Bra vajerlås?

BuTTuS

Aktiv medlem
Bra vajerlås?
Svaret på frågan är säkert att det finns inga, men jag har kommit fram till att jag klarar mig med ett sånt. Så, vilka alternativ finns det? Det ska vara kring metern, ha ett ramfäste och inte vara allt för stelt och bångstyrigt.

Bra vajerlås?
Jag har ett Bordo Light och tycker det är väldigt lätthanterligt. Inte enormt långt men räcker runt hyfsat mycket ändå. Men visst de väger ju lite mer än en vajer.

Bra vajerlås?
BuTTuS sa:
Rattnalle sa:
Abus Bordo tycker jag ger fördelarna med ett vajerlås utan nackdelen (att de inte fungerar som lås ;) ).
Ja kanske men är de inte otympliga, korta och tunga?

Brando sa:
Tunna mjuka hoprullade vajerlås brukar finnas i BT,CO och Jula om det duger :)
Nja, det ska iaf ha intentionen att fungera som stöldskydd :-)

Men som du skrev i första inlägget så existerar inga godkända vajerlås. Så för stöldskydd (mer än att det inte vara att lyfta bort cykeln medan du går in och köper en kaffe när du har uppsikt) fungerar inte ett dito.

Bra vajerlås?
Har haft två Biltema vajerlås med kod på. Har fått cykel stulen två gånger med sådant lås. Men nu kommer det otroliga. Cykeln (samma cykel..) är dessutom återfunnen två gånger och står numera i vilorummet på jobbet :)

Och det är en gammal sliiten Cyclepro. Kommer aldrig mer använda ett vajerlås mer än när fincyklarna är på bilen och man har god uppsyn vid te.x matning.

Bra vajerlås?
Fått tre cyklar låsta med vajerlås stulna, inte ens några dyra hojar.. Ena låst med ett lagom dyrt Abus ( Steel O Flex) två låsta med billiga Jula/biltema lås. Enda som funkar är bygellås. Eller en riktigt grov och godkänd moped/marin kätting med tillhörande hänglås.
Allt annat är bara tillfälligt "skydd" som funkar att låsa fast framhjul med så ingen plockar det.
Ska man lämna cykeln mer än 5 minuter så krävs det bygellås i ram och fast objekt (stople eller staket) och en vajer genom framhjul och ram. Annars kan man säga hejdå till den. Åtminstone här i centrala Linköping.

Bra vajerlås?
Kan bara också notera ner att iaf Biltemas vajerlås har en kärna på typ 3mm vajer och resten plast. Ganska lätt att tro att de är ganska säkra. Vet dock inte hur te.x Abus är uppbyggda.

Bra vajerlås?
vajerlås som vajerlås abus tar två sec längre o klippa bara de stoppar den tillfällige tjuven som lessnat på gå o inte har en kraftig avbitare i fickan......

Bra vajerlås?
Ett sådant här http://spectraparts.com/products/locks/cable-lock-7/ är ett bra lås.
Inte för att det tar någon längre stund att klippa det, men det är så smidigt så man har alltid med sig det...
...och man slänger snabbt dit det även om bara ska in på tobaksaffären och köpa en dricka...
...och det är oftast långt nog att låsa genom båda hjulen, ramen, hjälmen på styret och en stolpe/nät/bänk/träd...
...och ändå får det plats i fickan/sadelväskan.

För det bästa låset är ju det man faktiskt använder.

(BBB har något liknande men det är några tior dyrare och några decimeter för kort.)

Tillbaka
Topp