Blockettråden 2

Bonzo

Aktiv medlem
Blockettråden 2
"Aggressive hardtail" är en engelsk beteckning, så stavningen är inte fel, tycker jag. Man skulle väl inte prata om en aggressiv cykel på svenska, eller många andra språk.
Det blir såklart lite konstigt när man blandar in utländska uttryck i en i övrigt svensk text, speciellt när de stavas och uttalas nästan likadant på svenska, men jag hör vad du säger.
Då är det alltså bara Stalle som stavat fel. 😉

NickPick

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Någon i Uppsala som saknar cyklar?

Bilagor

• FF6ACA3D-97C5-4679-986A-46E2788F75E1.png
    FF6ACA3D-97C5-4679-986A-46E2788F75E1.png
    549.7 KB · Besök: 220

Bonzo

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ny kassett fram också. Och mest stadskörd, från vag vi får förmoda, -89.

Den med tjockare plånbok kan annars slå till på denna:
Jisses. Jag har ju en likadan, fast svart. Det ser till och med ut att vara samma modell på pizzaracket som jag har.
Nu är inte min cykel till salu, men till det där priset hade jag ändå övervägt det.

eucalyptus

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Nästan halva priset. Jag har märkt att dyra cyklar blir mer svårsålda, ungefär sedan pandemin drog igång. Kommer denna hamna på under 50% av nypris? Troligt.
Det är ju nästan vad en Epic sworks är värd efter ett år.
Det är aldrig någon av dessa dyra cyklar som nämner om något kvitto
Bara att de är nyskick, nya och kostat 150 tkr.

Förmodligen har de aldrig betalat 150 tkr utan kanske köpt den för inköpspris + moms och därför inte vill tala om något kvitto :)

Förövrigt är det väl få som BETALAR 150 tkr bara för att det står 150 tkr på prislappen, en del rabatter ingår nog i ett sådant köp oavsett.

marr

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2
Det är aldrig någon av dessa dyra cyklar som nämner om något kvitto
Bara att de är nyskick, nya och kostat 150 tkr.

Förmodligen har de aldrig betalat 150 tkr utan kanske köpt den för inköpspris + moms och därför inte vill tala om något kvitto :)

Förövrigt är det väl få som BETALAR 150 tkr bara för att det står 150 tkr på prislappen, en del rabatter ingår nog i ett sådant köp oavsett.
Det är väl så sponsring fungerar? Åkaren får köpa en hoj, köra en säsong och sen sälja den för ungefär samma pris som den köptes för.

roller

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Någon som behöver en snabb mtb? Bara att fixa växeln så är det bara att köra. Tur att geffelben, kedja osv inte behöver någon kärlek.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Fast jag har inte sett att han gjort nåt fel utom att vara ekonomisk....
Säljaren förefallerminst sagt röra sig i en gråzon, i mina ögon. Att tömma lagret (?) på felprisade kinastyren hos en större näthandel för att sedan sälja dem med en påhittad historia om bytesaffär och således utelämna ett känt ursprung, vilket i sammanhanget knappast är obetydligt eller ointressant inger inget större förtroende. Inte hos mig i alla fall.

Det står givetvis även denna säljare fritt att göra affärer. Såklart. Personligen avstår jag dock från att göra affärer med personer som inte agerar med öppna kort och god affärsed. Om möjligt. Och jag uppmärksammar gärna andra på den typen av beteenden så att de har en bättre möjlighet att fatta välgrundade beslut. Säljaren tar uppenbarligen inte det ansvaret.

Redigerat: stavfel.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Säljaren förefallerminst sagt röra sig i en gråzon, i mina ögon. Att tömma lagret (?) på felprisade kinastyren hos en större näthandel för att sedan sälja dem med en påhittad historia om bytesaffär och således utelämna ett känt ursprung, vilket i sammanhanget knappast är obetydligt eller ointressant inger inget större förtroende. Inte hos mig i alla fall.

Det står givetvis även denna säljare gott att göra affärer. Såklart. Personligen avstår jag dock från att göra affärer med personer som inte agerar med öppna kort och god affärsed. Om möjligt. Och jag uppmärksammar gärna andra på den typen av beteenden så att de har en bättre möjlighet att fatta välgrundade beslut. Säljaren tar uppenbarligen inte det ansvaret.
Ok, fast storyn om bytesaffären borde resultera i ett lägre pris än det du säger är sanningen?

Ja, nåt är snett och jag avstår också av fler anledningar än så. Menar bara att han åtminstone inte utger sig för att vara handlare som den andre sneseglaren....

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Ok, fast storyn om bytesaffären borde resultera i ett lägre pris än det du säger är sanningen?

Ja, nåt är snett och jag avstår också av fler anledningar än så. Menar bara att han åtminstone inte utger sig för att vara handlare som den andre sneseglaren....
Nu hänger jag inte riktigt med i hur du menar?

Nej, typ bedragar-tråden har han väl inte kvalificerat sig ännu. 🙂

eucalyptus

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Det står givetvis även denna säljare gott att göra affärer. Såklart. Personligen avstår jag dock från att göra affärer med personer som inte agerar med öppna kort och god affärsed. Om möjligt. Och jag uppmärksammar gärna andra på den typen av beteenden så att de har en bättre möjlighet att fatta välgrundade beslut. Säljaren tar uppenbarligen inte det ansvaret.
Vad är det för lager eller känt ursprung? Låter ju galet

eucalyptus

Aktiv medlem
Blockettråden 2

Någon som behöver en snabb mtb? Bara att fixa växeln så är det bara att köra. Tur att geffelben, kedja osv inte behöver någon kärlek.
Är det sån cykel som knycks på begäran? Tänker den är låst på bild men blir uppklippt efter vunnen auktion.

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Vad är det för lager eller känt ursprung? Låter ju galet
Det är ett gammalt tips i dagens-tips-tråd. De där styrena kostade på 34:-/st om jag minns rätt. Det var väl någon algoritm på den stora elhandlaren som missat en nolla eller två vid översättningen från kinesiska till svenska. 🙂

En god affär således att plocka hem ett gäng och kränga dem till i annonsen angivet pris. Det säger jag, som sagt ingenting om. Det är det för skarvandet kring bakgrunden som ställer till det.

Zlatko

Medlem
Blockettråden 2
1657549050251.png

SmartSelect_20220711-161555_Chrome.jpg

En del av mig är intresserad eftersom jag försökt få tag på en Endurace i säkert en månad, en annan del undrar vadå "M/L" (det är antingen eller) och varför ser den så sliten ut? Och vem beskriver en så fin cykel så sparsmakat? Luktar stulet?

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Vissa tillverkare/modeller använder ju m/l som storlek. Jag har sett finare hojar slutföras med mindre info än sådär. 😁

Priset är antagligen en bättre indikator. Samt huruvida säljaren besvarar frågor på ett vettigt vis och hur originalkvittot ser ut.

mcperand

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 566587
Visa bilaga 566588
En del av mig är intresserad eftersom jag försökt få tag på en Endurace i säkert en månad, en annan del under vadå "M/L" (det är antingen eller) och varför ser den så sliten ut? Och vem beskriver en så fin cykel så sparsmakat? Luktar stulet?
Jag har sett både S/M och M/L på andra ramar, både när det har funnits färre antal storlekar att välja på (t.ex. bara S/M och M/L) och när det funnits många (S, S/M, M, M/L, L), så det är väl ett vettigt sätt att visa att ramen kommer i en storlek som ligger mellan M och L.

Resten kan jag verkligen hålla med om. Framför (den oställda) frågan om vad till annonsören passar jätte bra [SIC] till. Ytterback? Livspartner? Bojsänke?

Zlatko

Medlem
Blockettråden 2
Jag har sett både S/M och M/L på andra ramar, både när det har funnits färre antal storlekar att välja på (t.ex. bara S/M och M/L) och när det funnits många (S, S/M, M, M/L, L), så det är väl ett vettigt sätt att visa att ramen kommer i en storlek som ligger mellan M och L.

Resten kan jag verkligen hålla med om. Framför (den oställda) frågan om vad till annonsören passar jätte bra [SIC] till. Ytterback? Livspartner? Bojsänke?
Aha. Kanske bara för att jag kollat på Canyon Endurace så länge, storlekarna där går från XXS och sen hela vägen upp till XXL. Finns inget M/L. osv.

Zlatko

Medlem
Blockettråden 2
OM man nu ska ta Canyon i seriöst beaktande; kanske inget för en oteknisk nybörjare som jag? Kan tänka mig att man snart tiltar på att det skadade växelreglatet och vill byta - kostar en del och absolut inget jag klarar att byta själv. Är det nåt med bilden eller ser däcken väldigt slitna ut? Nåt annat, bara av att se bilderna, som verkar jobbigt för en oteknisk nybörjare?
SmartSelect_20220711-161609_Chrome.jpg

Topp