta med mig små portionspåsar i pulverform. Finns det någon smak i pulverform som inte smakar syntetiskt blä? Finns det kanske till och med något som smakar gott? Som referens så föredrar jag smaken av en frukt framför den av lösgodis.

Det enkla svaret är naturligtvis att blanda med saft/juice, men energitillskottet behövs under heldagar där jag cyklar med en svintung ryggsäck. Jag vill inte bära mer vikt, så det måste vara i pulverform.

Jag funderade lite i banor av att torka tex rabarber och sedan mala till pulver. Är det någon som har provat? Jag har visserligen ingen kvarn, men det är ju en senare fråga.

AX3L

Aktiv medlem
Nu svarar jag ju egentligen inte på frågan. Men jag använder fler rör av ICAs resorb/vätskeersättning med apelsinsmak i veckan än vad jag vill erkänna. Smakar nästan lite Fanta, fast surare. Borde gå att ha som bas för lite mineraler och smak och sedan kompletteras med någon energi. Har också fördelen att det blandas automagiskt iom brustabletten.

nisseson

Aktiv medlem
Brustablett, om det funkar ur smakperspektiv. Lätt att frakta, lätt att använda. Ger (om man tar vätskeersättningvarianter) lite mineraler och sånt men behöver när man sportar = tappar vätska. Jag kör med apotekets billiga variant.

Clark

Aktiv medlem
Håller med om att brustabletter funkar bra för smaksättning. Då får man även med elektrolyter (+ev. koffein).

Jag blandar ofta sportdryck själv och använder mest flytande smaksättare som jag köpt från MyProtein. Visserligen inte pulver, men flaskorna är väldigt små och räcker länge. De verkar dock inte finnas kvar i sortimentet...

Aron

Moderator
Tack för tipsen. Att spetsa en brustablett verkar ju vara det enklaste. Då får jag dessutom salt/mineraler på köpet.

Om du vill göra det svårare för dig kan du ju stoppa ner ditt fairydust till sportdryckspulver samt en sån där liten flaska med koncentrerad lime/citron? Inte stor men mkt smak.

Här är det du letar efter:
https://www.svensktkosttillskott.se/core-sports-drink-plus?da=14-8

Ett sportdrinkspulver med bas av maltodextrin och tillsatta elektrolyter.
Rätt blandad, som en isoton lösning så är den i klass med vilken färdigblandad sportdryck som helst (tex Enervit)

Väldigt prisvärt dessutom, 15,90kr/100g pulver.
Ger en kostnad på 8kr för en färdigblandad 500ml flaska (förutsatt att man blandat till 10%-ig lösning)

Vill man ha det ännu mer prisvärt, och dessutom få i sig 25% kolhydrater i form av fruktos så kan man dela 50/50 mellan sportdrinkspulver och rent strösocker.
Sportdrinken är 100% glukosbaserade kolhydrater, medan strösocker är hälften glukos hälften fruktos.
Fördelningen blir då totalt 75/25 och är väl vad som ligger inom det "optimala" spannet sett till energiintag under aktivitet.

Kompletterar man med extra mineralsalt (kalium) så är man i hamn.

EDIT:
Smaken är lite lagom friskt citron, varken stark eller syntetiskt. Jag tycker den är god tom.

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
ancientacid sa:

Rätt blandad, som en isoton lösning så är den i klass med vilken färdigblandad sportdryck som helst (tex Enervit)

Ger en kostnad på 8kr för en färdigblandad 500ml flaska (förutsatt att man blandat till 10%-ig lösning)

Vill man ha det ännu mer prisvärt, och dessutom få i sig 25% kolhydrater i form av fruktos så kan man dela 50/50 mellan sportdrinkspulver och rent strösocker.
Sportdrinken är 100% glukosbaserade kolhydrater, medan strösocker är hälften glukos hälften fruktos.
Fördelningen blir då totalt 75/25 och är väl vad som ligger inom det "optimala" spannet sett till energiintag under aktivitet.

EDIT:
Smaken är lite lagom friskt citron, varken stark eller syntetiskt. Jag tycker den är god tom.

Fast blir det billigt?
Vanligt Powerbar-pulver som jag dricker på tävling kostar ungefär 5kr/500ml om jag räknat rätt.
https://www.wiggle.co.uk/powerbar-isoactive-drink-mix-132kg/

Aron sa:
ancientacid sa:

Ehh, nä det där var inte alls vad jag frågade efter. Jag efterfrågade smaksättare, inte en säljpitch för din produkt/firma.

Jag trodde du efterfrågande en helhetslösning för att blanda egen sportdryck, missade att du hade basen klar och bara undrade över smaksättning.

Men för sakens skull så har jag inget personligt ekonomiskt intresse, bara själv en nöjd kund.

skier sa:
ancientacid sa:

EDIT:

Fast blir det billigt?
Vanligt Powerbar-pulver som jag dricker på tävling kostar ungefär 5kr/500ml om jag räknat rätt.
https://www.wiggle.co.uk/powerbar-isoactive-drink-mix-132kg/

Gjorde en snabb överslag räknat på 50g pulver till 500ml (10% lösning)
Sett till doseringen för Powerbar så blir kostnaden likvärdig, de utgår från 33g pulver per 500ml. Med samma räkneexempel får man då:
Sportdrink: 5,247kr / 500ml
Powerbar: 5,25kr / 500ml

Powerbar-pulvret har redan en inblandning av fruktos (vilket är fördelaktigt under fysisk aktivitet), och för att göra det extra tydligt hur prisvärt mitt exempel med 50% inblandning av strösocker blir så kommer det nedan:
Sportdrink: 2,62kr / 16,5g
Strösocker: 0,14kr / 16,5g
Totalt: 2,76kr / 33g pulver

Jag brukar sedan blanda i 1% mineralsalt (kaliumbaserat).
Och fördelningen med blandningen ovan blir som sagt 75% glukos, 25% fruktos.

Enkelheten med att ha såväl kolhydrater, elektrolyter samt smak är väl det starkaste argumentet för förslaget jag gav.
Men man kan för all del komma undan både billigare, och ändå få smak.

För att spinna vidare på samma bana (behåller sockret för att det i sig ger en lättdrucken sötma, och bra tillskott av fruktos)
Så kan man köra på rent maltodextrin, tex: https://www.gymgrossisten.com/supreme-maltodextrin
Maltodextrin: 0,61kr / 16,5g
Totalt: 0,75kr / 33g

I detta fall hade jag kompletterat med 1-2st High5-tabletter i brustablettform: https://www.wiggle.se/high5-zero-elektrolytdryck-20-tabletter-endast-hos-wiggle/
1 tablett ger en totalkostnad för hela drinken på 2,75kr, exakt likvärdigt med exemplet med sportsdrinkpulvret...

niner

Medlem
Tepåsar!
Te finns ju i olika smaker.
Bara att låta dra i din egna blandning till angenäm styrka och smak! Mynta t.ex!

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Är man en groggtjock solskenscyklist som undertecknad kan det ju vara en idé att inte tillföra mer kalorier än man bränner på en runda, och speciellt inte i form av monosackarider. Därför har jag skaffat dessa mineral/salt-brustabletter för längre eller varmare rundor. (De finns såklart även med kolhydrater för hårdare och snabbare cyklister som behöver bränsle snarare än att optimera den förbränning träningen ändå ger.) Smaksätt billigt, och som bonus slänger jag även in en påse baobab-pulver jag köpte billigt på Matsmart. Ger väl lite extra energi, smakar lite åt nyponsoppehållet och ibland när jag är inspirerad kan jag uppskatta hipsterprodukterna.

28756340-D899-454E-BAEB-77E0588C2200.jpeg

ancientacid sa:
Enkelheten med att ha såväl kolhydrater, elektrolyter samt smak är väl det starkaste argumentet för förslaget jag gav.
Men man kan för all del komma undan både billigare, och ändå få smak.

För att spinna vidare på samma bana (behåller sockret för att det i sig ger en lättdrucken sötma, och bra tillskott av fruktos)
Så kan man köra på rent maltodextrin, tex: https://www.gymgrossisten.com/supreme-maltodextrin
Maltodextrin: 0,61kr / 16,5g
Totalt: 0,75kr / 33g

I detta fall hade jag kompletterat med 1-2st High5-tabletter i brustablettform: https://www.wiggle.se/high5-zero-elektrolytdryck-20-tabletter-endast-hos-wiggle/
1 tablett ger en totalkostnad för hela drinken på 2,75kr, exakt likvärdigt med exemplet med sportsdrinkpulvret...

Köper du elektrolytpulver och blandar i samt lite citronsyra och flavour drops av valfri smak hamnar du lätt under 1 kr per flaska. Köper dock rent fruktos på nätet i storpack istället för strösocker för att lättare kunna dosera fram balansen jag vill ha.

Åter till frågan:
Jag använder oftast "flavour drops" för att smaksätta min energidryck. Finns i pulver också om man letar lite, fanns som skrivits ovan på myprotein tidigare. Pulvret var svårdoserat och tycker den flytande smaksättningen är/var bättre.

Aron

Moderator
Kul med kreativa förslag!

Just citronsyra tenderar ju dock att leda ligan över smaker som smakar fabrik.

Alex Supertramp sa:
Citronsyra är väl sånt vi skall undvika. Inflammatoiskt kemiskt skit. Eller?

Är träning dåligt eftersom de ger en inflammation i muskeln?
E ämnen är noga kontrollerade men just citronsyra finns att få tag på naturligt rätt enkelt.. Om man tror på allt kvällspressen skriver om..
Men man bör inte ha för mycket syra i sportdrycken eftersom de kan påverka magen negativt.

Cyklot B

Aktiv medlem
Jag brukar tillämpa din idé på mina långturer på 20+ mil och blandar då egen torr sportdryck i uttjänta treo-rör, som jag har sparat ett ordentligt lager av. Receptet till en halv liter vatten var ursprungligen 1 msk druvsocker, 1 msk maltodextrin och 1/2 tsk salt, vilket smakade översött och apa, så när jag blandade färdigt i flaskor skvätte jag i lite pressad citron.

När jag började ta med mig torrt i treo-rör blev det värre med att dölja smaken sött och salt, men jag kom på att en halv (eller kvarts) tablett C-vitamin fungerade bra, eftersom de har en rätt kraftig citronsmak, eller annan. Numera har jag dock slutat med det, eftersom den halva tablett vätskeersättning jag har börjat lägga i den torra blandningen ger tillräcklig smak för att dölja ap-smaken. Jag lägger också i en halv magnesium-tablett för säkerhets skull.

Rör med C-vitamin kan man köpa för en tia på ICA, så det är ingen större kostnad. Du kan nog hitta en angenäm smak som passar dig, om nu citron inte duger.

NickPick

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Alex Supertramp sa:

Uj, är det "kemiskt"? ;-D

Det är väl inte särskilt på ropet att använda iaf.
Tror umara har skippat det i nån sportdryck som exempel.

Brustabletter med c-vitamin kanske inte är bättre det? Alltså citronsyramässigt. Känns dock som ett bra val då dom löser upp sig.

Gör man egen för sakens skull eller för ekonomin?

SLI

Aktiv medlem
NickPick sa:
ForesterGuy sa:
Alex Supertramp sa:

Brustabletter med c-vitamin kanske inte är bättre det? Alltså citronsyramässigt. Känns dock som ett bra val då dom löser upp sig.

För ekonomin. Jag gör egen för 26 kr/kg. Men då är den inte smaksatt.

grenhall

Aktiv medlem
Jag gör egen gel för att det är enkelt och jag får rätt smak/konsistens samt att naturen mår bättre utan alla jäkla plastförpackningar till gels.

Mitt tips är citronarom och citronsyra. Jag beräknar 2 tsk (dvs. 10g) av varje till 1000ml (1000g) vikt. Till sportdryck hade jag nog tagit mindre så kanske hälften.

kais01

Aktiv medlem
det finns ett pulver som är lämpligt som bas i sportdryck, det heter strösocker.

blanda i lite seltin för lagom blandning salter baserade på natrium, kalium, magnesium. smaksätt med koncentrerad lime-juice i små gröna flaskor.

vill man av outgrundlig anledning ha snabbare tillslag än vad socker redan ger kan man blanda i lite druvsocker.

Jimel

Aktiv medlem
Sodastream smakerna som finns att köpa i de flesta affärer är ju ganska koncentrerade, ha med någon deciliter sådant att spä med?

SLI

Aktiv medlem
kais01 sa:
det finns ett pulver som är lämpligt som bas i sportdryck, det heter strösocker.

blanda i lite seltin för lagom blandning salter baserade på natrium, kalium, magnesium. smaksätt med koncentrerad lime-juice i små gröna flaskor.

vill man av outgrundlig anledning ha snabbare tillslag än vad socker redan ger kan man blanda i lite druvsocker.
Strösocker må vara lämpligt men absolut inte optimalt.

kais01

Aktiv medlem
för proaktiv försörjning utan panik är vanligt socker närmast idealt.

samt tillgängligt och billigt.

SLI

Aktiv medlem
kais01 sa:
för proaktiv försörjning utan panik är vanligt socker närmast idealt.

samt tillgängligt och billigt.
Jag blandar sportdryck och cyklar helt utan panik.
Maltodextrin må vara dyrare än strösocker, men absolut inte dyrt. Det levereras till dörren och är därmed mer tillgängligt än strösocker.

Men visst, som vanligt, var och en får göra som han vill. Du tycker strösocker är idealt, jag håller inte med.

Enervit innehåller massor med strösocker, och för det betalar folk hundratals kr/kg. Obegripligt om du frågar mig.

kais01

Aktiv medlem
ja sli, tycker också det är obegripligt att folk betalar sådana summor för vanligt socker. eller ännu värre portionspackad sylt aka gel.

vill man ha extrasnabba kolhydrater med de svängningar det innebär ska man förstås köpa en monosackarid som maltodextrin.

frågan är vad vår ts aron har för tidsperspektiv på kolhydrattillförseln?

Antracith

Medlem
Alex Supertramp sa:

Som jag förstår det (disclaimer: detta än inte nödvändigtvis hela sanningen) så är det stora problemet med citronsyra i färdiga produkter att det kommer från svartmögel. Det ska visst vara billigaste framställningen av citronsyra (genom svartmögel alltså) och de flesta av oss mår inte så bra av svartmögel, det har både kortvariga och långvariga negativa effekter på oss, cancerrisk, allergi bla bla bla.
Som jag förstår det är fin citronsyra inte farligt för oss, sen är det ju svårt att veta vilken citronsyra som är farlig. Antar att citronsyra förknippad med ett "E" ämne är att undvika.

AX3L

Aktiv medlem
Antracith sa:
Alex Supertramp sa:

Som jag förstår det (disclaimer: detta än inte nödvändigtvis hela sanningen) så är det stora problemet med citronsyra i färdiga produkter att det kommer från svartmögel. Det ska visst vara billigaste framställningen av citronsyra (genom svartmögel alltså) och de flesta av oss mår inte så bra av svartmögel, det har både kortvariga och långvariga negativa effekter på oss, cancerrisk, allergi bla bla bla.
Som jag förstår det är fin citronsyra inte farligt för oss, sen är det ju svårt att veta vilken citronsyra som är farlig. Antar att citronsyra förknippad med ett "E" ämne är att undvika.

Det där är blaj.

Clark

Aktiv medlem
kais01 sa:
ja sli, tycker också det är obegripligt att folk betalar sådana summor för vanligt socker. eller ännu värre portionspackad sylt aka gel.

vill man ha extrasnabba kolhydrater med de svängningar det innebär ska man förstås köpa en monosackarid som maltodextrin.

frågan är vad vår ts aron har för tidsperspektiv på kolhydrattillförseln?

Ganska säker på att maltodextrin är en polysackarid. Monosackariden skulle vara glukos, eller druvsocker. Vilka "svängningar" är det du syftar på?

Cyklot B

Aktiv medlem
NickPick sa:
Nja, C-vitamintabletterna innehåller ingen citronsyra, utan askorbinsyra, dvs. C-vitamin, men i relativt små mängder.
Kanske är den syran inte bättre för magen, men i det här sammanhanget, då det är torr smaksättning man är ute efter, kan tabletterna vara lämpligare än ren citronsyra. Mina C-vitamintabletter ska innehålla "naturlig citronarom".

Antracith

Medlem
AX3L sa:
Antracith sa:
Alex Supertramp sa:

Det där är blaj.

Mjo, du verkar ha rätt. Eller ja, svartmögel kan användas, men verkar inte vara tillåtet (numera) eftersom det inte är så nyttigt...
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/antioxidanter/citronsyra

Senast ändrad:

ForesterGuy

Aktiv medlem
NickPick sa:
ForesterGuy sa:
Alex Supertramp sa:

De där brustabletterna brukar innehålla askorbinsyra, och det låter kemiskt tycker jag. ?

Köp & Sälj

Topp