Blockettråden 2

AnteL

Aktiv medlem
Blockettråden 2
494AF76F-E00E-4143-A380-C6DDE0B6F807.png

Villewonka

Medlem
Blockettråden 2
Hej!
Mitt första inlägg. Osäker om det hamnar rätt men friskt vågat. Ska skaffa "ny" mtb hardtail för motionsrundor i skatås, Göteborg. Det blir blandad körning men inget extremt. Inte ute efter heldämpat. Nu har jag hittat följande annons på blocket. Vet ju att ni är många som har stor kunskap i ämnet så ville höra om ni har några åsikter?

Cykeln ska vara servad efter 3 månader på sportson. Kvitto på köpet ska också finnas.
Något man borde se upp med eller kolla lite extra? Bra köp eller leta vidare?

Hittat följande annons på blocket:

Mvh Victor

mzi

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag tycker det ser bra ut! Jag är inte bäst på MTB, så någon kanske kan flika in vad man kan räkna med att man måste göra med en dämpare efter tre år. Det kan vara så att du åker på en fullservice vilket kostar kanske 1500kr hos Trek i Göteborg (som ska vara bland de bästa i Svergie).

Om så är fallet kanske du och säljaren kan dela på den kostnaden?

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Hej!
Mitt första inlägg. Osäker om det hamnar rätt men friskt vågat. Ska skaffa "ny" mtb hardtail för motionsrundor i skatås, Göteborg. Det blir blandad körning men inget extremt. Inte ute efter heldämpat. Nu har jag hittat följande annons på blocket. Vet ju att ni är många som har stor kunskap i ämnet så ville höra om ni har några åsikter?

Cykeln ska vara servad efter 3 månader på sportson. Kvitto på köpet ska också finnas.
Något man borde se upp med eller kolla lite extra? Bra köp eller leta vidare?

Hittat följande annons på blocket:

Mvh Victor

Om den verkligen kört bara 10-15 timmar är den som ny (nyskick på happy K&S språk). Men varför tror ägaren då att däck ska bytas? Kanske har han ingen koll?

Drivlinan och däck visar upp lite men inte mycket slitage. Jag skulle säga att priset är ok, även om den har används lite mer. Skulle inte förvänta att den behövs en gaffelsevice.

Villewonka

Medlem
Blockettråden 2
Tack för bra input alla.
Tror inte heller det är en expert efter det jag googlat fram. Snarare en basicversion sv epic eller liknande. Får ändå intrycket att det nog kan vara en ok cykel för mina behov.
Lite märkligt med däcken, kanske har torkat alternativt körts ner än de timmar som säljaren skriver.

Blir noga att åka och titta på den iaf.
Kom gärna med mer input/funderingar om ni kommer på något.

Trevligt forum detta :-)

n3wton

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Tack för bra input alla.
Tror inte heller det är en expert efter det jag googlat fram. Snarare en basicversion sv epic eller liknande. Får ändå intrycket att det nog kan vara en ok cykel för mina behov.
Lite märkligt med däcken, kanske har torkat alternativt körts ner än de timmar som säljaren skriver.

Blir noga att åka och titta på den iaf.
Kom gärna med mer input/funderingar om ni kommer på något.

Trevligt forum detta :-)
Hur lång är du?

n3wton

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Har ingen koll på geon på den cykeln, men den ser ju åtminstone väldigt kort ut. Mellan säg 2010 och 2015 blev cyklarna väldigt mycket bättre, och mellan 2015 och 2020 blev cyklarna lika mycket bättre igen, typ. Den cykeln du tittar på tillhör nog förr-förra generationens XC-cyklar. Helt fine för grus och annat, men ganska icke-optimalt om man ska stigcykla. Eftersom du verkar vilja köra mest grus funkar den förmodligen ok, men det kan vara bra att veta vad man köper!

Ilritorno

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Intressant fenomen med blocket-annonser att 95% fotograferar cykeln i riktning åt vänster, med drivlinan från motsatt håll. Den cyniske kan ju tro att det beror på att de har något att dölja, men jag tror nog det snarare handlar om att de inte begriper bättre. Därav intressant vad det är som gör att det då skulle kännas med rätt att ställa cykeln så. Känns mer naturligt att ställa den så om man högerhänt kanske?

freddag

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Tror nog @LDG får förklara sig. Kanske är kungens gamla eller så.
tveksamt, kungafamiljen brukar köra med de handtag som hovleverantören skickar med.

prinsessan sofia kör några slags bontrager-handtag
Skärmavbild 2021-10-01 kl. 21.17.48.png

prins daniel har folkliga syncros-handtag.
Skärmavbild 2021-10-01 kl. 21.18.09.png

kungen körde förr, såklart, monark-handtag
Skärmavbild 2021-10-01 kl. 21.21.54.png

men nu har han några röda. visst skulle det kunna vara esi extra chunky, men jag har svårt att förstå varför sådana skador skulle uppstå med barends på.
Skärmavbild 2021-10-01 kl. 21.21.08.png

jonte987

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Intressant fenomen med blocket-annonser att 95% fotograferar cykeln i riktning åt vänster, med drivlinan från motsatt håll. Den cyniske kan ju tro att det beror på att de har något att dölja, men jag tror nog det snarare handlar om att de inte begriper bättre. Därav intressant vad det är som gör att det då skulle kännas med rätt att ställa cykeln så. Känns mer naturligt att ställa den så om man högerhänt kanske?
Jag går av på vänster sida och vil nog sen luta på vägg på fel håll ja

n3wton

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Haha. Bra fråga. För att man kan förnya annonser och jag har svårt att slänga ok prylar. Men kanske är mer lättsålda om jag nämner att de har gått genom systemet på en av kungens hundar eller nå sånt?
Man kan skänka bort saker som var ett praktiskt värde men inget monetärt värde. Ingen kommer köpa dina handtag, men någon kan säkert tänka sig att använda dom. Yardsale-tråden är ett hett tips, men annars funkar köp och sälj utmärkt till sådant också!

Bengt-re

Aktiv medlem
Blockettråden 2
De har inte läst tråden...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer