Blockettråden 2

Bzr

Medlem
Blockettråden 2
Vad väger mest ett kilo titan eller ett kilo guld?
srg-bülach.gif

Aktiv medlem
Blockettråden 2
med tanke på att folk numer verkar köpa cyklar för 120k så börjar väl snart guld bli ett tänkbart materialval.

1 kg kostar tydligen bara 500k. är det någon som vet hur mycket guld som skulle gå åt till en cykelram? jag började göggla men hittade inga siffror på hur starka guldrör är. vitt 18k guld verkar starkast?
Guld är fullständigt värdelöst material om man ser på hållfasthet och styvhet. Dessutom närmare dubbelt så tungt som bly. Till och med bly är nog ett bättre material att bygga cykelram av.

Aktiv medlem
Blockettråden 2
En snabb googling gav det godtyckliga svaret att en härdad guldlegering kan göras lika stark som vissa stålsorter. Vikten blir 2,5 gånger så hög som stål. Priset blir mer än 2,5 gånger så högt som för stålramen.
Intressant. Ja, inte bara det du skriver, men även din källhänvisning, "En snabb googling..." Vågar du dela resultatet av googlingen?
Härdning kan skrämma upp styrkan i de flesta härdbara material rejält, men på bekostnad på utmattningsegenskaperna. Styvhet förbättrar man tyvärr inte med härdning.

MIGHTYnoob

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Någon som saknar en cykel eller delar så ligger den nu ute på Tradera. Stoffe råkar ha två hjulpar å en växel med avskruvat växelöra.

Bilagor

• Screenshot_20210320-092910_Tradera.jpg
    Screenshot_20210320-092910_Tradera.jpg
    253 KB · Besök: 325

moros

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Eller är det för att det inte är en 25000 kronors specialized på bilden? Utöver idiotbegreppet "bud med rätt att neka". Vad tror folk? Att det är ett bindande kontrakt att ta in bud?

Cyklist

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Just downhill-marknaden har väl alltid varit en förlustaffär? Det är liksom 50 slitna YT och hyrhojar ute så alla tror att normalpris för en dh är max 15000:- och sen kommer man där med en värsting och bara jahapp, det här kommer ju gå åt fanders haha.

Min polerings-timpenning på den blir däremot så låg att jag snarare har betalat för att sitta och våtslipa med mina tårar.

Lägg till att den är en 27,5" och förra generationens Gambler, men om inte annat så kan ju annonsen balansera upp den där tråden om att begagnatmarknaden är galen. 😅

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Just downhill-marknaden har väl alltid varit en förlustaffär? Det är liksom 50 slitna YT och hyrhojar ute så alla tror att normalpris för en dh är max 15000:- och sen kommer man där med en värsting och bara jahapp, det här kommer ju gå åt fanders haha.

Min polerings-timpenning på den blir däremot så låg att jag snarare har betalat för att sitta och våtslipa med mina tårar.

Lägg till att den är en 27,5" och förra generationens Gambler, men om inte annat så kan ju annonsen balansera upp den där tråden om att begagnatmarknaden är galen. 😅

Är den inte värt redan mer än 35000 för att hänga på väggen?

Manurhin2

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Marknaden kommer bestämma priset, går den direkt är den för billig.

För mig som är analigt noga och får ont i magen av repor är den inte värd så mycket för jag skulle få putsa ihjäl mig men för någon annan kanske 200000.

Imponerande bygge👍

rouster

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Ingår det någon matchande outfit i priset?

jonte987

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Även för mig som är tvärtemot Manurhin2 så är den för fin...jag är inte intresserad av att vara så försiktig med grejorna. Fick hänga på väggen då

Cyklist

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Är den inte värt redan mer än 35000 för att hänga på väggen?
Handlar väl mest i grund och botten om att jag tycker det är tråkigt att se grejor stå och samla damm. Kommer ändå bara fortsatt köra på min nya Gambler så känns roligare då att någon annan får användning av den.

Ingår det någon matchande outfit i priset?
Jag kan skicka med en sax och en instruktion på hur man klipper till sina jeans till rätt längd!

Även för mig som är tvärtemot Manurhin2 så är den för fin...jag är inte intresserad av att vara så försiktig med grejorna. Fick hänga på väggen då
Äh inte då, man ska gasa på med grejorna så får man putsa när man hittar tid. Kanske borde inkludera en sån här motivations-bild i annonsen haha.
IMG_4726.jpg

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
som väggbeklädnad är det ju ett ännu större kap.

hurst: 4 200 000 kr
trek-butterfly-madone-1200x1200.jpg

dangerholm: 35 000 kr
279636.jpg

experterna i antikrundan brukar säga om byråer och skåp att värdet ökar om den är "lättplacerad", så 27,5-tum är ju bara en fördel.

ordningsfråga: repor brukar vi kalla för brottanvisningar på det här forumet.

jonte987

Aktiv medlem
Blockettråden 2
som väggbeklädnad är det ju ett ännu större kap.

hurst: 4 200 000 kr
Visa bilaga 477359

dangerholm: 35 000 kr
Visa bilaga 477361

experterna i antikrundan brukar säga om byråer och skåp att värdet ökar om den är "lättplacerad", så 27,5-tum är ju bara en fördel.

ordningsfråga: repor brukar vi kalla för brottanvisningar på det här forumet.

Det är inte en kostnad utan en investering säger min revisor som har läst på happy att gamla cyklar stiger snabbare i värde än en våning på strandvägen.

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Handlar väl mest i grund och botten om att jag tycker det är tråkigt att se grejor stå och samla damm. Kommer ändå bara fortsatt köra på min nya Gambler så känns roligare då att någon annan får användning av den.

Menade inte på din väg! Du har väl tillräckligt många Dangerholm cyklar.

Håller med att det är tråkigt att se grejor stå. Jag byggde just en jättesnygg helstel singlespeed, men även om den skulle funka bra på väggen är den för att köra på.

Flurken

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Oklart om den fått nån smäll eller inte 🤔

Den där texten skulle man kunna ha på läsförståelsedelen på högskoleprovet.
a) Cykeln har inga smällar och är ny
b) Cykeln har flera smällar och är inte ny
c) Olösbart, det enda som framgår är att det är en cykel
d) Skribenten har fått flera smällar

LFN

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag är imponerad av nivån på nyigheten! Vi har ju tidigare gjort oss lustiga över hur ny en begagnad cykel kan vara, men den här tar priset! Den är inte bara smälld ett ospecificerat antal gånger, den är dessutom "den e ny och nya däck aaa och som sagt allt är nytt". Jag bugar mig ödmjukt över förmågan att hålla en cykel i nyskick!

Manurhin2

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den där texten skulle man kunna ha på läsförståelsedelen på högskoleprovet.
a) Cykeln har inga smällar och är ny
b) Cykeln har flera smällar och är inte ny
c) Olösbart, det enda som framgår är att det är en cykel
d) Skribenten har fått flera smällar
Nåt som verkar tydligt däremot är att han smort med mineralolja, stay away🙂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer