Bra stänkskärmar till cx/gravel

Anders Lantz

Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera ett par bra skärmar som håller för grus och lättare stigåkning.
Köpte Meridas orginalskärmar till min Silex 6000 men dom är väldigt flimsiga och ena fästet till bakskärmen höll bara 5 mil.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
KNäckte Bontrager bakskärm häromveckan, vet inte om kompislappen eller skärmen fastande på hög trottoarkant som jag rullade nedför eller om det var smällen i sig, men av gick den. Kör med SKS Raceblades PRO XL som håller för lite men deras Speedrocker ser ju lovande ut för ditt ändamål

Chalshus

Aktiv medlem
Jeg bruker Gilles Berthoud på min touring/gravelhoj. De er i stål, ser bra ut og tåler mye.

Specialized har gode skjermer.

Velo Orange er en slags kopi av originalen, Honjo fra Japan. Aluminium. God kvalitet.

Muligens har Veloform i Göteborg Gilleb Berthoud på lager.

lundatok

Aktiv medlem
Jag har pendlat med mina i några år. Inne på tredje säsongen nu, tror att de som går av sätts i spänn. Man får kröka dom för hand istället.

HåkanC

Aktiv medlem
Då tipsar jag om Jan Heines/René Herse skärmar
bq-ryan-16-2.jpg

https://www.renehersecycles.com/rene-herse-fenders-in-black/
Det skall vara Honjo som tillverkar dem

Jan Heine/René Herse-delar säljs även av handlare i EU, tex här:
https://dailybreadcycles.de/produkt-schlagwort/schutzbleche/

Pfaff

Aktiv medlem

Lingon

Aktiv medlem
Håller verkligen alu bättre än plast om man kör brôtiga grusvägar? Kanske skall prova det när det är dags att byta.
Japanska skärmar borde iaf ge lite extra cred vid fikat! ;)

bsandborgh

Aktiv medlem
Jag har pendlat med mina i några år. Inne på tredje säsongen nu, tror att de som går av sätts i spänn. Man får kröka dom för hand istället.
Japp. Det är a och o vid montering av aluminiumskärmar, oavsett tillverkare. Jag har mer än 10000 mil på cyklar med Honjoskärmar. En enda skärm har gått sönder!

CW

Aktiv medlem
No shit att dom är flimsiga. Det är inte meningen att du ska ha fucking stänkskärmar på en off-road hoj

Stumpy

Aktiv medlem
Körde Speedrocker på min ena CX i höstas/vintras. Fick tejpa ett stopp på framgaffeln för att skärmen inte skulle glida ner. I övrigt utan anmärkning.

Murdock

Aktiv medlem
Nå, hur har det gått med dina Speedrockers? Regnsäsongen är igång....
De har fungerat bra. Speciellt framskärmen är bra om du har det trångt i gaffeln. Kabeldragningen var lite i vägen men det löste jag genom att klippa upp buntbanden som fixerade kablarna, sätta fast skärmarna och sedan fixera om kablarna.

Framskärmen har jag kompletterat med en ordentlig egolapp som visade sig sitta perfekt. Rekommenderar denna:
1629197323711.png

Sitter på pendelhojen året om. Kanske provar att flytta bakskärmen till den riktiga hojen nu när jag tänkte försöka förlänga säsongen för mera lustfylld cykling.

Liksom Stumpy ovan så har framskärmen en tendens att glida ner. Jag har bara justerat ganska ofta, rätt irriterande så även jag tänker dra fram tejpen nu. Lite fånigt att man inte kom på det innan...

weldion

Aktiv medlem
De har fungerat bra. Speciellt framskärmen är bra om du har det trångt i gaffeln. Kabeldragningen var lite i vägen men det löste jag genom att klippa upp buntbanden som fixerade kablarna, sätta fast skärmarna och sedan fixera om kablarna.

Framskärmen har jag kompletterat med en ordentlig egolapp som visade sig sitta perfekt. Rekommenderar denna:
Visa bilaga 506964

Sitter på pendelhojen året om. Kanske provar att flytta bakskärmen till den riktiga hojen nu när jag tänkte försöka förlänga säsongen för mera lustfylld cykling.

Liksom Stumpy ovan så har framskärmen en tendens att glida ner. Jag har bara justerat ganska ofta, rätt irriterande så även jag tänker dra fram tejpen nu. Lite fånigt att man inte kom på det innan...
Den där lappen har jag också. Både fram och bak.
02564073-D7B8-4D56-8102-39829593F139.jpeg

erik h

Aktiv medlem
Den där lappen har jag också. Både fram och bak.
Visa bilaga 507001

Cleant, det ser ut som det bara är ett stag per skärm, på både de här och René Herses. Räcker det? På pendlaren fick jag kapa av ena pinnen på SKS-skärmarnas stag pga fel modell för den gaffeln (de har två pinnar från samma fäste) och då blev det lite fladdrigt.

Och det finns nån sorts defacto-standard för de här fästpunkterna trots allt? Gängat hål vid dropout, ogängat hål vid sadelstagsbryggan, ogängat vid kedjestagsbryggan/BB är vad man väntar sig ska finnas på både skärm och ram?

comfortnot

Ny medlem
Ja, har väl ingenting negativt att säga. De sitter kvar, är hela och skyddar mot skvätt.
Hur breda däck har du? De anger 50 mm som däckets max men man undrar vad det är som avgör det?
Om "56" i namnet är faktisk bredd på skärmen - tror du med ögonmått att det skulle gå att klämma in 55 mm däck också?

weldion

Aktiv medlem
Cleant, det ser ut som det bara är ett stag per skärm, på både de här och René Herses. Räcker det? På pendlaren fick jag kapa av ena pinnen på SKS-skärmarnas stag pga fel modell för den gaffeln (de har två pinnar från samma fäste) och då blev det lite fladdrigt.

Och det finns nån sorts defacto-standard för de här fästpunkterna trots allt? Gängat hål vid dropout, ogängat hål vid sadelstagsbryggan, ogängat vid kedjestagsbryggan/BB är vad man väntar sig ska finnas på både skärm och ram?
Bakskärmen sitter fast på 3 punkter varav en är med stag. Fram sitter fast på 2 punkter varav en är med stag. Sitter bra, men jag har tänkt att sätta fast bakskärmen i pakethållaren som jag har monterad numera.

weldion

Aktiv medlem
Hur breda däck har du? De anger 50 mm som däckets max men man undrar vad det är som avgör det?
Om "56" i namnet är faktisk bredd på skärmen - tror du med ögonmått att det skulle gå att klämma in 55 mm däck också?
Sommartid så kör jag med 40 mm och på vintern är det 42 mm som gäller.

tmalm

Aktiv medlem
Kör oxå Biltema, funkar kanon på pendling och stig.

/T

Edit: kompis och egolapp an plastförpackning resp yogamatta.

Peth

Aktiv medlem
Skärmen bör vara minst 10 mm bredare än däcket eller däromkring. Så en skärm som är 56 mm bred funkar bra till 45 mm breda däck, och beroende på hur skärmen är utformad kanske till och med 47 mm breda däck passar.

Peth

Aktiv medlem
Nej, det finns ingen standard. Flera av Honjos skärmar kommer helt oborrade och man får själv borra hål för att få den absolut bästa passningen till just sin cykel. De är ett mindre helvete att montera.

aben

Aktiv medlem
Gjorde en ny version av stänklappen för framhjulet, inspirerad av RAW-designen ovan. Lite förargligt att jag klantade mig och lyckades borrade hål i fel ända av skärmen :(

aben

Aktiv medlem
Har inte haft möjlighet att testa den i riktigt regnväder än men verkar funka ok på de sliriga grusvägar jag körde, ev. kommer jag göra den lite styvare och sen också snygga till den.

DM283ys.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer