Boostram med oboosthjul?

Kewken

Medlem
Boostram med oboosthjul?
Har en hel hoj liggandes i kartong, minus ram. De ramar jag hittar har boostmått på ramarna. Jag har förstått att de finns adaptrar till nav och bromsskivor, men undrar lite hur bra de egentligen blir?

Om jag kör med adaptrar kan jag då köra med mitt vevparti (som ej är boost)till det bakhjulet?

Hjälp en vilsen amatörskruvare Happy

NLC

Aktiv medlem
Boostram med oboosthjul?
Svar ja.

Det är viktigare att naven har boost eftersom de annars inte kommer passa i gaffeländarna (i en ram för boost) än vevpartiet där det bara är kedjelinjen som blir mindre optimal (och något mindre frigång för breda däck).

Sen är det nog så att även om man kan konvertera naven från 100/142 till 110/148 med nya end caps och distanser för bromsskivan så är de flesta non-boost hjul byggda med omodernt smala fälgar så kanske inte så roligt ändå.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Boostram med oboosthjul?
Kör för stunden ett icke boost hjul med adaptrar i en ram för boost, icke boost vevarm, Shimano, funkar väl fint men lite pyssel med några adaptrar på vardera sida när det är ett centerlock nav.
Men då funkar ju icke boost veven fint också bara klingan får plats. Men klart enklare med rätt nav i rätt ram även om det går det andra också

Lazy_eye

Aktiv medlem
Boostram med oboosthjul?
Adaptrar går hur bra som helst tycker jag. Jag har haft det ett bra tag på ett framhjul och det tar bara några fler sekunder att sätta på hjulet, annars är det ingen skillnad.

Ett icke boost vevparti innebär bara att kedjelinjen är några mm för långt in?

NLC

Aktiv medlem
Boostram med oboosthjul?
N.B att vissa adaptrar också kräver att man dishar om hjulet (vilket borde vara att föredra då man får lite bättre ekervinklar) men de flyttar man ju inte fram och tillbaka lika lätt.

Boostram med oboosthjul?
Jag kör en bmc fourstroke med boost. Till den har jag ett icke boost hjul med 6mm distanshylsa på bromssidan samt shimsat bromsskivan 3mm med brickor. Ska disha hjulet men kört dom första 18milen med odishat då det är först när höstdäcken jag behöver utrymmet man får om man dishar 3mm mot bromsskivan. Hade ickeboost på vevpartiet (sram så endast klingan som skiljer mot boost). Dock tog org ickeboost 34T klingan i ramen så kör nu en 34T boostklinga istället, och därmed blir hela kedjelinjen en ”korrekt boostlinje”

testade först hjulet centrerat med 3mm distanser/sida men tyckte kedjelinjen blev så skum eftersom jag var tvungen att köra vevpartiet som ett boost pga frigången på klingan

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer