Blockettråden 2

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2

32 000 för den hojen? Är rätt saftigt med tanke på att varken har Di2 eller skivbromsar. MAX 20 000 kr är min take på den cykeln.

Edit: Skrev visst fel, han ska inte ha 32 000 utan 38 000!
Det där priset är inte klokt. 15000kr skulle jag säga för den. Dessutom kolfiberhjul från 2014 med 15mm invändig bredd.

Som jämförelse. Jag köpte en 2021 Addict RC med Force Axs för 32k.

Lägg till några tusenlappar så kan du ha en sån här:

B69537FC-A76E-4DCD-8B1C-6F5BBF800B35.png

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Blockettråden 2

32 000 för den hojen? Är rätt saftigt med tanke på att varken har Di2 eller skivbromsar. MAX 20 000 kr är min take på den cykeln.

Edit: Skrev visst fel, han ska inte ha 32 000 utan 38 000!
Jag tror den varit ute förut.

Jag gillar:

Scott Addict Team Issue (6,2 kg)​

Sen
Vikt: 6,6 kg (inkl pedaler och flaskställ)

Tungt!

niklassson

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Berk

Aktiv medlem
Blockettråden 2

"Som ny". Efter fem månader med "typ ett vinterdistanspass i veckan". Var går skamgränsen för vad som får kallas distanspass på vintern? Och vad blir det multiplicerat 20?

Alla vet att man bara cyklar på riktigt på sommaren.

Jag har noterat att man nuförtiden kan säga att en cykel är "som ny" när man har "skyddsplast på sedan dag ett".

AdamLR

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Alla vet att man bara cyklar på riktigt på sommaren.

Jag har noterat att man nuförtiden kan säga att en cykel är "som ny" när man har "skyddsplast på sedan dag ett".
Men det är ju i alla fall betydligt billigare än det påhittade nypriset!

(I och för sig intressant fråga hur man ska beräkna nypris när man köpt delarna separat.)

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Fast tills affären är slutförd så är den ju inte såld?
Det kan ju finnas en bindande överenskommelse. Och om jag får gissa igen, så gissar jag att få väljer att lägga in "Ingången bindande överenskommelse" i rubriken, helt enkelt av den anledningen att färre personer förstår vad det innebär jämfört med hur många som förstår "såld".

Men det är som sagt gissningar. En annan anledning till att markera annonsen med "såld" skulle kunna vara för att hjälpa andra att slappa sig en rimlig prisbild när de skall sälja eller köpa något. Kanske inte helt relevant I just det här fallet dock... 😄

me.I.am

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det kan ju finnas en bindande överenskommelse. Och om jag får gissa igen, så gissar jag att få väljer att lägga in "Ingången bindande överenskommelse" i rubriken, helt enkelt av den anledningen att färre personer förstår vad det innebär jämfört med hur många som förstår "såld".

Detta förfall av det svenska språket, men i en värld där ungdomar inte längre lyfter på hatten när dom hälsar ska man inte bli alltför förvånad.

TTR

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Har funderat länge på dessa, varför gör man såhär? Det tar ju längre tid att editera en annons för att lägga till "SÅLD" än att bara ta bort den. Någon som har en idé?

Visa bilaga 548608
Min första tanke var att säljaren specifikt vill bevisa för skribenterna i denna tråd att cykeln faktiskt blev såld. (alltså att någon blev så betagen av den rent poetiska säljtexten att hen villigt slantade upp överpris)

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Men det är som sagt gissningar. En annan anledning till att markera annonsen med "såld" skulle kunna vara för att hjälpa andra att slappa sig en rimlig prisbild när de skall sälja eller köpa något. Kanske inte helt relevant I just det här fallet dock... 😄
Om nu en "bindande överenskommelse" är lika med såld så ta bort annonsen, då är ju prylen såld. Om det finns risk att affären inte blir av så var väl överenskommelsen inte så bindande trots allt, då var prylen inte såld och det behövdes inget "SÅLD" i rubriken.
Jag försöker bara förstå! 😁

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Om nu en "bindande överenskommelse" är lika med såld så ta bort annonsen, då är ju prylen såld. Om det finns risk att affären inte blir av så var väl överenskommelsen inte så bindande trots allt, då var prylen inte såld och det behövdes inget "SÅLD" i rubriken.
Jag försöker bara förstå! 😁
Vissa saker är svåra för oss människor au förstå; själavandringar, tomtar och troll. Och videon. 😄😉

Jag tror det kan bli lättare om du intar ett annat tidsperspektiv. Många saker är ju till exempel väldigt olika före och efter. Harrisburg till exempel - olika före och efter. Kontraktsbrott - också olika före och efter de sker. 😉

wukkaN

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Tvivlar på att det finns ”bindande överenskommelse” i handel med cykel.
Men vad vet jag stackars fattig flicka?
Inför köprätten vi alla lika är
Men lika lika som olika bär
Avtal gäller för det som vi säljer
Att kräva vår rätt vi dock sällan väljer
Överenskommelse hit och dit
Utan övergång och tradition blir det nit
Utan bilder jag svar efter leta
Kanske snubbens fruga kan veta?

Nito

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Känns detta pris rimligt för en 2017 års Bianchi Infinito CV? Ifrågasätter inte utan är intresserad av att åka och kolla på den. Är dålig på att uppskatta priser på saker som har några år på nacken men som verkar vara i bra skick. Vad jag kan se så brukade nypriset vara någonstans runt 30-35k.
Screenshot_20220410-073449~2.png

Bilagor

• Screenshot_20220410-073449~2.png
    Screenshot_20220410-073449~2.png
    263.9 KB · Besök: 21
Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Känns detta pris rimligt för en 2017 års Bianchi Infinito CV? Ifrågasätter inte utan är intresserad av att åka och kolla på den. Är dålig på att uppskatta priser på saker som har några år på nacken men som verkar vara i bra skick. Vad jag kan se så brukade nypriset vara någonstans runt 30-35k.
Visa bilaga 549113
Du kan ju låna upp till 400'. Så en slant hit eller dit... 😉

Jag tycker att det är väldigt knepigt numera. Innan pandemin var nytt utgångsläge "halva nypriset, om den inte är jättegammal", därefter fick man justera är för skick och utrustning. I dagsläget är min uppfattning att priserna är (betydligt) högre än så. Inte minst nu när vårsolen börjat göra sig gällande.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 549113
Dyrt enligt mig, mekaniska växlar, fälgbroms och billiga hjul. Har funnits betydligt sexigare cyklar till salu för ungefär samma peng på sistone.
Är väl ingen speciell ram heller?
Nä det där är för dyrt.

DanielS

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 549113
Utan att ha ordentlig koll tycker jag det känns dyrt..

Nito

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Dyrt enligt mig, mekaniska växlar, fälgbroms och billiga hjul. Har funnits betydligt sexigare cyklar till salu för ungefär samma peng på sistone.
Är väl ingen speciell ram heller?
Nä det där är för dyrt.
Utan att ha ordentlig koll tycker jag det känns dyrt..

Vad känns rimligt då om man räknar med generell cykelbrist och att jag bor på ett ställe i landet där man inte direkt kan välja och vraka (Värmland) i prisbilden?

DanielS

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Vad känns rimligt då om man räknar med generell cykelbrist och att jag bor på ett ställe i landet där man inte direkt kan välja och vraka (Värmland) i prisbilden?
Ja du har en poäng om att man får kolla på vad som finns att få tag på om man behöver något nu. Jag hade velat pruta ganska många tusenlappar på den men då äger jag ju redan en racer med aningen bättre komponenter...

Personligen hade jag hellre köpt nytt med sämre komponenter än begagnat i den här prisklassen.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Bianchi och Specialized är alltid svåra då de oftast är överprissatta vid försäljning. Hade absolut inte gett mer än max 15k för den. Men även det tycker jag är sådär (obs att det bara är min åsikt).
Men har du ~20k att lägga så hade jag satsat på en cykel med Di2.

Exempel på vad du kan få för den summan:

Sen såklart fattar jag att det geografiska läget kan ställa till det. Kanske kan vara värt att hitta något bra i Stockholm elr Uppsala t.ex och lägga tiden på att hämta där?

Nito

Aktiv medlem
Blockettråden 2
15 är billigt 22 är dyrt enligt min amatörbedömning. Kan ni mötas runt 17-18 så kanske både du som köpare och säljaren kan vara nöjda.
Ja du har en poäng om att man får kolla på vad som finns att få tag på om man behöver något nu. Jag hade velat pruta ganska många tusenlappar på den men då äger jag ju redan en racer med aningen bättre komponenter...

Personligen hade jag hellre köpt nytt med sämre komponenter än begagnat i den här prisklassen.
Bianchi och Specialized är alltid svåra då de oftast är överprissatta vid försäljning. Hade absolut inte gett mer än max 15k för den. Men även det tycker jag är sådär (obs att det bara är min åsikt).
Men har du ~20k att lägga så hade jag satsat på en cykel med Di2.

Exempel på vad du kan få för den summan:

Sen såklart fattar jag att det geografiska läget kan ställa till det. Kanske kan vara värt att hitta något bra i Stockholm elr Uppsala t.ex och lägga tiden på att hämta där?
Ja, så mycket prutmån lär jag inte få. Men håller med att det är bättre att vänta ut och se. Har ju varit rätt dött på beg marknaden senaste dryga halvåret som jag aktivt kollat på blocket/happy i mitt område/storlek. Men lär ju ta fart nu när säsongen snart börjar. Kom 20cm snö i fredags så har ju inte jättebråttom med att skaffa finracer i dagsläget. Har annat att trampa på så länge..

slice me nice

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Kan man få expertrådets utlåtande på ungefärligt värde av en Kona Precept DL, 2014 års modell?
Precept var en enklare Process, typ.

Brand-X dropper, 1x11 XT bakväxel och reglage från 2019 och en Suntour Auron framgaffel från 2021. Gaffeln är bara körd ca 15-20 timmar.
Övrigt enligt originalspec:

Nypris då var 15 000 kr, är ca 8k-9k rimligt? Normalt slitage skulle jag säga. Är ju inte helt modern geo men fullt funkis och delvis uppgraderad.

Man vill ju inte få smisk här i tråden i efterhand så bäst att fråga först 😊

ED1DA173-6827-4F40-8656-DB34E72BA069.png

Edit:bytt däcken till Rocket Ron ghetto tubeless också förresten, men det är kanske en petitess i sammanhanget.

Rholm

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Kan man få expertrådets utlåtande på ungefärligt värde av en Kona Precept DL, 2014 års modell?

Brand-X dropper, 1x11 XT bakväxel och reglage från 2019 och en Suntour Auron framgaffel från 2021. Gaffeln är bara körd ca 15-20 timmar.

Nypris då var 15 000 kr, är ca 8k-9k rimligt? Normalt slitage skulle jag säga. Är ju inte helt modern geo men fullt funkis och delvis uppgraderad.

Visa bilaga 549170

Edit:bytt däcken till Rocket Ron ghetto tubeless också förresten, men det är kanske en petitess i sammanhanget.
Prova här annars: https://happyride.se/forum/threads/samlingstrad-vad-aer-min-cykel-vaerd.1818191/page-26

DanielS

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Visa bilaga 549170

Lite daterad så klart men jag tänker att du lätt borde få 9k, iaf om allt fungerar. Finns ju väldigt lite beg fulldämpat i den prisklassen? Jag skulle nog börja med mer, iaf om jag lyckas googla fram rätt nypris på gaffeln.

Om du har kvar original-gaffeln får du antagligen mer totalt om du plockar av och säljer den nya gaffeln separat.

slice me nice

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Lite daterad så klart men jag tänker att du lätt borde få 9k, iaf om allt fungerar. Finns ju väldigt lite beg fulldämpat i den prisklassen? Jag skulle nog börja med mer, iaf om jag lyckas googla fram rätt nypris på gaffeln.

Om du har kvar original-gaffeln får du antagligen mer totalt om du plockar av och säljer den nya gaffeln separat.

Originalgaffeln finns inte kvar dessvärre. Om jag läser rätt så är det en sån här:
Lite olika bud där om det är boost eller inte på hemsidan (min är inte), men de vill ha 650 euro för den. Mer än jag trodde faktiskt, jag hittade på rea så gav inte hela den summan.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 549113
14k skulle jag säga för den. Tänk på att cyklar med fälgbroms har tappat mycket i värde.

Jag skulle lägga till 10k och köpa en sån här med alla nya standarder som elväxlar, bredare hjul och skivor. Plus att den tar breda däck så man kan ha den till gravel också.

F7856149-5F65-42DD-85FC-BCA5A66673C5.png

Topp