Bra budget 4K actionkamera, finns det?

tobot

Aktiv medlem
Tänkte köpa mig en actionkamera och filma lite hemma i Hisingsparken. Lite POV och goa vinklar i skogen.

Det behöver inte vara världens bästa bildstabilisering då jag tänkte göra en hel del post editing i after effects.

Skulle gärna vilja ha möjlighet att montera fisheye.

Några tips?

Skulle nog satsat på en xiaomi yi 4k så fall. Tycker personligen xiaomi gör bra grejer med bra kvalitet.
Tror den ligger runt 1300 finns även en bättre som heter 4k+ som ligger strax över 2000.

Tjena!

Jag kör på GoPro Session 5. Helnöjd, tycker det är skönt att den är helt vattentät utan fodral. Har haft den på åtta meters djup utan problem. Smidig att ha på hjälmen också då den är liten.
Finns att köpa på Ebay eller Amazon för under 2000:-.

Jag skulle nog säga att alla 4K är bra i ren kvalitet på filmen, men det är stor skillnad på bildstabiliseringen när kameran hoppa runt, en billig är definitivt sämre.

Funderar på om jag ska köpa en hero black 7. På min Garmin Virb Ultra har jag borrat hål i ett av skalen så jag kan köra med powerbank och ha batteri så det räcker i några timmar. Finns möjlighet till motsvarande variant på GoPro?

Har en yi 4k+ som kostade 195 pund med vattentätahuset. Ångrar lite att jag inte köpte Hero7 black. Dels så är yi usel i kyla dvs funkar knappt alls under -10 C. Sen är skärmen på kameran för mörk för att se filmerna i dagsljus vilket gör det svårt att hitta rätt inställningar. Jag trodde att man lika gärna kunde lösa bildstabiliseringen efter men det var krångligare än jag trodde. Goprofästet fick köpas till. En tusing extra för H7B direkt är lätt värt det om man sparar tid i videoredigeringen. Davinci resolve kan ha problem med yi filerna. Med det sagt är yi rätt okej och det finns billiga bra tillbehör.

För de pengarna hade jag nog valt en Hero 5. Det kanske till och med går att hitta en Hero 6 med lite tur. Men du kommer med största sannolikhet vilja köpa på dig en del fästen och antagligen några extrabatterier. Så avsätt en slant för det.

Möjligheten att byta batteri tycker jag är den främsta fördelen mot Session. Batterierna på Hero 5/6/7 klarar knappt en timmes filmande.

Dr_Rydell sa:
På min Garmin Virb Ultra har jag borrat hål i ett av skalen så jag kan köra med powerbank och ha batteri så det räcker i några timmar. Finns möjlighet till motsvarande variant på GoPro?

Ja, du kan koppla in en powerbank direkt i kameran. Men då behöver du öppna kontakt-luckan och tappar vattentätheten.

kroem sa:
Någon av dessa som tar hyfsade stillbilder? Dvs typ iaf i nivå med en lite nyare ipåne.

Inte Hero 5 och tidigare varianter i alla fall. Jag skulle säga att stillbildskvaliteten på dessa låg ett par år efter Iphones av samma årsmodell. Nu har jag precis uppgraderat till Hero 7 och hoppas att stillbilderna i alla fall kan spridas utanför kretsen av närmast sörjande. Det återstår dock att se.

Videokvalitet är det viktigaste. 1 tim batteritid låter lite halvkass, men det är väl extrabatteri som gäller.

Aron sa:
Dr_Rydell sa:
På min Garmin Virb Ultra har jag borrat hål i ett av skalen så jag kan köra med powerbank och ha batteri så det räcker i några timmar. Finns möjlighet till motsvarande variant på GoPro?

Ja, du kan koppla in en powerbank direkt i kameran. Men då behöver du öppna kontakt-luckan och tappar vattentätheten.

Man borrar. Ska inte bada med den i alla fall. Tejp som vattenavstötande fungerar utmärkt på Virb där jag borrade ett hål för kabeln genom plasten på sidan (vattenhuset). Tyvärr får jag inte tag i grejer till helgen så jag får köra på stenåldersgrejer (1080p 60fps) och ingen livesändning.?

Köpte en Ourlife 4k? Ca 450kr inkl frakt
Kolla på vad senor klarar min var 2k men med hyfsat bra bildstabilisator duger cykla på väg
Och på drönare mkt bättre än de på 2000kr drönare org kamera.
Köp en billig variant av märkes vara ny men blir 4-5 ggr dyrare
Begagnat får du troligen byta batteri
Köp så bra du behöver nu ej för framtiden första går nog sönder rätt fort pga att man ej vet var gränserna på tålighet går
Kan även vara bra att ha en sämre på reserv på en resa om den dyraste blir stulen eller går sönder.

Spontant känns ju 4k som helt fel prio om man skall köpa en billig kamera med prio på bildkvalitet...
Bildkvalitet != upplösning.

(Med reservation för att jag inte har koll på de faktiska modellerna som är aktuella)

Tillbaka
Topp