Börja att tävla ??

oguzhan

Medlem
Börja att tävla ??
Hej!
Jag har cyklat tillräckligt länge, gjort många grupp rides, kört zwift, even cykelsemestrar i Frankrike.
Förra året började jag träna med power och började att undra om jag kan börja tävla. Jag vet att i andra länder är det som Sunday League footboll, det finns en kategori för alla men hur fungerar det i Sverige? Jag kunde inte hitta en guide att läsa igenom.
Så frågor:
Vilken typ av tävlingar finns det i Sverige? Vilka är bra för en nybörjare?
Kategorier förutom ålderskategorier?

Några tips för att börja tävla i Sverige är mycket välkomna!

Mvh
Oz

bllx

Medlem
Börja att tävla ??
För att svaren inte ska bli allt för generella så är det nog bra om du nämner gren eller typ av cykling som är intressant och ungefärlig ålder och geografiskt läge.

oguzhan

Medlem
Börja att tävla ??
Enklast är om du tar kontakt med en lokal cykelklubb som är ansluten till SCF
Svensk Cykel - Svenska Cykelförbundet (scf.se)

Redigerat:
Men det kanske är ett allt för generellt svar?
Jag har tittat SCF sidan men jag kunde inte hitta relevant eller tillräckligt information för en nybörjare.

Till exempel, vad är en elitlicens eller masterlicens?

Det finns klasser som:
H30: 30 år eller äldre
HS: Herr Seniorer
Herrar Sport
Elitemotion Herrar
Men ingen ytterligare förklaring än detta.

Och i kalendern, finns det tavling categorier som:
Distrikttävling
Distriktmästerskap
Motionslopp
Men det finns ingen förklaring om vad de är.

Så det är inte perfekt att leta efter information för någon som jag.
Jag vet inte hur kommunikationen i klubbarna fungerar nu för tiden, jag är inte medlem i någon klubb den här säsongen. Jag tänkte istället för att skicka ett email till någon i klubben och vänta på svar i flera dagar vände jag mig till forumet :D

nieves

Aktiv medlem
Börja att tävla ??
😃
Jag hörde om det, men är det inte lite som en "social ride", eller hur?
Det beror på målsättningen, kika i tråden om svenska randorekord så ser du att vissa har lite annan agenda. 100-mil från Södertälje till Landvetter och tillbaka på 42h är ett exempel på en runda med ganska lite social ride.
Men det är det som är kul med randonneurlopp, man deltager i samma lopp med olika förutsättningar och resultat. Gemenskapen kring loppen finns där och ju mer misär desto fler påhejanden på happy:)

Man kan cykla fort (max 35) eller långsamt (min 15), sov-stoppa (+600km), non-stoppa (förutom stämpling) eller gruppcykla efter fartform. Som träningspass volym kanske?

oguzhan

Medlem
Börja att tävla ??
Min förhoppning var att du skulle kunna hitta en lokal cykelklubb via SCF
Tack!!! Jag har lite koll på cykelklubbar i Stockholm.
Fredrikshof CK är också en bra tip att träna klungcykling. Om ni tänker att några klubbar är mer välkomnande mot nybörjare eller ordnar träning för att börja tävla, jag skulle vilja höra 🙂

Lejon

Aktiv medlem
Börja att tävla ??
Fredrikshof är nog bra för den första klungträningen, men ska du tävla blir det glest med klubbkamrater om du kör med dem. Stockholm CK, Ryska Posten, Sumo, Valhall, Södertälje är några klubbar med hyfsat många som tävlar.
Mitt tips är att du går med i någon klubb som både har en del som tävlar (kolla resultatlistan från senaste årens Stockholms-cup så ser du ju vilka klubbar som har många deltagare) och verksamhet/träning i närheten av där du bor.
Själva tävlandet är enkelt och bra i Stockholmscupen: korta lopp oftast, kvällstid, enkel anmälan, många deltagare. Tre olika klasser för herrar A, B och C. Välj vad du tror passar. Är målet att tävla är det bäst att just tävla. Då märker du vad du kanske måste träna mer på, det är inte säkert du märker på en välorganiserad klubbrunda.
Under förutsättning att du har cyklat med folk i grupp åtminstone litegrann och känner dig trygg med det (och de andra känner sig trygga med dig också) och har som mål att tävla tycker jag du så snabbt som möjligt ska börja tävla.

HåkanC

Aktiv medlem
Börja att tävla ??
Om jag kommer ihåg rätt får man bara tävla för en klubb (pga tävlingslicensen),
men man kan ju träna med en klubb och tävla för en annan.

Stumpy

Aktiv medlem
Börja att tävla ??
Det är viktigt att ha erfarenheter av att sitta i en snabb klunga. Det finns inget värre än när någon oerfaren flaxar omkring och åker osäkert. Även C-klass i Stockholms landsvägscup kan snitta 40 km/h. Vurpor gör ont.

Lejon

Aktiv medlem
Börja att tävla ??
Det är viktigt att ha erfarenheter av att sitta i en snabb klunga. Det finns inget värre än när någon oerfaren flaxar omkring och åker osäkert. Även C-klass i Stockholms landsvägscup kan snitta 40 km/h. Vurpor gör ont.
Det är sant. Är man oerfaren är det bra med gott omdöme om man inte är van vid klungcykling. Det finns dock många som är väldigt vana men ändå vinglar och är lite obehagliga att cykla bredvid. Jag cyklar hellre med en ovan men omdömesgill person än en van men omdömeslös dito.
Det jag är ute efter är att man inte ska vara för rädd att testa att tävla om man är sugen. Man lär sig efterhand. (Men en viss grundläggande vana är förstås lämpligt innan första start.)

Eapea

Aktiv medlem
Börja att tävla ??
kör lite Peloton och liknande och prata med andra som är med.

Senior och Master-"din ålder" är dina klasser för tävling. Tyvärr har vi i Sverige inget kategori-system eller liknande så bredden på Seniorklass blir väldigt stor. Allt från folk som lika gärna kan ställa upp i Elit till inte lika starka.

jarek996

Aktiv medlem
Börja att tävla ??
Eller börja köra tempo....
Säkrast för alla blir trainer :LOL:

Nu på alvar :
1 - klubb ( några månader - fråga , observera , titta , notera i huvudet )
2 - två-fem tävlingar för att se HUR man kör och HUR klungan ( TÄVLINGSKLUNGAN ) fungerar !!!
3 - vinna ( helst utbrytning direkt efter start ) 😉

Av min erfarenhet ( MTB och landsväg ):
- svenska tävlingar är OK , det verkar att alla tänker på alla ( eller NÄSTAN alla tänker...)
- danska är lite vildare , snabbare och där händer mycket mer "konstigheter"
- polska ( jag är själv Polack ) KRIG från första sekunden , svärord ( tyngsta ) skär luften hela distans !!!

Senast ändrad:

oguzhan

Medlem
Börja att tävla ??
Tack för alla tipsar och info. Det blir ganska spännande och förhoppningsvis kommer tävlingarna inte att bli inställt i år!

Och om denna peloton grejen. Är det något som Zwift eller annorlunda?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer