Bra lampa för landsväg för hjälmmontering

Lejon

Aktiv medlem
Lampa sökes, måste-krav:
- Internt batteri med usb-laddning
- minst 90 minuters brinntid
- inte för tung - ska sitta på hjälm
Önskekrav:
- Garminfäste
- Pris under 2000kr
- gedigen kvalitet

Ska ha den till daglig landsvägspendling i kolmörker på småvägar utan trafik. Har senaste åren kört med antingen för svaga lampor på styret eller tillräckligt stark hjälmmonterad Magicshine. Det första ger dåligt ljus i fel riktning men är smidigt om fästena är bra. Det andra är meckigt med sladd och batteri som ska ner i ficka på jacka.
Nu vill jag ha något som är lätt, utan sladd och håller några vintrar.

Jag har som sagt haft flera olika Magicshine och de är ju lockande men kvaliteten känns lite väl varierande så jag är numera skeptisk.

Lejon

Aktiv medlem
Jag menar Garmin som jag skrev. Anledningen är att jag har ett fäste från nån Magicshine Allty jag köpte förra året (med värdelöst batteri) med det som är rätt bra som jag gärna använder. Men det vore mest en bonus och är inte avgörande och kanske inte ens finns. Om den är gjord för styrmontering går det ju rätt smidigt på hjälm också med simpelt hemmamek.

nisseson

Aktiv medlem
Ok! (Hur ser ett sådant ut, som man kan justera vinkel på hjälmen med?)

Jag har en Lezyne monterad under min Garmin out-front-hållare med en sån här go-pro adapter (Garmin hållaren har redan ett go-pro fäste på undersidan.) https://ride.lezyne.com/products/1-led-gpad-v104 Smidig lösning som borde fungera även på hjälm, men du verkar ha en annan fungdrande lösning!

Lejon

Aktiv medlem

Bilagor

• 50222323-6614-467C-B0FA-8440C2BAFF86.jpeg
    50222323-6614-467C-B0FA-8440C2BAFF86.jpeg
    378 KB · Besök: 90
  • 1893F5FF-371C-4BC7-AB7A-1D012B74B778.jpeg
    1893F5FF-371C-4BC7-AB7A-1D012B74B778.jpeg
    389.5 KB · Besök: 88

NLC

Aktiv medlem
Jag säger "nja", den är rimligt välbyggd men jag har haft problem med batterier som kaoz-kollapsar oförklarligt samt att skruvhålen i lamphuset är gjorda med Kavli-insatser och verkar må dåligt av att skruvas i/ur + vibrationer. På plussidan är att det finns med GoPro-fäste samt QR för 31.8 eller 25 mm styren om man inte vill ha det hjälmmonterat. Med 3.3 Ah batteriet får du mycket mer än 90 minuter brinntid på fullt ställ men jag har sällan haft nytta av mer än halv effekt på landsvägen.

Kolla annars in https://www.wiggle.se/exposure-joystick-joystick-mk15-front-light, följer med fäste för både styre och hjälm samt att den har USB-laddning.

Lejon

Aktiv medlem
Jag säger "nja", den är rimligt välbyggd men jag har haft problem med batterier som kaoz-kollapsar oförklarligt samt att skruvhålen i lamphuset är gjorda med Kavli-insatser och verkar må dåligt av att skruvas i/ur + vibrationer. På plussidan är att det finns med GoPro-fäste samt QR för 31.8 eller 25 mm styren om man inte vill ha det hjälmmonterat. Med 3.3 Ah batteriet får du mycket mer än 90 minuter brinntid på fullt ställ men jag har sällan haft nytta av mer än halv effekt på landsvägen.

Kolla annars in https://www.wiggle.se/exposure-joystick-joystick-mk15-front-light, följer med fäste för både styre och hjälm samt att den har USB-laddning.
Är det just Neo du haft? Vet du om det är samma mjukost i Piko också? När jag argumenterar med mig själv känner jag att det kanske är bättre att stryka 2000kr-kravet också och köpa nästa bättre/starkare modell. Jag gillar att Lupine verkar ha rikligt med tillbehör och möjligheter att uppgradera och köpa delar. Men om kvaliteten inte är Riktigt riktigt bra Känns det ju lite dyrt.

NLC

Aktiv medlem
Ja, Neo. Men det kan förstås vara dåligt handhavande från min sida och för ivrigt monterande/demonterande.

Bengt-re

Aktiv medlem

Exposure gör bra lampor. Jag har en 7 år gammal strada som fortfarande gör god tjänst. Brinner inte riktigt lika länge som när den var ny, men inte långt ifrån och fortfarande 100% vattentät och lyser lika bra. Inte magic shine direkt...

kais01

Aktiv medlem
körde cateye volt800 som hjälmlampa i skogen ett tag. säljs ett fäste. upplevde den användbar trots lite låg kräm för det ändamålet. men på landsväg borde den fungera bra. använder den numera med diffusor på styret för att lysa upp närfältet vid pendling.

den har original fyrkantig ganska jämn ljusbild men som är välavgränsad vilket som hjälmlampa gör det lätt att bara peka ljuskäglan åt sidan vid t ex möten. ingen naken diod som bländar i alla vinklar. sedan en gradvis hot spot utan kanter.

Fishy

Aktiv medlem
Jag kör med Lezyne Macro Drive.
Den har några år på nacken och jag är osäker på om den fortfarande säljs. Checkar in på alla dina punkter minus Garminfästet.
57FFE8C8-CF2A-4ED9-8BE0-7EF064273221.jpeg
1F0B9483-345C-4690-AE95-9DAF40349112.jpeg
B937DE2A-40A3-437B-A289-5D351B012372.jpeg

Adhocalias

Aktiv medlem
Lumonite Compass borde funka bra. Riktig kvalitetslampa. Inte Garminfäste, men går att köpa med hjälm- och styrfästen som är enkla och smidiga.

Miracle

Aktiv medlem
Lupine ska ju vara något extra. Är den här vettig: https://www.xxl.se/lupine-neo-x4-pannlampa-svart/p/1141078_1_style
I och med att batteriet är så lätt så funkar ju denna bra viktmässigt ändå.
USB-laddning kan jag pruta på också om jag tänker efter....
Jag skulle köpt den direkt från https://www.lupine-shop.com/en/led-lightsets/helmet-and-bikelights/1902/neo-helmetlight istället så kan man få smartcore batteri, lägga till styrfäste å välja en lämplig färg. Å dyrare är det inte heller, vad jag kan se. 🙂

neobunt255b20148553ce_600x600@2x.jpg

Frid!

NLC

Aktiv medlem
BTW - det Lupine-batteri jag haft problem med har varit ”SC". Kanske bara ett dåligt ex, kanske för mycket elektronik.

mao

Medlem
Jag har en Neo sedan flera år tillbaka som fungerat klanderfritt. Gamla modellen med max 700 lumen och standardbatteri (alltså ej smartcore). Jag har den främst till löpning och skidåkning så jag har inte behövt använda skruvarna så hur känsligt det är vill jag inte uttala mig om. Välbyggd och lätt med en fin ljusbild och behaglig färgtemperatur är mitt intryck.

Lejon

Aktiv medlem
Jag var rätt nära att klicka hem en Gloworm först. Tycker den verkade vettig också. Pga det fick jag detta Mail med rabattkod så om någon annan vill nyttja rabatten är det bara att göra det:
AFF09045-2AB9-4659-AAEA-9A0A620C3934.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer