Blanda egen sportdryck - smaksättning

ooms

Aktiv medlem
SLI sa:
kais01 sa:
för proaktiv försörjning utan panik är vanligt socker närmast idealt.

samt tillgängligt och billigt.
Jag blandar sportdryck och cyklar helt utan panik.
Maltodextrin må vara dyrare än strösocker, men absolut inte dyrt. Det levereras till dörren och är därmed mer tillgängligt än strösocker.

Men visst, som vanligt, var och en får göra som han vill. Du tycker strösocker är idealt, jag håller inte med.

Enervit innehåller massor med strösocker, och för det betalar folk hundratals kr/kg. Obegripligt om du frågar mig.
Jag tror detta är viktigt. Jag upplever stor skillnad i effekt på olika kommersiella sportdrycker, och som jag förstått är det typen av kolhydrat som skiljer. Vitargo är för mig helt överlägsen, medan ex.vis Enervit ger nästan ingenting (utöver att vara extremt sötsliskig). Vet också många som får rasad mage av vissa sportdrycker, medan andra funkar helt ok. Så jag tror det är betydligt mer avancerat än att bara blanda ihop socker och lite salt som vissa tycks tro.

SLI

Aktiv medlem
Antracith sa:
Alex Supertramp sa:
Citronsyra är väl sånt vi skall undvika. Inflammatoiskt kemiskt skit. Eller?

Som jag förstår det (disclaimer: detta än inte nödvändigtvis hela sanningen) så är det stora problemet med citronsyra i färdiga produkter att det kommer från svartmögel. Det ska visst vara billigaste framställningen av citronsyra (genom svartmögel alltså) och de flesta av oss mår inte så bra av svartmögel, det har både kortvariga och långvariga negativa effekter på oss, cancerrisk, allergi bla bla bla.
Som jag förstår det är fin citronsyra inte farligt för oss, sen är det ju svårt att veta vilken citronsyra som är farlig. Antar att citronsyra förknippad med ett "E" ämne är att undvika.
För det första, kemiskt ren citronsyra är bara citronsyra, oavsett vilka råvaror som använts vid framställningen. Den innehåller inte svartmögel. Det faller ju på sin orimlighet, eller hur? Sen om det kommer från Kina eller Europa, det får ni gärna ha politiska åsikter om.

För det andra, det här med E-nummer... Det avser livsmedelstillsatser, vissa är naturliga, andra inte. Det är inte att jämföra med döskallemärkning. Systemet är till för att hjälpa folk som vill undvika vissa ämnen. Till exempel högt blodtryck = undvik natrium (OBS detta var bara ett exempel, skit i hur relevant det kan tänkas vara.) Det betyder inte att produkten är giftig. Om folk som Antracith tycker att E- bara ska undvikas utan att han vet varför, så kommer inte producenterna att skriva ut E-nummer i sina innehållsdeklarationer, vilket försvårar för allergiker m fl.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Antracith sa:
AX3L sa:
Antracith sa:
Alex Supertramp sa:
Citronsyra är väl sånt vi skall undvika. Inflammatoiskt kemiskt skit. Eller?

Som jag förstår det (disclaimer: detta än inte nödvändigtvis hela sanningen) så är det stora problemet med citronsyra i färdiga produkter att det kommer från svartmögel. Det ska visst vara billigaste framställningen av citronsyra (genom svartmögel alltså) och de flesta av oss mår inte så bra av svartmögel, det har både kortvariga och långvariga negativa effekter på oss, cancerrisk, allergi bla bla bla.
Som jag förstår det är fin citronsyra inte farligt för oss, sen är det ju svårt att veta vilken citronsyra som är farlig. Antar att citronsyra förknippad med ett "E" ämne är att undvika.

Det där är blaj.

Mjo, du verkar ha rätt. Eller ja, svartmögel kan användas, men verkar inte vara tillåtet (numera) eftersom det inte är så nyttigt...
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/antioxidanter/citronsyra

Läs innantill :

Citronsyra som tillsats framställs bland annat från frukter som är naturligt rika på citronsyra, till exempel citron- eller ananasjuice. Den kan också framställas genom jäsning av kolhydrater med hjälp av mögelsvampen Aspergillus niger.

Det är inte tillåtet att använda sådana stammar av Aspergillus niger som producerar toxiner (gifter) för att framställa citronsyra. Det anges i EU-regler, kommissionens förordning (EU) nr 231/2012, se länk nedan.

Att använda mögelsvampar och bakterier vid livsmedelsframställning är inte ovanligt. Exempelvis används särskilda mögelsvampar för att framställa vissa typer av ostar och salamikorvar.

SLI

Aktiv medlem
ooms sa:
SLI sa:
kais01 sa:

Maltodextrin må vara dyrare än strösocker, men absolut inte dyrt. Det levereras till dörren och är därmed mer tillgängligt än strösocker.

Men visst, som vanligt, var och en får göra som han vill. Du tycker strösocker är idealt, jag håller inte med.

Enervit innehåller massor med strösocker, och för det betalar folk hundratals kr/kg. Obegripligt om du frågar mig.
Jag tror detta är viktigt. Jag upplever stor skillnad i effekt på olika kommersiella sportdrycker, och som jag förstått är det typen av kolhydrat som skiljer. Vitargo är för mig helt överlägsen, medan ex.vis Enervit ger nästan ingenting (utöver att vara extremt sötsliskig). Vet också många som får rasad mage av vissa sportdrycker, medan andra funkar helt ok. Så jag tror det är betydligt mer avancerat än att bara blanda ihop socker och lite salt som vissa tycks tro.
Japp, håller med!

Vitargo ger mest bang, men inte helt gratis.

Enervit borde väl ge något, men som sagt innehåller mest strösocker.

Nån som vet hur cykliskt dextrin fungerar?

NickPick

Aktiv medlem
ooms sa:
SLI sa:
kais01 sa:

Plus ett.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Cyklot B sa:
NickPick sa:
Brustabletter med c-vitamin kanske inte är bättre det? Alltså citronsyramässigt. Känns dock som ett bra val då dom löser upp sig.
Nja, C-vitamintabletterna innehåller ingen citronsyra, utan askorbinsyra, dvs. C-vitamin, men i relativt små mängder.
Kanske är den syran inte bättre för magen, men i det här sammanhanget, då det är torr smaksättning man är ute efter, kan tabletterna vara lämpligare än ren citronsyra. Mina C-vitamintabletter ska innehålla "naturlig citronarom".

Så citronsyra är inte torr?
För övrigt så innehåller de flesta brustabletter citronsyra...

D

Deleted member 43681

Guest
Riven citroncest och några teskedar pressad citron är utmärkt att smaksätta med the natural way...

Lejon

Aktiv medlem
Närmast OT, men honung om man vill ha det billigt och "naturligt". Den enda sportdryck som verkar skilja sig från de andra och har någon slags (på pappret åtminstone) annorlunda ingrediens som skulle kunna vara effektiv är Maurten. Därför kör jag honungsvatten ibland och Maurten (med rödbetspulver i) på längre tävlingar.

Cyklot B

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Så citronsyra är inte torr?
Var har jag påstått det?

laddaned.jpeg

Spacekitty

Aktiv medlem
Lejon sa:
Den enda sportdryck som verkar skilja sig från de andra och har någon slags (på pappret åtminstone) annorlunda ingrediens som skulle kunna vara effektiv är Maurten. Därför kör jag honungsvatten ibland och Maurten (med rödbetspulver i) på längre tävlingar.

Det enda annorlunda med Maurten är att det innehåller pektin och natriumalginat för att bilda "gel" i magen, annars är det i huvudsak Maltodextrin som alla andra. Enda fördelen med Maurten är att den saknar tillsatta smakämnen, tycker jag.

kais01

Aktiv medlem
Clark sa:
kais01 sa:
ja sli, tycker också det är obegripligt att folk betalar sådana summor för vanligt socker. eller ännu värre portionspackad sylt aka gel.

vill man ha extrasnabba kolhydrater med de svängningar det innebär ska man förstås köpa en monosackarid som maltodextrin.

frågan är vad vår ts aron har för tidsperspektiv på kolhydrattillförseln?

Ganska säker på att maltodextrin är en polysackarid. Monosackariden skulle vara glukos, eller druvsocker. Vilka "svängningar" är det du syftar på?

ja maltodextrin verkar vara glukos som åtminstone delvis är sammankopplade, men glykemiskt index är nästan dubbla mot rörsocker, så fungerar i praktiken på liknande sätt som en monosackarid som t ex vanligt druvsocker. så det bör i första hand vara aktuellt att ta om man bonkar, aka har panik. och inte som stabil underhållsenergi.

vid snabb blodsockerstegring får man snart en reaktion och lågt blodsocker, aka svängningar. det mår man inte bra på. värt att undvika.

vill jag ha en flaska för högre kolhydratintag än vad som är lämplig koncentration för sportdryck köper jag koncentrerad jo ekologisk apelsinjuice, innehåller ca 90 gram mixade sockerarter per 2 dl förpackning, späder det litegrann i botten av en flaska tillsammans med lämplig mängd seltin (smakar då bättre!) och tar det klunkvis i stället för gel, sköljer ned med sportdryck.

Clark

Aktiv medlem
kais01 sa:
Clark sa:
kais01 sa:
ja sli, tycker också det är obegripligt att folk betalar sådana summor för vanligt socker. eller ännu värre portionspackad sylt aka gel.

vill man ha extrasnabba kolhydrater med de svängningar det innebär ska man förstås köpa en monosackarid som maltodextrin.

frågan är vad vår ts aron har för tidsperspektiv på kolhydrattillförseln?

Ganska säker på att maltodextrin är en polysackarid. Monosackariden skulle vara glukos, eller druvsocker. Vilka "svängningar" är det du syftar på?

ja maltodextrin verkar vara glukos som åtminstone delvis är sammankopplade, men glykemiskt index är nästan dubbla mot rörsocker, så fungerar i praktiken på liknande sätt som en monosackarid som t ex vanligt druvsocker. så det bör i första hand vara aktuellt att ta om man bonkar, aka har panik. och inte som stabil underhållsenergi.

vid snabb blodsockerstegring får man snart en reaktion och lågt blodsocker, aka svängningar. det mår man inte bra på. värt att undvika.

vill jag ha en flaska för högre kolhydratintag än vad som är lämplig koncentration för sportdryck köper jag koncentrerad jo ekologisk apelsinjuice, innehåller ca 90 gram mixade sockerarter per 2 dl förpackning, späder det litegrann i botten av en flaska tillsammans med lämplig mängd seltin (smakar då bättre!) och tar det klunkvis i stället för gel, sköljer ned med sportdryck.

Jag förutsätter att sportdryck används vid fysisk aktivitet, inte som mellanmål när man sitter i soffan. För prestation vill du ha i dig så mycket kolhydrater så snabbt som möjligt. Du kommer fortfarande att gå back energimässigt, även vid låg intensitet. Att använda sig av källor med högre GI för mer stabilt upptag tror jag inte på. Dock använder man fruktos ihop med glukos då de tas upp olika vägar.

En normaltränad individ som är metabolt frisk behöver nog inte oroa sig särskilt mycket för svängade blodsocker och blodsockerfall.

SLI

Aktiv medlem
Lejon sa:
Närmast OT, men honung om man vill ha det billigt och "naturligt". Den enda sportdryck som verkar skilja sig från de andra och har någon slags (på pappret åtminstone) annorlunda ingrediens som skulle kunna vara effektiv är Maurten. Därför kör jag honungsvatten ibland och Maurten (med rödbetspulver i) på längre tävlingar.
Tillsätter du rödbetspulvret själv då? Jag ser inte att det ingår annars.
Eller vilken annorlunda ingrediens tänker du på? Inte pektinet väl, för det är bara en konsistensgivare, det påverkar inte energiintaget.

Aron

Moderator
Är jag den enda som fått mina doftminnen helt förstörda av alla tvättmedel, diskmedel, pissoarer och +ANNAT som fått en tillsats av citronsyra för att det ska lukta "fräscht"? De primala delarna av min hjärna känner en djup misstro mot allt som bär den doften. Jag associerar mer till något man ska akta sig för än livsmedel.

Märkligt nog så verkar bildminnet övertrumfa doftminnet, för om jag ser en citron samtidigt så känner jag inte samma motvilja.

Oavsett, så går citronsyra bort för mig. Tanken på att dra i mig sockrig citronsörja en varm sommardag, 7-8 timmar in på en heldagscykling känns bara blä.

Är det någon som experimenterat med att mala torkad frukt/bär till pulverform? Ingredienser som lingon och liknande borde ju gå att mortla, men hur gör man med tex rabarber?

Clark

Aktiv medlem
SLI sa:
Lejon sa:
Eller vilken annorlunda ingrediens tänker du på? Inte pektinet väl, för det är bara en konsistensgivare, det påverkar inte energiintaget.

Maurten innehåller, som de flesta andra nyare sportdrycker, både glukos och fruktos. Det är det enda som har betydelse energimässigt.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att blanda ner egna saker i drycken då den är gelbildande. Testade för skojs skull att spruta i lite citronjuice i ett glas med Maurten. Blev slime av det direkt :-D

Lejon

Aktiv medlem
SLI sa:
Lejon sa:
Alginnehållet, deras säljsnack går ju ut på att det därför går att ta upp större mängder energi utan att paja magen. Rent farmakokinetiskt känns det tänkbart, även om de studier de hänvisade till förut inte var så tunga direkt.

Clark

Aktiv medlem
Lejon sa:
SLI sa:
Lejon sa:
Alginnehållet, deras säljsnack går ju ut på att det därför går att ta upp större mängder energi utan att paja magen. Rent farmakokinetiskt känns det tänkbart, även om de studier de hänvisade till förut inte var så tunga direkt.

Gelformen ska ju göra att det ligger bättre i magen, säkert bra om man springer men känns inte lika relevant för cykling. Upptaget i tarmen påverkas rimligen inte av algerna utan beror mer på fördelning och total koncentration av de olika kolhydraterna

Lejon

Aktiv medlem
Clark sa:
SLI sa:
Lejon sa:

Maurten innehåller, som de flesta andra nyare sportdrycker, både glukos och fruktos. Det är det enda som har betydelse energimässigt.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att blanda ner egna saker i drycken då den är gelbildande. Testade för skojs skull att spruta i lite citronjuice i ett glas med Maurten. Blev slime av det direkt :-D
Det blir inte slime av att ha i rödbetspulver i maurten. Slimet ("hydrogelen") bildas i magsäcken av surheten där. Att tillsätta citronsyra gör rimligen samma sak. Jag tror inte rödbetspulver är särskilt surt.
De menar ju att magen pallar större mängd energi med deras algpolymer och rent teroetiskt tror jag det är rimligt. Det är ju inte deras energikällor som är grejen. Läs på om deras ide om du inte gjort det.

Clark

Aktiv medlem
Maurten sa:
The drink instantly converts to hydrogel in the acidity of the stomach, encapsulating the carbohydrates. The hydrogel then enables a smooth transportation of the sports drink through the stomach to the intestine where the water, salt and carbohydrates are absorbed.

Deras hydrogel underlättar magtömning och kan därför förebygga en bråkande mage. Jag vet dock inte hur det påverkar osmolariteten i tarmen vilket också skapar "mag"-problem.

Maurten sa:
Ingredients
BY PROPORTION
Maltodextrin
Fructose
Pectin
Sodium alginate
Sodium chloride

Som jag nämnde innehåller den både glukos (maltodextrin) och fruktos då man tror att kroppen bara tar upp 60 g/h glukos. Många drycker använder ett förhållande 2:1 eller 1:0.8

ForesterGuy

Aktiv medlem
Cyklot B sa:
ForesterGuy sa:
"Kanske är den syran inte bättre för magen, men i det här sammanhanget, då det är torr smaksättning man är ute efter..."
Nej, där har jag inte påstått att citronsyra inte skulle vara torr.

Har du nån källa på
"Nja, C-vitamintabletterna innehåller ingen citronsyra, utan askorbinsyra, dvs. C-vitamin, men i relativt små mängder."
då?

SLI

Aktiv medlem
Clark sa:
Maurten sa:
The drink instantly converts to hydrogel in the acidity of the stomach, encapsulating the carbohydrates. The hydrogel then enables a smooth transportation of the sports drink through the stomach to the intestine where the water, salt and carbohydrates are absorbed.

Deras hydrogel underlättar magtömning och kan därför förebygga en bråkande mage. Jag vet dock inte hur det påverkar osmolariteten i tarmen vilket också skapar "mag"-problem.

Maurten sa:
Ingredients
BY PROPORTION
Maltodextrin
Fructose
Pectin
Sodium alginate
Sodium chloride

Som jag nämnde innehåller den både glukos (maltodextrin) och fruktos då man tror att kroppen bara tar upp 60 g/h glukos. Många drycker använder ett förhållande 2:1 eller 1:0.8
Nja men vitsen med maltodexrtin är ju att den tas upp fortare än då den är nedbruten till glukos.

Jaha, så gelen ska fördröja upptaget och portionera ut energin allteftersom? Men om man dricker lite och ofta så får man samma effekt till en bråkdel av priset. Maurten verkar ju ofantligt dyrt!

Lejon

Aktiv medlem
SLI sa:
Clark sa:
Maurten sa:

Maurten sa:
Ingredients
BY PROPORTION
Maltodextrin
Fructose
Pectin
Sodium alginate
Sodium chloride

Nja men vitsen med maltodexrtin är ju att den tas upp fortare än då den är nedbruten till glukos.

Jaha, så gelen ska fördröja upptaget och portionera ut energin allteftersom? Men om man dricker lite och ofta så får man samma effekt till en bråkdel av priset. Maurten verkar ju ofantligt dyrt!
Priset ger en stor del av effekten. På mig i alla fall. Det ska kännas lite lyxigt på tävling!

Aron sa:
Är jag den enda som fått mina doftminnen helt förstörda av alla tvättmedel, diskmedel, pissoarer och +ANNAT som fått en tillsats av citronsyra för att det ska lukta "fräscht"? De primala delarna av min hjärna känner en djup misstro mot allt som bär den doften. Jag associerar mer till något man ska akta sig för än livsmedel.

Märkligt nog så verkar bildminnet övertrumfa doftminnet, för om jag ser en citron samtidigt så känner jag inte samma motvilja.

Oavsett, så går citronsyra bort för mig. Tanken på att dra i mig sockrig citronsörja en varm sommardag, 7-8 timmar in på en heldagscykling känns bara blä.

Är det någon som experimenterat med att mala torkad frukt/bär till pulverform? Ingredienser som lingon och liknande borde ju gå att mortla, men hur gör man med tex rabarber?

Jag har inte testat, men jag tror att det behövs ganska mycket för att det ska ge någon vettig smak. Dvs det blir dyrt om man köper alternativt resursineffektivt om man torkar själv.

Krossa några Vicks blå och låtsas att du dricker minttu!

kais01

Aktiv medlem
diskussionen börjar likna när man skulle pimpa gunilla apelsinmarmelad med rätta färgen efter att azo-färgämnena förbjöds på sjuttiotalet. (de blev senare åter tillåtna)

till slut kom man på det. man tillsatte mer - apelsiner:)

ForesterGuy

Aktiv medlem
kais01 sa:
diskussionen börjar likna när man skulle pimpa gunilla apelsinmarmelad med rätta färgen efter att azo-färgämnena förbjöds på sjuttiotalet. (de blev senare åter tillåtna)

till slut kom man på det. man tillsatte mer - apelsiner:)

"Nya champagnefärgade Trocadero" ej att förglömma. ;-)

SLI

Aktiv medlem
Lejon sa:
SLI sa:
Clark sa:
Maurten sa:

Maurten sa:
Ingredients
BY PROPORTION
Maltodextrin
Fructose
Pectin
Sodium alginate
Sodium chloride

Priset ger en stor del av effekten. På mig i alla fall. Det ska kännas lite lyxigt på tävling!
Haha, jag fattar. Jag funkar precis tvärtom. "Gratis är gott".

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Knodde med Trek:en kommer fortfarande ihåg tiden när det var sylt i korvbröd som gällde. Själv tycker jag det är festligt när man ibland ser en Coca Cola-burk i grogg på flygplan-storlek de sista milen på touren.

Ingen som kör Isostar?

Clark

Aktiv medlem
Var är bästa stället att beställa fruktos i större mängder? Verkar som att många försäljare har slutat med det helt

glitch

Aktiv medlem
Varför vill du ha ren fruktos? Strösocker innehåller båda, toppa med maltodextrin så får du en vetenskapligt optimerad mix :)

fiskarn

Aktiv medlem

jarek996

Aktiv medlem
Tar du färjan till England ( eller Tyskland ) när du beställer cykeldelar ???
Köper man 20% billigare kasseter och däck från kontinenten , då kan man köpa 5 gånger billigare fruktos från Polen , eller hur ?
För mig kan du betala 1300 kr för kilo , för att "Fruktos är ju inte skitbilligt".

SLI

Aktiv medlem
Jag har bara hittat Dansukker 370g. Tidigare har jag köpt påsar med 2.5 kg. Det går åt ganska mycket och då är det billigare med stora förpackningar 😅
Ja det var märkligt att det försvunnit. Jag köpte 1 kg i höstas på bulkpowders (numera bara "bukl.se") och la märke till att priset då dubblats sedan sist jag köpte. Nu finns det inte alls på nätet. Dansukkers 370g på Konsum får duga.

Köp & Sälj

Topp