[BR] En budget-racer blir till

sandelin

Medlem
Jag tänkte detta kunde bli en liten BuildReport. Mest för att jag själv tycker det är väldigt kul med byggtrådar.

Bakgrund: Efter VR05 införskaffades på 50%-ig rea en Bianchi-racer med Sora komponenter. VR05 kördes för övrigt på MTB med 1" slicks. Bianchin blev nästan oanvänd ´05-´06 men till VR07 fick den bekänna färg. Målsättningen då var 9:30, ungefär...
Hösten ´07, efter lyckad VR på 9:25, såldes den av en slump. Med motiveringen att MTB'en skulle få mer tid utanför källaren. Har då i år endast kört MTB, men suget blev för starkt efter en ny racer. Lite skatteåterbäring gjorde det ju inte lättare att motstå frestelsen. Efter ett mail till El Paradiso fick jag klart för mig att det fanns en Figmo-ram kvar i användbar storlek.

Efter lite funderande fram och tillbaka så kom beslutet: -KÖP den, för bövelen du vet att du vill!
Det skulle bli en budgetracer (låter det bekant?) eftersom hjul redan fanns, kompisen hade ett vevparti över, sadel hade jag hemma osv.
För att hålla nere kostnaden köpte jag även reglage+fram+bakväxel (arsis MICROshift) av El Paradiso. Övriga komponenter beställdes från CRC.

Först en bild på alla prylar. Ursäkta den dåliga kvaliteten, mobilkamera:
Bild010.jpg ht=580

Bild001.jpg ht=725

Bild002.jpg ht=725

Specen ser ut så här:
Figmo 1270gr 4800:- Ram,gaffel,styrlager,sadelklamma (strl 50, kapad gaffel)
Edge 163gr 268:- Styrstam 130mm
Edge 53gr 310:- Flaskhållare, 2st
Arsis 708gr 1540:- Reglage+fram+bakväxel, microSHIFT
Easton 258gr 178:- Styre, Ergo Road Bar 40cm
Velo 55gr 65:- Styrlinda
FSA 239gr 296:- Sadelstolpe, SL-K 27,2/350mm
Sadel 197gr ?
Ultegra 326gr 652:- Bromsar, SL
Ultegra 858gr 700:- Kompaktvevparti
Ultegra 234gr 332:- Kassett, 12-23
Ultegra 276gr 190:- Kedja
Jagwire 197gr 225:- Wire-set
Look 230gr 889:- Pedaler, Kéo Carbon
WH-R500 2878gr 500:- Hjulset, inkl däck och slang
Totalt ~7800gr 11000:-

Det som skulle ha blivit en riktigt budget-racer spårade naturligtvis ur, aningens bara, när det var dags att välja pedaler och bromsar. Visst ska det vara svarta bromsar och pedaler när nästan alla andra delar är svarta? Jag tyckte det och då blev det dyrare delar än nödvändigt, men jag tror att jag blir mer nöjd i slutändan!

Mer bilder kommer när den är monterad!

Senast redigerad av en moderator:
Grattis till en bra cykel.

Det är xtra kul att bygga ihop den själv.

Personligen skulle jag inte ha köpt de hjulen, om budgeten är viktig skulle jag ha sparat på tex flaskställ och pedaler för att istället kunna köpa tex WH-5600 (169 Euro hos bike-discount.de) och bra däck, typ Conti GP4000S

Men WH-R500 är ju billiga, då borde det inte dröja så länge innan du har fått ihop till kolfiberhjul...

/Håkan

Liknar mitt bygge väldigt mycket. Fast jag har 550 hjulen och lite andra komponenter. Just, jag skulle kanske posta en bild på den någon dag...

mitt falköga skådar en kolfibergaffel och en star-nut på bordet...ingen bra kombination. om det stämmer så byt mot en compression plug så är det mindre risk för hincapie-style markkänning.

Hehe... naturligtvis funkar era ögon bra, det är både en star-nut och en compression plug. Den senare är monterad!
Vajerdragning och kapning var f-n inte kul. Måste införskaffa en riktig tång samt lite andra verktyg, men det får nog bli till vintern.
Det som nu återstår är montage av kedjan samt intrimning av växlarna och montage av styrlindan...

Tillbaka
Topp