Breda MTB skor för plattisar?

unsuspected

Aktiv medlem
Söker efter rejält breda MTB skor till mina ankfötter(bred framfot men smal häl) för passa vanliga pedaler.
Har provat ONeal Pinne Pro, ION Raid Amp, Shimano GR500 och Five Ten Freerider Contact(2018 passade men inte 2019 som har blivit rejält smalare i lästen)
Börjar ge upp så söker hjälp här att hitta ett par skor som funkar för mina udda fötter.
Kan skateskor funka för stig/park åka eller är det detikerade skor som gäller?

Rattnalle

Aktiv medlem
unsuspected sa:
Söker efter rejält breda MTB skor till mina ankfötter(bred framfot men smal häl) för passa vanliga pedaler.
Har provat ONeal Pinne Pro, ION Raid Amp, Shimano GR500 och Five Ten Freerider Contact(2018 passade men inte 2019 som har blivit rejält smalare i lästen)
Börjar ge upp så söker hjälp här att hitta ett par skor som funkar för mina udda fötter.
Vanliga Freerider är, åtminstone det lite äldre par jag har, lika som gamla Contact. Jag kommer inte heller kunna ha nya Contact verkar det som.

unsuspected

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
unsuspected sa:
Vanliga Freerider är, åtminstone det lite äldre par jag har, lika som gamla Contact. Jag kommer inte heller kunna ha nya Contact verkar det som.
La en beställning på ett par och hoppas på det bästa men Adidas lär ha förstört de också.

Rattnalle

Aktiv medlem
unsuspected sa:
Rattnalle sa:
unsuspected sa:
La en beställning på ett par och hoppas på det bästa men Adidas lär ha förstört de också.
Finns nog gamla att få tag i hos diverse butiker i värsta fall.

Gamla Shimano AM41 tyckte jag var rätt lika Freerider och Contact. De nya Shimano är alltså smala och tråkiga?

theBrand

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett par NorthWave Clan, de funkade fint för mina fötter (som är bredare än de flesta). Dock testade jag en storlek större först som klämde lite på bredden, men när jag gick ner en storlek så hamnade foten mer rätt och skon kändes rymligare på bredden.
(Körde stl42 på mina gamla AM41, på NW Clan kör jag stl41)

Har inte hunnit köra mer än en kort kvällsrunda med dem, så jag har inte så mycket gott eller dåligt att säga om dem än.

clnr

Aktiv medlem
Nu har jag ingenting att jämföra med när det kommer till skor för plattisar då jag precis köpt mitt första par, men Shimano SH-GR500 passar mig bra i alla fall. Har breda fötter med hög vrist. Kanske inte så smal häl iofs. Greppet är bra, men vet som sagt inte hur det är i jämförelse med Fiveten.

qma

Aktiv medlem
Ride Concepts skor ska vara ganska breda enligt uppgift, om du kan få tag på dem. Borde finnas i europa då Sam Pilgrim är sponsrad.

Jag försökte med ett par nya freerider nyligen och dom är inte breda längre och är även kortare vid samma storlek som gamla.

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem
theBrand sa:
Jag köpte nyligen ett par NorthWave Clan, de funkade fint för mina fötter (som är bredare än de flesta). Dock testade jag en storlek större först som klämde lite på bredden, men när jag gick ner en storlek så hamnade foten mer rätt och skon kändes rymligare på bredden.

Har inte hunnit köra mer än en kort kvällsrunda med dem, så jag har inte så mycket gott eller dåligt att säga om dem än.
Tycker de också var för smala i framfoten tyvärr.

unsuspected

Aktiv medlem
qma sa:
Ride Concepts skor ska vara ganska breda enligt uppgift, om du kan få tag på dem. Borde finnas i europa då Sam Pilgrim är sponsrad.
Verkar bara finnas i Nordamerika än så länge men ska dit över jul och nyår så ska försöka att hitta ett par att prova.

Octagon

Aktiv medlem
5.10 Impact var ganska breda. Har ingen aning om hur det är 2019. Det finns flera modeller, men jag vet inte vad som skiljer dom åt mer än att dom som heter Impact Low/High är gjord i läder medan Sam Hill/Troy Lee /Pro är syntet.

theBrand

Aktiv medlem
unsuspected sa:
theBrand sa:

Vilken storlek har du?
Jag tyckte som sagt också att de kändes för smala i min vanliga storlek (som satt bra i övrigt). Men när jag testade en storlek mindre var den betydligt rymligare för framfoten.

(Men då har jag mest problem med att skor är för smala ungefär mitt under foten)

unsuspected

Aktiv medlem
theBrand sa:
unsuspected sa:
theBrand sa:

Vilken storlek har du?
Jag tyckte som sagt också att de kändes för smala i min vanliga storlek (som satt bra i övrigt). Men när jag testade en storlek mindre var den betydligt rymligare för framfoten.

(Men då har jag mest problem med att skor är för smala ungefär mitt under foten)
Har för mig att jag prövade 43 på XXL men är inte riktigt säker. Kanske får ta en vända dit igen.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Har samma problem som TS. Hade ett par freeride men fick sälja dem pga ont i foten. Sedan testade jag tre andra 5/10 innan jag gav upp det märket. Testade ett par ION Raid Amp och de gick inte heller att ha.

Sedan slutade jag leta cykelskor utan gick på vanliga skor istället. Valet landade på Keen Austin, de är gjorda som foten ser ut. Riktigt sköna och robusta. Har både den låga och den halvhöga så jag kör samma året runt:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1941620/3537321#msg-3537321

Borde finnas lite mer cykelriktiga skor dock kan man tycka. Det dök upp en annan tråd i ämnet för ett tag sedan, dock utan krav på platt-pedaler, men de märkena kanske har sådana också!?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3567683

NickPick

Aktiv medlem
Trådar som denna får mig att vilja se en "visa din fot-tråd". Mtbikers verkar ha lustiga fötter generellt sett.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jo. Det var mest för å visa att inte bara MTB-folk har det där problemet ?

Men de märkena som nämns där kanske har för vanliga pedaler också

unsuspected

Aktiv medlem
Verkar som att vanliga Freerider är ganska breda men väldigt korta på längden i storlekarna, så 43 1/3 får åka tillbaka och beställt ett par 44 från Bikeinn.
Kan ha varit så att när jag beställde Contact att jag tog en för liten storlek från början 42 2/3 och därför kändes de för smala.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Såg en recension för Mavics nya(?) Sko för plattisar som beskrevs som att den hade bred tåbox men satt är lite mer runt fotvalv och häl. Det lät rätt bra tyckte jag.

Har iofs precis köpt ett par nya spd-skor. Variation förnöjer.

Jag tittade själv på ett par NorthWave men jag tyckte dom verkade väldigt hårda i sulan och inte så mycket i form av grepp. Jag vill att mina skall suga sig fast i pedalen och dessutom erbjuda bra grepp när man måste hunka upp cykeln för något stup. Så jag panik-köpte ett par joggingskor istället med maximal fokus på sulan. Jag hade med mig pedalerna så jag kunde testa hur bra dom sög fast i pedalen och jag hittade ett par som verkligen bet sig fast. Och dom fungerar utmärkt nu senast när jag fick klättra i berg också!

Nackdelen med skor som inte är anpassade för plattisar (t.ex löparskor då) är att dom är mjuka och det gjorde satans ont i fötterna innan jag hittade ett bra läge på pedalen och musklerna i foten hann ikapp.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Köpte ett par nya, likadana fast en halv storlek större. Grymt nöjda med de låga Keen Austin. Bra med halvstorlekar också, jag som alltid hamnar mitt emellan, oavsett om det gäller skor eller cykelramar :)

_1020585.jpg

Halcan76

Medlem
Har ett tips som kanske kan funka men har inte provat själv.

Altra har väldigt bred tåbox. Tycker oxå sulan verkar ha ett bra mönster men är nog iofs inte fiveteen-klibbigt. Inte helt optimal profil på sulan heller.
Jag har själv Altra som fritids- och löparskor och älskar dom!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer