Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
I bästa fall kan brorsan köpa en idag på förmiddagen till ett mycket bra pris utomlands, men den verkar bara finnas kvar i storlek M. Jag har M 54 cm i flera cyklar, men Ridley verkar allmänt lite större. Enligt Ridleys hemsida är det helt rätt storlek för mina 179 cm och 84 cm innerbenslängd. Enligt deras kalkylator ska man kunna ha så lite som 78 cm innerbenslängd, vilket känns tveksamt med stand over height på drygt 82 cm. Reach blir 7-9 mm längre än på andra cyklar som jag har och som jag har gjort bike fit för. Top tube är däremot mycket längre. Sadelvinkeln är flackare. Jag har kvar nästan alla distanser under styret på mina cyklar. Som jag bedömer det bör skillnaderna vid behov kunna justeras med en kortare styrstam. Det verkar vara en vanlig (ej integrerad) om jag ser rätt på bilderna.
Bifogar lite jämförelser från geometrygeeks.
Scott CR strl M vs Fenix strl M
geometrygeeks.bike
Scott CR strl M vs Fenix strl S
geometrygeeks.bike
Fenix strl S vs Fenix strl M
geometrygeeks.bike
Ridleys storlekar har varit uppe till diskussion tidigare, men jag tycker inte att det har landat klockrent. @Luzen hävdar S för 179 cm. Av tråden
kan man kanske dra slutsatsen att M borde funka. En S borde bli mycket låg.
Någon som vill lämna input? @Stumpy mfl?
Bifogar lite jämförelser från geometrygeeks.
Scott CR strl M vs Fenix strl M

Geometry Geeks
The world's biggest open geometry database. Find bikes by name or numbers. Easily compare bike geometry side-by-side.

Scott CR strl M vs Fenix strl S

Geometry Geeks
The world's biggest open geometry database. Find bikes by name or numbers. Easily compare bike geometry side-by-side.

Fenix strl S vs Fenix strl M

Geometry Geeks

Ridleys storlekar har varit uppe till diskussion tidigare, men jag tycker inte att det har landat klockrent. @Luzen hävdar S för 179 cm. Av tråden
Storleken på min landsvägscykel kan vara ett stort misstag..
Tjenare alla & kul att äntligen ha blivit medlem här efter mycket nednördande på denna sida! :) I september 2021 köpte jag en Ridley Fenix Slic för 18.000kr på XXL, fick en väldigt bra deal då det var lite skrapor i ramen. (Kostar 28.000kr annars) Länk...
happyride.se
Någon som vill lämna input? @Stumpy mfl?
Senast ändrad: