(blandat AXS ) Hej Sram AXS Road / Gravel ägare - får jag klämma? (Stockholm)

glitch

Aktiv medlem
Hej happy
funderar starkt på att unna mig elväxlat på båda krokstyren också. Sladd-Shimano lockar inte men sen hör jag rykten om missnöje bland Sram gubbarna. Har försökt hitta butiker med AXS hemma men gått bet så om någon snäll happyit skulle låta mig klämma lite på hens AXS lvg eller gravel skulle jag bli oerhört glad. Ju närmare Lidingö desto bättre :)
tack o bock!

nadderf

Aktiv medlem
Missnöje med AXS? 🤩 hittar du ingen närmare så är du välkommen till tumba.

stralle

Medlem
Jag har nyligen gått från Shimano Di2 till SRAM AXS. Det enda problem jag någonsin upplevt med Shimano var på riktigt stökig väg där ena kabeln i handtaget lossnade lite från sitt fäste. Var bara att öppna hoodsen och stoppa tillbaka den.
Att det går att ladda Shimano under färd med powerbank har räddat mig en gång. SRAM med avtagbara batterier kräver viss planering för de drar ur mycket snabbare och jag tycker det är svårare att se status på dem.
Gillade att man kunde växla både upp och ned med höger reglage på Shimano. Med SRAM måste man även planera ätandet så man inte behöver växla ned.
SRAM har först med allra senaste generationen kommit ikapp lite med smartapp för att ändra viss funktionalitet och se status. Tidigare har det bara gått koppla upp med enbart ANT+ för att se status.

fhloston

Aktiv medlem
Jag har en Canyon Endurace storlek M du kan få klämma på. Finns i Hässelby, samt ibland dagtid vid Järva krog. Nivå Rival

Jag är inte missnöjd med SRAM, men är nog fortfarande mer åt Shimano-hållet, dock bara testat DI2 en vecka på Kanarieöarna.
Som @stralle, upplever jag det svårt att se batterinivå i appen, samt att appen är ganska meningslös, förutom att uppdatera firmware.

thomalin

Aktiv medlem
Köpte gravel/racer med AXS 2-delat… växlar grymt bra, lite kinkigt initialt med forcekassetten på andra hjulparet men det gick över, så jag var på det hela taget nöjd så långt. MEN under 10:e rundan havererade bakväxeln. Meken kliade sig i huvudet och ny växel är nu på väg från Danmark.

Stl 58 finns att testa som gravel eller racer i norrort när ny växel är på plats.

A.Nilsson

Aktiv medlem
Om du tar dig till Stuvsta finns både en lvg och en gravel med Sram Force AXS. Bara komma och testa :)

glitch

Aktiv medlem
Tack alla för fina erbjudanden!
Knäckfrågan är om jag vågar chansa - bike-components hade bra pris på Forcegrupp, med leverans mitten juli tidigast.....
Vad tror vi om AXS växlar med 12 delad shimano kassett och kedja (och elvadelat vevparti Shimano)?
Borde lira väl?
Vad tror vi om Shimano 11-34 kassett med en Force max 33T bakväxel?

glitch

Aktiv medlem
Äh vad skönt när marknadskrafterna löser såna här i-landsgrubblerier åt en. Ser nu att BCs erbjudande inte längre får att beställa. Då hinner jag fortsätta vela :)

efj

Aktiv medlem
Jag har nyligen gått från Shimano Di2 till SRAM AXS. Det enda problem jag någonsin upplevt med Shimano var på riktigt stökig väg där ena kabeln i handtaget lossnade lite från sitt fäste. Var bara att öppna hoodsen och stoppa tillbaka den.
Att det går att ladda Shimano under färd med powerbank har räddat mig en gång. SRAM med avtagbara batterier kräver viss planering för de drar ur mycket snabbare och jag tycker det är svårare att se status på dem.
Gillade att man kunde växla både upp och ned med höger reglage på Shimano. Med SRAM måste man även planera ätandet så man inte behöver växla ned.
SRAM har först med allra senaste generationen kommit ikapp lite med smartapp för att ändra viss funktionalitet och se status. Tidigare har det bara gått koppla upp med enbart ANT+ för att se status.
Batteritid på samtliga AXS-komponenter kan du få upp live på cykeldatorn! Och själva batteriet räcker för mig ca 50 timmars cykling, fullgott tycker jag!

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag tycker att AXS funkar prickfritt! Jag kanske inte har världens värsta krav heller, men för mig funkar det riktigt bra. Någon flerdagstur har det blivit, batterierna känns inte som ett problem.

Tyvärr är cykeln just nu inpackad bakom en massa annat jox p g a lägenhetsvisning, annars är du välkommen till Nacka för provtur av Carbonda med force axs 43/30 och 10-33.

C-dale

Aktiv medlem
Batteritid på samtliga AXS-komponenter kan du få upp live på cykeldatorn! Och själva batteriet räcker för mig ca 50 timmars cykling, fullgott tycker jag!
Dessutom är det lätt att se på växeln om batteriet närmar sig botten . Men när varningslampan lyser är det 25% kvar = 4-5 timmar. Räcker ju för de flesta för att avsluta rundan enligt plan. Men som en skeptisk o nervös själ har jag med mig ett extra batteri i ramväskan.

izar

Aktiv medlem
Dessutom är det lätt att se på växeln om batteriet närmar sig botten . Men när varningslampan lyser är det 25% kvar = 4-5 timmar. Räcker ju för de flesta för att avsluta rundan enligt plan. Men som en skeptisk o nervös själ har jag med mig ett extra batteri i ramväskan.
Äh, det snor man från någon polare på fikastoppet!

glitch

Aktiv medlem
Har Axs på mtbn numera också så extra batteri och laddare kommer finnas.

wahla21

Medlem
Har haft både Ultegra och Dura-Ace Di2 och nu har jag AXS Rival.

Måste säga att både växlingen och bromsarna på Rival är riktigt bra och vet nog inte om jag känner någon som helst skillnad mot min 11 delade DA Di2.
Det enda man skulle kunna gnälla på med Rival är väl vikten.

Finns en gravel i Liljeholmen om du vill känna på den..

glitch

Aktiv medlem
Har haft både Ultegra och Dura-Ace Di2 och nu har jag AXS Rival.

Måste säga att både växlingen och bromsarna på Rival är riktigt bra och vet nog inte om jag känner någon som helst skillnad mot min 11 delade DA Di2.
Det enda man skulle kunna gnälla på med Rival är väl vikten.

Finns en gravel i Liljeholmen om du vill känna på den..

Tack för info och erbjudande!
Intressant med Rival jämförelsen. I tester verkar det hur bra som helst, men sen har det i vissa diskussioner här framkommit mindre smickrande feedback.

Liljeholmen börjar bli åt rätt håll :) Med risk för att jag hör av mig.

Batteritiden oroar mig som sagt inte mycket, utan det är framförallt ergonomin jag vill testa.
Hade SRAM hydro för några år sen (mekanisk) och har alltid föredragit Shimanoreglagen.
Sen var det ju det där med DOT-vätskan men förhoppningsvis luftar man sällan :)

Spacekitty

Aktiv medlem
Har du stora händer så kanske AXS handtagen är bekvämare, lite större än Shimano. Det är vad jag gillar med mina Force AXS.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag kör första versionen av etap på lvg, sram red, noll problem.
Batterierna är super, ta loss när du fikar, tar en 10 sekunder, efter att du lagt i högsta växeln.
Tar batteriet slut bak, ja, växla till stora kakan fram, sätt sen det batteriet bak, duger bra som räddningsplanka för resten av turen/hem om man missat att ladda. Ett delat får inte den fördelen dock, batteriet är ju puttenutt, ta med ett extra då?

Murdock

Aktiv medlem
Jag kör första versionen av etap på lvg, sram red, noll problem.
Batterierna är super, ta loss när du fikar, tar en 10 sekunder, efter att du lagt i högsta växeln.
Tar batteriet slut bak, ja, växla till stora kakan fram, sätt sen det batteriet bak, duger bra som räddningsplanka för resten av turen/hem om man missat att ladda. Ett delat får inte den fördelen dock, batteriet är ju puttenutt, ta med ett extra då?
…eller skaffa dropper som går på samma batteri.

Jag hade nästan bestämt mig för DI2 så gick @wahla21 och förstörde alltihopa med sin eTap Rivalpep. Det här kommer att sluta med ramväxlat i friktionsläge är jag rädd…

A.Nilsson

Aktiv medlem
Jag har också kört Di2 tidigare innan jag bytte till Axs. Märker som de flesta andra ingen större skillnad i handhavande eller växlingskvalitet. Den största positiva skillnaden tycker jag är i hur man växlar. En paddel för upp andra sidans paddel för ner. Bägge samtidigt för framväxeln. Voila!

Det gick utmärkt fint att växla med Di2 också men det är något med enkelheten som jag uppskattar :)

skier

Aktiv medlem
En fråga kring AXS-reglagen, om man köper en cykel med 1x12 eller en grupp med 1x12, är det bara att komplettera med en framväxel senare om man vill (förutsatt att det passar på cykeln förstås) eller är det någon skillnad i själva växelreglagen också? Nån skillnad där mellan Rival och Force?

Manurhin2

Aktiv medlem
En fråga kring AXS-reglagen, om man köper en cykel med 1x12 eller en grupp med 1x12, är det bara att komplettera med en framväxel senare om man vill (förutsatt att det passar på cykeln förstås) eller är det någon skillnad i själva växelreglagen också? Nån skillnad där mellan Rival och Force?
Inte svar på din fråga men det funkar med Red.

maRRtin

Aktiv medlem
Ja precis, det är bara att komplettera med en valfri AXS framväxel.
Man kan blanda komponenter som man vill inom AXS-segmentet, ingen skillnad på funktionalitet.

glitch

Aktiv medlem
Så reglagen klarar alltid en framväxel (även från Rival nivå)? Även om man köper ett 1x12 kit, så kan man sen lägga på en framväxel?

maRRtin

Aktiv medlem
Så reglagen klarar alltid en framväxel (även från Rival nivå)? Även om man köper ett 1x12 kit, så kan man sen lägga på en framväxel?
Så har jag förstått det ja, reglagen finns ju bara i en variant och man använder ju båda reglagen, även på ett 1x system.

ghostface

Medlem
Hej happy
funderar starkt på att unna mig elväxlat på båda krokstyren också. Sladd-Shimano lockar inte men sen hör jag rykten om missnöje bland Sram gubbarna. Har försökt hitta butiker med AXS hemma men gått bet så om någon snäll happyit skulle låta mig klämma lite på hens AXS lvg eller gravel skulle jag bli oerhört glad. Ju närmare Lidingö desto bättre :)
tack o bock!
Har också en gravel utrustad med Rival AXS som finns i Sjöstan om du vill klämma - men det är ju en bit från Lidingö :-)

glitch

Aktiv medlem
Funderingar funderingar, kör någon 1*12 på racer?

kollade på lite utväxling, och har ju vevar med 50 eller 46t som största. Förvisso inget av dem NW drev så det kanske inte skulle funka bra ändå.

Men rent teoretiskt, med en kinakassett med t.ex. 11-42t så får man ju rätt bra spridning med växlar jämfört med nuvarande 50/34 + 11-30t bak.
Lite frestande är det ju att spola framväxeln....
Sen är frågan, ska man köra en xplr vakväxel, eller blir det kaos med en gx eagle t.ex.? Den längre cagen spelar ju ingen roll på en racer / gravel. Hur påverkas funktionen med en mindre kassett än den är tänkt för?
Sen verkar xplr bakväxeln vara mer för 1x eller? Om jag skulle köra säga 46/34 eller nåt sånt fram, då kanske den inte klarar omfånget? Så läge att köra gx eagle?

Sen på graveln sitter ett grx vevparti, dvs. förskjutet med 2.5 mm. 46t som största. Om man ska ha axs framväxel där, funkar en "vanlig"? Deras wide verkar ju vara för mindre framdrev.

Det vankas bastarddrivlina =)

maRRtin

Aktiv medlem

kollade på lite utväxling, och har ju vevar med 50 eller 46t som största. Förvisso inget av dem NW drev så det kanske inte skulle funka bra ändå.

Men rent teoretiskt, med en kinakassett med t.ex. 11-42t så får man ju rätt bra spridning med växlar jämfört med nuvarande 50/34 + 11-30t bak.
Sen är frågan, ska man köra en xplr vakväxel, eller blir det kaos med en gx eagle t.ex.? Den längre cagen spelar ju ingen roll på en racer / gravel. Hur påverkas funktionen med en mindre kassett än den är tänkt för?
Sen verkar xplr bakväxeln vara mer för 1x eller? Om jag skulle köra säga 46/34 eller nåt sånt fram, då kanske den inte klarar omfånget? Så läge att köra gx eagle?

Sen på graveln sitter ett grx vevparti, dvs. förskjutet med 2.5 mm. 46t som största. Om man ska ha axs framväxel där, funkar en "vanlig"? Deras wide verkar ju vara för mindre framdrev.

Ibland undrar en ju om du letar efter omöjliga kombinationer, bara för att slippa handla nytt. 😁

XLPR och MTB-växlarna funkar inte med framväxel, så du får nog bestämma dig för om du ska köra 1x eller 2x först.

Due to an offset upper pulley, the XPLR rear derailleur will only work with a single front chainring.

Raemoe

Aktiv medlem
Oooh den här diskussionen gillar jag! Jag går i samma tankar och har mekaniskt Rival 1x11 i nuläget. Jag är jävligt nöjd med mina hybrid-diskbromsar, men jag hittar bara upgrade kits som nämner hydrauliska bromsar alternativt mekanisk fälgbroms. Visst var det väl samma cable pull på alla lvg-bromsar så att fälgbromsreglagen funkar på mina yokozuna ultimo?

C-dale

Aktiv medlem
Ibland undrar en ju om du letar efter omöjliga kombinationer, bara för att slippa handla nytt. 😁

XLPR och MTB-växlarna funkar inte med framväxel, så du får nog bestämma dig för om du ska köra 1x eller 2x först.

SRAMs påstående verkar ju rimligt, men tydligen finns det folk som får det att fungera med 2 framklingor.
1
I bought XPLR rear derailleur and 10-44T cassette anyway and tried that out.
It runs without issues when sequential shifting is active. No problem with B screw in both rings.
It has indeed too much chain when coupled with 43/30 front rings in cross chain positions. Luckily, this is solved by sequential shifting, so one never crosschains.
B screw adjustment is needed for better shifting experience when switching to a smaller 10-33 cassette, but everything else works great.

Manurhin2

Aktiv medlem

Du vill inte köra singelklinga på racer, när benen blöder vill man ha tätstegat.
Jag bytte tom till 2x11 på crossen.....

Lingon

Aktiv medlem
44 klinga och 11-34 kassett borde funka ganska bra för lvg om man inte skall cykla med snabbklungor.
xplr kassett skulle jag inte vilja ha. Det blir jättehopp mellan växlarna i farter runt 30.

izar

Aktiv medlem

Tänk på att Xplr kasetten endast är kompatibel med flattop kedja, men det kanske du redan har?

glitch

Aktiv medlem
Tänk på att Xplr kasetten endast är kompatibel med flattop kedja, men det kanske du redan har?
Jag ska inte ha någon xplr kassett utan en kina 12s i så fall. Har inte kollat exakt hur delningen skiljer sig men fått för mig att kinaskräpet hade vettigare stegning. Ska dubbelkolla så klart.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag var inne på att köra 1x12 ett tag på min Carbonda, då tänkte jag på Rotors 11-39 kassett som jag tyckte hade vettig stegning / omfång. Lätt är den också, men inte gratis. Nu är jag lite klen och cyklar mest själv, så behöver inte alltför höga växlar. I slutänden valde jag ändå 2x12 för att få det mer tätstegat, för att 11-39 kassetten inte fått speciellt bra recensioner och på något sätt kan jag tycka att halva poängen med en elektrisk drivlina försvinner om man inte har någon framväxel. Det är ju ändå där jag upplever att det skrapar mest på en mekanisk drivlina. Att justera in en 1x12 är inte så komplicerat. YMMV.

maRRtin

Aktiv medlem
SRAMs påstående verkar ju rimligt, men tydligen finns det folk som får det att fungera med 2 framklingor.
1
I bought XPLR rear derailleur and 10-44T cassette anyway and tried that out.
It runs without issues when sequential shifting is active. No problem with B screw in both rings.
It has indeed too much chain when coupled with 43/30 front rings in cross chain positions. Luckily, this is solved by sequential shifting, so one never crosschains.
B screw adjustment is needed for better shifting experience when switching to a smaller 10-33 cassette, but everything else works great.
Ja det går nog att få det att fungera hjälpligt med 2x, men kan kanske bli en skakig resa.
Officiellt stödjer dom ju inte det eftersom omfånget kommer att ge situationer som inte är optimala.

glitch

Aktiv medlem
44 klinga och 11-34 kassett borde funka ganska bra för lvg om man inte skall cykla med snabbklungor.
xplr kassett skulle jag inte vilja ha. Det blir jättehopp mellan växlarna i farter runt 30.
Men där blir det lite knepigt när Sram säger att bakväxeln max tar 33t?

Spacekitty

Aktiv medlem
Men där blir det lite knepigt när Sram säger att bakväxeln max tar 33t?

Beror på vilken bakväxel du använder, finns i 33, 36, 44.

D5D720D7-174E-4EE9-A67F-C8CB583CA92F.jpeg

Senast ändrad:
Topp