bredaste däcket på 19 mm bred fälg

Hammat90

Ny medlem
Har en fundering på hur breda däck jag kan ha på min mtb utan att behöva byta fälg? Fälgen är 19 mm i innermått är ute efter lite mer grepp men vill inte att cykeln ska börja wobbla.

pnkcow

Aktiv medlem
Bitd gick det att köra med 2,5 utan större problem. Inte optimalt men du kommer inte dö av det. För vanlig stig skulle jag dock kanske satsa på 2,2 - 2,3.

Bengt-re

Aktiv medlem
2,35

Beror självklart på däck och hur mycket degradering av däckets potentiella prestanda du accepterar. Jag har kört 2,4 på 17mm fälgar och det var inte perfekt, men möjligt.

Berk

Aktiv medlem
Det berör på däcktrycket. Jag kör med låg tryck och 2.35" wobblade, 2.25" inte på 18 mm fälg. Med högre tryck skulle lite bredare däck också funka tror jag.

Transwave

Aktiv medlem
För ett antal år sedan hade jag ett par fälgar med 20mm innermått. Original satt ett par 2.10 däck, vilka funkade fint till den bredden. När jag uppgraderade till 2.40 däck så försvann mycket av kurvstabiliteten, om jag inte hade ett väldigt högt tryck i däcken. I teknisk terräng blev cykeln ostabil när jag träffade hindren på annat sätt än rakt på. Jag skulle därför avråda dig från att köra bredare däck än det du har. Dessutom så får breda däck klart sämre grepp om fälgen är underdimesionerad.

kais01

Aktiv medlem
jag tycker den vettiga bortre gränsen för 19i fälgar är 2,25, men 2,1 är bättre.

med ett bredare däck på för smal fälg tvingas man till ett relativt för högt tryck för att få vettig stabilitet i kompressioner och hårda inbromsningar.

följden blir studsighet och dålig komfort. alltså motsatsen till det man vill uppnå med det bredare däcket.

krillan

Medlem
Bobby Nick 2.3 är slingrigt. Kör en Epic FS och är inte nöjd med den sladdriga känslan. Har beställt nya hjul. 😏

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer