Blanda egen sportdryck - smaksättning

Gardhen

Medlem
Struntar i annan smaksättning än natriumcitratet som ger lite. Smakar mest sockervatten, godare än alla andra sportdrycker jag testat.

Jag kör 2/3 strösocker 1/3 dextropur. Blir då totalt 1/3 fruktos och 2/3 glukos. Blandar i 12g natriumcitrat (https://www.kitchenlab.se/p/natriumcitrat-100g/) per 10L. Vill jag vara noggrann mal jag ner magnesium (900mg/10L) och kalium (1000mg/10L). Koffein om det passar. Då blir sportdrycken nästan identisk med de stora märkena och löjligt billig.

Senast ändrad:

Clark

Aktiv medlem
För att vara lite OnT då. Förut blandade jag ner elektrolytpulver och sen någon flytande smaksättning (LiquiFlav, FlavDrops). Numera använder jag nästan bara hydreringstabletter (Resorb, Umara, High5 etc). Väldigt enkelt och finns i många smaker, även med koffein

skier

Aktiv medlem
Bumpar upp den här tråden och undrar om @Aron nånsin hittade något lämpligt att blanda i?
Jag vill blanda maltodextrin+fruktos+salt+smaksättare. Smaksättaren måste vara i pulverform och den får inte innehålla sötningsmedel, så juicer och vätskeersättningstabletter går bort. Dricka utan smak vill jag inte heller, och inte heller bara strösocker.

Jag har hittat lite olika fruktpulver (typ https://ortagubben.se/rawpowder-havtorn-pulver-eko-125-g/) men dels är de rätt dyra (uppåt 1000kr/kg) men framförallt är jag osäker på hur mycket smak det blir av det.

glitch

Aktiv medlem
De där Örtagubbenpulvren som jag testat (bland annat svartvinbär) har varit mer ett grynigt pulver som inte löser sig så lätt. Så det är inget jag skulle använda för att blanda sportdryck. Det blir grusigt / grynigt så ingen hit i dryck.

En gnutta citronsyra kan räcka ganska långt. Kör man ren fruktos blir det ju väldigt sött redan i grunden och då kan lite syra balansera ut det.
Jag har lattjat med olika former av thepåsar också och ibland kommit över någon blandning som funkat rätt bra.
Själv har jag ofta kört citronsyra och Fun Light men då är det sötningsmedel i.

skier

Aktiv medlem
att jag krånglar och vill ha pulver är för att jag ska kunna ha med mig det i ryggfickan (två färdigblandade flaskor på cykeln och pulver till två flaskor till i ryggfickan) för att slippa använda arrangörernas sportdryck

fiskarn

Aktiv medlem

Vad är detta?

fiskarn

Aktiv medlem

HejaSverige!

Aktiv medlem
Kan man inte minska mängden socker lite i drycken om smaksättaren innehåller det också, finns ju diverse fruktpulver men det innehåller ju naturligt socker såklart.

skier

Aktiv medlem
Kan man inte minska mängden socker lite i drycken om smaksättaren innehåller det också, finns ju diverse fruktpulver men det innehåller ju naturligt socker såklart.
absolut, det är inga problem, bara att många smaksättare använder sötningsmedel istället för socker att blanda med. Jag får köpa lite olika pulver och testa. Jag hittade ett som var blandat med dextros som borde funka, fast just den står det "do not swallow" i instruktionstexten :)

fiskarn

Aktiv medlem
Varför ska jag tillsätta sötningsmedel när jag redan trycker i mig 100-120g socker/h?
Jag undviker generellt att äta saker som jag inte tycker tillför något, för mig påverkar dessutom sötningsmedlet magen när jag anstränger mig.
Nä det är ju lite onödigt men kör utan smak, det går fint ;)

glitch

Aktiv medlem
Jag vill dra mig till minnes att jag fick till en superbra mix som smakade som gamla Pripps Energy i svag variant vid några tillfällen. Då blandades smaklös Maltodextrin och strösocker för att få glukos/fruktos mixen samt en gnutta citronsyra. Minns inte om det var en liten liten skvätt Fun Light Lemonade också emellertid.
Får kanske bli att prova inför helgens träningspass :)

LDG

Aktiv medlem
Jag vill dra mig till minnes att jag fick till en superbra mix som smakade som gamla Pripps Energy i svag variant vid några tillfällen. Då blandades smaklös Maltodextrin och strösocker för att få glukos/fruktos mixen samt en gnutta citronsyra. Minns inte om det var en liten liten skvätt Fun Light Lemonade också emellertid.
Får kanske bli att prova inför helgens träningspass :)
Provade du?

skier

Aktiv medlem
Jag provade ikväll med 55g maltodextrin, 44g fruktos, 1krm salter och 1/2krm citronsyra i 750ml vatten. Smakade bara socker men inte speciellt sött. Nästa försök blir 2krm salter och 1krm citronsyra.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag kör oftast med sånt citronkoncentrat på flaska, tycker det är bra. Men det är ju inte pulver men går å andra sidan åt ganska lite.

Köp & Sälj

Topp