Bredare fälg eller vadå?

MarcusS

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Imorse lyckades jag att kränga av Schwalbe Maraton Winter 622/50 från framhjulet. Ett gupp och lite glidande i sidled och sedan sa det popp. Efter en lång stunds meckande lyckade jag få tillbaka däcket på fälgen igen så att jag kunde ta mig till jobbet. När jag skulle hem igen så hade däcket krängt av sig själv i cykelförrådet och ville inte alls hoppa tillbaka och sitta kvar på fälgen igen. Fälgen är en Mavic CXP33 som nog är för smal (innermått 14mm), men den har funkat ändå under sedan ett år tillbaka.

Vad har hänt, har däcket blivit större?

Om jag tolkar skäggets sidor rätt så bör fälgen vara ca 25mm för ett 50mm däck. Har någon ett bra förslag på en bred prisvärd pendlarfälg med samma höjd som CXP33 (597,2mm) så jag slipper byta ekrar?

Edit: Jajustdet, 32 hål ska det vara.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Låter konstigt om det funkat förut. Har du bytt till en alldeles för smal slang kanske, vid nån tidigare punka?

Men ja, 14 mm inner låter väldigt smalt på ett såpass stort däck. Tycker att halva däcksbredden är rimligt innermått på fälgar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Har du dubbelkollat så att kanttråden är oskadd?

Jag kör mina 42:or på fälgar med 13 mm ID och det fungerar fint även med ganska låga tryck. Att ha smal slang är också helt ointressant, den töjer sig och fyller hela däcket annars hade det inte fungerat alls. Jag kör slang för 23-25mm däck och det fungerar också finfint.

jofahjalm

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Jag har just bytt från att köra racerfälgar med typ 14 mm inner på pendlaren till en Mavic touringfälg (A119) som har 19 mm inner. Det är väldigt skor skillnad på 32 mm däck. Jag tror en sådan fälg skulle funka bra. Ska du ha 25 mm inner får du gå på mtbfälgar. Mavicfälgen jag anvnder är ett tips, den kostar jordnötter. Den har däremot annat ERD men om du ändå ekrar om hjulet kanske du kan lägga 120 kr på nya ekrar?

Makten

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Att ha smal slang är också helt ointressant, den
> töjer sig och fyller hela däcket annars hade det
> inte fungerat alls.

Det beror såklart på vilket tryck man kör och hur feldimensionerad den är. Är slangen supersmal i förhållande till däcket så kan det bli så att den trycker mindre på kanttråden eftersom den fortfarande vill ha ett cirkulärt snitt. Ganska känt problem när man kör DH-slangar i stora fatbikedäck till exempel. Och jag antar att det fenomenet går att skala nedåt i någon mån. 50 mm är trots allt rätt stora däck.

Rattnalle

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Makten skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att ha smal slang är också helt ointressant,
> den
> > töjer sig och fyller hela däcket annars hade
> det
> > inte fungerat alls.
>
> Det beror såklart på vilket tryck man kör och
> hur feldimensionerad den är. Är slangen
> supersmal i förhållande till däcket så kan det
> bli så att den trycker mindre på kanttråden
> eftersom den fortfarande vill ha ett cirkulärt
> snitt. Ganska känt problem när man kör
> DH-slangar i stora fatbikedäck till exempel. Och
> jag antar att det fenomenet går att skala nedåt
> i någon mån. 50 mm är trots allt rätt stora
> däck.

Har du provat att pumpa en racerslang lös på golvet någon gång? Den blir jäkligt stor utan att manometern på pumpen ens ger utslag. Att slangen skulle hålla emot så mycket att den inte fyller däcket helt och trycker jämnt överallt samtidigt som du har någon form av tryck i är osannolikt. Slangen skiter dessutom i om den har en cirkulär profil eller inte. Den kommer att växa där utrymme finns tills det är stopp överallt sedan ökar trycket mot alla ytor. Skulle den sträckas för långt innan det tar stopp är det för att du nått gränsen när den smäller istället.

MarcusS

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Jo, hela förra vintern fungade det utan problem. Jag fick det att stanna kvar på fälgen nu ikväll efter mycket tryckande och försiktigt pumpande, men litar inte alls på att det stannar kvar där.

Kanttråden känns ok, inga synliga skador. Fälgen har en liten buckla men den borde inte påverka. Bak har jag just A119 med 19mm inner och den sitter ju, men jag misstänker att en ännu bredare fälg gör dett hela lite mer stabilt. Kanske denna http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-disc-mtb-rim-533d-32-hole-475336/wg_id-8712 , ett par mm längre ekrar får det bli oxå.

Edit: Äh, den fanns ju inte i lager där.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Jag tror ju inte du har någon nackdel med att välja en ännu bredare fälg. Det är väl bara att ta vad som helst som är billigt och bygga på det.

Rattnalle

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
jofahjalm skrev:
> Jag tror ju inte du har någon nackdel med att
> välja en ännu bredare fälg. Det är väl bara
> att ta vad som helst som är billigt och bygga på
> det.

Det kan jag hålla med om om du ändå vill byta.

Något är ju uppenbarligen tokigt med den nuvarande kombinationen eftersom det inte vill. Några varv tejp på fälgbandet så att det blir tjockare borde kunna hjälpa lite om du vill ha en quickfix så länge.

H.

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Miracle skrev:
> Kanttråden kan väl ha gått av, kanske?
>

+1

Fälgen blir inte för liten över en natt. Kanttråden syns inte direkt men troligen är det där felet ligger.

Sen kan ju smal fälg i förhållande till däck göra marginalerna mindre så klart.

Bredare fälg eller vadå?
En 14c fälg klarar enl. ETRTO standarden upp till 28 mm brett däck, för ett 50 mm brett däck krävs minst en 17c fälg enl. samma standard. En 19c fälg har störst omfång och ska klara däck mellan 28-62 mm bredd.

MarcusS skrev:
> Imorse lyckades jag att kränga av Schwalbe
> Maraton Winter 622/50 från framhjulet. Ett gupp
> och lite glidande i sidled och sedan sa det popp.
> Efter en lång stunds meckande lyckade jag få
> tillbaka däcket på fälgen igen så att jag
> kunde ta mig till jobbet. När jag skulle hem igen
> så hade däcket krängt av sig själv i
> cykelförrådet och ville inte alls hoppa tillbaka
> och sitta kvar på fälgen igen. Fälgen är en
> Mavic CXP33 som nog är för smal (innermått
> 14mm), men den har funkat ändå under sedan ett
> år tillbaka.
>
> Vad har hänt, har däcket blivit större?
>
> Om jag tolkar skäggets sidor rätt så bör
> fälgen vara ca 25mm för ett 50mm däck. Har
> någon ett bra förslag på en bred prisvärd
> pendlarfälg med samma höjd som CXP33 (597,2mm)
> så jag slipper byta ekrar?
>
> Edit: Jajustdet, 32 hål ska det vara.

Senast ändrad:

MarcusS

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Idag satte jag på ett 37mm däck som jag hade liggande utan problem. Bredare fälg är beställd (22mm innermått), om det strular så får jag kassera däcket.

MarcusS

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
jofahjalm skrev:
> Kan du inte se om kanttråden är skadad på
> däcket? En chans till borde däcket få om det
> inte är synbart fel på det :)

Nej, det är inga synliga skador. Däcket får en nya chans när jag bytt till en bredare fälg.

MarcusS

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Meh, nu fick jag punka på bakdäcket och se vad som tittar fram på insidan på det däcket.

DSC_0003.JPG

Är det inte kanttråden som vill visa upp sig. Jag tror minsann att Schwalbe har lite kvalitetsproblem med dessa däck. Undrar om de går att reklamera däcken som är inköpta för mer än ett år sedan. Ett försök skadar inte.

garfunkel

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Schwalbe hade ju även rejäla problem att dubbel gick igenom däcket, men ska ha fixat till det de senaste åren. Inte så att du haft otur och fått några gamla däck som blivit liggandes? När är de tillverkade?

Naugas

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
Tänkte skriva ett inlägg där jag först med lätt irritation förklarar att det verkar alternativintelligent att tro att ett däck hoppar av fälgen för att fälgen är några millimeter för smal än vad som är helt optimalt - kanske peka på att man cyklat hårt med sådana fälgar och lika breda och ändå bredare däck på mtb:s i decennier utan problem - för att sedan radera det och skriva snällt att det nog inte har med saken att göra, och att det antagligen är kanttråden som blivit skadad eller slangen som hamnat under däckskanten. Men nu ser jag att det nog inte behövs.

Miracle

Aktiv medlem
Bredare fälg eller vadå?
MarcusS skrev:
> Meh, nu fick jag punka på bakdäcket och se vad
> som tittar fram på insidan på det däcket.
>
>
>
> Är det inte kanttråden som vill visa upp sig.
> Jag tror minsann att Schwalbe har lite
> kvalitetsproblem med dessa däck. Undrar om de
> går att reklamera däcken som är inköpta för
> mer än ett år sedan. Ett försök skadar inte.

Ojdå, att ha en ögla på kanttråden kan nog aldrig vara optimalt. ;)

Frid!

Igino Cazzola

Ny medlem
Bredare fälg eller vadå?
Miracle skrev:
-----------------------------------------------------
> MarcusS skrev:
> > Meh, nu fick jag punka på bakdäcket och se vad som tittar fram på insidan på det däcket...
>
> Ojdå, att ha en ögla på kanttråden kan nog aldrig vara optimalt...

De kanske har försökt att knyta fast däcket på fälgen?

emmer

Ny medlem
Bredare fälg eller vadå?
Igino Cazzola skrev:
> Miracle skrev:
> ---
> > MarcusS skrev:
> >
>
> > > Meh, nu fick jag punka på bakdäcket och se
> vad som tittar fram på insidan på det
> däcket...
> >
> > Ojdå, att ha en ögla på kanttråden kan nog
> aldrig vara optimalt...
>
> De kanske har försökt att knyta fast däcket på
> fälgen?

Kanske inte var clincher utan sew-up

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer