Blandat verkstadsfiffel

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Här är något jag tänkte att jag kunde dela med mig också.
Eftersom jag börjat göra samma stil av headbadge på de flesta av mina ramar nu så ville jag komma på ett sätt att snabba upp processen och samtidigt minska variationen i hur bokstäverna och siffrorna stansas.

Designade en liten fixtur för mässingsbrickan samt en guide-platta med hål för stansarna i rätt position.
Gick till en lokal firma som skar ut bitarna med vatten-jet. Precisionen är inte 100% med stansarna, men bra mycket bättre än på fri hand.
En annan kul grej jag börjat göra är att inkludera en nyckelring med ramens serienummer, så jag såg till att kapa råmaterial för dom också.

När man stansar så blir det fula märken på baksidan av plåten, så för nyckelringarna löder jag ihop 2st. Stansar den ena och den andra (den med den avlånga skåran) blir baksidan. Skåran är till för att placera silverlodet. Kniper helt enkelt av en ca. 20mm lång bit och lägger den i skåran. Sen på med lite värme, och vips så flödar silverlodet ut mellan de två halvorna. Till sist fyller jag skåran med mer silverlod och snyggar till ytan.


UYHD0064.jpeg
IMG_6718.jpeg
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Här är något jag tänkte att jag kunde dela med mig också.
Eftersom jag börjat göra samma stil av headbadge på de flesta av mina ramar nu så ville jag komma på ett sätt att snabba upp processen och samtidigt minska variationen i hur bokstäverna och siffrorna stansas.

Designade en liten fixtur för mässingsbrickan samt en guide-platta med hål för stansarna i rätt position.
Gick till en lokal firma som skar ut bitarna med vatten-jet. Precisionen är inte 100% med stansarna, men bra mycket bättre än på fri hand.
En annan kul grej jag börjat göra är att inkludera en nyckelring med ramens serienummer, så jag såg till att kapa råmaterial för dom också.

När man stansar så blir det fula märken på baksidan av plåten, så för nyckelringarna löder jag ihop 2st. Stansar den ena och den andra (den med den avlånga skåran) blir baksidan. Skåran är till för att placera silverlodet. Kniper helt enkelt av en ca. 20mm lång bit och lägger den i skåran. Sen på med lite värme, och vips så flödar silverlodet ut mellan de två halvorna. Till sist fyller jag skåran med mer silverlod och snyggar till ytan.


Visa bilaga 435130Visa bilaga 435131
Nu snackar vi premium.
 

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Har varit lite långsamt i verkstan de senaste månaderna av mer än en anledning. I helgen kom jag dock äntligen igång med det senaste projektet.

Den här ska bli en flexibel hardtail. Designad för att funka med både 27.5” (upp till 3.0”) och 29” (upp till 2.8”).
Skall även kunna köras med 120-130mm gaffel, samt även med en Enve MTB-gaffel för bikepackingäventyr.

Började med att löda in en reduktionshylsa i toppen på sadelröret som tar ner innerdiametern från 33.2mm till 31.6mm.
Sen kapade jag till och passade in alla rör för framtriangeln.

C850245F-166C-4440-A5CC-F322538DF4A1.jpeg6B8054C0-8AC0-45F3-8276-C7C416B9E04C.jpegD63990A2-ED78-4A3F-9108-95E6C04D0EC0.jpeg1709517C-19EB-4929-8E9D-EBF2A42036A3.jpeg70FA2FA7-3FAB-47C9-AE98-69AD2A96FF09.jpeg0CD0FA2D-29F0-4624-931F-6C1A97980BDD.jpeg00E72246-47E9-4670-8F68-CBA27250FD39.jpeg
 

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Hade precis i början på pandemin privilegiet att få bygga en ram åt Curve - firman jag jobbar hos på dagarna.
95% av bygget var klart för säkert ett år sen, men diverse omständigheter och motgångar gjorde att den hamnade på hyllan ett tag.

Men när det blev bekräftat att ”Handmade Bicycle Show Australia” (HBSA) skulle få gå av stapeln igen för ett par veckor sen så skyndade jag mig att få klart den.

Efter blästring doppades den i fosforsyra som oväntat nog gav en väldigt unik effekt, så det beslutades att helt enkelt lämna ramen ”raw” och ge den några lager matt klarlack för att behålla effekten.

Bilderna visar cykeln i utställningsskick.

DCBD21A7-44C1-4E9F-8460-258CE49085CA.jpeg

D3A35340-A2DF-42EE-8817-C46607EDD8AB.jpeg75952FCF-BB3D-4BC1-B81E-E887B30E06AB.jpeg 84DC96A2-D704-4897-AB0C-92BAB71879A0.jpeg 0D4D06C1-D4B8-4724-9C36-A106303574A8.jpeg F21D9994-F2E6-402A-AD19-D4196E35FD30.jpeg 4E8F8B8A-454F-443A-9605-288DD4F4CA5D.jpeg
 

simson

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Hade precis i början på pandemin privilegiet att få bygga en ram åt Curve - firman jag jobbar hos på dagarna.
95% av bygget var klart för säkert ett år sen, men diverse omständigheter och motgångar gjorde att den hamnade på hyllan ett tag.

Men när det blev bekräftat att ”Handmade Bicycle Show Australia” (HBSA) skulle få gå av stapeln igen för ett par veckor sen så skyndade jag mig att få klart den.

Efter blästring doppades den i fosforsyra som oväntat nog gav en väldigt unik effekt, så det beslutades att helt enkelt lämna ramen ”raw” och ge den några lager matt klarlack för att behålla effekten.

Bilderna visar cykeln i utställningsskick.

Visa bilaga 490005
Visa bilaga 490006Visa bilaga 490007 Visa bilaga 490009 Visa bilaga 490010 Visa bilaga 490011 Visa bilaga 490012
Så du blev ”tvingad ” att bygga en skitsnygg cykel och dessutom få betalt 😜 👍👍👍👍👍
 

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Mycket vackert! Mysko (men snajdig) effekt av fosforsyran, var det meningen eller ett olycksfall i arbetet?
Tackar!
Effekten från syrabehandlingen var en tursam olycka kan man säga.

Förväntade mig en helt jämngrå finish eftersom ramen kom direkt från blästringsskåpet och var helt ren i metallen. Orsakades troligen en kombination av föroreningar på ytan av den stora baljan med syralösning, samt eventuellt en reaktion med dammet från blästringen.
 

Egress

Aktiv medlem
Blandat verkstadsfiffel
Första 29-tummaren kommer snart inta ännu en ny skepnad.

Förvandlingens olika steg:
XC-racer > Rostig Bikepacking-MTB > Dropbar Monstercross > Klunker

Eftersom den här ramen numera i princip är pensionerad så bestämde jag mig för att ha lite kul. Lödde in ett extra ramrör för att "klunkifiera" den. Kommer även få en ramväska sydd till utrymmet i fram, och så snart vi har en varmare dag så kommer jag gå lös med lite sprayfärg.

Nyligen fick jag även kontakt med en snubbe som kunde böja rör enligt min specifikation, så jag tog chansen att tillverka ett trevligt styre för att komplettera looken.

IMG_8493.JPG

R0001371.JPG

R0001374.JPG
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer