Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC

Bele

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
I bästa fall kan brorsan köpa en idag på förmiddagen till ett mycket bra pris utomlands, men den verkar bara finnas kvar i storlek M. Jag har M 54 cm i flera cyklar, men Ridley verkar allmänt lite större. Enligt Ridleys hemsida är det helt rätt storlek för mina 179 cm och 84 cm innerbenslängd. Enligt deras kalkylator ska man kunna ha så lite som 78 cm innerbenslängd, vilket känns tveksamt med stand over height på drygt 82 cm. Reach blir 7-9 mm längre än på andra cyklar som jag har och som jag har gjort bike fit för. Top tube är däremot mycket längre. Sadelvinkeln är flackare. Jag har kvar nästan alla distanser under styret på mina cyklar. Som jag bedömer det bör skillnaderna vid behov kunna justeras med en kortare styrstam. Det verkar vara en vanlig (ej integrerad) om jag ser rätt på bilderna.

Bifogar lite jämförelser från geometrygeeks.

Scott CR strl M vs Fenix strl M

Scott CR strl M vs Fenix strl S

Fenix strl S vs Fenix strl M


Ridleys storlekar har varit uppe till diskussion tidigare, men jag tycker inte att det har landat klockrent. @Luzen hävdar S för 179 cm. Av tråden
kan man kanske dra slutsatsen att M borde funka. En S borde bli mycket låg.

Någon som vill lämna input? @Stumpy mfl?
 
Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
I bästa fall kan brorsan köpa en idag på förmiddagen till ett mycket bra pris utomlands, men den verkar bara finnas kvar i storlek M. Jag har M 54 cm i flera cyklar, men Ridley verkar allmänt lite större. Enligt Ridleys hemsida är det helt rätt storlek för mina 179 cm och 84 cm innerbenslängd. Enligt deras kalkylator ska man kunna ha så lite som 78 cm innerbenslängd, vilket känns tveksamt med stand over height på drygt 82 cm. Reach blir 7-9 mm längre än på andra cyklar som jag har och som jag har gjort bike fit för. Top tube är däremot mycket längre. Sadelvinkeln är flackare. Jag har kvar nästan alla distanser under styret på mina cyklar. Som jag bedömer det bör skillnaderna vid behov kunna justeras med en kortare styrstam. Det verkar vara en vanlig (ej integrerad) om jag ser rätt på bilderna.

Bifogar lite jämförelser från geometrygeeks.

Scott CR strl M vs Fenix strl M

Scott CR strl M vs Fenix strl S

Fenix strl S vs Fenix strl M


Ridleys storlekar har varit uppe till diskussion tidigare, men jag tycker inte att det har landat klockrent. @Luzen hävdar S för 179 cm. Av tråden
kan man kanske dra slutsatsen att M borde funka. En S borde bli mycket låg.

Någon som vill lämna input? @Stumpy mfl?
Har inget att tillföra, utöver det som redan skrivits i den länkade tråden.
 

glitch

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Du får styret på motsvarande höjd som Scotten men avståndet från sadeln till styret sittandes blir typ 3 cm längre så du kommer sitta väldigt utsträckt. Går förvisso att kompensera med kortare styrstam men 3 cm är rätt mycket.Sen trodde jag det var integrerad cockpit på den med kablarna genom styrstam eller styrlagret?
 

d_anders

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Går nog, men det låter som att du vet att den är onödigt stor. Har du övervägt någon modell med högre stack/reach? Det låter vettigt om du alltid kör med massa spacers.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
10 mm kortare stam och sadeln framskjuten ~12 mm borde ge samma sittställning som på Scotten.
Tror absolut en M kan funka, beroende på preferenser och kroppskonstitution.
 

Bele

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Du får styret på motsvarande höjd som Scotten men avståndet från sadeln till styret sittandes blir typ 3 cm längre så du kommer sitta väldigt utsträckt. Går förvisso att kompensera med kortare styrstam men 3 cm är rätt mycket.Sen trodde jag det var integrerad cockpit på den med kablarna genom styrstam eller styrlagret?

Hur kommer du fram till ca 3 cm? Är en cm den ökade reachen och två cm avståndet mellan vevpartiets centrum bak till sadeln med kompensation för mindre brant sadelvinkel eller använder du top tube?

Jag har kanske fel om integrerad cock pit. Det är den modell som XXL säljer.
Tanken på en massa krångel vid styrstamsbyte lockar inte.
 

Bele

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Går nog, men det låter som att du vet att den är onödigt stor. Har du övervägt någon modell med högre stack/reach? Det låter vettigt om du alltid kör med massa spacers.

Jag vet att den ligger på gränsen, dvs är lång. Ja, men inte köpt. Det är en antal år sen jag senast gjorde en bike fit. Har sen dess tränat upp rörligheten i höft/bäcken, men vet inte om det faktiskt skulle innebära att en eller flera distanser skulle kunna tas bort.
 

Bele

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
10 mm kortare stam och sadeln framskjuten ~12 mm borde ge samma sittställning som på Scotten.
Tror absolut en M kan funka, beroende på preferenser och kroppskonstitution.

Det är så mina tankar går. Att jag har tränat upp min rörlighet borde öka sannolikheten för att det funkar. Jag trivs på Scotten och de enduranceracers som jag har hyrt för bergscykling har känts lite höga, men inte varit inställda för mig eller testats på längre flacka sträckor. Idealt vore så klart att testa Fenixen, men tiden och möjligheten fanns inte eftersom frågan kom sent igår.
 

d_anders

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Om du inte har väldigt kort stam på nuvarande cykel så går det säkert att få ridleyn att fungera om du vill.
 

glitch

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Hur kommer du fram till ca 3 cm? Är en cm den ökade reachen och två cm avståndet mellan vevpartiets centrum bak till sadeln med kompensation för mindre brant sadelvinkel eller använder du top tube?

Jag har kanske fel om integrerad cock pit. Det är den modell som XXL säljer.
Tanken på en massa krångel vid styrstamsbyte lockar inte.

ETT är plus 2 cm, på en landsvägshoj sitter man mest så ETT är i mitt tycke mer relevant än reach, samt att sadelröret är flackare på Ridleyn så lite beroende på hur mycket stolpen sticker upp desto längre bak kommer sadeln jämfört med Scotten.
 

Singular

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
ETT är plus 2 cm, på en landsvägshoj sitter man mest så ETT är i mitt tycke mer relevant än reach, samt att sadelröret är flackare på Ridleyn så lite beroende på hur mycket stolpen sticker upp desto längre bak kommer sadeln jämfört med Scotten.
För min del är det tvärtom - jag vet ju hur jag vill sitta i förhållande till vevpartiet (och sätter sadeln efter det), så räckviddsmåttet är för min del klart mer användbart (normaliserat / i relation till höjden, såklart) för att bedöma hur lång cykeln är/blir.
 

Herr Thomas

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Jag har en Ridley Fenix SliC i storlek 57 cm och jag är c:a 1,79 lång. Jag har inte mätt min benlängd men jag uppskattar att jag har en normal kroppskonstitution inklusive normallånga ben. Står jag gränsle över cykeln har jag lika mycket marginal ner till ramröret som på mina andra cyklar.

Cykeln passar bra storleksmässigt så inga problem där. Det jag egentligen inte gillar är de integrerade kablarna, snyggt men bökigt att ändra höjden på styret. När jag köpte cykeln så var styret monterat i toppläge dvs alla distanserna under styret. Jag gillar ju aerostuk på mina cyklar så styret var definitivt för högt. I normalfallet hade man då bara flyttat ner styret och lyft upp distanserna men iom att kablarna går genom styret så är detta inte helt enkelt.
Nu gick jag tillbaks till XXL och dom fixade det år mig gratis, den tillpassningen ingick i priset. Dom gjorde det enkelt och klippte helt enkelt av de undre distanserna och flyttade ner styret. Dom lämnade en distans kvar över styret så att det går att höja upp igen i framtiden. Man ser tydligt skillnaden i höjd mellan min Canyon Aeoroad jämfört med Ridleyns ursprungliga styrhöjd.
Se foto nedan före och efter styrjustering.

Jag köpte cykeln tidigare i höstas på rea och gav 18 kSEK för den. XXL har ständigt återkommande reor så det är inte otänkbart att den sänks igen framöver. Om du köper cykeln utomlands och behöver få styret justerat så får du lägga in den posten i kalkylen.

I övrigt är jag nöjd med cykeln. Specen stämde inte exakt med vad som stod på hemsidan men här hade XXL garderat sig i det finstilta mht den generella bristen på komponenter. Sadeln var asful och tung som ett as, stämde inte med specen, så den har jag bytt mot en lätt kolfibersadel. Jag har också hängt på ett par lätta Prime-hjul som jag hade hemma. Nu väger cykeln in på exakt 8 kg vilket är under den officiella vikten.

Sammantaget ett bra köp!
 

Bilagor

  • 20221011_145432007_iOS.jpg
    20221011_145432007_iOS.jpg
    593.4 KB · Besök: 92
  • 20221010_150407323_iOS.jpg
    20221010_150407323_iOS.jpg
    647.3 KB · Besök: 89
  • 20221130_092415209_iOS.jpg
    20221130_092415209_iOS.jpg
    1.2 MB · Besök: 95
  • 20221126_153142938_iOS.jpg
    20221126_153142938_iOS.jpg
    952 KB · Besök: 85
  • 20221126_153703967_iOS.jpg
    20221126_153703967_iOS.jpg
    1 MB · Besök: 85
  • 20221126_154839844_iOS.jpg
    20221126_154839844_iOS.jpg
    815 KB · Besök: 84
  • 20221127_094203952_iOS.jpg
    20221127_094203952_iOS.jpg
    799.9 KB · Besök: 85
  • 20221130_083846006_iOS.jpg
    20221130_083846006_iOS.jpg
    1.4 MB · Besök: 84
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
på en landsvägshoj sitter man mest så ETT är i mitt tycke mer relevant än reach
Detta får du gärna förklara mer om, för jag håller med om det i inlägget nedan
För min del är det tvärtom - jag vet ju hur jag vill sitta i förhållande till vevpartiet (och sätter sadeln efter det), så räckviddsmåttet är för min del klart mer användbart (normaliserat / i relation till höjden, såklart) för att bedöma hur lång cykeln är/blir.
+MASSOR

För det är ju på en cykel man sitter mest, och länge, som det är xtra viktigt att ha sadeln i ett bra förhållande till vevpartiet och från reach-måttet får man då var styret hamnar.
Att ändra styrtappslängden mer än ±1-2 cm kan ändra styrbalansen så att hela cyklingsupplevelsen blir fel.
Reach är alltså viktigt, inte ETT

Detta kan vara intressant i sammanhanget, i GIFen ser man tydligt varför ETT är (mer eller mindre) ointressant
Your top tube length is irrelevant
och
jimmythefly-bikegeo.gif


Även stack är viktigt, de flesta tillverkare rekommenderar max 2cm distanser under styrtappen, särskilt med lätta gafflar med kolfiberstyrrör.
 

Singular

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Det är ett större bekymmer med distanser över styrstammen än under.

Till överrörslängdens försvar kan man säga att det är ett hyfsat konstant mått, oavsett var i höjd man mäter det. Räckvidd är lurigare, eftersom den i rätt stor utsträckning styrs av var i höjd man tar den (vilket inte alltid blir i styrstammens nederkant) och med många egna lösningar på styrlagerlock/spacers som både är svåra att byta och bedöma vet man inte riiiiktigt vad man siktar på. Jag normaliserar alltid höjdvärdet till 560mm för att kunna göra en rättvis räckviddsbedömning (mao hur långt fram styr-/kronröret är vid en given höjd).
 

Bele

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Jag har en Ridley Fenix SliC i storlek 57 cm och jag är c:a 1,79 lång. Jag har inte mätt min benlängd men jag uppskattar att jag har en normal kroppskonstitution inklusive normallånga ben. Står jag gränsle över cykeln har jag lika mycket marginal ner till ramröret som på mina andra cyhklar.

Cykeln passar bra storleksmässigt så inga problem där. Det jag egentligen inte gillar är de integrerade kablarna, snyggt men bökigt att ändra höjden på styret. När jag köpte cykeln så var styret monterat i toppläge dvs alla distanserna under styret. Jag gillar ju aerostuk på mina cyklar så styret var definitivt för högt. I normalfallet hade man då bara flyttat ner styret och lyft upp distanserna men iom att kablarna går genom styret så är detta inte helt enkelt.
Nu gick jag tillbaks till XXL och dom fixade det år mig gratis, den tillpassningen ingick i priset. Dom gjorde det enkelt och klippte helt enkelt av de undre distanserna och flyttade ner styret. Dom lämnade en distans kvar över styret så att det går att höja upp igen i framtiden. Man ser tydligt skillnaden i höjd mellan min Canyon Aeoroad jämfört med Ridleyns ursprungliga styrhöjd.
Se foto nedan före och efter styrjustering.

Jag köpte cykeln tidigare i höstas på rea och gav 18 kSEK för den. XXL har ständigt återkommande reor så det är inte otänkbart att den sänks igen framöver. Om du köper cykeln utomlands och behöver få styret justerat så får du lägga in den posten i kalkylen.

I övrigt är jag nöjd med cykeln. Specen stämde inte exakt med vad som stod på hemsidan men här hade XXL garderat sig i det finstilta mht den generella bristen på komponenter. Sadeln var asful och tung som ett as, stämde inte med specen, så den har jag bytt mot en lätt kolfibersadel. Jag har också hängt på ett par lätta Prime-hjul som jag hade hemma. Nu väger cykeln in på exakt 8 kg vilket är under den officiella vikten.

Sammantaget ett bra köp!

Det verkar inte bli någon affär. Jag har satt ett tak på 1250 euro. Till det kommer kostnader för transport, ev styrjustering samt arbetet med inköp och transport. Utöver det risk för transportskador och svårigheter vid ev reklamation. Jag får hålla koll på vad XXL säljer den för framöver. Jag har tidigare sett den för runt 18 tkr som lägst, men inte varit så intresserad då. Började i somras dock kolla lite på skivbromsad racer med plats för lite bredare däck och var ett tag inne på en Scott Addict som såldes på K&S för att den hade en så vacker blå färg. Efter att ha läst en review på Bikeradar som beskrev den som tråkig skippade jag den idén och ägnade mig åt annat.
 
Senast ändrad:

Bele

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Detta får du gärna förklara mer om, för jag håller med om det i inlägget nedan

+MASSOR

För det är ju på en cykel man sitter mest, och länge, som det är xtra viktigt att ha sadeln i ett bra förhållande till vevpartiet och från reach-måttet får man då var styret hamnar.
Att ändra styrtappslängden mer än ±1-2 cm kan ändra styrbalansen så att hela cyklingsupplevelsen blir fel.
Reach är alltså viktigt, inte ETT

Detta kan vara intressant i sammanhanget, i GIFen ser man tydligt varför ETT är (mer eller mindre) ointressant
Your top tube length is irrelevant
och
jimmythefly-bikegeo.gif


Även stack är viktigt, de flesta tillverkare rekommenderar max 2cm distanser under styrtappen, särskilt med lätta gafflar med kolfiberstyrrör.

Du har lagt upp den illustrationen i andra trådar och den är jättebra. Jag har aldrig varit så intresserad av den som nu. Har de senaste dagarna funderat mer än någonsin tidigare på cykelgeometri. Med illustrationen som utgångspunkt känns det som att cykeln mycket väl skulle kunna passa mig bra med @Stumpy förslag med en något framskjuten sadel för att kompensera för olika sadelrörsvinklar och en något kortare styrstam för att kompensera för resterande längdskillnad.
 

Bele

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Enligt en artikel
så används kvoten mellan stack och reach för att kategorisera cyklar. En komfortracer ska enl artikeln ha en kvot på över 1,55 och en tävlingsracer under 1,45. Ridleyn landar på 1,44, vilket känns märkligt med tanke Ridleys beskrivning "The Fenix SL Disc is a real endurance bicycle. It shines on all types of roads from uphill, flats and downhills to super challenging cobbles so you always enjoy your ride - anywhere the road takes you!"

Scotten landar på knappt 1,48 och en av mina CX:ar på knappt 1,41. Är det senare rimligt eller verkar det vara fel i något av värdena?
 

Luzen

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
I bästa fall kan brorsan köpa en idag på förmiddagen till ett mycket bra pris utomlands, men den verkar bara finnas kvar i storlek M. Jag har M 54 cm i flera cyklar, men Ridley verkar allmänt lite större. Enligt Ridleys hemsida är det helt rätt storlek för mina 179 cm och 84 cm innerbenslängd. Enligt deras kalkylator ska man kunna ha så lite som 78 cm innerbenslängd, vilket känns tveksamt med stand over height på drygt 82 cm. Reach blir 7-9 mm längre än på andra cyklar som jag har och som jag har gjort bike fit för. Top tube är däremot mycket längre. Sadelvinkeln är flackare. Jag har kvar nästan alla distanser under styret på mina cyklar. Som jag bedömer det bör skillnaderna vid behov kunna justeras med en kortare styrstam. Det verkar vara en vanlig (ej integrerad) om jag ser rätt på bilderna.

Bifogar lite jämförelser från geometrygeeks.

Scott CR strl M vs Fenix strl M

Scott CR strl M vs Fenix strl S

Fenix strl S vs Fenix strl M


Ridleys storlekar har varit uppe till diskussion tidigare, men jag tycker inte att det har landat klockrent. @Luzen hävdar S för 179 cm. Av tråden
kan man kanske dra slutsatsen att M borde funka. En S borde bli mycket låg.

Någon som vill lämna input? @Stumpy mfl?
Om jag inte minns fel är min S 53 cm.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Med illustrationen som utgångspunkt känns det som att cykeln mycket väl skulle kunna passa mig bra med @Stumpy förslag med en något framskjuten sadel för att kompensera för olika sadelrörsvinklar och en något kortare styrstam för att kompensera för resterande längdskillnad.
"Faran" med att flytta fram sadeln är att du kan få för mkt vikt på händerna.
Men hade du inte gjort en bikefit? Kanske har du då ett mått på hur din sadel skall sitta i förhållande till vevpartiet (eller mät på din bikefittade cykel)?'
saddlesetback+pic.png
 

glitch

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
För min del är det tvärtom - jag vet ju hur jag vill sitta i förhållande till vevpartiet (och sätter sadeln efter det), så räckviddsmåttet är för min del klart mer användbart (normaliserat / i relation till höjden, såklart) för att bedöma hur lång cykeln är/blir.

Fast det beror ju också på hur designern av cykeln tänkt att man ska landa med ändan på sadeln. En position framför eller bakom BB förändrar vilka muskler som jobbar osv. och sadelns höjd påverkar som sagt avståndet till cockpit. På många cyklar, speciellt med speciallösningar för stolpen blir justermånen en begränsning också som gör det omöjligt att kompensera genom att skjuta sadeln som i HåkanCs andra gif.

Min Systemsix har en aerostolpe med en viss offset bakåt - givet en viss ramstorlek är ett fönster definierat där de vill att jag ska sitta. Förr när alla hade runda stolpar var det rätt lätt att labba med rak stolpe istället för setback men numera när det är special ofta (all heder till tillverkare som gör det möjligt att köra rund stolpe trots t.ex. d formad från fabrik.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Fast det beror ju också på hur designern av cykeln tänkt att man ska landa med ändan på sadeln.
Min Systemsix har en aerostolpe med en viss offset bakåt - givet en viss ramstorlek är ett fönster definierat där de vill att jag ska sitta.
Det är ju förstås avgörande för om man hamnar med sadeln där man vill ha den,
och om det går med standardstolpen eller om den behöver bytas.

Men på vilket sätt skulle det ha betydelse för ditt tidigare påstående?
på en landsvägshoj sitter man mest så ETT är i mitt tycke mer relevant än reach
 

Bele

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
"Faran" med att flytta fram sadeln är att du kan få för mkt vikt på händerna.
Men hade du inte gjort en bikefit? Kanske har du då ett mått på hur din sadel skall sitta i förhållande till vevpartiet (eller mät på din bikefittade cykel)?'
saddlesetback+pic.png

Tack för tipset! Har faktiskt tre cyklar som jag har gjort bike fit på. Två dem har varit ute på resor, men bör fortfarande vara någorlunda ok inställda. Ska jämföra och se om jag kan dra några vettiga slutsatser. Tror att även sadelns utformning/längd påverkar.
 

Singular

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Enligt en artikel
så används kvoten mellan stack och reach för att kategorisera cyklar. En komfortracer ska enl artikeln ha en kvot på över 1,55 och en tävlingsracer under 1,45. Ridleyn landar på 1,44, vilket känns märkligt med tanke Ridleys beskrivning "The Fenix SL Disc is a real endurance bicycle. It shines on all types of roads from uphill, flats and downhills to super challenging cobbles so you always enjoy your ride - anywhere the road takes you!"

Scotten landar på knappt 1,48 och en av mina CX:ar på knappt 1,41. Är det senare rimligt eller verkar det vara fel i något av värdena?
Ja, fast det där är i stor utsträckning en gissning - som sagt, höjd (stack) och räckvidd (reach) samverkar där man när man så att säga rör sig uppåt längs ett styr-/kronrör minskar räckvidden och ökar höjden (i ett förhållande av ungefär 1/3) och vice versa när man rör sig nedåt (räckvidden ökar, höjden minskar). I det första fallet blir kvoten lägre och i det andra högre. Men det luriga är var man egentligen mäter - en cykel som har en mätpunkt (för både räckvidd och höjd, det är ju samma) där man i verkligheten exempelvis måste ha en för modellen specifik styrlageröverdel blir lite skev i en sån jämförelse. Är denna exempelvis medräknad i Ridleyns data? Som exempel så vill jag minnas att många sportigare Cannondalejärn kom/kommer med en 25mm hög styrlageröverdel. Det skjuter effektivt nämnda ratio uppåt med säkert 0,08-0,09.

Det är just såna här funderingar (efter visualiseringar i ex bikeinsight) som fick mig att börja fundera på nyttan med ett normaliserat värde (för min egen användning).

Fast det beror ju också på hur designern av cykeln tänkt att man ska landa med ändan på sadeln. En position framför eller bakom BB förändrar vilka muskler som jobbar osv. och sadelns höjd påverkar som sagt avståndet till cockpit. På många cyklar, speciellt med speciallösningar för stolpen blir justermånen en begränsning också som gör det omöjligt att kompensera genom att skjuta sadeln som i HåkanCs andra gif.

Min Systemsix har en aerostolpe med en viss offset bakåt - givet en viss ramstorlek är ett fönster definierat där de vill att jag ska sitta. Förr när alla hade runda stolpar var det rätt lätt att labba med rak stolpe istället för setback men numera när det är special ofta (all heder till tillverkare som gör det möjligt att köra rund stolpe trots t.ex. d formad från fabrik.
Jojomän, balansen i cykel utgår naturligtvis från var åkaren och dess tyngdpunkt är fördelad (och hur respektive ingenjör/konstruktör/designer anser att man bör sitta), men har man speciella krav med begränsade valmöjligheter kan det bli lurigt att få till inte minst den optiska delen av ett cykelbygge (många moderna järn med sadlar som hänger på fram- eller bakkanten...).

Min hyfsat moderna linjehoj har en flack sadelrörsvinkel och en aerostolpe - där sitter jag faktiskt på -5mm-läget (dvs framför stolpens mitt) med klämman mitt på sadelns skenor (och då vill jag ha inte superprogressiva 67mm mellan vevlager och spetsen på en klassiker-Flite). Som kontrast har jag på njutningsracern brantare sadelrörsvinkel och 25mm setback för samma sadel och samma avstånd).
 

NickPick

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Jag har en Ridley Fenix SliC i storlek 57 cm och jag är c:a 1,79 lång. Jag har inte mätt min benlängd men jag uppskattar att jag har en normal kroppskonstitution inklusive normallånga ben. Står jag gränsle över cykeln har jag lika mycket marginal ner till ramröret som på mina andra cyklar.

Cykeln passar bra storleksmässigt så inga problem där. Det jag egentligen inte gillar är de integrerade kablarna, snyggt men bökigt att ändra höjden på styret. När jag köpte cykeln så var styret monterat i toppläge dvs alla distanserna under styret. Jag gillar ju aerostuk på mina cyklar så styret var definitivt för högt. I normalfallet hade man då bara flyttat ner styret och lyft upp distanserna men iom att kablarna går genom styret så är detta inte helt enkelt.
Nu gick jag tillbaks till XXL och dom fixade det år mig gratis, den tillpassningen ingick i priset. Dom gjorde det enkelt och klippte helt enkelt av de undre distanserna och flyttade ner styret. Dom lämnade en distans kvar över styret så att det går att höja upp igen i framtiden. Man ser tydligt skillnaden i höjd mellan min Canyon Aeoroad jämfört med Ridleyns ursprungliga styrhöjd.
Se foto nedan före och efter styrjustering.

Jag köpte cykeln tidigare i höstas på rea och gav 18 kSEK för den. XXL har ständigt återkommande reor så det är inte otänkbart att den sänks igen framöver. Om du köper cykeln utomlands och behöver få styret justerat så får du lägga in den posten i kalkylen.

I övrigt är jag nöjd med cykeln. Specen stämde inte exakt med vad som stod på hemsidan men här hade XXL garderat sig i det finstilta mht den generella bristen på komponenter. Sadeln var asful och tung som ett as, stämde inte med specen, så den har jag bytt mot en lätt kolfibersadel. Jag har också hängt på ett par lätta Prime-hjul som jag hade hemma. Nu väger cykeln in på exakt 8 kg vilket är under den officiella vikten.

Sammantaget ett bra köp!
Fortfarande nöjd? Hittade en i en butik som är undanlagd… rätt bra pris men satan så stor den kändes:)
 

NickPick

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Vad innebär rätt bra pris?
en skaplig sudd ändå, men under vad priserna i tråden indikerar…
Framförallt så får man väl ingen kolhoj med 105 och någon typ av integrering för under 20k.

Det blir nog köp, men då måste jag sälja mina andra lvgcyklar också…
 

VJE

Medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Någon som vet något fäste för mobil etc som passar på styret då formen inte är helt rund? Både quadlock och spigen gearlock passar ej
 

NickPick

Aktiv medlem
Brådskande geometerifunderingar Ridley Fenix SLIC
Är det någon som har bytt stam? Vilket jobb det verkar vara… koppla loss slangarna sen låta höljena sitta löst och bara dra ut vajrarna ur reglagen måste vara enklast?
Shimano kanske man inte ens behöver lufta om man pumpar ut kolvarna en bit.

Jag är i valet och kvalet om jag ska ha kvar den jag hämtade ut. Vi får se…
 
Topp