Bra reflexväst för randocykling

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Annars är ju denna en perfekt randoväst. massa plats för alla roliga saker man måste ha med sig
1618213559999.png

kais01

Aktiv medlem
även kallad rambo-väst:)

decathlon vill vara med på en-1150-tåget. inte så sexig, men inte direkt ful heller. utan krage!

GoranS

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
även kallad rambo-väst:)

decathlon vill vara med på en-1150-tåget. inte så sexig, men inte direkt ful heller. utan krage!

Det där är ju en fladderväst, stängs med två velcrotejp-bitar. Typ en sån man köper för 20kr och har i bilen. Inget jag skulle vilja cykla i.

kais01

Aktiv medlem
Fast är den där verkligen EN 1150-godkänd?
du får pu-sta på din skolungerska för att få reda på det, jag delar ditt tvivel. de andra jag visat var uttryckligen godkända, men den här tyckte jag var värd att visa oavsett, om inte annat som inspiration. inbyggda ryggfickor inte heller fel.

kais01

Aktiv medlem
Det där är ju en fladderväst, stängs med två velcrotejp-bitar. Typ en sån man köper för 20kr och har i bilen. Inget jag skulle vilja cykla i.
en fördel med det konceptet i generell bemärkelse är att du kan justera vidden, välja mellan tajt och tyst eller fladdrig och ventilerande i värme.

dock ser kardborreytorna ut att vara i minsta laget för en sådan funktion just i det här fallet. vi är ju ändå i brainstormingstadiet här nu, sök gärna själv efter ett bättre alternativ:)

A.Nilsson

Aktiv medlem
Vore ju fantastiskt om det gick att producera en vettig reflexväst. Önskemål från mig:

Tight (snortight om jag får önska men vanligt tight duger)
Välventilerad, vindskydd fram ventilation bak
Lättpackad, dvs tunt material
Dragkedja som öppnas både uppe och nere (så man kommer åt ryggfickorna)
Bra reflexer som sitter där de gör nytta. Dvs långt ner på rygger...
Bra kvalitet genomgående. Betalar gärna en slant om den är bra och håller.
Annars så ren som möjligt och utan krusiduller så som fickor eller annat otyg...

Rapha's brevetväst eller Pro-väst är bra i modellen och kvalitén men lämnar en del att önska på andra punkter...

Att något sådant inte producerats av någon större tillverkare av cykelkläder är för mig en gåta... Målgruppen borde ju vara relativt stor tänker jag... Men det kanske är svårt av någon anledning som inte är uppenbar framför ett tangentbord :)

GoranS

Aktiv medlem
Jag inbillar mig att A.Nilssons önskelista är ganska representativ för hur Randonneur Stockholms medlemmar resonerar kring en klubbreflexväst. Sen finns ju alltid individuella skillnader och preferenser så alla kommer inte att gilla en produkt oavsett hur den är utformad. Sen är mitt intryck, precis som A.Nilsson är inne på, att det verkar svårt att hitta något som helt uppfyller en "typisk" önskelista. Så, men mindre än att man börjar sy upp västar själv så lär det bli en kompromiss.

Som jag ser på det bör dock vårt mål i Randonneur Stockholm vara att erbjuda en produkt som de stora flertalet vill använda på dess egna meriter, inte p.g.a. att det finns en klubblogga på den. M.a.o., det får inte vara så att medlemmarna typiskt har någon annan väst hemma som de tycker är märkbart bättre.

kais01

Aktiv medlem
godkända eller ej; firman wowow har en del kreativa lösningar, bland annat en vändbar för användning dag resp natt. svettvarning på den dock.
.
1CE39DA3-9A50-4CC4-A2BA-78B3E60259B4.jpeg909A2B64-22F9-46A9-8E39-832C62F40F71.jpeg1CE39DA3-9A50-4CC4-A2BA-78B3E60259B4.jpegB35A8CFA-5DA2-4D65-BF31-6992BECDD1E7.jpeg

kais01

Aktiv medlem
sen finns ju L2S visioplus, har tydligen gått ut med pbp-logga något år. finns att köpa till och med på nyvakna amazon.se. ett plus att den finns i andra färger än neongul.

2BEC5072-1D82-4A2A-AB2A-E7FA0F25A1C1.jpeg

kais01

Aktiv medlem
den här kanske kan lämnas utanför pallen när inköpet spikas :)) för stort vindfång! annars har jag ibland kalla vintermorgnar saknat något värmande just på axlarna....
ABCF906E-B483-4DA4-8D42-CC397997DFBB.jpeg

bsandborgh

Aktiv medlem
Jag visste inte att Craft-västen numera är EN1150. Även om det är väldigt mycket "Craft" på så skulle jag absolut kunna tänka mig den. "Made in Sweden", tja i alla fall "Designed in Sweden"!

LTS

Aktiv medlem
Jag cyklade förra PBP med en Silva-väst. Den är godkänd, har bra passform, vindtät framsida/axlar, nätrygg och tre ryggfickor + en blixtlåsficka. En detalj är att den har en ögla på fram- och baksida för att fästa smålampor om man vill. Jag är nöjd och tänker fortsätta använda den. Dock så tillverkades den bara under en kort period och finns inte tillgänglig längre. Det finns två färgvarianter, gul som jag har och rosa som ser ut så här. https://cdon.se/sport-outdoor/reflexvast-silva-performance-vest-dam-large-p48479557

patten

Aktiv medlem
Jag cyklade förra PBP med en Silva-väst. Den är godkänd, har bra passform, vindtät framsida/axlar, nätrygg och tre ryggfickor + en blixtlåsficka. En detalj är att den har en ögla på fram- och baksida för att fästa smålampor om man vill. Jag är nöjd och tänker fortsätta använda den. Dock så tillverkades den bara under en kort period och finns inte tillgänglig längre. Det finns två färgvarianter, gul som jag har och rosa som ser ut så här. https://cdon.se/sport-outdoor/reflexvast-silva-performance-vest-dam-large-p48479557
Finns som grön också! https://smsport.se/produkt/perform-vest/

GoranS

Aktiv medlem
Hm, lite irriterande att den inte längre tillverkas. Såg ju annars rätt OK ut. Att försöka få till en klubbprodukt utifrån något som inte längre tillverkas låter dock som att göra det väldigt svårt för sig. För privat inköp är det naturligtvis en annan femma.

Senast ändrad:

patten

Aktiv medlem
Det kan vara lite problematiskt om de slutat tillverkas. Det lättast men kanske också dyraste borde vara att få något uppsytt. Dock tror jag att det skulle kunna vara en produkt som går att sälja till fler än bara en klubb. Kanske någon driftig person är sugen på att kontakta något företag som skulle kunna tänkas tillverka bra västar.

GoranS

Aktiv medlem
Det kan vara lite problematiskt om de slutat tillverkas. Det lättast men kanske också dyraste borde vara att få något uppsytt. Dock tror jag att det skulle kunna vara en produkt som går att sälja till fler än bara en klubb. Kanske någon driftig person är sugen på att kontakta något företag som skulle kunna tänkas tillverka bra västar.
Min farhåga är att få en specialuppsydd väst är ett projekt som kan sluka en hel del tid och arbete. Man ska aldrig säga aldrig, men jag ser det inte som huvudspåret för oss just nu. Tror mer på att försöka hitta en tillräckligt bra produkt som vi kan få med klubbloggan, antingen via att köpa från någon som levererar kläder med egen design (=färgsättning; inte form- och materialval) eller själva låta trycka på det efteråt.

Senast ändrad:

KjellF

Aktiv medlem
Silvas väst godkändes kanske på PBP men den är inte godkänd enligt EN1150. Ytan med varselfärg är för liten och flera reflexytor är för smala för att godkännas.

Jag har själv en grön väst som tillhör de bättre jag har men godkänd, nej det är den inte.

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Kanske lite övermäktigt för klubben att ta fram. Men visst vore det kul att tänka lite större med en väst och etablera "MPWVSC" (Multi Purpose Wind Vest Shelter Concept). Alltså en väst som förutom väst även kan fungera som foliefiltersättare, som tarp, som hängmatta! Det skulle ju revolutionera rando-marknaden! :giggle:

bsandborgh

Aktiv medlem
Hur vet man om en väst uppfyller EN1150 eller inte? Det är enkelt. Det är bara att leta efter märkningen som måste finnas. Det är till och med så att om man tycker den stora lappen är i vägen och/eller skaver i nacken och helt sonika klipper bort den. Ja, då är plagget inte godkänt längre!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
En tät fladderväst tänker jag tyvärr inte köpa. Håller med A Nilsson i övrigt.

personligen skulle jag utgå från riktiga cykelvästar och sedan kolla av vilka som levererar dem enligt spec. Lokala märken kanske är villiga att ta fram en variant på befintlig modell.

GoranS

Aktiv medlem
En tät fladderväst tänker jag tyvärr inte köpa. Håller med A Nilsson i övrigt.

personligen skulle jag utgå från riktiga cykelvästar och sedan kolla av vilka som levererar dem enligt spec. Lokala märken kanske är villiga att ta fram en variant på befintlig modell.
Menar du att samtliga västar som föreslagits i tråden faller in inom "tät fladderväst"-kategorin eller är det någon/några du tycker verkar acceptabel?

Rholm

Aktiv medlem

Mange.

Aktiv medlem
Kommer bli svårt att hitta något som passar alla.
Vissa vill ha en vindtät väst för, det är kyligt ute för den mesta tiden.
Jag vill knappt ha mer än reflexsele, för det blir för varmt. Den japanska verkar vara toppen.

Mao, jag vill kunna använda västen för att synas utan att behöva tänka på vilka kläder jag har under med rädsla för att bli kokt.

Anilsson sammanfattar det bra.
De västar jag tycker är bäst är inte ens vindtäta fram utan släpper igenom luft. Håller mig varm och go utan att bli kokt.
Just nu använder jag poc lite splash gilet, skulle den finnas i 1150 hade jag hjulat runt huset av lycka.
poc-pure-lite-splash-gilet-vindvast-svart-e38bbc.jpg

Raceit

Medlem

Har en sådan, köpt hos XXL för något år sedan. Sitter tajt , är väldigt nöjd med den.

// Hälsningar Timo

Peth

Aktiv medlem

Har en sådan, köpt hos XXL för något år sedan. Sitter tajt , är väldigt nöjd med den.

// Hälsningar Timo
Ser ut att vara krånglig att ta av sig i farten (hur ofta man nu gör det?).

patten

Aktiv medlem
Silvas väst godkändes kanske på PBP men den är inte godkänd enligt EN1150. Ytan med varselfärg är för liten och flera reflexytor är för smala för att godkännas.

Jag har själv en grön väst som tillhör de bättre jag har men godkänd, nej det är den inte.
Dock är den märkt med EN1150!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer