Börja cykla grusväg? (Köpråd mottages tacksamt)

frideen

Ny medlem
Tänkte se om det var någon här som kan ge mig lite köpråd?
Budget: 15-25 000
Storlek: S, är 173 cm.
Ska användas både till grusväg, pendling och lite vinterträning.
Hade ju helst handlat lokalt, men det är ju lite cykelbrist här nu.

Jag har cyklat landsväg i några år nu och pendlat på en Crescent Yotta till och från jobbet under vinterhalvåret, jag tycker ju inte att det är världens roligaste cykel och cyklar därmed inte längre än nödvändigt på den. Tidigare i höstas lånade jag en Scott Speedster Gravel och den var ju betydligt trevligare att trampa runt på, men var inte helt övertygad. Nu har min trainer klappat ihop och som det ser ut så kommer jag inte få någon ny på minst en månad och det rycker i cykeltarmen, tänker därför att jag får bita i det sura äpplet och köpa mig en ny cykel (inte alls skitpepp!)

Däremot har jag ju inte någon vidare värst koll på vad jag ska satsa på. Kikat runt lite här på forumet och snubblade över Allebikes MB31 som såg ut att vara ett rätt bra köp, men den beräknas ju inte kunna levereras förrän i mars. Inte helt oväntat pga rådande situation. Och verkar inte vara tubeless-hjul, vilket jag gärna skulle vilja ha.
Men det var här jag tänkte att ni skulle få komma in, ska jag traggla på med min gamla pendlare, köpa en MB31 och eventuellt köpa till ett par hjul eller har ni några tips på andra cyklar jag skulle kunna köpa? Helst något med snabb leverans, men ja, anser ni att det är värt att vänta på något så får jag ju ta det i beaktning.
Jag har även sneglat lite på denna: https://www.cykelkraft.se/gravelbike-superior-x-road-team-comp men hittar ju inga recensioner, några erfarenheter av Superior?

Tack på förhand
Martin

DanielS

Aktiv medlem
Superior-cykeln du länkar har ju komponenter av bra kvalitet. Men sett till spec så känns väl MB31 mer prisvärd? Som du är inne på är ju en Superior-ram rätt svårvärderad...

Att hjulen på MB31 inte skulle fungera för tubeless har jag svårt att tänka mig. Även billigast möjliga gravels brukar ju komma med tubeless ready-hjul numera..

När du ska pendla, hur ser parkeringsmöjligheterna ut? En cykel för 25k ställer man nog helst inte på gatan.

Det viktigaste är väl dock att du hittar en cykel där din sitt-position blir någorlunda som du vill ha den. Många vill sitta lite mer upprätt på en gravel än på en lvg medan andra vill ha lika aggresiv sitt-position. Där är det ju viktigt att den cykel du väljer fungerar. Jag hör till dom som gillar att sitta lite mer upprätt på den här typen av cykel.

Och skulle jag köpa en cykel för 25k skulle jag se till att provcykla. Det kan spela en viss roll hur ramen/cykeln är byggd när det kommer till åk-komfort på grusväg.

Pfaff

Aktiv medlem
Ta en titt på https://www.bikester.se/gt-bicycles-grade-carbon-elite-M151913.html
Mycket bättre och komfortabla - inte minst! - gruscykel får du inte för pengarna.
Tiagra fungerar mycket bra och annars finns det uppgraderingspotential om det absolut blir nödvändigt.
(Uppenbart slutsåld på just Bikester men det finns andra)

edit, ÖHT kan det bli svårt att hitta cykeln du vill ha. Modeller finns det gott om, tillgången däremot är det ont om. Dels är grus numera väldigt poppis dels har korona ställd till det, lagren är stort sett slut så,du kommer att få,leta när du väl bestämt dig.

Senast ändrad:

Murdock

Aktiv medlem
GT Grade är häftig. Från årsmodell 2020 är geometrin helt annorlunda och sväljer däck på 42mm. Tidigare årsmodeller klarade Max 35mm enligt tillverkaren.

Kastar in en liten joker:

frideen

Ny medlem
Superior-cykeln du länkar har ju komponenter av bra kvalitet. Men sett till spec så känns väl MB31 mer prisvärd? Som du är inne på är ju en Superior-ram rätt svårvärderad...

Att hjulen på MB31 inte skulle fungera för tubeless har jag svårt att tänka mig. Även billigast möjliga gravels brukar ju komma med tubeless ready-hjul numera..

När du ska pendla, hur ser parkeringsmöjligheterna ut? En cykel för 25k ställer man nog helst inte på gatan.

Det viktigaste är väl dock att du hittar en cykel där din sitt-position blir någorlunda som du vill ha den. Många vill sitta lite mer upprätt på en gravel än på en lvg medan andra vill ha lika aggresiv sitt-position. Där är det ju viktigt att den cykel du väljer fungerar. Jag hör till dom som gillar att sitta lite mer upprätt på den här typen av cykel.

Och skulle jag köpa en cykel för 25k skulle jag se till att provcykla. Det kan spela en viss roll hur ramen/cykeln är byggd när det kommer till åk-komfort på grusväg.
Håller helt med att MB31 är mer prisvärd, av det jag lyckats hitta så känns det ju helt klart som att det är den mest prisvärda cykeln, punkt. Hade jag inte känt att det var ett halvakut behov jag hade så hade jag helt klart väntat.

Bra att veta om hjulen, och får väl dubbelkolla med Alle om det blir aktuellt.

Jag har ju turen att kunna ta in cykeln på jobbet, så det är inga problem där och hemma kommer den stå i lägenheten.

I och med att jag inte cyklat mer än några mil har jag ju inte koll på vilken sittposition jag föredrar där, men överlag vill jag väl ha den rätt aggressiv. Ska försöka jämföra geometrin med tidigare cyklar, så kanske jag får ett litet humm.

Hade jag kunnat hade jag ju gjort det. Men man brukar ju alltid ha öppet köp, så även om det kostar en slant i fraktkostnader så kan det ju vara värt det om det är helt åt helvete.

frideen

Ny medlem
Ta en titt på https://www.bikester.se/gt-bicycles-grade-carbon-elite-M151913.html
Mycket bättre och komfortabla - inte minst! - gruscykel får du inte för pengarna.
Tiagra fungerar mycket bra och annars finns det uppgraderingspotential om det absolut blir nödvändigt.
(Uppenbart slutsåld på just Bikester men det finns andra)
Såg ju rätt intressant ut, ska se om jag kan hitta något ställe som har den i lager.
Har varit lite tveksam till Tiagra, men skönt att höra att det funkar bra, då kanske man kan kika i lite lägre prisklasser också. Vet du hur växlingen står sig jämfört med GRX 600 eller 105?

GT Grade är häftig. Från årsmodell 2020 är geometrin helt annorlunda och sväljer däck på 42mm. Tidigare årsmodeller klarade Max 35mm enligt tillverkaren.

Kastar in en liten joker:
Från 2020 blir det att kolla på då.
Schysst joker, synd att det inte fanns några små storlekar i lager.

I den budgetklassen finns det ju massor av olika alternativ från i stort sett alla tillverkare. Men titan är ju ändå titan lixom: https://www.decathlon.se/grvl-900-ti-id_8587730.html
Någon erfarenhet av Decathlons cyklar? Vore ju kul med titan.

Pfaff

Aktiv medlem
Såg ju rätt intressant ut, ska se om jag kan hitta något ställe som har den i lager.
Har varit lite tveksam till Tiagra, men skönt att höra att det funkar bra, då kanske man kan kika i lite lägre prisklasser också. Vet du hur växlingen står sig jämfört med GRX 600 eller 105?
Åtminstone bättre än 105-5700 men jag kör Force på mina cyklar nu.
Hade en GT Grade (gamla modellen) med Tiagra och det var smooooth. Tyvärr tog den inte mer än 35 mm däck ( 2020 års modell tar 42) och det räckte inte för mina behov. Tiagra växlar som Shimano gör, mjukt och fint. Men i mitt tycke för mjukt, jag vill ha klicket man får i Campagnolo och SRAM.

Men jo, titta gärna på Decathlon också, väldigt fina recensioner.

frideen

Ny medlem
Åtminstone bättre än 105-5700 men jag kör Force på mina cyklar nu.
Hade en GT Grade (gamla modellen) med Tiagra och det var smooooth. Tyvärr tog den inte mer än 35 mm däck ( 2020 års modell tar 42) och det räckte inte för mina behov. Tiagra växlar som Shimano gör, mjukt och fint. Men i mitt tycke för mjukt, jag vill ha klicket man får i Campagnolo och SRAM.

Men jo, titta gärna på Decathlon också, väldigt fina recensioner.
Jo, skulle nog vilja ha lite bredare än 35, eller ja, ha valet.
Varit sjukt sugen på att testa SRAM, men inte haft möjlighet än.
Då ska jag nog kika lite närmre där också.

edit, ÖHT kan det bli svårt att hitta cykeln du vill ha. Modeller finns det gott om, tillgången däremot är det ont om. Dels är grus numera väldigt poppis dels har korona ställd till det, lagren är stort sett slut så,du kommer att få,leta när du väl bestämt dig.
Jo, det är jag smärtsamt medveten om, därav frågan om Superior-cykeln, då den faktiskt finns i lager i lämplig storlek till skillnad från i stort sett allt annat. Nästan beredd på att gambla med pengarna på den, då det blivit en fruktansvärt dålig cykelhöst för mig. Men är inte helt på det klara om jag tycker att det är värt det.

Pfaff

Aktiv medlem
@frideen Om dina tillgängliga val har jag ingen uppfattning. Men Allebike tar åtminstone 47 mm däck medan Superion stannar vid 40. Tar nån av dom skärmar? Riktiga skärmar alltså. Rätt skönt i kall, slaskig grus. En framskärm med egolapp hjälper att hålla fötterna torra och varma. Och skonar drivlinan. Vad en bakskärm gör är lätt att räkna ut 😊

frideen

Ny medlem
@frideen Om dina tillgängliga val har jag ingen uppfattning. Men Allebike tar åtminstone 47 mm däck medan Superion stannar vid 40. Tar nån av dom skärmar? Riktiga skärmar alltså. Rätt skönt i kall, slaskig grus. En framskärm med egolapp hjälper att hålla fötterna torra och varma. Och skonar drivlinan. Vad en bakskärm gör är lätt att räkna ut 😊
Egentligen antagit att jag borde klara mig med 40, lär inte cykla på något extremt underlag, men är det något jag borde tänka på med däckbredden? (är som sagt helt ny på grus)
Enligt respektive hemsida så ska båda ta skärmar, men det skadar ju inte att dubbelkolla med dem om det faktiskt är riktiga skärmar de menar. Hade ju faktiskt planerat att hålla mig varm och framförallt torr, så tack för att du gjorde mig uppmärksam på det :giggle:

frideen

Ny medlem
Det blev Superiorn, så för att knyta ihop det lite, om det är någon annan som är fundersam på märket kommer här mina "första" intryck:
Riktigt trevlig cykel att trampa på. I grundutförande klarar den sig fint både på asfalt, lättare stigar, grus och snö. Nu kan jag ju inte jämföra med något, men som första gruscykel är jag tvärnöjd! Den känns väldigt kvick, vilket jag uppskattar, däremot så innebär ju det att man tappar lite stabilitet, men det passar mig.
Det som talar emot den då, ena fästet för stänkskärm var undermåligt och behöver bytas, LBS får göra jobbet och Cykelkraft skulle ta kostnaden, lite tråkigt men inga konstigheter där.
Och mitt sista klagomål är att på sina ställen så såg cykeln ut att ha blivit målad av ett skackelhänt barn, vilket enligt Cykelkraft var något man fick leva med på en "billigare" cykel. Inte helt ok med det, men ge det några lättare krascher till så kommer jag ha betydligt värre skönhetsfel 😜

Om intresse finns kan jag säkerligen skriva ihop en recension i början på sommaren när jag fått ett par hundra mil på den.

Pfaff

Aktiv medlem
Roligt att du fick tag i en cykel, hoppas du kommer att trivas med den.
Att Cykelkraft skyller en dålig lackering på att en hoj i 25’ klassen är billig säger tyvärr nog en del om Cykelkraft men är du nöjd med den iövrigt är det ju en struntsak.
En cykel är ju till för att användas och får sina märken.

frideen

Ny medlem
Roligt att du fick tag i en cykel, hoppas du kommer att trivas med den.
Att Cykelkraft skyller en dålig lackering på att en hoj i 25’ klassen är billig säger tyvärr nog en del om Cykelkraft men är du nöjd med den iövrigt är det ju en struntsak.
En cykel är ju till för att användas och får sina märken.
Det tror jag, som sagt, jag tycker den var fruktansvärt kul att cykla på!
Lite det jag tycker också, drog iväg ett meddelande till Superior för att se hur de ser på saken, men nästa gång det blir cykel köps den lokalt, då lär det inte vara samma stress att få tag på nåt heller 🙂

Cykelkraft

Ny medlem
Hej!

Tack för feedbacken @frideen, denna uppskattas 😊

Kul att det blev en Superior från oss! Superiors X-road serie är verkligen en prisvärd cykel. Jämför du med många andra märken och ställer cykel mot cykel får du här samma cykel för 20-30% lägre pris.

Är det någon som i framtiden har intresse av denna cykel är ni välkomna att kontakta våra produktexperter på support@cykelkraft.se eller 010 101 40 00, vid frågor eller funderingar.

Att en cykel för 25.000kr är billig är något som vi dementerar det är den verkligen inte. Däremot gav vi förklaringen att samma cykel från andra märken så som Scott, Trek, Merida med flera, har en något högre finish än vad Superior cyklarna har i dagsläget, men att detta är återspeglat i det 20-30% lägre priset. Av de bilderna vi sett är det 2 st defekter i maskeringen som inte är 100% rakt.

Hoppas att vi har rätat ut några frågetecken i och med detta. Är det någon som har fler frågor når ni oss enklast på support@cykelkraft.se eller telefon: 010 101 40 00

Allt gott
Teamet på Cykelkraft

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer