Blandat verkstadsfiffel

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
[Edit: Tänkte att det här får bli en samlingstråd för det jag pysslar med i verkstan istället för att skapa en ny tråd, eller kapa andra trådar, för varje ny grej.]

Fick nyligen ta över ett rörbocknigsverktyg från en polare som köpt sig en bättre variant.
Hade ett par meter 1/2" cromoly-rör hemma, så jag bestämde mig för att ta tillfället i akt och testa verktyget och samtidigt bygga något användbart och få öva lödning och fabrikation.

Det är ju viktigt att kunna hålla kylen i verkstan välfylld med "sportdryck", så varför inte bygga en gedigen pakethållare till frankenstein-cykeln?

1_bend.jpg

2_bent.JPG

Böjarna blev jämna och fina.

3_brazed.jpg

4_brazed.jpg

Böjde till ett fäste och lödde fast det. Använde hålet i gaffelkronan där man normalt sett monterar frambromsen.

5_crimp.jpg

6_crimped.jpg

7_crimpsolder.jpg

8_struts.jpg

9_shaped.jpg

10_rackdone.jpg

11_rackdone.jpg

En enda infästningspunkt är ju givetvis inte starkt nog, så jag tillverkade ett par stag. Klämde ihop en ända på vardera rör och lödde ihop den platta änden innan jag borrade hål och formade till infästningen. Loppade fast stagen på pakethållar-ramen medans den var monterad på cykeln. Enklare se till så att plattformen blev horisontell då.

12_finished.JPG

13_finished.JPG

14_finished.JPG

Slutresultat med en oljad plywood-skiva som plattform.
Fick även lägga till ett par fästen på gaffelbenen.

15_ghetto.JPG

16_ghetto.JPG

17_ghetto.JPG

Hade tidigare bara frambroms på den här hojen, så jag var tvungen att flytta den eftersom jag snodde hålet i gaffelkronan till att fästa pakethållaren. När ramen byggdes så fick den inga bromsfästen för att den var tänkt att bli en fixie.
Slipade bort lite färg där det skulle lödas. Orkade inte forma till bromsfästet så att det passade mellan sadelstagen, så jag la det bara ovanpå och lödde fast. Samma sak med vajerstoppen.

Funktionell brukscykel för div. ärenden såsom transport till och från puben, mataffären och sportdrycksgrossisten. Hoppas på att cykelns minst sagt skamfilade utseende gör att eventuella tjuvar håller sig borta.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Egress sa:
Fick nyligen ta över ett rörbocknigsverktyg från en polare som köpt sig en bättre variant.
Hade ett par meter 1/2" cromoly-rör hemma, så jag bestämde mig för att ta tillfället i akt och testa verktyget och samtidigt bygga något användbart och få öva lödning och fabrikation.

Det är ju viktigt att kunna hålla kylen i verkstaden välfylld med "sportdryck", så varför inte bygga en gedigen pakethållare till frankenstein-cykeln?

Böjarna blev jämna och fina.

Böjde till ett fäste och lödde fast det. Använde hålet i gaffelkronan där man normalt sett monterar frambromsen.

En enda infästningspunkt är ju givetvis inte starkt nog, så jag tillverkade ett par stag. Klämde ihop en ända på vardera rör och lödde ihop den platta änden innan jag borrade hål och formade till infästningen. Loppade fast stagen på pakethållar-ramen medans den var monterad på cykeln. Enklare se till så att plattformen blev horisontell då.

Slutresultat med en oljad plywood-skiva som platform.
Fick även lägga till ett par fästen på gaffelbenen.

Hade tidigare bara frambroms på den här hojen, så jag var tvungen att flytta den eftersom jag snodde hålet i gaffelkronan till att fästa pakethållaren. När ramen byggdes så fick den inga bromsfästen för att den var tänkt att bli en fixie.
Slipade bort lite färg där det skulle lödas. Orkade inte forma till bromsfästet så att det passade mellan sadelstagen, så jag la det bara ovanpå och lödde fast. Samma sak med vajerstoppen.

Funktionell brukscykel för div. ärenden såsom transport till och från puben, mataffären och sportdrycksgrossisten. Hoppas på att cykelns minst sagt skamfilade utseende gör att eventuella tjuvar håller sig borta.

Prima hantverk. Mycket fint.

kais01

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
roligt och välgenomfört. personlig variant med röranslutningar sida till sida i istället för vanliga ända till sida.

vill du ha tillbaka frambromsen och det vill du nog, kanske göra ett nytt fäste som ansluts till ovan styrröret. men det går ju alltid att få till en infästning bakom frambromsen.

tror den är rätt stöldbegärlig:)

GoranS

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Den trådtiteln lurade mig. Trodde det skulle vara en gnälltråd om någon cykel som lämnats in på verkstad och de hade gjort ett undermåligt jobb och så var det en positiv gör-det-själv-tråd. Kul överraskning!

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
kais01 sa:
vill du ha tillbaka frambromsen och det vill du nog, kanske göra ett nytt fäste som ansluts till ovan styrröret. men det går ju alltid att få till en infästning bakom frambromsen.

Klarar mig nog utan frambroms på denna. Kommer som mest cyklas ett par kilometer i taget. :)

Stumpy sa:
Hade det inte varit snyggare med intern vajerdragning? :)
(Lite avis på de som är händiga.)

Det håller jag med om. Men det var ingen prioritet att själva ramen skulle bli snygg. Kör på ratbike-stuket så den passar in i hipster-området där jag bor.

Valhalla_ sa:
Mycket vackert!
Vad använder du för utrustning (brännare/gassvets, stänger, fluss osv)? Är lite sugen på att testa.

Har ett "Uniweld 71" svetshandtag med munstycken storlek 0 och 1 samt en "Miller Smith 14779-4-10" kevlar-slang från Amazon (se bild längst ner).
Använder fluss och bronslod från http://www.gasflux.com/index.html. Använder även deras 56% silver och fluss för "braze-ons". För "fillet-brazing" med silver använder jag lod från en firma här i Australien. Man måste ha silverhaltigt lod för att kunna löda samman stål och rostfritt.

Kör med 5-10 psi arbetstryck för både oxygen och acetylen, så välj regulatorer som kan justeras till så pass lågt tryck.

Der Kaiser sa:
Snyggt.
Men min erfarenhet av pakethållare på fronten är att det är mycket stadigare (med last på) med ramfästa pakethållare.

Det stämmer nog i och med att hållaren isf inte rör sig tillsammans med gaffeln. Om jag nån gång bygger en dedikerad lastcykel så blir det av den varianten.

GoranS sa:
Den trådtiteln lurade mig. Trodde det skulle vara en gnälltråd om någon cykel som lämnats in på verkstad och de hade gjort ett undermåligt jobb och så var det en positiv gör-det-själv-tråd. Kul överraskning!

Försöker undvika gnäll. Kul att kunna överraska positivt. :)

konsp sa:
Grymt bra!
Som vanligt när du gör nåt :)

Åh. Nån jag känner från förr!
Kul att du är medlem, och kul att du gillar!

torch.jpg

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
borstar_micke sa:
Var i Aussie bor du?
Riktigt fascinerande land för övrigt, fast spindlarna är jag inget fan av... :)

Bor i Melbourne, i en stadsdel som heter Brunswick. Det är ett schysst land att bo i för det mesta. Är inte heller särskilt förtjust i vare sig spindlar eller ormar, men under mina 10+ år här så har jag aldrig haft några incidenter. Sen jag började cykla MTB för ca. 5 år sen så har jag nog bara sett en handfull ormar. Men de jag sett är helt klart inte att leka med... De jag stött på är "brown snake" (världens andra giftigaste) och "tiger snake".

thomalin

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
GoranS sa:

+1

Lite besviken dock då jag var sugen på att gnälla. Laddade för att outa LBS som monterade äldre komponenter än avtalat/köpt. Verkstadsfiffel på hög nivå ;)

Fast som sagt, denna tråd var roligare!

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Fältprästen sa:

Tror han uppgraderade till ett verktyg som klarar olika radie på böjarna.
Plus att den jag fick ta över är lite sliten i böjprofilen vilket gav honom små veck på böjens insida.
Jag lyckades i som tur var få jämna och fina böjar. Tror att det hjäpte att smeta lite fett på alla anliggningsytor.

fredrik168

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Egress sa:
Fältprästen sa:

Tror han uppgraderade till ett verktyg som klarar olika radie på böjarna.
Plus att den jag fick ta över är lite sliten i böjprofilen vilket gav honom små veck på böjens insida.
Jag lyckades i som tur var få jämna och fina böjar. Tror att det hjäpte att smeta lite fett på alla anliggningsytor.

Finns det bättre än swagelok alltså?
Snyggt iallafall .

kais01

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
en rörböjare kan vara bra att ha:)

här när min brompton skulle ta emot ett bredare nav för tioväxlat.lite nervöst att böja den kostsamma titangaffeln, men det gick utmärkt med greppdelen av en vanlig rothenberger för rörpulare.

egress verkar ha en lyxigare variant.

i och att det inte gick att montera böjaren komplett, gjorde jag multipla småböjar intill varandra för att undvika för mycket lokal sträckning av materialet
.

Bilagor

• BDBD3A9C-FC15-4DE3-96EE-7A9F4E225252.jpeg
    BDBD3A9C-FC15-4DE3-96EE-7A9F4E225252.jpeg
    410.9 KB · Besök: 378

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Nu har det byggts stålcyklar igen.
Pga flytt (igen) så är min egen verkstad i stort sett obrukbar än sålänge, så senaste rambygget skedde mestadels hos min gode vän Ian. Tur att man har vänner!

Det här var ett stort projekt. En komplett cykel utrustad för att tackla Tour Divide (TD).
Nya ägaren är en ganska lång herre, så ramen är stor och även byggd med Rohloff-nav och remdrift i åtanke.
Planen är fylla främre triangeln med en custom-tillverkad väska, så jag la till fästen för vattenflaskor under, samt på vardera sidan av nedre ramöret. Efter TD så kommer cykeln användas för pendling, så jag la även till fästen för pakethållare och stänkskärm.

Några bilder från själva rambygget:

2020.01.22_002.jpg 2020.01.22_003.jpg 2020.01.29_004.jpg 2020.01.31_005.jpg 2020.01.31_006.jpg 2020.02.01_007.jpg 2020.02.02_001.jpg 2020.02.02_008.jpg 2020.02.02_009.jpg 2020.02.02_010.jpg

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Och här är slutresultatet.
På bilderna har cykeln fel framjhul. När jag monterade hjulet jag byggt med SON-dynamo och likadan fälg som i bak, så uppdagades att kullagren i navet var glapp. Så nu väntar jag på ett ersättningsnav och kommer behöva bygga om hjulet...
Lite annat småfix är såklart att TT-styret ska justeras in och efter det få styrlinda. Sen kan vi montera lysen och GPS etc. Plus väskor såklart.

2020.03.16_001.jpg

2020.03.16_002.jpg 2020.03.16_003.jpg 2020.03.16_004.jpg 2020.03.16_005.jpg 2020.03.16_006.jpg

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Pinsamt nog så har den här mest hängt på en krok med halvklar lackering.
Förra helgen fick jag dock ett ryck och bestämde mig för att ta saken i egna händer och experimentera lite med Spray.Bike.

Inhandlade några burkar färg samt klarlack, hittade på ett mönster (eller vad man kan kalla det) till sadelröret, samt knappade fram en annan logga än vad jag använt tidigare. Har turen att kunna få vinylmasker skurna hos en kompis när jag behöver dom.

Jag är garanterat ingen expert på att lackera, och jag tror att jag har för dåligt tålamod för att göra ett riktigt ordentligt jobb själv. Men för en hardtail som kommer få en del stryk så är det här helt ok.

2020.06.04_001.jpg 2020.06.04_006.jpg 2020.06.04_005.jpg

Passade på att knacka till och löda fast en headbadge också. Eftersom serienumret redan finns på underröret så skojade jag till det lite istället. :)

2020.06.04_002.jpg

bokaj

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Och här är slutresultatet.
På bilderna har cykeln fel framjhul. När jag monterade hjulet jag byggt med SON-dynamo och likadan fälg som i bak, så uppdagades att kullagren i navet var glapp. Så nu väntar jag på ett ersättningsnav och kommer behöva bygga om hjulet...
Lite annat småfix är såklart att TT-styret ska justeras in och efter det få styrlinda. Sen kan vi montera lysen och GPS etc. Plus väskor såklart.

Visa bilaga 406156
Visa bilaga 406157 Visa bilaga 406158 Visa bilaga 406159 Visa bilaga 406160 Visa bilaga 406161
Jäklar ja! Jag trodde det var 26" hjul först :D

Snyggt jobbat, uppskattas av någon som riskerar sittsår av sitt arbete.

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Drog igång det här projektet precis när Corona-pandemin bröt ut här, så det drog ut på tiden p.g.a en del motgångar. Har fått kämpa med galna växelkurser för inköp av material, rör som försvann på väg hit, brist på tid i och med att jag helt plötsligt fick börja jobba en massa övertid på vanliga jobbet medans alla andra jobbade hemifrån.
Men nu är den äntligen klar!

Känns som att det här med singlespeed 29ers har blivit min grej.
  • Rör-set: Columbus Zona med Dedacciai 'Zero' kedjestag
  • Headtube, BB och 'Rocker'-dropouts från Paragon Machineworks (med titanbultar)
  • Integrerad sadelrörsklämma (med titanbult)
  • Stealth-port för droppervajer
  • Rostfria flaskfästen
  • Polerad headbadge i mässing
  • "fillet brazed" med 30% silverlod
Slutresultatet:

12.jpeg 13.jpeg 14.jpeg 15.jpeg

Bygg-bilder:

1.jpeg 2.jpeg 3.jpeg 4.jpeg
5.jpeg 6.jpeg 7.jpeg 8.jpeg
9.jpeg 10.jpeg 11.jpeg

HenryLee

Medlem
Blandat verkstadsfiffel
Lite synd att slänga på färg när hantverket i sig är förstklassigt.
Den hade gjort sig riktigt bra med bara klarlack =)
Men oavsett vad så är cykeln precis som Paco säger!👌

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Tack för fin feedback allihop!

Lite synd att slänga på färg när hantverket i sig är förstklassigt.
Den hade gjort sig riktigt bra med bara klarlack =)
Men oavsett vad så är cykeln precis som Paco säger!👌

Apropå klarlack över ren metall så har jag ju gjort det några gånger nu, så det började kännas uttjatat. :)

Topp