Blockettråden 2

LDG

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Man kan skänka bort saker som var ett praktiskt värde men inget monetärt värde. Ingen kommer köpa dina handtag, men någon kan säkert tänka sig att använda dom. Yardsale-tråden är ett hett tips, men annars funkar köp och sälj utmärkt till sådant också!
Jo såklart men är ju inte så att jag lagt ut dom för 1000kr men får skriva i den tråden istället.

Villewonka

Medlem
Blockettråden 2
Hej!
Mitt första inlägg. Osäker om det hamnar rätt men friskt vågat. Ska skaffa "ny" mtb hardtail för motionsrundor i skatås, Göteborg. Det blir blandad körning men inget extremt. Inte ute efter heldämpat. Nu har jag hittat följande annons på blocket. Vet ju att ni är många som har stor kunskap i ämnet så ville höra om ni har några åsikter?

Cykeln ska vara servad efter 3 månader på sportson. Kvitto på köpet ska också finnas.
Något man borde se upp med eller kolla lite extra? Bra köp eller leta vidare?

Hittat följande annons på blocket:

Mvh Victor
Hej!
Tänkte ni skulle få en uppdatering.
Åkte och köpte cykeln idag. Väldigt fint skick och växlar/bromsar kändes väldigt "smidiga". Cykeln gav ett bättre intryck än de jag testat i butik typ x caliber 9 och liknande När jag kom hem upptäckte jag tyvärr att ett av däcken hade skärskador/revor på ett ställe och hade börjat bukta ut. Annars gott skick på allt. Priset landade på 9000:-. Blir till å jaga nya däck nu bara.
Tack för bra guidning :-)

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
"Så det är därför jag har valt deras Dura-Ace 9000. Samt för att man steglöst kan ändra klossens distans till fälgen (går ej på Dura-Ace av senare modell). Vilket är perfekt när man klättrar uppför branta berg och kränger cykeln fram och tillbaka när man står upp och trampar och inte vill att bromsgummit tar i fälgen (prova att göra det med skivbroms...)"

nisseson

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Intressant fenomen med blocket-annonser att 95% fotograferar cykeln i riktning åt vänster, med drivlinan från motsatt håll. Den cyniske kan ju tro att det beror på att de har något att dölja, men jag tror nog det snarare handlar om att de inte begriper bättre. Därav intressant vad det är som gör att det då skulle kännas med rätt att ställa cykeln så. Känns mer naturligt att ställa den så om man högerhänt kanske?
I princip alla människor leder en cykel från vänster sida (dvs cykeln rullar till höger om ledaren). När man sen rullar fram den och ställer den mot en vägg så blir det då naturligt att drivsidan hamnar mot väggen, och bort från fotografen.

Peth

Aktiv medlem
Blockettråden 2
I princip alla människor leder en cykel från vänster sida (dvs cykeln rullar till höger om ledaren). När man sen rullar fram den och ställer den mot en vägg så blir det då naturligt att drivsidan hamnar mot väggen, och bort från fotografen.
Så må det vara, men sen finns det människor som bemödar sig att ta flera bilder på samma felaktiga sida av cykeln och posta dessa. Hur tänker de; ”Jag tar tre bilder från den här sidan, men ingen från andra – det blir nog bra”?

nisseson

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Så må det vara, men sen finns det människor som bemödar sig att ta flera bilder på samma felaktiga sida av cykeln och posta dessa. Hur tänker de; ”Jag tar tre bilder från den här sidan, men ingen från andra – det blir nog bra”?
Japp, de är bra. :-) "Tre bilder måste ju vara nog för en cykel. Jag tar tre likadana, det är enklast."

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
" Säljes lättviktsracer Factor O2 (6,3kg!!!) i så gott som nyskick!
Cykeln har förutom sin lätviktsram även wattmätare från Rotor och Zipp 303 Firecrest hjul!
Ramen köptes ny vintern 2020 och bygger på samma geometri som Cervélo. Övriga komponenter är inköpta mellan 2017-2020. Factor är ett lyx-cykelmärke dvs att de enbart gör high-end cyklar. Och inte såsom Trek, Specialized, Scott och andra mer kommersiella märken som gör både high-end och billigare cyklar. Så köper man en Factor så är det som att köpa en Ferrari eller en Koenigsegg. Ni kanske såg i årets TdF att Chris Froom körde just på Factor. Så han får avsluta sin karriär på en riktig finhojj ;) Ja, såpass fin att han har valt att gå in som delägare i Factor. Factor är än så länge ganska okända på svenska vägar då de tills i år ej har haft någon återförsäljare i Sverige. Lägg också till att en Factor kostar cirka 100.000kr.

Varför fälgbroms? Jo, för att fälgbromsar är än så länge överlägsna när man cyklar i bergen. Ett lysande exempel är Tadej Pogacar som vann TdF för andra året i rad på en cykel med fälgbromsar när han vann de utslagsgivande bergsetapperna. Fälgbromsar, ja i alla fall Shimanos är de bästa vad det gäller bett/vikt/prisvärde. Så det är därför jag har valt deras Dura-Ace 9000. Samt för att man steglöst kan ändra klossens distans till fälgen (går ej på Dura-Ace av senare modell). Vilket är perfekt när man klättrar uppför branta berg och kränger cykeln fram och tillbaka när man står upp och trampar och inte vill att bromsgummit tar i fälgen (prova att göra det med skivbroms...). Fälgbroms ger tillräckligt med bett när det bär av nedför. Tro mig, jag har testat båda. Så har även Tadej Pogacar med flera bergscyklister gjort.
länk

Sedan är inte alltid skivbroms det bästa valet. Inte ens i hemska förhållanden när de ska vara överlägsna fälgbroms. Ta årets Paris-Roubaix där Christophe Laportes bakbroms gav vika. Då önskar han nog att han hade haft fälgbromsar istället...
länk

Cykeln väger in på otroliga 6,3kg!!!
Läs mer om O2:an här:
länk

Jag har lagt ner många timmar på att flytta över komponenterna från min tidigare cykel (en Cervélo). Inte för att det var svårt att få över komponenterna. Nej, med eTap är det ju lätt. Men för att se till att allt blev perfekt. För jag är något av en pedant och perfektionist. Än mer när det kommer till cyklar. Cykeln är därför i nyskick skulle jag vilja säga. Finns någon liten skråma på komponenterna såsom på ett av bromshantagen. Men det är som sagt väldigt få märken. Jag kan skicka över foton separat på de små skråmorna som finns. Jag har även fler foton att skicka över, bara att hojta till.

Jag kan tala mig hes om cykels otroligt fina egenskaper, hur fint hjulen rullar, växlarna, mm. Allt är i nyskick. Ja, förutom ett par små repor på höger bromshandtag och på bakväxel (separata foton kan skickas över)

Cykeln är byggd med följande:
Ram: Factor O2 (storlek 54) med Factor Svelte gaffel
Hjul: Zipp 303 Firecrest
Växlar och reglage: Sram Red eTap (2x11 växlar)
Vevparti: Rotor INpower MAS 3D+ med effekt-/wattmätare (172.5/110 BCD)
Bromsar: 2x Shimano Dura-Ace 9000
Framklingor: 2x: Rotor 36T Q-ring (innern) och 52T Q-ring Aero (yttre)
Kassett: Sram Red 11-26
Kedja: Sram Red
Styre-styrstamskombo: Factor (kolfiber) med "inbyggt/avtagbart" Garmin out-front fäste
Styr- och vevlager: CeramicSpeed keramiska
Sadestolpe: Factor (kolfiber)
Sadel: Specialized Romin (titanrör)
eller mot tillägg:
(Sadel: Specialized S-WORKS Romin Evo +2500kr)
(Pedaler: Shimano Ultegra PD-R8000 SPD-SL +700kr)
(Flaskhållare: 2x Zefál Pulse L2 +300kr)

Nypris, enbart för ramen är 55.000kr (https://www.bikeinn.com/cykling/factor-o2-road-frame/137594245/p)
Nypris för hela cykeln är cirka 110.000kr

Cykeln finns i Värmskog (nära Karlstad). Säljer helst till dig som kan komma förbi. Dels då du får se cykeln och provcykla den. Men också då det är smidigare för mig. Men kan skicka den och då står köparen för frakten. Säker affär och kvitto via SwiftCourt (https://swiftcourt.com/sv/kontrakt/happyride/kopekontrakt?ad_id=156710)
Vid snabb och smidig affär kan priset förhandlas. Alternativt att jag bjuder på frakten.
/Anders"
Bör sparas för omvärlden.

Fredrik S

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Inte blocket, men lite roligt på temat annonsering.
Den här dök upp i mitt Facebookflöde:

En lågt specad gravelbike av märket white för 7000 kr. Inget konstigt med det, eller?

Screenshot_20211006-114846_Facebook.jpg

Jo, för om man klickar på bilden så kommer man till XXLs hemsida och då kostar cykeln helt plötsligt 8000 kr istället. Varför håller XXL på och fular sig med priserna hela tiden?

Bilagor

• Screenshot_20211006-114903_Facebook.jpg
    Screenshot_20211006-114903_Facebook.jpg
    155.6 KB · Besök: 54

rois

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Inte blocket, men lite roligt på temat annonsering.
Den här dök upp i mitt Facebookflöde:

En lågt specad gravelbike av märket white för 7000 kr. Inget konstigt med det, eller?

Visa bilaga 516853

Jo, för om man klickar på bilden så kommer man till XXLs hemsida och då kostar cykeln helt plötsligt 8000 kr istället. Varför håller XXL på och fular sig med priserna hela tiden?

