Bra väg över alperna

MiGro

Ny medlem
Bra väg över alperna
Hej
Är ny på cykel men skall nu korsa Europa på cykel våren-21, lätt packning och bo på hotell. Kommer köpa in elcykel gjord för längre turer ( tips tas gärna emot ) men nu till min fråga, bra väg över alperna ifrån området runt Bodensjön till Italien och Comosjön. Är inte rädda för lite stigning men undviker gärna högalpsvägar.
Några tips?
 

GoranS

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Om du vill köra hyggligt rakt söderut kommer du inte att klara dig från att passera något pass på över 2000 möh.

Om du cyklar söderut förbi Liechtenstein och Chur kan du sen välja att antingen ta Passo San Bernardino (2067 möh) eller Passo Spluga (2115 möh). Jag hade nog valt den senare då den vägen leder direkt ner mot norra spetsen av Comosjön. Dessutom är det ett fint pass (vilket nog för all del även gäller Passo San Bernardino). Södra sidan finns det en del bilder av här.

Alternativt går det att dra över till Engadindalen (dalen där St Moritz ligger), men då måste Flüelapass (2384 möh), Albulapass (2312 möh) eller Julierpass (2284 möh) betvingas.

Vill du hålla dig under 2000 möh kan du starta söderut, hålla öster om Liechtenstein, cykla över Arlbergpass (1793 möh) och sedan i Landeck ta vägen åt sydväst som leder upp till Engadindalen, över Malojapass (1815 möh) och ner till Comosjön. Ett alternativ till Arlbergpass är att åka turistvägen Silvretta Hochalpenstarsse över Bielerhöhe (2037 möh), men då är det åter över 2000 möh.

Vill du verkligen undvika backar i möjligaste mån men ändå cykla hela vägen kan du starta överut och svänga av söderut när du passerat München och kommit så du är söder om Rosenheim. Där kan du följa Inntal upp till Innsbruck, svänga av söderut och passera Brennerpasset (1370 möh), forsätta dalen söderut till Poslätten och sen jobba dig västerut och komma upp till Comosjön söderifrån. Det blir dock en rejäl omväg.
 

DH

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Cyklade söderut sommaren 2018. Lätt packning och bodde på hotell.
När vi (3 personer) började närma oss alperna (i höjd med Strasbourg) behövde vi välja väg.
Vi bollade olika tankar på att tas oss över via Bern eller Grenoble.

Men till slut valde vi ändå den längre sträckan - men ändå mycket trevliga vägen "runt" via Jurabergen, Avignon och sedan vidare österut. Det blev toppen , en hel del stigningar ändå - men framförallt trevliga vägar med liten biltrafik och god tillgång på både trevliga Hotell och matställen.

Ville bara tipsa att runda (de största) Alperna inte är ett så dåligt alternativ!
 

GoranS

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Ska man till Comosjön och ska runda västerut för att slippa pass på 2000+ möh lär nog första alternativet vara Col de Montgenevre (1851 möh) i trakterna av Sestriere. Du får dock attackera från sydväst upp mot Briancon för Col du Lautaret är (2057 möh) så det går inte att åka österut från Grenoble (givet att man vill hålla sig under 2000 möh). Blir många extra mil jämfört med att dra mer rakt söderut från Bodensjön. Behöver absolut inte vara fel. Beror helt på tid och ambition. Dessutom har du att ta dig över Poslätten vilket kan kräva en del jobb navigeringsmässigt för att hitta fina lågtrafikerade vägar.

Personligen hade jag snarast rört mig söderut men passat på att köra alla backar jag kom åt på vägen, men det är mina preferenser.
 
Senast ändrad:

DH

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
...Dessutom har du att ta dig över Poslätten vilket kan kräva en del jobb navigeringsmässigt för att hitta fina lågtrafikerade vägar.
Vi använde Komoot appen i våra cykeldatorer. Den visade vägen helt suveränt så vi slapp värsta bilvägarna och hittade rätt alltid på små vägar.
Kände att just den appen bidrog mycket att resan blev lyckad.
Sen blir jag sugen direkt att åka de vägar Gorans beskriver...👍😎🚲
 

MiGro

Ny medlem
Bra väg över alperna
Om du vill köra hyggligt rakt söderut kommer du inte att klara dig från att passera något pass på över 2000 möh.

Om du cyklar söderut förbi Liechtenstein och Chur kan du sen välja att antingen ta Passo San Bernardino (2067 möh) eller Passo Spluga (2115 möh). Jag hade nog valt den senare då den vägen leder direkt ner mot norra spetsen av Comosjön. Dessutom är det ett fint pass (vilket nog för all del även gäller Passo San Bernardino). Södra sidan finns det en del bilder av här.

Alternativt går det att dra över till Engadindalen (dalen där St Moritz ligger), men då måste Flüelapass (2384 möh), Albulapass (2312 möh) eller Julierpass (2284 möh) betvingas.

Vill du hålla dig under 2000 möh kan du starta söderut, hålla öster om Liechtenstein, cykla över Arlbergpass (1793 möh) och sedan i Landeck ta vägen åt sydväst som leder upp till Engadindalen, över Malojapass (1815 möh) och ner till Comosjön. Ett alternativ till Arlbergpass är att åka turistvägen Silvretta Hochalpenstarsse över Bielerhöhe (2037 möh), men då är det åter över 2000 möh.

Vill du verkligen undvika backar i möjligaste mån men ändå cykla hela vägen kan du starta överut och svänga av söderut när du passerat München och kommit så du är söder om Rosenheim. Där kan du följa Inntal upp till Innsbruck, svänga av söderut och passera Brennerpasset (1370 möh), forsätta dalen söderut till Poslätten och sen jobba dig västerut och komma upp till Comosjön söderifrån. Det blir dock en rejäl omväg.
Tusen tack för svaret samt goda tankar till planeringen 👍
 

MiGro

Ny medlem
Bra väg över alperna
Cyklade söderut sommaren 2018. Lätt packning och bodde på hotell.
När vi (3 personer) började närma oss alperna (i höjd med Strasbourg) behövde vi välja väg.
Vi bollade olika tankar på att tas oss över via Bern eller Grenoble.

Men till slut valde vi ändå den längre sträckan - men ändå mycket trevliga vägen "runt" via Jurabergen, Avignon och sedan vidare österut. Det blev toppen , en hel del stigningar ändå - men framförallt trevliga vägar med liten biltrafik och god tillgång på både trevliga Hotell och matställen.

Ville bara tipsa att runda (de största) Alperna inte är ett så dåligt alternativ!
Tack för svaret, vart la ni målet vid Medelhavet, Marseille eller Nice?
 

rois

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Funderar bara på vad för elcykel du tänker använda? En elcykel i uppförsbackar och motvind drar mycket el. Risken är stor att du laddar ur batteriet snabbt när det blir jobbigt, sen har du mervikt och motstånd från motorn att släpa på. Räckvidden är ofta angivna under gynnsamma förhållande. Typ låg assistans, platt väg, ingen vind, ingen last. Det kommer du inte att få på din tur. Dessutom har de flesta elcyklar dålig utväxling. Typ navväxel, eller bara bakväxel. Det vill man nog undvika på en långfärdscykel. Lösningen jag kan se är en elcykel med motor i baknavet, både fram och bakväxel, samt ett kraftfullt batteri, eller två normala batterier.
 

MiGro

Ny medlem
Bra väg över alperna
Funderar bara på vad för elcykel du tänker använda? En elcykel i uppförsbackar och motvind drar mycket el. Risken är stor att du laddar ur batteriet snabbt när det blir jobbigt, sen har du mervikt och motstånd från motorn att släpa på. Räckvidden är ofta angivna under gynnsamma förhållande. Typ låg assistans, platt väg, ingen vind, ingen last. Det kommer du inte att få på din tur. Dessutom har de flesta elcyklar dålig utväxling. Typ navväxel, eller bara bakväxel. Det vill man nog undvika på en långfärdscykel. Lösningen jag kan se är en elcykel med motor i baknavet, både fram och bakväxel, samt ett kraftfullt batteri, eller två normala batterier.
Tack för svar, växlar har jag ingen kunskap om dock finns nu batterier som klarar 12-15 mil under dessa gynnsamma förhållanden och vi tror att de dagar med backiga förhållanden så körs bara 3-4 mil åt gången. Skall besöka butiker som är specialister så får vi se vad de säger. Har tittat på nya Meerida samt Haibike, båda med stora batterier o byggda för påfrestningar. Vi räknar dessutom med ett snitt på ca 7 mil om dagen för att kunna fixa med laddning.
 

Idoru

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Tack för svar, växlar har jag ingen kunskap om dock finns nu batterier som klarar 12-15 mil under dessa gynnsamma förhållanden och vi tror att de dagar med backiga förhållanden så körs bara 3-4 mil åt gången. Skall besöka butiker som är specialister så får vi se vad de säger. Har tittat på nya Meerida samt Haibike, båda med stora batterier o byggda för påfrestningar. Vi räknar dessutom med ett snitt på ca 7 mil om dagen för att kunna fixa med laddning.
Bra att du fått massa svar om rutten här 🙂
Jag la lite tankar om cykel i den andra tråden du gjort innan jag såg denna, kanske byta rubriken på den tråden och låta den handla mer om val av cykel?
 

rois

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Tack för svar, växlar har jag ingen kunskap om dock finns nu batterier som klarar 12-15 mil under dessa gynnsamma förhållanden och vi tror att de dagar med backiga förhållanden så körs bara 3-4 mil åt gången. Skall besöka butiker som är specialister så får vi se vad de säger. Har tittat på nya Meerida samt Haibike, båda med stora batterier o byggda för påfrestningar. Vi räknar dessutom med ett snitt på ca 7 mil om dagen för att kunna fixa med laddning.
Med ett snitt på 7 mil om dagen och 3-4 mil när det är backigt, så klarar du dig med en vanlig cykel. Typ en billig hybridcykel. Så får pengar över till annat. Jag har snittat 14 mil i kuperade områden med en gammal navväxlad cykel.
 

GoranS

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
En sak att ta i beaktande är också framkomlighet. När man har att göra med bergspass så finns det alltid risk att vädret kan spela spratt. Att köra långa utförskörningar i regn och kyla är ingen höjdare men går väl till nöds. Värre är om passet man ska över helt enkelt är stängt p.g.a. snö.

Du skriver att ni ska göra det på våren vilket ju kan vara allt mellan mars och maj i min värld. På Giro d'Italia som ju går i maj (och ibland de första dagarna i juni) är det inte helt ovanligt att etapper får kortas av/strykas just p.g.a. pass längs rutten är stängda efter snöfall. Generellt skulle jag säga att ju mindre väg, ju högre upp och ju tidigare på året, desto större risk att vägen är stängd. Nu är det ju oftast övergående, d.v.s. de plogar passen/snön smälter och passet öppnas igen och det låter inte som att ni har jättebråttom utan kanske kan vänta någon dag om det kniper.

Ofta finns det skyltar nere vid början av klättringarna som säger om passet är öppet eller stängt. Det är inte alltid det helt stämmer (pass kan vara framkomliga med cykel även om det står stängt), men följer man dem bör risken vara liten att man behöver vända p.g.a. att vägen är oframkomlig.
 

DH

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Tack för svaret, vart la ni målet vid Medelhavet, Marseille eller Nice?
Nice.
Sen kunde vi valt en massa orter i tex Italien som slutdestination. Även med den rutt vi valde runt Alperna.
Det tar inte så lång tid att cykla Nice - Milano vill jag tro. När man väl fått upp ångan så känns ett sådant avstånd inte så stort.
 

MiGro

Ny medlem
Bra väg över alperna
En sak att ta i beaktande är också framkomlighet. När man har att göra med bergspass så finns det alltid risk att vädret kan spela spratt. Att köra långa utförskörningar i regn och kyla är ingen höjdare men går väl till nöds. Värre är om passet man ska över helt enkelt är stängt p.g.a. snö.

Du skriver att ni ska göra det på våren vilket ju kan vara allt mellan mars och maj i min värld. På Giro d'Italia som ju går i maj (och ibland de första dagarna i juni) är det inte helt ovanligt att etapper får kortas av/strykas just p.g.a. pass längs rutten är stängda efter snöfall. Generellt skulle jag säga att ju mindre väg, ju högre upp och ju tidigare på året, desto större risk att vägen är stängd. Nu är det ju oftast övergående, d.v.s. de plogar passen/snön smälter och passet öppnas igen och det låter inte som att ni har jättebråttom utan kanske kan vänta någon dag om det kniper.

Ofta finns det skyltar nere vid början av klättringarna som säger om passet är öppet eller stängt. Det är inte alltid det helt stämmer (pass kan vara framkomliga med cykel även om det står stängt), men följer man dem bör risken vara liten att man behöver vända p.g.a. att vägen är oframkomlig.
Vi tänker oss att cykla i maj och kan alltid styra västerut om alperna om det varit svår vinter.
 

MiGro

Ny medlem
Bra väg över alperna
Med ett snitt på 7 mil om dagen och 3-4 mil när det är backigt, så klarar du dig med en vanlig cykel. Typ en billig hybridcykel. Så får pengar över till annat. Jag har snittat 14 mil i kuperade områden med en gammal navväxlad cykel.
I vårt snitt är det inräknat ett par vilodagar utmed vägen också :)
Resan skall vara ett äventyr av upplevelser men utan för mycket stress o måsten. En viss del av njutning utmed vägen. Tid o budget finns :)
 

GoranS

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Vi tänker oss att cykla i maj och kan alltid styra västerut om alperna om det varit svår vinter.
Det jag menade var inte primärt att vinterns snö ligger kvar utan mer att det kommer ny snö. Och på alla pass jag nämnt skulle jag säga att det inte går att helt räkna bort den risken i maj med Brennerpasset som möjligt undantag. Riktigt höga pass kan stängas när som helst på året. Har själv varit med om att Passo dello Stelvio varit stängt precis i början av augusti p.g.a. snöfall. Var bommat på ca 2200 möh (passet är på 2758 möh).
 

MiGro

Ny medlem
Bra väg över alperna
Det jag menade var inte primärt att vinterns snö ligger kvar utan mer att det kommer ny snö. Och på alla pass jag nämnt skulle jag säga att det inte går att helt räkna bort den risken i maj med Brennerpasset som möjligt undantag. Riktigt höga pass kan stängas när som helst på året. Har själv varit med om att Passo dello Stelvio varit stängt precis i början av augusti p.g.a. snöfall. Var bommat på ca 2200 möh (passet är på 2758 möh).
Förstår vad du menar. Nä, slira i våt snö vill man nog undvika.
 

n3wton

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Låter som en trevlig tur. Men går det verkligen att förlita sig på att kunna ladda cykeln nästan varje dag under hela resan? Och dessutom flera cyklar vad jag förstår..
 

Bikzz

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Kolla även höjdprofil och hur brant det är innan ni väljer väg. In my opinion, om det inte är för brant utan bara långt och högt, så är det ok. Det är lite längre branta avsnitt som är svinjobbigt att ta sig över.
 

DH

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Kolla även höjdprofil och hur brant det är innan ni väljer väg. In my opinion, om det inte är för brant utan bara långt och högt, så är det ok. Det är lite längre branta avsnitt som är svinjobbigt att ta sig över.
Min erfarenhet fr resan 2018 är att berg blir lite beroendeframkallande 😊. Dvs ju fler berg som passeras - desto bättre. En lyckad dagsetapp måste ha minst ett bergigt parti...
 

GoranS

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Kolla även höjdprofil och hur brant det är innan ni väljer väg. In my opinion, om det inte är för brant utan bara långt och högt, så är det ok. Det är lite längre branta avsnitt som är svinjobbigt att ta sig över.
Håller med. Det som kan vara jobbigt med långa "flacka" backar är det mentala, d.v.s. att man tycker att det går långsamt och att man aldrig kommer upp. Om man bara ser till att ha så lätt växel att man kan trampa hyggligt oberört så är det egentligen bara en tidsfråga att ta sig upp. Inte direkt jobbigare än att cykla i motvind. Blir det rejält brant, och i synnerhet så brant att man måste börja bryta sig uppför, är det en lite annan sak. Då börjar det slita på och jag upplever att det tar mer på muskler, senfästen och dylikt.
 

Bikzz

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
En gammal RR oxå. Tex BodenSee - Arlbergpass - Reschenpass - Bolzano, superfin väg. Från Bolzano kan man sen cykla till Gardasjön, sen Lago d'Iseo och sen till Como.

 

GoranS

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Min erfarenhet fr resan 2018 är att berg blir lite beroendeframkallande 😊. Dvs ju fler berg som passeras - desto bättre. En lyckad dagsetapp måste ha minst ett bergigt parti...
Håller helt med. Cyklade berg första gången på Jotunheimen runt 2005 och har sedan dess utvecklat ett gravt och ärligt talat inte helt billigt bergscyklingsberoende. Det brukar ju dock sägas att summan av lasterna är konstant så jag tänker att denna last kanske inte är den värsta att ha!?

Om man inte har någon exceptionell backe så brukar jag tycka att riktigt bra cykeldagar bör bjuda på 3000 höjdmeter eller mer. Därmed inte sagt att jag inte haft många fina dagar med mindre än så. För min del garanterar dock 3000 höjdmeter många timmar i sadeln (gillar heldagsturer) och inte alltför mycket plattkörning (vilket jag inte är så förtjust i, relativt sett).
 

MiGro

Ny medlem
Bra väg över alperna
En gammal RR oxå. Tex BodenSee - Arlbergpass - Reschenpass - Bolzano, superfin väg. Från Bolzano kan man sen cykla till Gardasjön, sen Lago d'Iseo och sen till Como.

Tackar för bra tips 👍
 

Domestique

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Inte så mycket att tillägga, men som påpekats så är maj tidigt så ha i beredskap att pass kan vara stängda pga snö. Även sommartid kan det vara väldigt bistert - tänk på att temperaturen sjunker 0,9-1°C per 100 meter, så även om det är soligt och varmt i dalen kan det vara kallt vid passövergångarna.
I värsta fall, så är ju Schweiz tågens förlovade himmelrike och som lite av en tågnörd har jag åkt en del tåg i Schweiz, bl a delar av Glaciärexpressen och Bernina express. Den sistnämnda går mellan Chur och Tirano och därifrån är det ju sen inte så långt till Lago di Como, så det kan ju vara bra att ha lite sånt i bakhuvudet om pass är stängda eller ni känner för att ta det lugnt och njuta av utsikt en dag.
Instämmer om höjdprofilen. Första gången jag cyklade i alperna var 2010 i Schweiz och första passet Grosse Scheidegg, ett fantastiskt vackert pass med utsikt mot Jungfrau och Eiger, men det blev rätt chockartat för jag var inte van med de lutningarna och längden på passet. Det tog ett tag att vänja sig och få en känsla vad man själv orkar. Nu vet jag ungefär att längre sträckor som är brantare än 8-9% är jobbigt, mer än 10% väldigt tufft och 12-15% får jag bryta mig upp. Sen är det mtb som gäller. :) Men som glad amatör behöver man ju inte ha bråttom, för mig är naturupplevelserna en stor del av grejen.
Blir sjukt sugen på berg själv. Hade planerat en roadtrip ner i sommar men så blev det ju inte..
 

MiGro

Ny medlem
Bra väg över alperna
Inte så mycket att tillägga, men som påpekats så är maj tidigt så ha i beredskap att pass kan vara stängda pga snö. Även sommartid kan det vara väldigt bistert - tänk på att temperaturen sjunker 0,9-1°C per 100 meter, så även om det är soligt och varmt i dalen kan det vara kallt vid passövergångarna.
I värsta fall, så är ju Schweiz tågens förlovade himmelrike och som lite av en tågnörd har jag åkt en del tåg i Schweiz, bl a delar av Glaciärexpressen och Bernina express. Den sistnämnda går mellan Chur och Tirano och därifrån är det ju sen inte så långt till Lago di Como, så det kan ju vara bra att ha lite sånt i bakhuvudet om pass är stängda eller ni känner för att ta det lugnt och njuta av utsikt en dag.
Instämmer om höjdprofilen. Första gången jag cyklade i alperna var 2010 i Schweiz och första passet Grosse Scheidegg, ett fantastiskt vackert pass med utsikt mot Jungfrau och Eiger, men det blev rätt chockartat för jag var inte van med de lutningarna och längden på passet. Det tog ett tag att vänja sig och få en känsla vad man själv orkar. Nu vet jag ungefär att längre sträckor som är brantare än 8-9% är jobbigt, mer än 10% väldigt tufft och 12-15% får jag bryta mig upp. Sen är det mtb som gäller. :) Men som glad amatör behöver man ju inte ha bråttom, för mig är naturupplevelserna en stor del av grejen.
Blir sjukt sugen på berg själv. Hade planerat en roadtrip ner i sommar men så blev det ju inte..
Tack för tipsen. Tåget kan ju vara kul i sig 👍
 

GoranS

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Känns väldigt långt österut dock. I så fall är det väl bättre att ta tåget från Innsbruck upp till Brennerpasset. Har inte testat men vad jag förstår ska det gå bra. Sen är det i stort sett utför ner till Poslätten. Dock väldigt svag utförsbacke från Bolzano. Upplevs som i stort sett pannkaksplatt.
 

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Känns väldigt långt österut dock. I så fall är det väl bättre att ta tåget från Innsbruck upp till Brennerpasset. Har inte testat men vad jag förstår ska det gå bra. Sen är det i stort sett utför ner till Poslätten. Dock väldigt svag utförsbacke från Bolzano. Upplevs som i stort sett pannkaksplatt.
lite orientkänsla är väl aldrig fel
 

Bikzz

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Finns ingen OrientKänsla alls i Österrrike, eller i N ITA, snarare tvärtom. Men ITA är ju såklart lite annorlunda och coolt. Köp en bra karta och cykla på småväger. Väldigt enkelt, done it several times, allt funkar väldigt bra.
 

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Bra väg över alperna
Finns ingen OrientKänsla alls i Österrrike, eller i N ITA, snarare tvärtom. Men ITA är ju såklart lite annorlunda och coolt. Köp en bra karta och cykla på småväger. Väldigt enkelt, done it several times, allt funkar väldigt bra.
beg to disagree https://www.luxurytrainclub.com/category/country/austria/

beror ju på hur man ser saker ;)
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer