Bra lösning för vägghängda cyklar i garage (2,5 meter tillgängligt)

nikasp

Aktiv medlem
Jag har letat mig blå på ideér för att hänga cyklar på vägg i garaget. Just nu har vi 6 vuxenhojar, endast en med bockstyre, varav 3 MTB och två hybridhojar med lite smalare styren. Dessutom två små barncyklar. Finns det något smartare och enklare än det här som verkar absolut bäst av det jag hittat. Viktigt är att kunna ta ner endast en cykel och köra direkt. Dvs. inte ta ner en för att komma åt en annan eller behöva vrida styren osv. Blir troligen en gravel eller liknande till sambon i närtid.

Nackdel här är att vissa cyklar kanske måste hänga på övre raden och man kan inte skjuta ihop dem i sidled. Annars bra och väldigt billig. Har tillgång till max 2,5 meter vägg och 2,4 meter till tak.

Senna81

Aktiv medlem
Jag har letat mig blå på ideér för att hänga cyklar på vägg i garaget. Just nu har vi 6 vuxenhojar, endast en med bockstyre, varav 3 MTB och två hybridhojar med lite smalare styren. Dessutom två små barncyklar. Finns det något smartare och enklare än det här som verkar absolut bäst av det jag hittat. Viktigt är att kunna ta ner endast en cykel och köra direkt. Dvs. inte ta ner en för att komma åt en annan eller behöva vrida styren osv. Blir troligen en gravel eller liknande till sambon i närtid.

Nackdel här är att vissa cyklar kanske måste hänga på övre raden och man kan inte skjuta ihop dem i sidled. Annars bra och väldigt billig. Har tillgång till max 2,5 meter vägg och 2,4 meter till tak.

Skulle de lösningen funka om man hänger varannan på framhjulet och varannan på bakhjulet?

nikasp

Aktiv medlem
Jag har funderat på något sådant här, men inte slagit till än:
Ah! Klämde kort på deras cykelhållare häromveckan men gick vidare. Den köper jag och kör två rader - bara cykelhållaren klarar lite fetare MTB-hjul (hoppas). Ganska hyfsat pris också. Hade det varit ELFA som vi har både inne och i garaget hade det kostat 3-4 ggr så mycket.

Paka

Medlem
IKEA Brandur funkar bra och är justerbara i sidled. Inte så lätt att du kan ta i cykeln och dra dem i sidled tyvärr. Tänk på att ta till höjdskillnaden så mycket det bara går för att minska risken att styrena tar i varandra när man hakar av/på cyklarna på nedre raden. Och lyckas du få in 6 cyklar på 2,5 meter med smidig upp&nertagning så lär du skicka en bild :-)

nikasp

Aktiv medlem
Haha, det lär inte gå men med Duratrax kan jag ju slira lite på mina krav och vika styret på nån mindre aktuell hoj för att klämma ihop lite. Som vanligt måste jag gubb-ha grejerna DIREKT/igår så blir nog en sväng till Hornbach ikväll.

nikasp

Aktiv medlem
Brandur såg för övrigt också bra ut men Duratrax-hålllaren såg bättre ut vad gäller att cyklarna inte ska vingla i hållaren. Plus också för pris samt att det var betyligt tätare med skruvhål i skenan så man slipper göra egna. Har gipsvägg med reglar bakom så låst till att skruva i reglar.

nikasp

Aktiv medlem
Hittade en tråd där det stod att det går bra även med 2,4" däck så då blir det att handla Duratrax. Tack för tipsen!

Ragnvald

Aktiv medlem
Jag har funderat på något sådant här, men inte slagit till än:

Jag kör den med 6 cyklar i bredd på 1 nivå på ca 3m bredd. Lite knöligt med MTBn med 2.3" däck att få in det. Hänger varannan i bakhjulet och i framhjulet. 1 cykel har vriden styrstång.
1 racer
1 barncykel
1 tantcykel
1 trialcykel
1 touringcykel
1 MTB

nikasp

Aktiv medlem
Hetsköpte fyra st 122 cm långa skenor och 6 hållare för knappt tusingen tidigare ikväll. Ska gå ut och klura och planera nu.

nikasp

Aktiv medlem
Och jag som skulle i säng tidigt idag... kunde inte hålla mig utan skruvade upp ena halvan nyss. Hade lite flax med 2,40 i takhöjd. 30 från tak till övre skenan och nästa 30 cm längre ned. Blev precis så de största hojarna inte når golv. Känns riktigt smidigt att hänga upp och ta ner. Bara att lyfta och vicka lite på styret för att ta ner. Bör inte vara nåt problem att få plats med 6 vuxenhojar på 244 cm skena och för ev. vinterförvaring, brukar inte sluta cykla bara pga snö, ser det ut som jag nog kan hänga båda barnhojarna i övre.
903EE054-61AB-4236-96BD-41A47A18A807.jpeg

A9EC6D89-CEF7-4257-A8E4-F0C338AF0C2F.jpeg

150D294A-1673-4C88-B780-8A2AAF2115E3.jpeg

nikasp

Aktiv medlem
Om du orkar ta av framhjulet så blir detta en ganska kompakt lösning.Visa bilaga 438580
Tänkbart om det blir vargavinter och vissa cyklar inte används så mycket då. Planen var dock att bara kunna rycka vilken cykel som helst och köra. Har märkt att jag blir lite slö bara av att jag måste vrida och dra åt styre.

nikasp

Aktiv medlem
Mycket nöjd. Blev varse om vad våra hybridhojar väger. De köptes innan vi träffats och innan man hade koll på att lätt = bra. Min gamla Scott är ett riktigt bojsänke men används då den har skärmar.
031326F9-170F-47BC-BA5A-6C2824516690.jpeg
41DE6A7E-2A18-4E76-BE81-2632F1FE7AD2.jpeg

skier

Aktiv medlem
Går det att skjuta hållarna längs med fästlisten medan det hänger en cykel på dem eller är de så att säga fasta i en position?
Jag hade velat ha nåt som gick att dra ihop och isär som ett dragspel, typ som ett skjutdörrsbeslag. Jag hänger cyklarna med varannan i bakhjulet men har ändå lite meck att få ut cyklarna som är i mitten pga breda styren.

nikasp

Aktiv medlem
Går det att skjuta hållarna längs med fästlisten medan det hänger en cykel på dem eller är de så att säga fasta i en position?
Jag hade velat ha nåt som gick att dra ihop och isär som ett dragspel, typ som ett skjutdörrsbeslag. Jag hänger cyklarna med varannan i bakhjulet men har ändå lite meck att få ut cyklarna som är i mitten pga breda styren.
Med lite god vilja men det går inte (alls) som kullagrat så svar blir nog 85% nej på den frågan. De glider väldigt lätt i sidled utan cykel men försöker man använda cykeln för att skjuta på så hakar den i pga att det blir lite hävstång.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Jag har satt upp en skena i taket och använt skjutportsbeslag, dvs små kullagrade "vagnar" som löper i en skena. Superbra i teorin, men de löper FÖR lätt så att cyklarna vid minsta lilla knuff skjutsas iväg kors och tvärs. Har numer buntbandat dit små stopp så att krokarna är fixerade. Mao är det nog ganska bra om krokarna inte går att flytta med cykel i.

nikasp

Aktiv medlem
Kan tänka mig det @n3wton . En annan dödsfälla kan vara om man har vägghängt men bakhjulen tar i marken = ett jäkla vingel istället för att tyngdkraften får göra sitt.

bosune

Medlem

Ragnvald

Aktiv medlem
Ser riktigt bra ut, men undrar om man kan få in 60mm högprofilare i den så racern kan hänga i en sådan, ser inte så ut, någon som provat?
Farsan har sina zipp-404-hjul (typ 60mm?) hängande i duratraxkrokar, men osäker på hur mycket marginal det finns. Vill mena det inte var mycket plats över men det gick rätt smidigt.

Audioholic

Aktiv medlem
Jag löste min cykelförvaring så här för några veckor sedan. Supernöjd. Nu är även brädorna målade i en grå färg.

Snyggt! Vad krävs i takhöjd för två rader? Gäller både mtb och lvg.. Har iof bara 6 cyklar i garaget, men alla står på golvet! Så kan det inte fortsätta..

Mattias Z

Medlem
Snyggt! Vad krävs i takhöjd för två rader? Gäller både mtb och lvg.. Har iof bara 6 cyklar i garaget, men alla står på golvet! Så kan det inte fortsätta..
Takhöjden är 213 cm. Brädornas längd 240 vilket blev bra då jag sedan hittade polykarbonatskivorna på Biltema och de var 120 cm långa. Ren tur gällande de måtten. Kan dock inte hänga mtb hjul på översta raden då kroken är för nära taket.
525FFABE-CFBA-4123-9F1E-45E24850D69B.jpeg

Mattias Z

Medlem
Jag måttade in krokarna efter mina behov. De ska hänga som på första bilden och då har man lätt åtkomst till alla cyklarna förutom svärfars racer som hänger längst till vänster och min racer näst längst till höger. För att få ner dessa måste jag ta bort en annan först. Jag har gått och funderat på denna lösningen länge men fick ta ett helhetsgrepp gällande hela garaget då jag innan hade en hylla på denna väggen. Har även tänkt att sätta upp en smalare plastskiva under nedersta brädan framöver.

zur_mitte

Medlem
Vågar man hänga upp cyklar med högprofilfälg i denna typ av krokar? Det handlar om fälgar med fälg och bromsyta i aluminium som sedan har en tunn kolfiberprofil på 88 mm.

mzi

Aktiv medlem
Krafterna från att ha dig cyklande på cykeln borde ge större påfrestningar än att ha den hängande med bara sin egen vikt.

Ragnvald

Aktiv medlem
Vågar man hänga upp cyklar med högprofilfälg i denna typ av krokar? Det handlar om fälgar med fälg och bromsyta i aluminium som sedan har en tunn kolfiberprofil på 88 mm.

Krafterna från att ha dig cyklande på cykeln borde ge större påfrestningar än att ha den hängande med bara sin egen vikt.

I fallet som zur_mitte beskriver så är inte kolfiberdelen lastbärande, utan aluminiumsfälgen i botten är det. Kolfiber är bara em fairing för att få lägre luftmotstånd (längre profil). Med det sagt så kör min far med ett par Mavic Cosima Exalith-fälgar (utöver sina Zipp) med sådan kolfiberfairing och han har inte sagt att har haft sönder de sen januari då han installerade sina krokar. Jag har sett cykeln hängande där dock och han vet han får vara försiktig... Men jag är själv inte övertygat om att det är en hållbar lösning, så han ska få experimentera vidare för min del. Det var mycket tunna laminat där.

med det sagt, så tror jag inte du får in en 88mm fälg i kroken.Vill minnas det var rätt tight med farsans 60mm zipp.

moros

Aktiv medlem
Jag har 3 cyklar på hjulkrok resten får stå på golvet. För min MTB har jag passat in kroken i höjd så att cykeln står på bakhjulet. Sparar nog hjulet och framför allt så slipper man lyfta den på plats. Drar upp den på bakhjulet, rullar in den och vrider in framhjulet. Men det kräver ju att man sätter krokar individuellt och att var cykel har sin plats. Blir svårt med varannan högt t.ex.

Lite anekdotisk bevisföring. Min gamla 26" mtb (många år sedan) hade jag i framhjulet i en krok i taket när vi bodde i lägenhet. Då har man nog en lite kraftigare last i hjulet tänker jag (än att den "drar" från väggen). En dag small flänsen på mitt dyra fina Ringlénav. Men då snackar vi också om ett radialekrat hjul med minimalt antal ekrar... Men ändå.

Senast ändrad:

Mattias Z

Medlem
Jag har också min heldämpade MTB vilande på bakhjulet då jag inte var sugen på att hänga hela tyngden på krok. Var lätt att passa in men får såklart justeras om jag byter cykel men det lär inte ske på några år om jag får bestämma. :)

n3wton

Aktiv medlem
Såhär har jag satt upp cyklarna, som nämnts ovan. Skjutportsskena med rullvagnar, som rullar lite väl bra. Praktiskt att kunna flytta cyklarna dock.

43F33D80-2B4F-4727-B979-58E550169757.jpeg

E4F26D80-7829-4452-9EE6-5C882BB7995B.jpeg

Byggde idag hjulförvaring (se https://happyride.se/forum/threads/den-ultimata-hjulfoervaringen.3681863/#post-3806832) med Mefa-skena, vilket likaväl kunnat hängas cyklar i. Krokarna är flyttbara, men låses när man skruvar åt en skruv. Modulärt men stabilt när man väl hittat cyklarnas optimala placering.

FF503A7E-0CEE-4110-9B65-2AC822FE65D9.jpeg

C464385E-A409-4361-9E1A-52BF06BD1171.jpeg

mzi

Aktiv medlem
Jag kapar den här tråden. Vet någon vad som hände med Duratrax? Finns inte att köpa längre och om jag googlar så hittar jag bara däck och tillbehör till radiostyrda bilar...

mzi

Aktiv medlem
Tillverkaren Kenovo verkar fortfarande ha till försäljning via Alibaba. Men varför har det försvunnit från Sverige? Jag tycker det verkar vara ett bra system. Hur har det funkat för dig @nikasp

Ragnvald

Aktiv medlem
Tillverkaren Kenovo verkar fortfarande ha till försäljning via Alibaba. Men varför har det försvunnit från Sverige? Jag tycker det verkar vara ett bra system. Hur har det funkat för dig @nikasp

Min gissning är att importören gått i konkurs eller bara gett upp Kenovo/Duratrax. Det har försvunnit från Europa i stort vad jag kan se (innan fanns det iaf i Tyskland och UK utöver Sverige). Jag jagade rätt på det lilla som fanns kvar på Hornbach i Malmö och fick delarna till 80-90% rabatt för 2-3 veckor sedan. Din lokala hornbach kanske fortfarande har på hyllan?

Systemet har funkat fint för mig iaf i två års tid så jag är nöjd, men lite tighta krokar när man kommer till att hänga 2.5" däck på låg fälg. 60mm racerfälg funkar men är också tight.

mzi

Aktiv medlem
Tack för hjälpen! Då var det inte bara jag som blivit knasig.

Batavus

Aktiv medlem
Har inte läst varje bokstav i tråden, men en sak som jag kan tipsa om är att hänga eller ställa cyklarna ömsevis i fram- och bakhjul. Sparar massor med plats på vägg eller golv.

Shiman

Medlem
Så här gjorde jag. 2 tum 3 mellan golv och tak.
Hängare från hjula 59kr. Hänger även hjulen på det viset. Billigt och fungerar utmärkt. Hängaren till hjulen är lite annorlunda utformad och är inköpr på Clas Olsson om jag inte missminner mig.

Bilagor

• F58323C4-32A0-4318-97C7-7B7DFBAA1269.jpeg
    F58323C4-32A0-4318-97C7-7B7DFBAA1269.jpeg
    477.1 KB · Besök: 51
  • 417C7378-BA72-44BC-B8E7-372A729E0F8D.jpeg
    417C7378-BA72-44BC-B8E7-372A729E0F8D.jpeg
    1 MB · Besök: 46

us930

Aktiv medlem
Jag har tillgång till ett förråd där man inte får borra i väggar eller tak, men det går ett stadigt vattenrör i taket en knapp halvmeter ut från väggen så jag slog några hålband runt detta och hängde sedan S-krokar i hålbandet, de kan därmed vridas lite och cyklarna kan "snedparkeras" hängande i framhjulet. Detta spar mycket plats eftersom de inte bygger så mycket ut från väggen.

Mvh Ulf S.

Shiman

Medlem
Det var kanon i och med vridningen.
Har inte borrat något utan bara sågat den lite längre än höjden och tvingat in den. Har suttit bergfast i 2 år men helt säkert är det ju inte. 🙈🙈🙈🤓

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer