Blockettråden 2

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det gör jag nog isf..🤔
Säljaren är en privatperson så långt jag förstått och följer då k&s:s regler.

Det finns mycket i samhället att ändra på om man som individ ska peta i allt.
Hej. Ni skulle ha nämnt mig, visste inte att det är uppror här p.g.a. mig.

Så för att förklara. Anledningen är att jag har lite av en besatt shopping vana, när det gäller cykelgrejer. Aldrig med tanken att sälja vidare, men det blir så i slutändan att när jag köper nåt nytt, så säljer jag nåt annat för att finansiera en del av det. Jag kan säga att jag har förlorat en massa massa pengar på det sättet. Har jag köpt nåt på rea så blir försäljningspriset ofta samma eller lägre än inköpspris. Och såklart, är det fullpris jag betalat så förlorar jag massa.

Så nu till Bikester. Ser jag såna reor så kan jag inte hålla mig. Jag köpte en massa saker. Förmodligen för 30k+. Jag är ganska säker att många av småsakerna jag köpt kommer jag med tiden sälja om jag inte använder det. Till samma pris jag själv betalat eller lägre.

De enda sakerna som jag köpt just för att sälja är, en Stages Ultegra, och ett Rotor effektvevparti. En av Stages vevarna behöll jag för min gravel. Jag har köpt några Assos bibs som jag la ut på annons, men de var tänkta att säljas till inköpspris till några av mina klubbkamrater. Det vart inget intresse för det så då fick jag idén att istället lägga upp på annons för 1000kr var, vilket är ett bra pris ändå. Kanske en hundring var på varje bibshorts tjänar jag.

Just det. Jag fick betala ordinarie pris på Assos bibsen, bara senare fick jag tillbaks mellanskillnaden.

Det här blev för långt så jag skriver resten i ett nytt inlägg.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Som ni vet, är jag en aktiv medlem här och följer reglerna. Jag fick faktiskt idén att köpa några varor och sälja vidare, p.g.a. det faktum att det verkar vara accepterat här på forumet. Ett exempel är personen som köpte en cykel på auktionen tidigare i år och sålde vidare med ganska stor vinst. Ingen verkade ha ett problem med det. Han fick till och med gratulationer för att ha tjänat en slant.

Jag är iallafall ärlig, till skillnad mot vissa, och ja det finns flera. Just nu ligger två Stages Ultegra uppe från Bikester för 2800kr st. Tydligen p.g.a. felköp.

Vissa av de billiga sakerna som pumpar och smådelar kommer jag förmodligen skänka bort till och med, som jag annars regelbundet gör. Så det kanske jämnar ut sig litegrann.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Det som jag tänker på nu, är om det här räknas som regelbundet? Det är ju bara en gång jag gör det, inte riktigt regelbundet. Ett tillfälle är det bara, med några stycken varor inblandade.

Hade Bikester aldrig haft den här stora rean så hade jag aldrig gjort nåt sånt här.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag säljer regelbundet här och ni som har köpt av mig(ni är många)vet att jag är en bra säljare. Jag har till och med returnerat pengar till folk om det varit nåt fel med varan. Det hände bara en gång, men jag har inget problem att göra rätt för mig. Vilket är varför det ibland är lite frustrerande att det inte finns ett betygsystem.

Jag kan med säkerhet säga att många fler här har genom tiderna haft fördel av att köpa av mig, än det lilla som jag tjänat just nu. Speciellt eftersom mycket av vad jag sålt har varit nytt till låga priser. Eller knappt använt.

Jag ska sluta spamma nu.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2
Vi tillåter inte "affärsliknande verksamhet", dvs. köp och sälj vidare för att tjäna pengar. Ang. uttrycket "bra säljare" så rättfärdigar det ju inte att man bryter mot uppsatta regler. Blir det för uppenbart så varnar vi med hänvisning till våra regler.

Jag har tittat mycket på alla annonser men har inte riktigt tid att hålla på med pris-googling och jämförelser. Det får jag göra när jag blir av med jobbet eller går ner till 100%.

Philan

Medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 594839

Njaeee, jag hoppar nog nog men för den som är sugen på dessa tuber rekommenderar jag att köpa dom via länken i annonsen till Bikester för att få dom 105:- billigare per tub samt dessutom fraktfritt vid redan 2 styck.👍

Hej! Någon var vänlig nog att informera mig om att priset sänkts till under 400 på rean, så jag tog bort annonsen.
Jag köpte dem för 600kr styck från Bikeholland, men missade att det var TT-varianten, därför vill jag sälja dem vidare.

Svårt att "försvara"/förklara sina annonser om ni inte taggar folk :). Men, bra att ni håller koll!

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Vi tillåter inte "affärsliknande verksamhet", dvs. köp och sälj vidare för att tjäna pengar. Ang. uttrycket "bra säljare" så rättfärdigar det ju inte att man bryter mot uppsatta regler. Blir det för uppenbart så varnar vi med hänvisning till våra regler.

Jag har tittat mycket på alla annonser men har inte riktigt tid att hålla på med pris-googling och jämförelser. Det får jag göra när jag blir av med jobbet eller går ner till 100%.
Ok. Som sagt, det är en engångsföreteelse. Det handlar om ett par annonser som är tänkta från början att säljas vidare. Tycker du att det bryter mot reglerna så är det bara att säga till mig så tar jag bort dem såklart.

Frågan är då vad som gäller om man köper en vara riktigt billigt, sen ångrar sig, och vill sälja på K&S. Har jag förstått det rätt, har man då inte rätt att sälja till vilket pris man vill? Eller måste man sälja för under inköpspris? Är det inte marknadsvärde som gäller?

jansson99

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2
Ok. Som sagt, det är en engångsföreteelse. Det handlar om ett par annonser som är tänkta från början att säljas vidare. Tycker du att det bryter mot reglerna så är det bara att säga till mig så tar jag bort dem såklart.

Frågan är då vad som gäller om man köper en vara riktigt billigt, sen ångrar sig, och vill sälja på K&S. Har jag förstått det rätt, har man då inte rätt att sälja till vilket pris man vill? Eller måste man sälja för under inköpspris? Är det inte marknadsvärde som gäller?
Tänk Affärsliknande verksamhet.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Tänk Affärsliknande verksamhet.
Jo, jag förstår. Affärsliknande verksamhet känns för mig som nåt vilket pågår konstant eller under en längre sammanhängande period. Men det kanske inte är så.

Jag har varit ärlig som sagt, till skillnad från vissa som gjort samma sak nyligen. Jag vet iallafall att jag har gjort och kommer att fortsätta göra nytta för den här communityn.

Är det emot reglerna så tar jag såklart bort dem, ingen snack om saken.

n3wton

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag säger fria @Sam00.

Ibland ser man ju riktigt korkade annonser på nya cyklar, elektroniska prylar eller vad som helst, där priset är nedsatt med en bråkdel. För en extremt liten summa blir man utan garantier osv, vilket i min värld känns helt galet. De enda som är dummare än säljarna är de som faktiskt köper grejerna av dem. Men det finns ju ingen lag mot dumhet, typ.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Jag säger fria @Sam00.

Ibland ser man ju riktigt korkade annonser på nya cyklar, elektroniska prylar eller vad som helst, där priset är nedsatt med en bråkdel. För en extremt liten summa blir man utan garantier osv, vilket i min värld känns helt galet. De enda som är dummare än säljarna är de som faktiskt köper grejerna av dem. Men det finns ju ingen lag mot dumhet, typ.
Tack för det.

Du har en poäng till viss del. Ja det är dumt att sälja knappt använda varor till en bråkdel. Men har man gjort misstaget att köpa nåt som man ångrar, och knappt använt det, så har man inget val än att lägga ut till låga priser. Men ja, det är ett dumt val från början.

Jag tycker dock inte att det är galet att köpa nåt nytt eller nästan nytt på begagnatmarknaden för ett riktigt bra pris. Man vet vad man ger sig in på. Inga garantier, men rent materiellt får man mycket för pengarna. I mitt tycke är det inte dumt, utan en avvägning för risk-belöning.

Men som sagt, jag håller med att det kan vara dumt i båda fallen. Det är en fri marknad, och man är fri att vara obegåvad.

Senast ändrad:

jansson99

Moderator
Forumvärd
Blockettråden 2
Jo, jag förstår. Affärsliknande verksamhet känns för mig som nåt vilket pågår konstant eller under en längre sammanhängande period. Men det kanske inte är så.

Jag har varit ärlig som sagt, till skillnad från vissa som gjort samma sak nyligen. Jag vet iallafall att jag har gjort och kommer att fortsätta göra nytta för den här communityn.

Är det emot reglerna så tar jag såklart bort dem, ingen snack om saken.
Vi plockar bort annonser som bryter mot våra regler, det är inget vi för diskussion med annonsörer öppet i forumet.

Sam00

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Idag dök det upp ännu en effektmätare från samma person. Fantastiskt att sortimentet tar slut snabbt i rean för att en maestro ska försöka tjäna några hundra per effektmätare och därför rensar bikester. Skulle aldrig handla en vara av en sådan säljare.
Rensat Bikester? Löjligt. Det handlar om några stycken annonser som jag säljer till högre än inköpspris. Ja, jag har köpt en massa småsaker och vissa klädesplagg för eget bruk.

Du kanske skulle ha nämnt att du handlat av mig tidigare, och tjänat en bra slant på det. Jag kan informera dig om att det verkligen inte är ett levnadssätt, utan nåt jag passade på att göra p.g.a. Bikester rean. Det känns ganska ärekränkande att påstå att det är ett levnadssätt, utan några grunder alls. Tvärtom, jag har förlorat massa pengar på det mesta jag har sålt här under tiden jag varit medlem.

Senast ändrad:

benjig

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Rensat Bikester? Löjligt. Det handlar om några stycken annonser som jag säljer till högre än inköpspris. Ja, jag har köpt en massa småsaker och vissa klädesplagg för eget bruk.

Du kanske skulle ha nämnt att du handlat av mig tidigare, och tjänat en bra slant på det. Jag kan informera dig om att det verkligen inte är ett levnadssätt, utan nåt jag passade på att göra p.g.a. Bikester rean. Det känns ganska ärekränkande att påstå att det är ett levnadssätt, utan några grunder alls. Tvärtom, jag har förlorat massa pengar på det mesta jag har sålt här under tiden jag varit medlem.

Folk ska minsann störa sig på minsta lilla som inte ens påverkar dem själva. De flesta bryr sig nog inte ett dugg om att någon köpt upp ett billigt parti för att sedan sälja det dyrare än inköpspris, alla får ju ett bättre pris i slutändan. Du behöver inte ta åt dig, jag förstår fullt ut approachen. Vi har alla olika sätt för att göda vår hobby, och det här sättet är enormt vanligt överallt :)

moros

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Dessa hjulen. Verkar vara på förstasidan varje gång man loggat in de senaste dagarna. Betalar de konstant för förnyelse eller tas den ner och läggs upp igen? Vill minnas att de legat ute för inte så länge sedan också.

weldion

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Dessa hjulen. Verkar vara på förstasidan varje gång man loggat in de senaste dagarna. Betalar de konstant för förnyelse eller tas den ner och läggs upp igen? Vill minnas att de legat ute för inte så länge sedan också.

Köp dem så slipper du se dem på förstasidan något mer.

moros

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Köp dem så slipper du se dem på förstasidan något mer.

Verkar som de sålts flera gånger senaste dagarna, samma sak med ett ramset som åkt upp och ner senaste tiden. Men visst, det kanske finns många ex av varje.

Screenshot_20221201_201205_Chrome.jpg

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Verkar som de sålts flera gånger senaste dagarna, samma sak med ett ramset som åkt upp och ner senaste tiden. Men visst, det kanske finns många ex av varje.

Visa bilaga 596470
Jag gissar att de kommer från en flyttrea som är aktuell i staden de finns i. Precis som resten (?) av prylarna från den säljaren, samt den nyregistrerade medlemmen på samma adress (som salufördes stora delar av samma sortiment för någon vecka sedan).

Blockettråden 2
Inte för att dra igång nyskick-diskussionen på allvar igen, men det här var aningen magstarkt kan jag känna 😎
”Set of bicycle lights from Gloworm. Only two winters of use, so they are like new.”

Valhalla_

Aktiv medlem
Blockettråden 2
IMG_20221207_133322.jpg

Kanske full garanti är bättre än den vanliga man får när man köper för 7762,5 kr (med -10%) på bikester?

IM

Aktiv medlem
Blockettråden 2
Visa bilaga 597216

Kanske full garanti är bättre än den vanliga man får när man köper för 7762,5 kr (med -10%) på bikester?
"Normalpris".

Topp