Brevet : nytt sätt att "stämpla"

dlridings

Aktiv medlem
Det här är inte automatiskt, dvs, organisatören bestämmer om det ska användas eller inte. Men de nya brevetreglerna tillåter att använda GPS-spår såsom "proof of passage." Här är den nya regeln:

The homologation of a BRM by a GPS track can be a solution adopted by an organizer for all or part of the course. Nevertheless, the organizer must always leave the possibility of using a brevet card.

Daniel

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det här är inte automatiskt, dvs, organisatören bestämmer om det ska användas eller inte. Men de nya brevetreglerna tillåter att använda GPS-spår såsom "proof of passage." Här är den nya regeln:

The homologation of a BRM by a GPS track can be a solution adopted by an organizer for all or part of the course. Nevertheless, the organizer must always leave the possibility of using a brevet card.

Daniel

Ä n t l i g e n.

Pugilism

Aktiv medlem
En bra app för cyklisten, som underlättar "dot-watching" för internetcyklisten på randon och liknande vore guld dock, styr om utvecknlingsarbetet ditåt! :-)
Haha... jag slängde ihop lite som ett sommarexperiment och för att försöka förstå apputvecklarna. Jag är en databas/backend person. Så när jag kom till lagringsfrågorna och delandet av insamlad information insåg jag oroblemen, fick huvudvärk och drack öl... och speciellt om man tänker en större marknad än den svenska blir det lite struligt.
+ om jag gör det ideelt finns det en viss och inte försumbar hostingkostnad.
Så det om vi ser en intäktström som tar det +- 0 kan jag göra ett publikt github projekt av det.

uandt

Aktiv medlem
Haha... jag slängde ihop lite som ett sommarexperiment och för att försöka förstå apputvecklarna. Jag är en databas/backend person. Så när jag kom till lagringsfrågorna och delandet av insamlad information insåg jag oroblemen, fick huvudvärk och drack öl... och speciellt om man tänker en större marknad än den svenska blir det lite struligt.
Så det om vi ser en intäktström som tar det +- 0 kan jag göra ett publikt github projekt av det.
Du ska ju lägga allt på en distribuerad blockkedja ju! Okej att det i praktiken kommer funka jättedåligt men med lite fler buzzwords på det kommer nån vc-typ kasta pengar på dig för att bygga appen...

Eller, så bygger du bara en wp-plugin där besökare kan ladda upp gpx-filer som automatiskt checkas mot stämpelplats och sen listar lite statistik på det

nisseson

Aktiv medlem
Japp, det är knepigare än lätt. Jag är än längre från den praktiska utvecklingssidan, men med tillräcklig insikt i problematiken. :-)

GoranS

Aktiv medlem
Nu inväntar vi bara ordern på att gå över till bitcoin som betalningsmedel samt krav på live-streaming från samtliga deltagare under hela loppet inkl. sömnpauser i luftskåp, släpkärror, Frassesparkeringa, etc.

Skämt åsido så kan jag se en del potentiella administrativa fördelar för arrangörerna.

GoranS

Aktiv medlem
Skåningarna har ju en permanent runt det landskapet. Tanken har slagit mig att det skulle vara en lite kul grej med en permanent runt vart och ett av landets 25 landskap. Sen är det ju olika hur lätt det är att få till något som uppfattas som att det går "runt landskapet" på ett bra sätt. Och jag är inte alls säker på att det skulle vara värt jobbet med att reka/planera banor. Kommer ju rimligen att vara en klart mer nischad aktivitet än att köra vanliga brevetlopp.

Bengt-re

Aktiv medlem
Skåningarna har ju en permanent runt det landskapet. Tanken har slagit mig att det skulle vara en lite kul grej med en permanent runt vart och ett av landets 25 landskap. Sen är det ju olika hur lätt det är att få till något som uppfattas som att det går "runt landskapet" på ett bra sätt. Och jag är inte alls säker på att det skulle vara värt jobbet med att reka/planera banor. Kommer ju rimligen att vara en klart mer nischad aktivitet än att köra vanliga brevetlopp.
Man kan kanske börja med en? MR 300km?

dlridings

Aktiv medlem

Permanenter är fullt möjligt. Det är många som har tagit upp tanken, men ingen som räcker upp handen och erbjuder sig att ansvara för dem.

Kul med tanken om olika landskapspermanenter, tycker jag.

dlridings

Aktiv medlem
Skämt åsido så kan jag se en del potentiella administrativa fördelar för arrangörerna.

Gör du det? Jag ser bara "a can of worms". :-)

Att det blir tillåtet för arrangören att använder sig av denna ordning betyder att arrangören måste göra det. Tveksamt om jag vill det. Rent praktiskt kan det bli en hel del extra arbete.

Vi får se ... detta har varit en het potatis i flera år. Det förvånar mig att det kom till nu. Jag kan tänka mig att pandemin och rådet att undvika onödiga besök kan ligga bakom.

uandt

Aktiv medlem
Men en plugin där deltagarna själva förväntas ladda upp sina gpx-er? Okej den måste byggas, sen blir det strul med inloggning så en måste förmodligen slå på bank-id för inloggning, så en jäkla massa jobb... Men funkar det är det väl bara för arrangörerna trycka "godkänn" sen?

dlridings

Aktiv medlem
Men en plugin där deltagarna själva förväntas ladda upp sina gpx-er? Okej den måste byggas, sen blir det strul med inloggning så en måste förmodligen slå på bank-id för inloggning, så en jäkla massa jobb... Men funkar det är det väl bara för arrangörerna trycka "godkänn" sen?

Varje kontroll måste identifieras ... för varje cyklist. Tidpunkten måste fram osv osv. Det finns arrangörer som kan säkert komma på ett genomtänkt system. Det har vi sett med Sverigetempot, till exempel.

Om detta ska bli en verklighet (och jag lovar inte att det blir det), måste det finnas ett gemensamt system för hela Sverige, av den enkla andledning att jag kommer nog att granska alla resultat som bygger på detta.

Can of worms ... :-)

GoranS

Aktiv medlem
Gör du det? Jag ser bara "a can of worms". :-)

Att det blir tillåtet för arrangören att använder sig av denna ordning betyder att arrangören måste göra det. Tveksamt om jag vill det. Rent praktiskt kan det bli en hel del extra arbete.

Vi får se ... detta har varit en het potatis i flera år. Det förvånar mig att det kom till nu. Jag kan tänka mig att pandemin och rådet att undvika onödiga besök kan ligga bakom.
Jag är kanske färgad av mitt slit med att skicka ut 900+ brevetkort efter 2019 års säsong. Utan kort borde denna del av administrationen förenklas.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag slutade köra Breveter pga korten så för mig är det en stor uppsida. Men att det ska bli mer adminjobb känns lite bakvänt.

dlridings

Aktiv medlem
Jag är kanske färgad av mitt slit med att skicka ut 900+ brevetkort efter 2019 års säsong. Utan kort borde denna del av administrationen förenklas.
God poäng. Lägg därtill att göra i ordning etiketter och medaljer till dessa 900+ kort ... och resten av landet, så förstår jag.

2019 hade jag alltid med mig A5-kuvert till förstagångscyklister (första gång på säsongen). Jag lät dem adressera kuverten, så slapp jag åtminstone den biten.

jonas-ni

Aktiv medlem
Du ska ju lägga allt på en distribuerad blockkedja ju! Okej att det i praktiken kommer funka jättedåligt men med lite fler buzzwords på det kommer nån vc-typ kasta pengar på dig för att bygga appen...

Eller, så bygger du bara en wp-plugin där besökare kan ladda upp gpx-filer som automatiskt checkas mot stämpelplats och sen listar lite statistik på det
Du tror inte på AI då?

Bengt-re

Aktiv medlem
Varje kontroll måste identifieras ... för varje cyklist. Tidpunkten måste fram osv osv. Det finns arrangörer som kan säkert komma på ett genomtänkt system. Det har vi sett med Sverigetempot, till exempel.

Om detta ska bli en verklighet (och jag lovar inte att det blir det), måste det finnas ett gemensamt system för hela Sverige, av den enkla andledning att jag kommer nog att granska alla resultat som bygger på detta.

Can of worms ... :-)

Varför inte sparka igång ett open source projekt? Jag har några intressanta programmerare med högst rekevant erfarenhet som jag skulle kunna trigga på att lägga lite jobb på det. Den ena är cyklist och lite sugen på att testa rando.

uandt

Aktiv medlem
Varför inte sparka igång ett open source projekt? Jag har några intressanta programmerare med högst rekevant erfarenhet som jag skulle kunna trigga på att lägga lite jobb på det. Den ena är cyklist och lite sugen på att testa rando.
Jaa! Sen kan vi bråka om saker som indentering, språk, ramverk här på happy!

Men annars, seriöst. Skriv en kravlista men kanske först en kluring på hur det eventuellt ska gå att deploya randonneurs.se eller var allt nu ska ligga från github. Det finns nog ganska många som kan tänka sig lägga lite tid på att bygga något praktiskt

GoranS

Aktiv medlem
Lite beroende på om man tänker sig ett "proof of concept"/en prototyp eller en fungerande lösning så kan det ju vara viktigt att få in kunderna, d.v.s. arrangörerna av loppen, i diskussionen kring vad kraven på produkten är så att man får styrning mot implementation av nädvändig grundfunktionalitet snarare än kul-att-ha-saker som kanske är kul att utveckla men som i värsta fall bara gör det krångligare för normalanvändaren.

Bengt-re

Aktiv medlem
Lite beroende på om man tänker sig ett "proof of concept"/en prototyp eller en fungerande lösning så kan det ju vara viktigt att få in kunderna, d.v.s. arrangörerna av loppen, i diskussionen kring vad kraven på produkten är så att man får styrning mot implementation av nädvändig grundfunktionalitet snarare än kul-att-ha-saker som kanske är kul att utveckla men som i värsta fall bara gör det krångligare för normalanvändaren.
Jag tror att proof of concept test är en bra mellanleverabel.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror att proof of concept test är en bra mellanleverabel.
Sen gäller det att se till att beviset är tillräckligt nära att uppfylla kundernas grundkrav för att det ska vara relevant. Blir det alltför löst hållet finns alltid en risk att tråkiga nödvändigheter får stryka på foten. Och jag misstänker att risken inte minskar med det faktum att det blir hobbykodande.

uandt

Aktiv medlem
jag skulle aldrig sätta mig ner med en p.o.c om det inte fanns en plan för driftsättning först. Annars håller jag väl med om allt. Grundfunken skall väl annars vara:
  1. Det ska vara 'enkelt' för deltagarna att anmäla sig till och sen regga sina genomförda lopp
  2. Det ska vara 'enkelt' för arrangörerna att godkänna lopp med allt som har med det att göra.
Vad nu 'enkelt' innebär lägger jag mig inte i. Helst ska det vara enklare än de gula korten (för mig som deltagara alltså) som jag tycker funkar bra

GoranS

Aktiv medlem
Jag säger att innan man går skarpt med det hela så måste det vara på en nivå där det totalt sett finns klara fördelar. Dessutom får det inte bli mer jobb för arrangörerna. Och för att deltagarna ska välja denna lösning istället för traditionellt stämpelkort måste de uppleva att det blir bättre. Och då inte bara för early adopters som tycker att förnyande i det närmaste har ett egenvärde utan för det flertalet deltagare.

GoranS

Aktiv medlem
Om det är så att man vill ha detta på en nationell nivå måste det rimligen vara Randonneurs Sverige som "officiellt" står för det hela och har formellt har ansvar för driften. Då väl den organisationen väsentligen varit ett enmansprojekt bör man kanske fundera på om bemanningen behöver utökas om man ska utöka ansvarsområdet.

dlridings

Aktiv medlem
Om det är så att man vill ha detta på en nationell nivå måste det rimligen vara Randonneurs Sverige som "officiellt" står för det hela och har formellt har ansvar för driften. Då väl den organisationen väsentligen varit ett enmansprojekt bör man kanske fundera på om bemanningen behöver utökas om man ska utöka ansvarsområdet.
När jag antydde något nationellt, var det mer ur ett perspektiv att kunna göra stickprov och granska. Ett brevetkort kan man alltid skicka in för granskning (behovet har varit ytterst begränsat). Men inför man något nytt som tillåter fria tolkningar vad gäller vad som är korrekt eller inte, så finns det ett behov av att hålla en vakande hand över det hela tills det uppstår en "norm".

Ett brevetkort är något som är lätt att förstå (men uppfinningsrikedom finns ändå, trots formens begränsning). Inför man något nytt där alla har olika uppfattningar om vad som duger, hamnar man snabbt i kaos.

Systemet behöver inte vara nationellt, men specifikationerna.

Jag kan inte hela Randonneurs Sveriges historia, men en anledning till att den är så liten är att tanken har varit att de som ställer upp (arrangörer), gör redan tillräckligt mycket. Ska något nytt komma till, ska det nya även kopplas till en namngiven ansvarig. Jag har sett många goda idéer under min korta tid, men de flesta faller på idéstadiet just för att ingen vill ställa upp och ansvara för att driva igenom dem. Permanenter är just en sådan idé.

Jag har lite svårt att se hur systemet kan ge samma känsla av att komma till Eket på Hallandsåsen 10 minuter efter det att lanthandeln stänger. Två svettiga ruffiga randonneurer hör ett ljud från ett hus. De knackar på, väl medvetna om att de har exakt 5 sekunder på sig att övertyga den som svarar att de inte är skumma typer och få sina kort underskrivna.

GoranS

Aktiv medlem
Jag undrar spontant om randosverige är tillräckligt stort för flera olika system utvecklade utifrån samma specifikationer. Och ju mindre projekten blir desto mer riskerar de att hänga på en enstaka eldsjäl.

Sen är det i mina ögon sunt att inte bygga upp större "centralorganisationer" än nödvändigt. Om det är så att man kommer fram till att vi ska ha ett system i Sverige skulle det dock i mina ögon vara naturligt att det blir Randonneurs Sverige som skulle äga detta system. Och då håller jag helt med dig om att det behövs en specik (ny) ansvarig person för detta.

Peth

Aktiv medlem
jag tror att ett (bra) systemstöd skulle kunna få randosverige att växa. Om det blir enklare för arrangörer och samtidigt inte försvårar för deltagare så skulle det gå att arrangera fler lopp med mindre administration. Permanenter skulle också gå att arrangera utan en massa granskning av stämpelkort etc.

Har en massa idéer, men dåligt med tid och kunskap att genomföra dessa.

bigmollo

Aktiv medlem
Håller med om att det skulle underlätta något otroligt att som arrangör slippa hålla på med stämpelkorten. Jag höll i Barkarbys breveter i 3 år tror jag och det var med rätt stor ångest som vi slog deltagarrekord på breveterna. Att sitta och skriva 80 startkort för hand var ett rätt mastigt jobb. Sen skulle det dokumenteras med totaltid och skickas in till Randonneur Sverige. Mums.

Nån borde göra något.

fhloston

Aktiv medlem
Om det blir mer eller mindre jobb för admin beror ju på hur man kravspecar :-)

Min grundtanke, som jag nog skrivit om tidigare, är en enkel app, kanske ”web-app” så att man inte behöver göra olika appar för android och Apple. (Jag vet dock inte något om webb- eller apputveckling, bara hur man utvecklar för ett affärssystem :-) )
Grundfunktionalitet: admin lägger in kontroller med koordinater.
När en randonneur är på kontrollen, trycker han eller hon på en knapp i appen, kanske kopplad till just den kontrollen, så blir det som ett kort. Koordinaten kontrolleras, så att den är inom godkänd radie, och tidsintervall från idealet, och sparas då till databasen.
Admin ska sedan kunna kolla i en lista vilka som är godkända, samt vilka som är underkända, samt kunna detaljgranska.Sen går det att bygga mer, som att lägga in en GPX, foto-stämpling etc, men en första grund bör gå att göra enkel för admin.
Det behövs ju naturligtvis användaradministration och sådant också.
Allra bäst är om appen kan fungera offline, men då kanske en riktig app (två) behövs, och inte en senap. Edit: (Apple tycker tydligen att webbapp är senap 😂)

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Cordova ska funka på på båda med lite tur. Xamarin vet jag inte hur det gått med.

HTML5 stödjer väl dessutom offline

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer