Breda skärmar

Aron

Moderator
Breda skärmar
Mina nya pendlardäck visade sig vara bredare än förväntat. Efter att ha slitit under däck-skärmfriktionens ondskefulla ok under några dagar gav jag i morse upp och rev helt sonika av bakskärmen. Sommaren känns väldigt avlägsen och nya skärmar behöver alltså inhandlas bums.

Skärmarna behöver kunna skyla rejält breda däck, 50+ mm är nog lämpligt, 28-29 tum. Jag kan tänka mig att kosta på lite extra för skärmar som inte vrider lika sig lätt som plastskärmar och som går att fästa stadigt. Biltema och motsvarande har redan undersökts och visat sig vara för smalt och klent.

tl;dr: Tipsa mig om breda och rejäla cykelskärmar.

Skogsgubben

Aktiv medlem
Breda skärmar
Var det verkligen bredden på skärmarna som gjorde att de tog i däcket? Då måste dom ha varit ordentligt skålade.
Jag körde med mountain King 2.3 i kombination med vanliga skärmar från biltema i vintras. Om man bara har lite utrymme mellan däck och skärm så går det bra tycker jag.
Jag upplevde inte att det stänkte på sidan om heller. Har man bara en rejäl egolapp som fångar det värsta splaschet, så kommer ju stänket i övrigt från mitten av däcket verkar det som.
Men jag kan hålla med om att biltemas skärmar är ganska vingliga.

Aron

Moderator
Breda skärmar
Jo, det är klart att med större avstånd mellan däck och skärm så hade jag nog klarat mig ifrån det mesta av skrapet. Jag tänkte dock kolla om det finns något rejälare alternativ där ute innan jag börjar såga försänkningar i skärmen.

Kold

Aktiv medlem
Breda skärmar
Jag har SKS Velo 55 Cross med stag på min hoj. Har 47mm däck och dom sitter rätt tajt, dock är ramen inte riktigt byggd för så breda däck men inget tar emot så det funkar ju. Kan hända att dina fästen sitter bättre till om du har bredare däck än så..

Mina sitter som berget med tillhörande stag som sagt, tjock och bra plast och rejäla fästen. Hade kunnat vara lite längre men det fixar man ju med lite gummimatta, har inte behövt det själv men så cyklar jag inte så mycket i monsun heller...

Skärmar: http://www.rosebikes.se/artikel/sks-velo-mudguard-set/aid:637264

Stag: http://www.rosebikes.se/artikel/sks-strut-kit-for-velo-mudguards/aid:637286

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Breda skärmar
Vill du inte titta in till Anders på Veloform i Göteborg för att klämma på ett par GB så kan du alltid stega in hos valfri Skeppshulthandlare och be dom plocka hem rostfria skärmar passande till deras Natur (tror jag modellen som är utrustade med Schwalbe Big Apple 60 mm heter). Jag vill minnas att dessa kostar ca 600-700 kr

Gurra

Aktiv medlem
Breda skärmar
SKS longboards är långa o har bra fästdetaljer. Max 45 mm dock :(

Jag köpte rostfria 60 mm "hängrännor" till min pendlare från Velo Orange i USA. De finns även i Aluminium.

honjo är även ett märke som gör nice skärmar.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Breda skärmar
Någon som är uppdaterad på utbudet om riktiga skärmar till plusdäck?

Jag saknar mina 29x2.6" och skulle vilja byta till dem. Men då blir det problem med skärmar. Det finns plats, men det måste vara rundade skärmar. Det går inte med sådana kantiga som det finns en del av, passar inte i ramen/gaffeln.

Nu har jag sådana här SKS 65mm. Det funkar just precis till mina 2.4" (se bild nedan) även om det inte är perfekt. Skulle haft lite bredare. Men för 2.6" blir det ett helt annat läge. Kanske möjligtvis 75mm skulle funka, men har inte hittat sådana som ser ut som "vanliga" rundade skärmar. Någon som haft liknande funderingar och löst det?

IMG_20211105_085635.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Breda skärmar
Det går ju att dremla bort lite där det tar emot i värsta fall, men det kanske gör dem för sladdriga?
Har funderat på det. Kanske skulle vara något. På gaffeln skulle det se lite dumt ut kanske, men om man gör det snyggt så syns det väl knappt.

Men har sett rundade skärmar, det borde ju finnas tycker man. Får leta lite till.

/edit: här finns det riktiga skärmar:

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Breda skärmar
du löser inte problemet med bristande höjdutrymme bak med bredare skärmar. kör du ut på en lerig sträcka kommer det att klogga igen. been there done that.

men du kan utan att förvärra trängseln i höjdled få samma eller mer bredd på rundningen av existerande 2,4-däckets slitbana genom ett nytt hjulpar med bredare fälgar;)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Breda skärmar

Annars kan man ju alltid kolla om det finns Honjo H80 eller GB 60mm inne hos Veloform.
Mina nuvarande är 65 så det funkar inte med smalare än så. Men de där 80mm såg ju bra ut. Synd att de bara finns i kromat.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Breda skärmar
du löser inte problemet med bristande höjdutrymme bak med bredare skärmar. kör du ut på en lerig sträcka kommer det att klogga igen. been there done that.
tror inte höjdutrymmet är något problem. Det har funkat bra. Om det kniper kan jag flytta bakhjulet bakåt en 3cm och få lite mer utrymme att flytta skärmen lite snett uppåt.

men du kan utan att förvärra trängseln i höjdled få samma eller mer bredd på rundningen av existerande 2,4-däckets slitbana genom ett nytt hjulpar med bredare fälgar;)
det är just bredden som är problemet. Skärmarna är 65, däcken är 64. Det finns således väldigt minimal marginal och det skrapar ofta emot på sidorna om det inte är plan fin asfalt man cyklar på.

Bredare fälgar har jag, på bilden är det 25, har ett par 35 också. Men tror snarare en storlek mindre diameter kunde lösa något här eventuellt. Har ett par 650B också som är 55 med 3" däck. Det kunde vara något, eventuellt 2.8 däck istället kanske. Då blir det ännu bättre marginal i höjdled också. Men fortfarande lika svårt att hitta ett breda skärmar :(

Senast ändrad:

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Breda skärmar
Någon som är uppdaterad på utbudet om riktiga skärmar till plusdäck?

Jag saknar mina 29x2.6" och skulle vilja byta till dem. Men då blir det problem med skärmar. Det finns plats, men det måste vara rundade skärmar. Det går inte med sådana kantiga som det finns en del av, passar inte i ramen/gaffeln.

Nu har jag sådana här SKS 65mm. Det funkar just precis till mina 2.4" (se bild nedan) även om det inte är perfekt. Skulle haft lite bredare. Men för 2.6" blir det ett helt annat läge. Kanske möjligtvis 75mm skulle funka, men har inte hittat sådana som ser ut som "vanliga" rundade skärmar. Någon som haft liknande funderingar och löst det?

Visa bilaga 543311
inga problem att bara slipa/raspa/fila ner fyrkantiga skärmar så det passar i rundad gaffeln. det gör bara att skärmen sitter ännu bättre. jag har slipat bort ganska rejält, men det syns inte när det är monterat.

jag tillverkar dock egna stag av aluminiumrör, för att skärmarna ska tåla stigcykling utan att väsnas.

20220310_103040.jpg

kais01

Aktiv medlem
Breda skärmar
ja vill du ha bredare skärmar är det ju bara att tjöpa. men skulle oavsett lägga energi för att få mer utrymme bak, och även få till framskärm som går ner längre, toppat med en egolapp.

om nuvarande däck är inom marginalen med existerande smalfälgar ändras inte bredden på mönstret så mycket om du monterar dem på bredare fälg. och skulle det eventuellt ändå vara så kan man ju slipa bort en del av yttre klackarna. då kan du möjligen ha kvar dina skärmar:)

det har jag gjort på min vinterbrompton med feta däck. i det fallet är efter operationen slitbanan jämnbred med skärmarna, funkar bra och stänkfritt.

vad som däremot ändå gäller är att fälgar 25i knappast 'tål' bredare däck än 2,25. inte för skogsåka. med det tryck som sedan blir nödvändigt för stabiliteten blir det bara studsigt på det knaggliga underlag cykeln i övrigt är optimerad för. ska du mest köra på asfalt är det däremot skit samma. då ligger man gärna högre i tryck oavsett.

vill du ha bekvämare framfart med så smala fälgar är det faktiskt snarast bättre att gå ner i däckbredd jämfört med att öka den:)

kan tyckas konstigt men det är sant.

Gurra

Aktiv medlem
Breda skärmar
Är dina Veloskärmar så snygga som dim ser ut på hemsidan?
Oj vilken trådarkeologi.
ja VO-skärmarna är fortfarande ace efter 7 år och cirka 2000 mil.
Det är lite pyssligt att installera, inte svårt, men man får hålla på lite. Men sen sitter dom där och bara gör det dom ska i evigheter. Dom får 5 av 5 potatischips i betyg.
Plastskärmar pajjar obönhörligen till slut.
365A33A1-7550-44E4-9326-6552B8BB114C.jpeg

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Breda skärmar
ja! skärmar är åt skogen för korta, nästan alltid. jag har satt ett bakskärm fram och två framskärmar bak, för att få längre åt båda håll både fram och bak.
Fast så är det ju inte. DÅLIGA skärmar är för korta. Köp ett par riktiga och slipp bekymmer!

EDIT: och facit finns ett inlägg ovanför detta. Det ska dock sägas att riktiga skärmar inte fungerar så bra i skogen, där @Sambal Oelek tänkt cykla med sina. Det fungerar att ta dig fram till nöds, men sambal cyklar kors och tvärs genom skogen och då behöver man ha kortare skärmar, främst fram där det gärna tar i annars.

EDIT 2: såg bilden på din cykel @freddag, och den är ju grym! Oavsett hur många skärmar du har på den!😛

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Breda skärmar
Det ska dock sägas att riktiga skärmar inte fungerar så bra i skogen
det finns förhållanden där det kan bli problem, framförallt kramsnö och riktigt kladdig lera. men jag tycker det funkar förvånansvärt bra att cykla stig med riktiga skärmar, bara man har ordentliga stag. det är riktigt trevligt att cykla i skogen i misärförhållanden utan att cykeln eller kroppen blir skitig.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Breda skärmar
Det ska dock sägas att riktiga skärmar inte fungerar så bra i skogen, där @Sambal Oelek tänkt cykla med sina. Det fungerar att ta dig fram till nöds, men sambal cyklar kors och tvärs genom skogen och då behöver man ha kortare skärmar, främst fram där det gärna tar i annars.
Ja, det är risk för det inte kommer funka så bra med riktiga skärmar även om jag råkar hitta några som passar rent fysiskt :(

Mudhugger säger jag bara, bästa skärmen för skogen.
...ja, det kanske får bli sådana ändå. Det är ju inte så tokigt, grymt mycket bättre än inga skärmar alls iaf :)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Breda skärmar
...uppföljning. Efter att ha provat diverse olika landade jag på sådana här Topeak Tetrafender (M1 & M2). De är specade för upp till 2.8" och passar riktigt bra på min Fargo. Har inte fått dit en Mudhugger på vettigt sätt men de här var bättre.

_DSC4359.jpg

Bakskärmen passar fint, fast pga rörklämmorna där på vänster sida så fick jag sätta en liten distans där i form av en gummibit 2mm, satte lika på andra sidan för det skulle bli jämt (syns inte på fotot, men det sitter under de främre banden).

_DSC4360.jpg

Framskärmen däremot är gjord för gaffelkrona. Men det var bara att sätta en bracket där i befintlig skruv så passade den fint!

_DSC4362.jpg _DSC4363.jpg

Nuså är Fargon ÄNTLIGEN komplett och klar! (efter ett några år av test hit och dit av däckstorlekar och passande skärmar).

_DSC4382.jpg _DSC4466.jpg

aben

Aktiv medlem
Breda skärmar
...uppföljning. Efter att ha provat diverse olika landade jag på sådana här Topeak Tetrafender (M1 & M2). De är specade för upp till 2.8" och passar riktigt bra på min Fargo. Har inte fått dit en Mudhugger på vettigt sätt men de här var bättre.

Visa bilaga 597289

Bakskärmen passar fint, fast pga rörklämmorna där på vänster sida så fick jag sätta en liten distans där i form av en gummibit 2mm, satte lika på andra sidan för det skulle bli jämt (syns inte på fotot, men det sitter under de främre banden).

Visa bilaga 597288

Framskärmen däremot är gjord för gaffelkrona. Men det var bara att sätta en bracket där i befintlig skruv så passade den fint!

Visa bilaga 597287 Visa bilaga 597286

Nuså är Fargon ÄNTLIGEN komplett och klar! (efter ett några år av test hit och dit av däckstorlekar och passande skärmar).

Visa bilaga 597290 Visa bilaga 597293
Att du valt "små" skärmar, alltså inte traditionella som täcker en större del av hjulet, och skyddar bättre, är det för problemet med att traditionella lättare sätter igen vid terrängkörning?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Breda skärmar
Att du valt "små" skärmar, alltså inte traditionella som täcker en större del av hjulet, och skyddar bättre, är det för problemet med att traditionella lättare sätter igen vid terrängkörning?
Njäe, jag ville ha traditionella egentligen. Men hittade inga som passade. Sedan lagom när jag tröttnade på att leta skärmar köpte jag en gravelhoj med normalbreda däck (45mm) och satte riktiga skärmar på den. Så har jag den här till mer skogscykling istället och då är det mer en fördel att ha lite "små" skärmar, som du säger, för att hindra att det sätter igen samt att vanliga skärmar brukar inte sitta ordentligt så det skakar och väsnas.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Breda skärmar

Visa bilaga 597289

Visa bilaga 597288
Fast jag förstår inte hur en mudhugger *inte* skulle sitta fint på den baktriangeln?
I värsta fall karvar man bort fjutkanten/förstärkningen innanför främre kanten, och/eller värmer och böjer stänkan i framkant för att får det hela att passa bättre mot sadelstagen. En mudhugger som sitter kloss an med 8-10 (eller 6-8 om man drar dem dubbelvarv i kors) buntband kommer garanterat sitta stadigare än en konstruktion med ben.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Breda skärmar
Fast jag förstår inte hur en mudhugger *inte* skulle sitta fint på den baktriangeln?
I värsta fall karvar man bort fjutkanten/förstärkningen innanför främre kanten, och/eller värmer och böjer stänkan i framkant för att får det hela att passa bättre mot sadelstagen. En mudhugger som sitter kloss an med 8-10 (eller 6-8 om man drar dem dubbelvarv i kors) buntband kommer garanterat sitta stadigare än en konstruktion med ben.
Mudhugger är gjord för att sitta kloss an mot staget, det funkar inte så bra om det är sådana där fästpunkter för bromsslangen på ovansidan. Visst kan jag modda den kanske men den här passade utan meck.
Tycker de sitter rätt stadigt, man spänner själv först och sedan drar man åt en insex-skruv som spänner lite ytterligare.

Topp