breda DH lerdäck på snö

happymtb.fr

Aktiv medlem
breda DH lerdäck på snö
Jag var ute för en tur idag, jag cyklade på delvis upptrampade spår.
I den lösa snön var det svårt att behålla greppet när det lutade uppåt.
Jag har idag Ice Spiker 2,35 fram och Extrem 296 2,1 bak.
Det känns som att dubbdäck inte bidrar så mycket i den halvlösa snön.
Tanken slog mig att använda breda däck (för bärande effekt) och med stora och relativt få dubbar (för greppets skull). DH lerdäck borde väl funka för det?

Har nån haft samma tanke och provat? Eller är jag helt ute och cyklar...? ;-)
Finns det nackdelar att använda DH lerdäck utanför deras tänkta område?

Dem däck jag har snegglat på:
- Maxxis Minion Rear 2,7 (60a eller 42a?)
- Maxxis High Roller DH 2,7 (60a eller 42a?)
- Muddy Mary 2,5
- Maxxis Wet Scream 2,5
- Maxxis Swampthing 2,5
- Continantal der Baron 2,5 (lite dyrt...)
- Intense Dh Intruder 2,5
- Continental der Kaiser 2,5 (lite dyrt...)
- ...
Fler förslag är välkomna!

Utrymme är inga problem men jag fixar inte Surly däck, tack! ;-)
Folding eller wire spelar ingen roll.
Vikten ska förstås hållas nere även om jag inte har några stora förväntningar eftersom det handlar om DH däck...

Tack på förhand,
/E

breda DH lerdäck på snö
Ett tips, byt plats på däcken så får du mycket bättre fäste för klättring. Jag kör Ice Spiker 2.35" bak och Nokian 294 2.1" fram. I halvlös snö så är det svårt att få grepp oavsett däck. Annars är mitt tips Schwalbe Wicked Will 2.35", de har grymt bra fäste på allt utom blankis.

/Leo

breda DH lerdäck på snö
Jag har kört downhill med Wetscreams 2,5 i snö och det fungerar alldeles utmärkt dock tror jag dom är för tunga för att trampas runt i snön med. Dom är också rätt så smala för att vara 2,5or men ger ett fulldugligt kantgrepp och samlar inte på sig en massa snö.

breda DH lerdäck på snö
Personligen tycker jag att smala däck funkar bättre i snön. Man sjunker ner och har större chans att träffa på lite fastare underlag att få grepp i.

breda DH lerdäck på snö
Glest mönster med stora dobbar är bra. Typ gamla WTB Timperwolf. Tror inte att ett Maxxis Minion är lika bra t.ex.

Men som många antyder, ett riktigt DH-däck är rätt tungt att trampa omkring med, inte så kul.

breda DH lerdäck på snö
Tack för svaren så långt!

För ett par veckor sen hade jag Extreme 2,1 fram o bak på min helstela. Jag tyckte det var för stökigt och skaffade Ice spiker i 2,35 fram för att få större luftkammare och kunna köra med lägre tryck. Jag borde kanske ha skaffat ett till som bakdäck också men Ice spiker kostar sina ynka 65€ vilket jag tycker är dyrt!

En kommentar som återkommer är att DH däck är tungtrampade. Dubbdäck är inte speciellt lättrampade i min mening, är det mycket värre med DH däck?
/E

breda DH lerdäck på snö
Bara sett till vikten så är ett "vanligt" DH-däck tyngre än ett dubbdäck.

Ice Spiker Pro 2,35" väger väl runt 940g, ett Maxxis Minion 2,5" Dual Ply ST väger kanske 1350g.
Vikten är inte mycket lägre på 2,35"-versionen av Minion.

Därtill så är gummiblandningen en stor bov, ett mjukt DH-däck rullar skittrögt, till och med jämfört med ett fulldubbat vinterdäck.

breda DH lerdäck på snö
Även nedförsbackar känns ibland som uppförsbackar med DH-däck.

Att trampa xc med Wetscreams är ju bara galet. Prova Maxxis Medusa istället isf. Samma mönster, men lite nättare däck och inte lika djupt mönstrat.

breda DH lerdäck på snö
Jag såg här: http://www.suomityres.fi/ext294.html att Extreme däck har 58A i hårdhet vilket är nära nog 60A som vissa DH däck har.

En sak till som slog mig är Etrto dimension på Maxxis däck: det verkar som att Maxxis är generös med tum storlek: Minion 2,7 är 59mm bredd. Schwalbe Wicked Will på 2,35 är 60mm!!!
Jag lutar nu mer mot freeride däck som blir mindre tröga.

Det återstår bara att hitta däck som är under 1 kilo och inte för mjuka.
- Muddy Mary 2,5 trailstar 990g
- Muddy Mary 2,35 Pacestar 870g
- Wicked Will 2,35 Pacestar 890g
- Rubber Queen 2,4
- Mountain king II
- ...
några till?

Det verkar vara svårt att hitta info om Continental däck, speciellt hårdhet och vikt. På actionsport.de hittar jag folding och non folding däck men inget om det på Conti websidan...
Kan nån visa mig var man kan hitta pålitlig info om det?
/E

breda DH lerdäck på snö
Passa Maxxisdäck i 42a eller 40a, de blir knallhårda och snorhala i kyla.

På snö funkar faktiskt schwalbe ofta bra med sina små hårda dobbar, de biter sig fast fint. Muddy Mary är säkert kanon.

Jag tycker ofta budget-gummin brukar funka rätt fint just på snö, ett par Rubber Queen i fulgummi (ej black chili) kanske kan vara ngt annars.

Timberwolf är fina också, såna har jag kört mycket.

Sen är det ju skilland på snö och snö, klibbsnö är inte samma som socker eller kallpuder.

breda DH lerdäck på snö
Jag har kört Wicked Will en del på snö och de greppar riktigt bra tycker jag. Är det inte någon is har jag upplevt det som att jag har bättre grepp än folk som kör dubbdäck, men är det isigt är det ju dubb som gäller.

breda DH lerdäck på snö
Vad hade du för tryck i däcken när du var ute och trampade? Min uppfattning är att det är där som mycket av hemligheten ligger när det kommer till bärighet på halvpackad snö.

breda DH lerdäck på snö
Kul att det verkar funka med vissa däck i snön! Ännu bättre att billigt gummi funkar!
Timberwolf verkar vara slutsåld och Moto som är rätt lik finns inte på de ställen där jag bruka handla... Hur som helst, jag har nu fått en massa andra förslag! Happy levererar igen! :-)
Snön just nu är sockeraktig hos mig.

Jag har ett Nobby Nick 2,4 på en annan cykel som skulle kunna passa. Jag hade dömt ut det eftersom jag tycker att det har för låga dubbar, men varför inte prova!

När det gäller trycket: jag reagerade när jag monterade Extreme däcket att det rekommenderade trycket låg på 3,5 till 4,5 bar. Jag pumpade däcket till 2,5 vilket kändes stenhårt när jag började cykla i stökig terräng. Sen dess har jag släppt ut luft så jag vet inte var jag ligger nu... Jag släppte till och med ut mer luft under senaste turen när jag tyckte att jag hade så dåligt grepp i uppförsbackar, utan att det verkade göra nåt...!
Ice spiker kör jag med lägsta rekommenderat tryck.
Vad är dina rekommendationer Anders?

Nu ska jag försöka få sonen att somna om... (:|
/E

Edit2: språkpolisen kom förbi...

Senast ändrad:
breda DH lerdäck på snö
1. Stor anläggningsyta är mitt grundtips i snö. Uppnås genom stor däckvolym och lågt tryck.
2. Toppa med dobbar efter smak. Målet är att ge någon form av skoveleffekt i det lösa underlaget.
3. Gummiblandningen är avgörande på hårt underlag, men jag kan inte se hur den skulle kunna påverka särskilt mycket på snö.

breda DH lerdäck på snö
Som Aron säger är det väl skoveleffekt man är ute efter, således vill man ha mönster med breda tvärgående "taggar".

Tänk snöskotermatta med längsgående bluttar för hjälpligt kurvgrepp. Ett Highroller satt åt "fel" håll funkar ganska bra.

breda DH lerdäck på snö
Ok, tack!
Det blir nog en Muddy Mary.
Jag tvekar lite mellan 2,35 och 2,5...
2,35an skulle jag kunna återanvända som framdäck på min AM cykel den dag jag ska åka till Gesunda eller nåt sånt, samt att den än lite lättare.
2,5an skulle vara något bättre i snön och skulle ge bra fjädring som framdäck på den helstela cykeln när det inte finns snö.
Jag får helt enkelt sova på saken! ;-)
/E

breda DH lerdäck på snö
Jag köpte Michelin HOT 2.5 och de rullar sjukt bra för att bara ha typ 1 bar i sig. Kostar typ 190kr på CRC och duger gott för mig. Körde WTB Stout 2.3 med DNA förra vintern vilket fungerade bra också. Dock samma mönster fram å bak vilket ledde till att jag provade Maxxis SuperTacky Minion DHR och DHF vilket var bra vid regn men inte kyla och snö = Sjuuuuukt tungt!

Conti Rubber Queen med Black Chili ska vara bra också.

breda DH lerdäck på snö
Byter alltid till timberwolf på 26:an när snön blivit lite djup. När det krävs paddeldäck är de helt överlägsna big betty som jag råkar ha sommartid.

breda DH lerdäck på snö
Så timberwolf finns inte längre?
Panaracer rampage som många har som 29:erfavorit är ju rätt lik, finns säkert som 26" också.

Tillbaka
Topp