Blåsor i händerna, fel handtag?

antonk

Aktiv medlem
Hej behöver lite input, får blåsor i både händerna efter att jag varit ute och funderar på om det bara är härda ut eller om jag ska pröva att byta handtag eller möjligen handskar.

Kör idag PNW Liam grips XL och POC enduro handskar.

Funderar om typ Woolf tooth mega fat paw eller Ergon GA3 skulle minska på tryckpunktera så man slipper blåsorna,

Bytte till lite bredare styre och mer rise men hjälpte inte direkt för blåsorna men över lag bättre för armarna.

Någon som har input eller haft liknande problem?

Bilagor

• IMG_20220926_210624.jpg
    IMG_20220926_210624.jpg
    353.4 KB · Besök: 50
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Om det blåser i händerna finns det ju vindtäta handskar!
Skämt åsido, har du provat att ändra "backsweep"? Jag får exakt där om jag har för mycket, eller om det är för lite... Jag minns inte riktigt. Känns det neutralt att ta tag i handtagen?

antonk

Aktiv medlem
Tycker det känns bra i men efter 40min så börjar de komma, ska pröva att justera lite och se hur det blir

Makten

Aktiv medlem
Du lär inte få blåsor av tryck, utan av skav. Gissar på för smala grepp och/eller svepning av styret som inte riktigt lirar med din handposition.

Glöm inte att det inte finns något "rätt" eller "fel" i såna här frågor. Det blir inte nödvändigtvis bättre för att man gör som nån expert säger. Man får prova själv och se vad som funkar. Själv behöver jag betydligt mindre backsweep och mer upsweep än gängse vedertagen styrposition, annars får jag ont.

Edit: Vinkeln på bromsreglagen är en sak som kan påverka sånt där förresten. Prova att vinkla dem lite mer upp eller ner och kolla vad som händer. Då hamnar händerna lite annorlunda.

jofahjalm

Aktiv medlem
Mer seriöst, det du visar upp är verkligen inget. När jag har cyklat mycket har jag fått grova valkar. Ännu värre när man lyfter skro. För att verkligen maxa upplevelsen ska man klättra. Jag tror inte man kan köpa sig undan. Undvik att cykla utför och ffa att hålla för hårt i styret om du ska ha barnrumpehänder.

När du väl har skaffat dig riktiga valkar är det är det bara att köpa en uppsättning skalpeller och skära bort skiten. Kontorsgiganten har bra priser! https://www.kontorsgiganten.se/skalpell-engangs-swannmorton-no11-10-fp-p-25

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Blåsan sitter långt fram på handflatan. Den delen av handen sitter framför styret när jag cyklar. Det skulle kunna vara för att det är från skav, som Makten säger.
Hamnar blåsan ovanpå eller framför handgreppet?

Makten

Aktiv medlem
Jag tror inte man kan köpa sig undan.
I vissa fall kan man faktiskt det. Jag hade ett jäkla gissel med valkar där fingrarna möter handflatan, vilket försvann helt när jag insåg att jag helt enkelt behövde mycket grövre grepp som fyller ut handen och därmed inte skrynklar skinnet på samma sätt.

Säger inte att det är lösningen för TS, men små ändringar kan göra stor skillnad.

antonk

Aktiv medlem
Mer seriöst, det du visar upp är verkligen inget. När jag har cyklat mycket har jag fått grova valkar. Ännu värre när man lyfter skro. För att verkligen maxa upplevelsen ska man klättra. Jag tror inte man kan köpa sig undan. Undvik att cykla utför och ffa att hålla för hårt i styret om du ska ha barnrumpehänder.

När du väl har skaffat dig riktiga valkar är det är det bara att köpa en uppsättning skalpeller och skära bort skiten. Kontorsgiganten har bra priser! https://www.kontorsgiganten.se/skalpell-engangs-swannmorton-no11-10-fp-p-25

Nej det är inte så farligt och de har lagt sig på bilden som var mer för att visa var.
Man kan också gnugga sig i ögonen med chili bara för att det är skönt när man slutar. Föredrar att justera grejer rätt om det går

antonk

Aktiv medlem
I vissa fall kan man faktiskt det. Jag hade ett jäkla gissel med valkar där fingrarna möter handflatan, vilket försvann helt när jag insåg att jag helt enkelt behövde mycket grövre grepp som fyller ut handen och därmed inte skrynklar skinnet på samma sätt.

Säger inte att det är lösningen för TS, men små ändringar kan göra stor skillnad.
Finns nog både inställningar och andra grepp som gör skillnad, ska pröva andra handskar också

simson

Aktiv medlem

Brukar använda avbitartången eller nageltången😜

Stervelo

Aktiv medlem
Jag får valkar i händerna "på trampdynan" i händerna, alltså vid basen av fingrarna, det blir välidigt uttalat med tunna hårda handtag. Sen jag skaffade stora lite mjukare handtag är problemet klart reducerat.
Mitt problem är inte för stora handskar, utan stora händer, huden är det som vill "vecka sig" med för små handtag.

Topp