XXL har ofta kampanjer. Så den cykel du hittat. Kampanjerna gäller kort tid, ofta bara några dagar. FB har troligen gett dig information som är inaktuell. Så problemet ligger troligen hos FB, inte XXL.

PS. Tycker mig känna igen cykeln från mailutskick från XXL. Troligen en nattkampanj där priset gäller från kväll till påföljande morgon. Så om du inte varit på hugget, utan läst meddelande för sent, så ser du en bild med kampanjpris i ditt flöde, men när du klickar in dig på XXL så gäller inte kampanjpriset längre. Det gäller att vara på hugget när XXL har kampanjer! Inget konstigt med det, kampanjpris kan inte vara för evigt.

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
XXL har ofta kampanjer. Så den cykel du hittat. Kampanjerna gäller kort tid, ofta bara några dagar. FB har troligen gett dig information som är inaktuell. Så problemet ligger troligen hos FB, inte XXL.

PS. Tycker mig känna igen cykeln från mailutskick från XXL. Troligen en nattkampanj där priset gäller från kväll till påföljande morgon. Så om du inte varit på hugget, utan läst meddelande för sent, så ser du en bild med kampanjpris i ditt flöde, men när du klickar in dig på XXL så gäller inte kampanjpriset längre. Det gäller att vara på hugget när XXL har kampanjer! Inget konstigt med det, kampanjpris kan inte vara för evigt.
Och skall inte vara för evigt. En gång i tiden fanns det näringsidkare som följde lagstiftningen kring realisationer...

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Och skall inte vara för evigt. En gång i tiden fanns det näringsidkare som följde lagstiftningen kring realisationer...

I den här fallet behövs ingen lagstiftning.am klickar på annons och ser att priset är högre i verkligheten. Det ger bara dålig reklam och tar inte mycket tid. I stenåldern hade mån åkt till butiken för att upptäcka att det man hade planerat att köpa är för dyrt.

Så problemet ligger troligen hos FB, inte XXL.

Som kund är det irrelevant var problemet ligger. Men tycker att det är troligare att XXL har felsynkad reklamuppgifter och prisändringar än att FN skulle visa upp inaktuella annonser.

rois

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Som kund är det irrelevant var problemet ligger. Men tycker att det är troligare att XXL har felsynkad reklamuppgifter och prisändringar än att FN skulle visa upp inaktuella annonser.

Jag vet inte hur FB's flöde är implementerat. Men i ett mailutskick ligger ju kvar för evigt, med kampanjpriset även efter det att kampanjen är avslutad. Förmodligen overkill att dra tillbaka meddelande i olika flöden.

Ilritorno

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den där cykeln har kostat 6999 ett tag nu, de har haft den tidigare på kampanj men det var för så lågt som 5999. Annonser på FB har ett slutdatum, så det är XXL som har gjort fel. De har höjt priset utan att tänka på att de har en ännu aktiv annons med ett annat pris.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Den där cykeln har kostat 6999 ett tag nu, de har haft den tidigare på kampanj men det var för så lågt som 5999. Annonser på FB har ett slutdatum, så det är XXL som har gjort fel. De har höjt priset utan att tänka på att de har en annons med annat pris.
Troligen rea på gång. Dom har höjt priset på många cyklar ifrån White... Trots höst, trots 2021.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
I den här fallet behövs ingen lagstiftning.am klickar på annons och ser att priset är högre i verkligheten. Det ger bara dålig reklam och tar inte mycket tid. I stenåldern hade mån åkt till butiken för att upptäcka att det man hade planerat att köpa är för dyrt.

Jag tror att du kan ha missuppfattat vad jag var ute efter. Det finns lagstiftning som reglerar exempelvis hur länge en vara får sättas till ett visst, lägre pris, och bjudas ut som reavara. Jämför till exempel med Wiggle och (åtminstone tidigare) Cykelkraft.

perzzon

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Hade ju aldrig brytt mig så mycket att jag betalat extra för fina bromsskivor men jag hade också helt gått bet på den där.
Står det på kartongen så tänker jag att det är rätt liksom.

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Efter "nyskick" börjar nu även, av alla, ordet "intressekoll" missbrukas. Det här är en "priskoll". Tror folk verkligen att spekulanter kommer att seriöst säga hur mycket dom kommer att bjuda på en cykel som kanske säljes nästa våren?

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Efter "nyskick" börjar nu även, av alla, ordet "intressekoll" missbrukas. Det här är en "priskoll". Tror folk verkligen att spekulanter kommer att seriöst säga hur mycket dom kommer att bjuda på en cykel som kanske säljes nästa våren?

Fast det där... är väl inte ens en annons? Den här väl snarare hemma i vad är min cykel värd- tråden?

Vad jag förstår är den inte till salu.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer