Bra allroundcykel sökes (budget 15 000)

Venomous5870

Ny medlem
Jag vill ha en allroundcykel för pendling, träning och kortare campingturer. Några krav jag har på cykeln:

• Stänkskydd
  • Plats för montering av sidoväskor fram och bak (utrustning, varor från affären, o.s.v.)
  • Vinterdäck
Vilken typ av cykel är jag osäker på. Jag är helt ny när det kommer till sånt här, och efter att ha läst lite så verkar långfärdscyklar (eller s.k. touring bikes) vara ungefär vad jag är ute efter, men de är väldigt dyra. Min budget ligger på högst 15 000 kr. Jag har kollat på Kona Dew Deluxe som verkar trevlig, skulle ni rekommendera den för mina ändamål? Den har flat bars, och det kanske duger så länge man inte kör väldigt långa turer? En annan jag har kollat på är Kona Rove AL, men komponenterna på den verkar inte vara något att hurra över direkt, och rent spontant så känns det som att stål vore ett säkrare val. Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Senast ändrad:

jonja

Aktiv medlem
Överskrider budget med en tusing exkl stänkor:

Verkar vettigt specad med tex vevparti 36/46, det jag gillar bäst med ramen är att styret hamnar närmare och högre än på nån annan gravel jag lyckats hitta i den här prisklassen, dvs man slipper sitta som en rejsputte.
Corratec verkar vara ett vettigt märke, när jag kikat på den i butik har jag fått ett bra intryck av dem.

Venomous5870

Ny medlem
Överskrider budget med en tusing exkl stänkor:

Verkar vettigt specad med tex vevparti 36/46, det jag gillar bäst med ramen är att styret hamnar närmare och högre än på nån annan gravel jag lyckats hitta i den här prisklassen, dvs man slipper sitta som en rejsputte.
Corratec verkar vara ett vettigt märke, när jag kikat på den i butik har jag fått ett bra intryck av dem.

Tack för svar! Den är något över budget, speciellt med tanke på att jag måste köpa till stänkskydd, men om jag inte hittar något annat så har jag den i åtanke. Lite svårt att se på bilden, men finns det plats att montera sidoväskor på cykeln?

Venomous5870

Ny medlem

Tack för svar! Den såg väldigt trevlig ut men det fanns inte så mycket information om storlekarna. Jag är 180 cm, tror du M kan passa då? Vad är det för bomsar på den, mekaniska eller hydrauliska?

Edit:

Ju mer jag läser om Bridge Club ju mer fastnar jag för den. Tror dock att M är för litet för mig, och större storlekar verkar inte finnas i lager i några butiker vad jag kan se. 🙁

Senast ändrad:

jonja

Aktiv medlem
Tack för svar! Den är något över budget, speciellt med tanke på att jag måste köpa till stänkskydd, men om jag inte hittar något annat så har jag den i åtanke. Lite svårt att se på bilden, men finns det plats att montera sidoväskor på cykeln?
Fästen finns för pakethållare bak och tre fästen på framgaffeln på 15/21/27 cm höjd över framaxeln så det ska inte vara nåt problem. Om du ska ha en 55:a så finns det dock bara en kvar enligt lagersaldot, så fundera inte för länge :)

Edit: det var 10% nedsatt förra veckan så lite olycklig tajming, men det kan ju ev återkomma senare.

Senast ändrad:

Venomous5870

Ny medlem
Har skickat ett mail ang. Surlyn till Just Pedal, vi får se vad som händer. Ang. Corratecen så bestämde jag mig efter lite betänketid att den inte var för mig.

Jag tar gärna emot fler tips! Tack för all hjälp hittils.

erolwi

Aktiv medlem
Några alternativ:

Topp