Bra site för att se flera GPX på karta samtidigt?

jonte987

Aktiv medlem
Strava är lite bråkigt och segment göms/visas när man scrollar eller zoomar. Dessutom tror jag inte man kan välja ett subset. View ranger visar rutter på en karta men bara ikoner + en rutt i taget.

Finns det nåt bra verktyg där jag kan se ett antal tracks eller rutter samtidigt?
Det jag vill är bland annat att se hur ett antal segment ligger i relation till varandra och sätta i hop en runda.

Papper och penna ligger närmst just nu men ska vi sjunka så lågt 2018?

EDIT: Helst som overlay på open street map

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
GPX Editor är nice, om det duger med ett program istf. en site. https://sourceforge.net/projects/gpxeditor/
Ska kolla på det.

Luzen sa:
Google Maps funkar väl för det?
Det kan man visst om man lägger varje gpx som ett layer. Jag vet inte om det blir så smidigt men det är precis så jag menar ja. Förutom att jag behöver det som overlay på open street map. Glömde skriva det. Finns för lite stigar i Google.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, exakt som GPX Editor fast med open street map istället för för google (verkar dessutom funka dåligt med google)

jonte987

Aktiv medlem
Ska kolla på Map source. Kan nog vara det jag behöver. Lite bökigt att fatta hur man får in kartorna bara.

Locus & Orux får jag också kolla på vid tillfälle men terrängkartan saknar också stigar även om den är överlägsen på alla andra sätt.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Ska kolla på Map source. Kan nog vara det jag behöver. Lite bökigt att fatta hur man får in kartorna bara.
Då måste jag tipsa om Garmin Basecamp :) själv har jag lagt in ALLA mina GPX i programmet. Sorterat i kataloger, årsvis. Så kan jag välja vilka jag vill visa samtidigt. Såklart med OSM karta då.

Bra för många filer, visa två i taget eller tvåhundra i taget går bra vilket som.

Har tidigare verkligen försökt hitta något alternativ och testade QMapShack. Men det hade problem med många filer i taget. Kollade på detta idag igen faktiskt och ska återigen kika på QGIS, men vet inte om det är rätt program för ändamålet. Blir nog Basecamp i fortsättningen också.

jonte987

Aktiv medlem
Fick in det precis. Säkert bättre guide länkat ovan. OSM är inte så tydliga precis men jag laddade ner kartor från nån tysk och fattade till sist reg verktyget.

Inte smidigt att jobba med flera filer i taget. Får kolla base Camp annars får http://www.gpxeditor.co.uk/ duga.

jonte987

Aktiv medlem
Yes, base Camp gör det du säger men jag hör inte änglar och trumpeter.

Ska man bara göra det jag lallar om i ts så är nog http://www.gpxeditor.co.uk/ enklast.

Ska jag få exakt som vill får jag nog programmera loss och riskera skilsmässa. Då fick jag tid för QGIS också.

Får funta på hur jag ska göra exakt. Räcker nog att ha segmenten i ordning i view ranger och sen köra på känn till nästa. Vr pekar ut riktning till första waypoint också.

Sambal Oelek sa:
jonte987 sa:
Då måste jag tipsa om Garmin Basecamp :) själv har jag lagt in ALLA mina GPX i programmet. Sorterat i kataloger, årsvis. Så kan jag välja vilka jag vill visa samtidigt. Såklart med OSM karta då.

Bra för många filer, visa två i taget eller tvåhundra i taget går bra vilket som.

Har tidigare verkligen försökt hitta något alternativ och testade QMapShack. Men det hade problem med många filer i taget. Kollade på detta idag igen faktiskt och ska återigen kika på QGIS, men vet inte om det är rätt program för ändamålet. Blir nog Basecamp i fortsättningen också.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Yes, base Camp gör det du säger men jag hör inte änglar och trumpeter.
Mja, jag tycker det är riktigt bra ärligt talat. Särskilt om man kör med en Garmin cykeldator då det hanterar .FIT-filer rakt av bara. Dra och släpp bara. Enda som är lite jobbiga är det udda användargränsnittet, sådana enkla grejjer som flytta runt i kartan och ändra en rutt är inte helt uppenbart. Men gör man inte sånt så ofta så kan det ju kvitta :)

Jag hade fått problem med förra versionen av Basecamp då det kraschade och hade sig när min databas blev för stor, men nu med den här nya uppdateringen som kom för några månader sedan så verkar det faktiskt magiskt ha löst sig. Så jag skulle nog säga att om man använder Garmin så bör man prova detta programmet.

Annars verkar dina tips finemang.

jonte987 sa:
Ska jag få exakt som vill får jag nog programmera loss och riskera skilsmässa. Då fick jag tid för QGIS också.
Har nu provat QGIS igen bara för det. Lyckades få in en massa GPX'er där på OSM-kartan. Det gick t om att få till en "heatmap" om jag gjorde om alla streck till röda neonlinjer. Men det var inte helt uppenbart hur man importerade massa GPX'er samtidigt. Måste gå in i varje GPX och välja vad man ska importera. Men.... en snabb googling gör ju att det verkar finnas smarta sätt att ordna det. Bara man har tid att sätta sig in i det, som du säger.
https://gis.stackexchange.com/quest...les-to-qgis-and-merge-into-a-single-shapefile
Inget för de som snabbt bara vill få detta gjort. Vet inte om jag själv orkar med detta, tror inte det faktiskt.
/edit: det finns ett bra plugin också: https://docs.qgis.org/2.8/en/docs/user_manual/working_with_gps/plugins_gps.html

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Det var mest GUI som kändes lite gammalt o svårt, annars funka det så långt jag testade. Jag har ingen Garmin men lär väl sluta där kanske.

jonte987

Aktiv medlem
Nu är jag på detta igen. Jag fick aldrig rätt på basecamp osv.

Jag vill alltså kunna se flera rutter eller gpx bredvid varandra.

TF
Jag skulle gärna vilja använda trailfork men vi kommer inte riktigt överens.
Två ruttplaner kan ej visas samtidigt. Mina rides verkar inte synas i ruttplaneringen.
Jag gissar att trails syns men jag kan inte lägga in ikke cykelspår?

Plotaroute
Collection verkar göra det jag vill, men eller mindre. Ser ialla fall bra ut.
Begränsning till 3 i gratisversionen. Jag kan visst betala men max 30 i betald känns som trams

RWGPS
Finns colllection men kartan ha begränsad funktionalitet jämfört med andra funktioner och ruttplaneringen verkar inte spela med resten av siten.
Just idag verkar allt dessutom buggigt.

Missar jag nåt trix?

jonte987

Aktiv medlem
Möjligen funkar det att lägga in löparspår som rutt men inte trail. Lite inkonsekvent i menyerna - eller ytterligare nån tanke jag inte förstår.
Hur som helst testade jag att lägga in det som rutt. Nu får vi se vad admin säger.

jonte987

Aktiv medlem
Hard reject på det. Inte helt otippat. Ska kolla om de har någon tracker för förslag

jonte987

Aktiv medlem
Som jag skrev i #7 gör jag det i Mapsource
Men vad menar du med "rutter eller gpx"? För i en GPX-fil kan det väl vara endera rutter eller spår?
Ja, precis men i de olika verktygen är väl track historisk data och rutt planering båda i GPX format. Kunde jag se track/rides bredvid min nya rutt så vore det fine.

Jag är redo att ge upp och investera tid i att få in OSM i base camp.
Men du säger att jag ska gå på Mapsource inte base camp?

Nu har jag i alla fall till sist ritat upp min nya rutt genom att kladda på en utskrift från OSM PATHS MAP och sen rita upp det i TF för att till sist ladda upp den i view ranger. Funkar bra att rita i TF men de har inte den informationen jag behöver.

HåkanC

Aktiv medlem
Ja, precis men i de olika verktygen är väl track historisk data och rutt planering båda i GPX format.
Det går att planera spår också, det är det jag gör, tex det jag skriver om i den här tråden: Tråd om ClimbPro (Garmin Edge)

Men du säger att jag ska gå på Mapsource inte base camp?
Nja, jag använder Mapsource eftersom det var det som fanns när jag skaffade min första GPS. Men snart är det väl dags även för mig att tänka om.

jonte987

Aktiv medlem
Jävla skit. Nu är jag i base camp med openmtb map.
Jag återkommer när jag doktorerat i konstiga gränssnitt och ritat en enkel rutt som avhandling.

jonte987

Aktiv medlem
Det går att planera spår också, det är det jag gör, tex det jag skriver om i den här tråden: Tråd om ClimbPro (Garmin Edge)

Nja, jag använder Mapsource eftersom det var det som fanns när jag skaffade min första GPS. Men snart är det väl dags även för mig att tänka om.
Ja, jag såg att det kanske är ett spår jsg ska göra i både base camp. Ska titta på det

fredrikw

Aktiv medlem
Vad är det i Basecamp som du har problem med? Jag använder uteslutande Basecamp för att planera, rita och klippa och klistra olika spår. Mapsource var programvaran från Garmin som numera är ersatt med Basecamp, det var väl 10 år sedan Garmin slutade uppdatera det programvaran...

jonte987

Aktiv medlem
Vad är det i Basecamp som du har problem med? Jag använder uteslutande Basecamp för att planera, rita och klippa och klistra olika spår. Mapsource var programvaran från Garmin som numera är ersatt med Basecamp, det var väl 10 år sedan Garmin slutade uppdatera det programvaran...
Jag hann bara titta på det i 2min innan barnen ska i säng. Men jävligt krångligt bara att fatta list och collection. Ruttritandet fick jag inte rätt på alls, dessutom är det kanske ett spår jag ska ha.

Det löser sig får ta det i lugn o ro

fredrikw

Aktiv medlem
Har du bara ägnat två minuter åt det är det ju inte så konstigt om du inte har fattat allt. Alla program som är lite mer avancerade än Paint har en viss inlärningströskel. Det du beskriver är inte "jävligt krångligt", det är bara du som inte har lärt dig skillnaden :)

jonte987

Aktiv medlem
Har du bara ägnat två minuter åt det är det ju inte så konstigt om du inte har fattat allt. Alla program som är lite mer avancerade än Paint har en viss inlärningströskel. Det du beskriver är inte "jävligt krångligt", det är bara du som inte har lärt dig skillnaden :)
Jag har sett en del. Möjligt att det behöver vara så komplicerat eftersom det har en sådan enorm funktionsrikedom. Fan trott. Hur som helst blir det bra när jag räknat ut hur jag ritar ett par linjer. Vilket tog cirka 20s i TF medan viewranger också är svårt att fatta. Så det går utveckla vettiga grejor. TF utstrålar en annan kvalitet än det mesta annat. Tyvärr är det oanvändbart för mitt syfte.

fredrikw

Aktiv medlem
Det ska nog gå bra det där, skippa happy en stund så lär du dig det där snabbt. Det är verkligen superenkelt att rita spår i Basecamp. Välj spårverktyget, klicka där du vill att ditt spår ska börja, klicka där du vill att din första linje ska sluta, upprepa tills ditt spår är klart. Ingen raketforskning.

jonte987

Aktiv medlem
Det jag inte greppade var att om det blev ett avbrott i ruttandet och jag började igen så blev det en ny item i listan. Men det var då tiden var slut.
Jo, det löser sig. Nu är vi botten av tunnan så det finns ingen annan utväg.

jonte987

Aktiv medlem

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det jag inte greppade var att om det blev ett avbrott i ruttandet och jag började igen så blev det en ny item i listan. Men det var då tiden var slut.
haha. Men du har ju fått in karta så nu har du alla förutsättningar att lyckas. Användargränssnittet är verkligen bökigt. Men finns ju snabbkommandon, pilarna på tangentbordet är bra för lätt flytta runt. Sedan finns det fler:
Högerklicka på en rutt får upp en bra meny. Eller vänsterklick och sedan klicka igen på ruttnamnet så får du upp den och byta namn osv.
Det går bra att dra och släppa gpx från utforskaren till trädet där också, förslagsvis i en lista du gjort.
Högerklicka på ett objekt i trädet för export.
Säg till om det är några frågetecken bara så löser vi det :)

marr

Moderator
Forumvärd
Attentionspan på 30 sekunder, då är det svårt..

Basecamp är absolut inte dåligt. Sätt dig in i det.

jonte987

Aktiv medlem
Jo och emacs fungerade bra utan menyer också och latex är överlägset ms word. :cool: Synd att kartor blir så tråkigt i command line annars vore det nåt.

Tack för länken. Jag ska försöka fokusera 90s i sträck och lösa det.

mikli68

Medlem
Har inte läst hela tråden men vill du se flera gpx spår på karta samtidigt i en app så funkar Topo Gps bra. Den använder gröna kartan som bas vilket funkar bra. Kostar några tior men är värd det.

jonte987

Aktiv medlem
Har inte läst hela tråden men vill du se flera gpx spår på karta samtidigt i en app så funkar Topo Gps bra. Den använder gröna kartan som bas vilket funkar bra. Kostar några tior men är värd det.
Behöver osm eftersom den har fler stigar lokalt.
Sen tror jag även view ranger appen gör det om man lyckas hitta rätt i alla funktioner.
Problemet är att det inte går på webben.

Borde kanske ändå titta på client sidan en gång till. View ranger är bra men vill inte alltid samarbeta om man vill nåt annat än följa en fast runda.

jonte987

Aktiv medlem

Tack HåkanC. Spår gör det jag vill. Rita => gpx på disk. Inga problem.

OpenMTB är en bra plats att börja om nån annan ska testa. Går man direkt på OSM blir det lätt stökigt.
Jag var även innne och roddade på http://garmin.openstreetmap.nl/ och efter 16h i batch-kön har jag nu en personlig generic OSM karta. Sket fint, men inte perfekt när man vill fixa en gpx medan barnen river övervåningen.

Nu ska jag kolla på QGIS. Just because.
EDIT. QGIS är mer för att jobba med & presentera GIS content på lite djupare nivå än GPX. (Enligt Jontes 30s djupanalys)

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Ska kolla. Minns inte exakt vad jag testade där
Just det, går ej att testa gratis. Trycker du på import får du upgrade knappen.
De har collection begreppet men rätt taffligt implementerat. Ingen fullscreen eller möjlighet att byta basemap.

Hur som helst är kanske RWGPS nåt man ska kolla närmare på.
Om jag väljer OSM Outdoor så får jag precis vad jag letade efter och inte kan lösa i TF.
(Jävla vildsvin att korsa 10km så där)

Capture.JPG

fredrikw

Aktiv medlem
Det känns ju lite meningslöst att försöka hjälpa till här, men jag gör ett sista försök:

På MacOS håller man ner alt-tangenten och trycker på den punkt man vill fortsätta från, sen fortsätter man rita sitt spår. Alternativt ritar man vidare på ett nytt spår och sedan väljer att sammanfoga spåren.

Du lägger 20 sekunder på att förstå något, sedan timmar på att sitta på happy och rya om det och testa programvaror som du på förhand vet inte uppfyller det du är ute efter. Jag tror inte riktigt du vill ha en lösning.

jonte987

Aktiv medlem
Det känns ju lite meningslöst att försöka hjälpa till här, men jag gör ett sista försök:

På MacOS håller man ner alt-tangenten och trycker på den punkt man vill fortsätta från, sen fortsätter man rita sitt spår. Alternativt ritar man vidare på ett nytt spår och sedan väljer att sammanfoga spåren.

Du lägger 20 sekunder på att förstå något, sedan timmar på att sitta på happy och rya om det och testa programvaror som du på förhand vet inte uppfyller det du är ute efter. Jag tror inte riktigt du vill ha en lösning.
Jag vet inget på förhand och nu har jag precis upptäckt cyclemap outdoor layer.
Det är redan löst för övrigt. Håkan hade rätt om track men nu vill jag har outdoor base layer in i Base camp.

jonte987

Aktiv medlem
Ok, verkar så vitt jag förstår inte så enkelt. OpenCycleMap är guld men verkar inte finnas för Garmin. OpenMTB har inte samma layers - eller så får jag inte fram dem.

Inga problem
OSMC_dataflow.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer