Breda fina cykelvägar i Italien?

MaSo1

Ny medlem
Är det någon som vet något bra område i Italien där det är fina breda cykelvägar (bilfria) som kan passa att cykla med en cykelvagn?

Vi tänker nämligen åka ner till Italien med vår husbil och med oss har vi vår lilla son som är 8 månader. Tanken är att cykla på dagsutflykter och ha honom i en cykelvagn, Thule Chariot Sport 1.

Hoppas någon vet något område.

GoranS

Aktiv medlem
Går cykelväg från Gardasjön norrut upp till Bolzano och vidare förbi Merano och upp genom Val Venosta till österrikiska gränsen. Har inte cyklat biten mellan Coldrano och österrikiska gränsen men resten skulle jag i alla fall säga funkar med cykelkärra. Har sett människor med sådana där och det finns även en hel del människor som turistcyklist på touringcyklar i tämligen moderat fatt.

Man kan alternativt fortsätta upp till Brennerpasset. Är en hel del på gammal banvall inledningsvis. Upp förbi Bressanone är jag lite tveksam hur det är med kvaliteten. Försökte cykla från Franzensfeste ner till Bressanone på cykelbanan för några år sen men hamnade då på grusväg.

Berk

Aktiv medlem
Ja, men bra grusväg. Jag cyklade en liten del med MTB, men det skulle vara oproblematiskt med lvgcykel eller vagn (om jag inte minns helt fel).
Kan tillägga att det var på vägen bak från en tur på Monte Cristallo med sista uppförsbacken uppför en brant skidpist. Tufft, men på stigen ner därefter var utsikten över Dolomittopperna otroligt vackert.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Det finns flera tågbanor som är konverterad till cykelbanor. En som är otroligt vackert är Dobbiaco - Cortina d'Ampezzo - Calalzo di Cadore. Fler cykelbanor finns här: http://www.bicitalia.org/it/
Tittade lite kul på Rimini-San Marino. där är det helt klart grusväg om man jämför med Google maps. Tittar på en till lite norrut, slingrar sig fint utefter en å, det är klart grusväg. så nyttja lite google och jämför. visst inte 100% men ändå nog helt ok korrekthet

desmo

Aktiv medlem
Jag letar ju också efter cykelvägar i Italien, så tusen tack för länken Berk!

cartina_A0_novembre19.jpg

Men vår plan är ju att börja i Rom, och sedan ta oss norr mot Frankrike.
Antingen skulle man enligt kartan då kunna följa Eurovelo5, eller cykelväg #19. Att cykla längs kusten känns spontant som ett trevligare val. Några inspel på det? Tror ni att det innebär att det finns bra/trygga färdvägar längs #19 eller att det bara är det minst dåliga valet?

Och är det någon som sitter på en liknande länk fast för franska cykelvägsnätet?

Jag letar ju också efter cykelvägar i Italien, så tusen tack för länken Berk!

Visa bilaga 399545

Men vår plan är ju att börja i Rom, och sedan ta oss norr mot Frankrike.
Antingen skulle man enligt kartan då kunna följa Eurovelo5, eller cykelväg #19. Att cykla längs kusten känns spontant som ett trevligare val. Några inspel på det? Tror ni att det innebär att det finns bra/trygga färdvägar längs #19 eller att det bara är det minst dåliga valet?

Och är det någon som sitter på en liknande länk fast för franska cykelvägsnätet?
Eurovelo5 går igenom Toscana och där är det ju trevligt att cykla, fast man får vara beredd på en del kullar (och jag skulle inte tro att det är cykelbana på många ställen.

desmo

Aktiv medlem

Berk

Aktiv medlem
Som jag skrev i Desmo's tråd tror jag att Toscane är bra att cykla. Har sett flera delar av rutt 19 (från bilen) och det är relativt lungt och inte särskilt backiga. Ligurien är backigt (inte vid kusten, men där finns för mycket trafik).

desmo

Aktiv medlem
Som jag skrev i Desmo's tråd tror jag att Toscane är bra att cykla. Har sett flera delar av rutt 19 (från bilen) och det är relativt lungt och inte särskilt backiga. Ligurien är backigt (inte vid kusten, men där finns för mycket trafik).
Jag ska kladda lite i min egen tråd vad det lider. Men denna italientråd passade bra just nu!
Vad tror du om trafiken i Ligurien i april? Kan det vara lite lugnare? Alternativet är ju att göra en vidare sväng runt bukten.
Antar att det finns en anledning till att Eurovelo8 inte går ner till kusten innan Monaco.

MaSo1

Ny medlem
Det finns flera tågbanor som är konverterad till cykelbanor. En som är otroligt vackert är Dobbiaco - Cortina d'Ampezzo - Calalzo di Cadore. Fler cykelbanor finns här: http://www.bicitalia.org/it/
Tack för tipsen och länken. Går det att ändra språket till engelska på den hemsidan?
Vi cyklade längst den gamla tågbane sträckan som de gjort om till cykelväg mellan Dobbiaco Toblach och Cortina för 2 år sedan. Det var riktig trevlig cykling. Jag känner igen huset på bilden :)

MaSo1

Ny medlem
Går cykelväg från Gardasjön norrut upp till Bolzano och vidare förbi Merano och upp genom Val Venosta till österrikiska gränsen. Har inte cyklat biten mellan Coldrano och österrikiska gränsen men resten skulle jag i alla fall säga funkar med cykelkärra. Har sett människor med sådana där och det finns även en hel del människor som turistcyklist på touringcyklar i tämligen moderat fatt.

Man kan alternativt fortsätta upp till Brennerpasset. Är en hel del på gammal banvall inledningsvis. Upp förbi Bressanone är jag lite tveksam hur det är med kvaliteten. Försökte cykla från Franzensfeste ner till Bressanone på cykelbanan för några år sen men hamnade då på grusväg.
Tack för tipsen. Är cykelvägen norr om Garda upp till Bolzano plan eller är det väldigt backigt och upp och ner?

MaSo1

Ny medlem
Är det någon som vet om det finns breda fina cykelvägar runt Comosjön och Italienska Rivieran mot den franska gränsen som kan passa att cykla med en cykelvagn? Vill helst att det ska vara bilfritt och avsett för cyklar, asfalt eller grus spelar ingen roll :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har cyklat tre-fyra veckor på Sicilien och Sardinien och om fastlands-italien är liknande så är det helt lugnt att cykla på allt utom de allra största vägarna. Däremot finns det ju en del berg så man får planera sina turer om man ska släpa på 25+ kg kärra.

Berk

Aktiv medlem
Jag ska kladda lite i min egen tråd vad det lider. Men denna italientråd passade bra just nu!
Vad tror du om trafiken i Ligurien i april? Kan det vara lite lugnare? Alternativet är ju att göra en vidare sväng runt bukten.
Antar att det finns en anledning till att Eurovelo8 inte går ner till kusten innan Monaco.
I Ligurien är kusten brant och det finns mestadels bara en kustväg. Dessutom ligger nästa alla städer vid kusten. Så kustvägen är tyvärr alltid trafikerad. Resten av Ligurien är lungt, men backigt.

GoranS

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Är cykelvägen norr om Garda upp till Bolzano plan eller är det väldigt backigt och upp och ner?
Från Gardasjöns norra spets har man en backe upp över ett litet "pass" (200 höjdmeter) och sedan lite utför (100 höjdmeter) ner till Mori. Därefter har du en slakmota där det på åtta mil stiger mindre än 100 höjdmeter. Finns någon liten backe men huvudsakligen är det väldigt platt när man åker nere i dalen och en hel del bredvid floden.

Är fortsatt inte mkt lutning upp till Merano (knappt 3 mil NV om Bolzano). Därefter blir det en backe upp innan man kommer upp i Venosta-dalen och det åter blir flackare ett tag.

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Min erfarenhet från ITA är från några år sen, flera olika 3-veckors touring på olika ställen. Då var dom flesta cykelleder mer ett önsketänkande, dragna längs vanliga vägar, dvs inga separata cykelbanor. Man kan lika gärna navigera själv, och följa småvägar, då blir det lika bra.
Men här och var är risken att man måste följa lite större trafikerade vägar, eller ta en lång omväg.

Via Claudia Augusta i Alperna var fin, separat cykelbana en stor del av tiden, från Österrike till Bolzano och sen till Garda.
Cyklade oxå från Genua till Pisa & Siena, häftig & vackert & mkt att se, mkt backar, ok med trafiken !

Berk

Aktiv medlem
Har nu tittat närmare på BI19 och på google streetview. BI19 är otroligt bra. Det finns cykelbanor på flesta delar. När det inte finns cykelbanor tar den lugna väger lite längre från kusten. Delen i Ligurien verkar otroligt fint. Många delar på en cykelväg som verkar som en gammal tågbanan eller en serviceväg för att bygga tågbanan som i Cinque Terra. Allt är nästan platt. Min rekomendation är att lada ner BI19 GPS sträckan och köra på!

GoranS

Aktiv medlem
Stämmer det verkligen att man kan köra platt förbi Cinque Terre? Jag har cyklat från Sestri Levante ner till La Spezia och vidare söderut. Då hade vi först en uppförsbacke längs Via Aurelia innan vi åkte ner till kusten och åkte längsmed den genom några tunnlar. Det partiet var platt, men sen gav vi oss upp i bergen. Ska inte svära på att det var av nöden tvunget men jag fick för mig att det inte gick att fortsätta längs kusten. Sen var vägen bort mot de sydligare byarna avstängd så vi kom upp på Via Aurelia igen och följde den mot La Spezia.

Stämmer det verkligen att man kan köra platt förbi Cinque Terre? Jag har cyklat från Sestri Levante ner till La Spezia och vidare söderut. Då hade vi först en uppförsbacke längs Via Aurelia innan vi åkte ner till kusten och åkte längsmed den genom några tunnlar. Det partiet var platt, men sen gav vi oss upp i bergen. Ska inte svära på att det var av nöden tvunget men jag fick för mig att det inte gick att fortsätta längs kusten. Sen var vägen bort mot de sydligare byarna avstängd så vi kom upp på Via Aurelia igen och följde den mot La Spezia.
Det är så jag minns det också, men jag har inte cyklat i området, bara vandrat. Bicitalia var ju väldigt smidig för att generera GPX:er, tittar man på BI19 på Ride with GPS så ser det som sagt ut att vara en del klättring mellan La Spezia och Genua. Det är ju ett trevligt område så kan man hantera backarna så tycker jag inte att man ska räkna bort det för tidigt (samma gäller Toscana).
1579671151193.png

Totala stigningen är nog ~250m mindre i verkligheten eftersom Ride with GPS inte verkar räkna med tunneln strax efter La Spezia.
1579671371278.png

Berk

Aktiv medlem
Man kan fysiskt inta passera Cinque Terre platt, förutom på la via del amore. Det var klart för mig, men inte för någon som har inte varit där. Trevligt i backarna, som du säger. Men med cykelkärran kanske bättre att tar tågen den biten, som tar cyklar utan problem. Så kan man också enkelt kliva av i några av den vackra Cinque Terre.

desmo

Aktiv medlem
Tusen tusen tack Berk för informationen och engagemanget! Även dig GoranS!
Det låter som att vi kommer följa #19.
Jag räknar med att vår tur kommer bli ~500mil så vi kommer inte kunna undvika backar. Så det känns ok med en och annan backe på vägen. Däremot vore det ju lite dumdristigt att söka upp och cykla backar på det sätt som du gör GoranS!
Jag har en förhoppning att trafiken kanske är lite lugnare i april än under full semester.

GoranS

Aktiv medlem
Längs kusten mellan Viareggio och upp mot La Spezia har det känts som lågsäsong de två gångerna jag varit där på våren (slutet av april/början på maj). Sen är den biten inte min favoritdel av Italien, kilometer efter kilometer av vad det känns som turistboenden (hotell och hus). Rätt monotont. I snitt kanske lite längre bebyggelseän på adriatiska sidan där det ju är miltals med den typen av "landskap". Är väl sen inte så varmt i vattnet vid den tiden på året, men vill man ha en strand med ytterst lite folk är det nog helt rätt tid att besöka området.

Sen är det ju garanterat klokt att inte köra backfokus om man ska köra med cykelkärra.

Tusen tusen tack Berk för informationen och engagemanget! Även dig GoranS!
Det låter som att vi kommer följa #19.
Jag räknar med att vår tur kommer bli ~500mil så vi kommer inte kunna undvika backar. Så det känns ok med en och annan backe på vägen. Däremot vore det ju lite dumdristigt att söka upp och cykla backar på det sätt som du gör GoranS!
Jag har en förhoppning att trafiken kanske är lite lugnare i april än under full semester.
Om ni är ok med backarna förbi Cinque Terre så tycker jag ändå att ni kan överväga att följa EV5 genom Toscana upp till Viareggio också. Finns massor att se efter den vägen, om ni inte redan har varit i området.

Early morning road cycling in Tuscany by Magnus Källström, on Flickr

San Gimignano by Magnus Källström, on Flickr

Road Cycling in Tuscany by Magnus Källström, on Flickr

Är det någon som vet något bra område i Italien där det är fina breda cykelvägar (bilfria) som kan passa att cykla med en cykelvagn?

Vi tänker nämligen åka ner till Italien med vår husbil och med oss har vi vår lilla son som är 8 månader. Tanken är att cykla på dagsutflykter och ha honom i en cykelvagn, Thule Chariot Sport 1.

Hoppas någon vet något område.
Åker ni husbil och har Barn med er hade jag definitivt åkt till Garda sjön (norra)
Där finns gott om cykelvägar som är lämpliga med barn och kärra, för övrigt också att det går att bada vilket kan vara trevligt på sommaren.
Förboka gärna några nätter på någon lämplig camping runt Torbole. Kan vara ganska fullbelagt med större pits för husbilen.
Kuststäderna i Italien är som många redan skrivit väldigt kuperade och hårt trafikerade och inte lika lugna när man har barn med sig.

Bikzz

Aktiv medlem
Till Desmo, fast i fel tråd...

Ahh, gamla minnen ! Cyklade Genua till Pisa, förbi Cinque Terre. Var ju tvungen att cykla ned till varje by för att sightsinga och ta kort, och dom backarna var inte att leka med, har för mig att jag var tvungen att gå uppför tillbaka !

ITA1.jpg

ITA2.jpg

ITA3.jpg

Sen blev det till Pisa & Torre Pendente, otroligt häftigt att se.

Fortsatte via Volterra och San Gimignano till Siena, sen vidare till Florens. Mkt sightseeing.

ITA4.jpg

Om jag var ni så skulle jag försöka göra detta åt andra hållet. Från Rom så skulle jag sikta på sjöarna i NW, Lago de Bracciano, Vico, Bolsena, där finns det campings. Sen till Siena och enligt ovan. Ta det lugnt och sighsinga mkt längs vägen, det finns otroligt mkt häftiga saker att se.

När man kommer till Rom så kan det kännas lite kaotiskt och annorlunda i början. Gissar speciellt med baggage och småbarn. Så boka hotell vid flygplatsen en dag eller två i början, just to be safe !

Misstänker att kustvägen från Genua till Nice kan bli ett jobbigt avsnitt, smalt med mkt trafik, men har inte riktigt koll---

GoranS

Aktiv medlem
Finns någon del runt Sanremo som har cykelbana såg jag när jag höll på och rekade inför min höstresa, men jag är beredd att instämma i de "icke-verifierade" farhågorna om smala vägar med en del trafik i den delen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer