Bra ort för utför och MTB?

ething

Aktiv medlem
Vi har pratat väldigt löst hemma om framtida planer på fritidshus inom 3-5 år, samtidigt vill flickvännen flytta hem till Australien så det hinner säkert ändras men...

Vi är relativt aktiva med barn från 4-16 och funderar utifrån våra kriterier. Vi cyklar mycket XC (ej downhill, förutom ena barnet) och vintertid gillar vi Snowboard och slalom. Finns det någon ort som kombinerar båda väl? Det finns gott om bike parks i våra skidorter, vilket är väntat, men det verkar sämre ställt med XC? Åre's marknadsföring av XC är ett rent skämt, men det kanske är fantastiskt i praktiken? Sälen hittar jag knappt något alls om. Drömmen är ju att hitta ett ställe med Ski/bike-in/out men det är inte ett krav. Har Happy's samlade kunskapsbank några råd på vart vi skall titta närmare?

Emil777

Aktiv medlem
Vi flyttade till Falun för fem år sedan.
där vi bor finns både cykling och skidor utan behov av bil. Cyklingen är riktigt bra. Däremot utförsåkningen är nog mer för de som åker käpp eller park.
Mitt patentsvar (och oförverkligad vision) :Alperna eller Norge!
Lycka till!

Erik O

Aktiv medlem
Finns väl ett gäng skidorter i Jämtland/Härjedalen med bra utför och fin fjällcykling. Funäsdalen, Tänndalen och Lofsdalen satsar mkt på cykling. Vet inte hur xc det är dock. Själv åkt mkt utför och cyklat mkt i Storhogna/Vemdalen. Bra utför i Vemdalsskalet och i mitt tycke fin cykling på fjället. Kör själv gärna rätt tekniskt men jag tror det ska finnas en del mer xc-betonat också. Beror väl lite på vad man lägger i begreppet xc.

Pajen53

Aktiv medlem
Vi har pratat väldigt löst hemma om framtida planer på fritidshus inom 3-5 år, samtidigt vill flickvännen flytta hem till Australien så det hinner säkert ändras men...

Vi är relativt aktiva med barn från 4-16 och funderar utifrån våra kriterier. Vi cyklar mycket XC (ej downhill, förutom ena barnet) och vintertid gillar vi Snowboard och slalom. Finns det någon ort som kombinerar båda väl? Det finns gott om bike parks i våra skidorter, vilket är väntat, men det verkar sämre ställt med XC? Åre's marknadsföring av XC är ett rent skämt, men det kanske är fantastiskt i praktiken? Sälen hittar jag knappt något alls om. Drömmen är ju att hitta ett ställe med Ski/bike-in/out men det är inte ett krav. Har Happy's samlade kunskapsbank några råd på vart vi skall titta närmare?
Australien tycker jag låter som ett bra val 🌞

Tratsky

Medlem
Järvsö då? Dom verkar ha en del fina leder för XC LÄNK.
Verkar vara bra läge att köpa något där. Området växer ju en hel del.
Som om man tycker att utförsåkningen på vintern är för vek är det ju inte 1000 mil till andra backar.

Jay Jay

Aktiv medlem
Idre! Väldigt XC orienterat.

själv hänger vi i Lofsdalen. Lite bättre skidåkning (mindre utbud men högre kvalite). Har Bike park (vilket ju inte var av intresse). Finns begränsat med XC men det är under uppbyggnad och det som finns är riktigt bra.

implor

Aktiv medlem
Bara åka runt tills man hittar ett ställe som känns rätt.

Idre, Järvsö, Falun, Sälen, Högbo osv. Kör 2-3 dagar per ställe så kanske man kan få ner det till 2-3 kandidater som man kan testa lite mera 2022.

Runt Falun/Borlänge finns en hel del.

Från trailfoks. Bara toppet av ett isberg. Precis ur bild finns Mora/gustavs och säter med lika mycket stigar.

1606497860327.png

Hälsingland

Aktiv medlem
Det finns väl bara ett enkelt svar på detta, Östersund. Bra cykling kring staden och Åre en timme bort, glöm inte Bydalen etc. och all turskidåkning som finns inom en 1-2 timmars räckhåll. Bra arbetsmarknad beroende på profil visserligen, men dyra boenden (relativt sett till stadens storlek).

Edit: Såg nu att det var fritidshus som var på tapeten, fredagsölen har väl kickat in så jag trodde ni skulle bosätta er permanent..

Lejon

Aktiv medlem
Om vinter/utförsåkning är prio kommer man inte bort från att Åre är överlägset allt annat i Sverige. Cyklingsmässigt (ej dh) är mina praktiska erfarenheter daterade men det låter som att det är bättre, eller till och med bra, nuförtin.
Jag tror också ni måste testa runt lite, fundera vad som är viktigast (vinter/sommar? Avstånd/läge? Etc)

ooms

Aktiv medlem
Från Stenungsund så är det väl uppåt längs västsidan som gäller, och då är väl Sälen det första vettiga som kommer. Mycket utförsåkningsmöjligheter (om än inte höga fallhöjder), och lär väl gå att cykla en hel del på fjällen. Rörbäcksnäs i närheten som väl är ett mtb-mecka om jag förstått rätt.

Lingon

Aktiv medlem
Från stenungsund hade jag absolut valt Norge. Billigare fastighetspriser och fantastisk natur med riktiga berg. Dessutom valutarabatt just nu.
Nånstans i krokarna av Nesbyen/Hemsedal kanske?

ething

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Det blir att gräva vidare och utvärdera. Vi trivs rätt bra här med havet och dessutom kör halva familjen motocross med väldigt bra lokala förutsättningar. Flyttar vi permanent blir det troligen på andra sidan jorden.

ooms

Aktiv medlem
Från stenungsund hade jag absolut valt Norge. Billigare fastighetspriser och fantastisk natur med riktiga berg. Dessutom valutarabatt just nu.
Nånstans i krokarna av Nesbyen/Hemsedal kanske?
Just nu verkar det rätt krångligt med stuga i Norge. Åtminstone om man vill vara i den. Men det kanske löser sig om nåt år eller två.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer