BMC Fourstroke utnyttjande av slaglängd bak

InlineOla

Aktiv medlem
Hej,

Jag är inte i närheten av att få ut hela slaget bak på min Fourstroke. Kört den ett par månader nu i hyfsat varierande terräng inkl lite hopp o annat o brukar hamna runt 60% användning av slag bak sen är det stop. O-ringen ligger oftast som i lerbilden nedan efter en tur. Dämparen är en Fox Float DPS, Performance Elite, Evol, vilket väl är en ganska standardvariant.

Har ca 180 psi i dämparen (vilket matchar tumregeln "vikten i pounds") och ligger runt 25% sag. Tycker om hur dämparen uppför sig i början av slaget och upp till 50%, vill inte ha den svampigare. När cykeln levereras sitter det en orange volume spacer i den, 0.8 kubikinch. Jag har bytt till den gula spacern 0.6 men märkte ingen jätteskillnad.

Det finns ju ganska många Fourstrokeägare i världen men har bara hittat ett enda inlägg, på mtbr, där en haft samma problem och har bytt oranga spacern 0.8 mot en grön 0.4.

Fråga 1. Ni som kör fourstroken, får ni ut hela slaget bak med standardspacern? Vad kör ni isåfall för tryck/vikt/sag?
Fråga 2. Missar jag något eller är något knas? Tycker det är aningen märkligt om jag ska behöva köra en helt annan spacer (typ grön eller tom rosa) än cykeln levereras med för att få ut mer än 60% slag.

Air Volume Spacers.jpg IMG_20201028_192801-crop.jpg

skier

Aktiv medlem
Har du provat att tömma dämparen helt på luft, går det att använda hela slaglängden då?
Om det funkar som det ska så hade jag testat med en mindre spacer, borde göra att du använder mer av slaget. Det är ju en ganska enkel operation att byta mellan olika spacers.

InlineOla

Aktiv medlem
Har du provat att tömma dämparen helt på luft, går det att använda hela slaglängden då?
Om det funkar som det ska så hade jag testat med en mindre spacer, borde göra att du använder mer av slaget. Det är ju en ganska enkel operation att byta mellan olika spacers.
Har 50mm slag om jag tömmer den helt på luft vilket jag har för mig är vad specen säger.

Visst kan jag byta till ännu mindre volymspacer tycker bara det är märkligt att cykeln levereras med något som omöjligt ger mer än 65% slag och typ ingen verkar ha problem med det.

Är du väldigt lätt?
Nä, ca 78kg, 80-81 i full mundering.

jonte987

Aktiv medlem
fast mängder av folk på olika cyklar läger i mer volume spacers. Det borde inte vara konstigare att man minskar. Rimligen försöker tillverkaren lägga sig i mitten.

Sen har jag fått väldigt klara besked att det inte är coolt att bry sig om hur mycket slag man utnyttjar.

InlineOla

Aktiv medlem
fast mängder av folk på olika cyklar läger i mer volume spacers. Det borde inte vara konstigare att man minskar. Rimligen försöker tillverkaren lägga sig i mitten.

Sen har jag fått väldigt klara besked att det inte är coolt att bry sig om hur mycket slag man utnyttjar.
Jag är för gammal för att bry mig om hurivida slagutnyttjande är coolt eller ej 🙂 Stör mig bara lite på att den rampar så snabbt efter 50-55%. Kör jag över en liten rot är jag på 50%, droppar jag en meter är jag på 60, det känns som där finns mer att ta av i det spannet om man säger så.

Jag kommer prova med gröna spacern o se om det gör nån skillnad.

Mback72

Aktiv medlem
Har 50mm slag om jag tömmer den helt på luft vilket jag har för mig är vad specen säger.
Visst kan jag byta till ännu mindre volymspacer tycker bara det är märkligt att cykeln levereras med något som omöjligt ger mer än 65% slag och typ ingen verkar ha problem med det.
På min Canyon satt den gröna spacern i från fabrik. Utnyttjade då ungefär lika mycket slag som du beskriver. Testade sedan den rosa med viss förändring. Det slutade med att jag plockade ur spacern helt. Först då började jag utnyttja lagom mycket slag.

hm

Aktiv medlem
Tyckte länkaget bar upp cykeln så bra , så jag körde betydligt mindre luft än du iaf typ 130 eller nå sånt.

Och lite oklart om det är 2 eller 3 lägen på lockouten... har du dämparen helt öppen?

pennan

Aktiv medlem
Är inte så att det är remoten som är boven? dvs att dämparen inte är helt öppen.
Jag får samma symtom som du på min scalpel när remoten inte är riktigt luftad.

InlineOla

Aktiv medlem
Tyckte länkaget bar upp cykeln så bra , så jag körde betydligt mindre luft än du iaf typ 130 eller nå sånt.

Och lite oklart om det är 2 eller 3 lägen på lockouten... har du dämparen helt öppen?
Hur mycket väger du? Jag är som sagt nöjd med länkaget/slaget upp till 50%, vill egentligen inte ha det mer aktivt i det området. Lockout o dämpare ska ha tre steg, åtminstone bak känner jag klar skillnad på dom, fram är något osäkrare på om mittläget gör så stor skillnad. Kör oftast i helt öppet samt mellanläget, där mellanläget i princip bara används vid väldigt slät o fin terräng.

InlineOla

Aktiv medlem
Är inte så att det är remoten som är boven? dvs att dämparen inte är helt öppen.
Hm, väldigt intressant. Jag är ju inne på att det är nåt skumt annars borde BMC-forumen svämmat över av folk som bara får ut 50-60% slag. Lufta remoten säger du. Jag har vajerremote, men om jag släpper vajern helt borde lockouten väl vara satt ur spel?

pennan

Aktiv medlem
Hm, väldigt intressant. Jag är ju inne på att det är nåt skumt annars borde BMC-forumen svämmat över av folk som bara får ut 50-60% slag. Lufta remoten säger du. Jag har vajerremote, men om jag släpper vajern helt borde lockouten väl vara satt ur spel?
Vet inte hur det är med din, men ibland kan det vara tvärtom.

jonte987

Aktiv medlem
Jag är för gammal för att bry mig om hurivida slagutnyttjande är coolt eller ej 🙂 Stör mig bara lite på att den rampar så snabbt efter 50-55%. Kör jag över en liten rot är jag på 50%, droppar jag en meter är jag på 60, det känns som där finns mer att ta av i det spannet om man säger så.

Jag kommer prova med gröna spacern o se om det gör nån skillnad.
Låter väldigt mycket som om spacer ska ut i så fall.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Känns samtidigt inte helt rimligt egentligen.
Kanske är fel på ventilen så den inte öppnar även om remoten är släppt.

hm

Aktiv medlem
Hur mycket väger du? Jag är som sagt nöjd med länkaget/slaget upp till 50%, vill egentligen inte ha det mer aktivt i det området. Lockout o dämpare ska ha tre steg, åtminstone bak känner jag klar skillnad på dom, fram är något osäkrare på om mittläget gör så stor skillnad. Kör oftast i helt öppet samt mellanläget, där mellanläget i princip bara används vid väldigt slät o fin terräng.
73kg
Testa helt utan volymspacer om du inte har någon mindre ?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det är väl inget dramatiskt att plocka ur volymspacers, var inte så rädd, ut med den bara. Blir det för linjärt så stoppar du in en igen.

marran

Aktiv medlem
Jag tror många vill köra med betydligt mer än 25% sag, runt 30 och ofta mer. Då måste det även till mer spacers för att det inte ska bli bottningsfest. Så gillar du att köra med lite mindre sag är det inte konstigt att behöva plocka ur spacers.

KONAmi

Aktiv medlem
Samma här, min bakdämpare blir väldigt kortslagig när det är luft i den hydrauliska lock outen. Känns som den bottnar efter ett par centimeter.

InlineOla

Aktiv medlem
Jag tror många vill köra med betydligt mer än 25% sag, runt 30 och ofta mer. Då måste det även till mer spacers för att det inte ska bli bottningsfest. Så gillar du att köra med lite mindre sag är det inte konstigt att behöva plocka ur spacers.
Det är väl inget dramatiskt att plocka ur volymspacers, var inte så rädd, ut med den bara. Blir det för linjärt så stoppar du in en igen.
Jag är inte främmande för att labba med spacers, köpte hela kitet så kan prova både grön o rosa (som båda är mindre än den gula jag bytte till) o ingen spacer alls. Tycker bara det är skumt att jag kör med rekommenderat sag på den cykeln och får ut 60-65% slag med orginalspacern. Om detta vore "normalt" borde fler än jag tyckt att det vore märkligt o nätet svämmat över (nåja, så vanlig är kanske inte cykeln) av folk som labbat med spacers o tryck o sag. Men som sagt, hittade bara en annan ägare som börjat testa med spacers. Nu har det dock dykt upp en till i mtbr-tråden.

Jag cyklar på en fourstroke och min dämpare nyttjar jag 80-90% utav och kör med orange jag med. Har ca 20% sag och väger strax över 90kg. Tycker jag har motsatt problem med att den sjunker ihop även om jag drar i mer luft (15% sag) och pedalislag är ett faktum. Gissar att min gärna skulle vilja ha en stor service då den rullat 2 säsonger dvs runt 800mil med endast luftburksservice.

Har nu bytt till en rockshox nude och gillar den betydligt bättre, inte alls lika mycket pedalislag och upplever den som lite mer progressiv utan att tappa slag, nyttjar ca 80% på den (har ökat slaglängden med drygt 10% i samband med bytet). Samt så sjunker den inte ihop i låst läge vilket min fox gjorde (motsvarande sag).

BjornR

Aktiv medlem

Verkar som länkaget har väldigt låg genomsnittlig hävstång tillsammans med linjärt länkage(med luftdämpare). Skulle nog säga 30-35% häng eller runt 150-160psi är mer korrekt, alternativt inga spacers.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer