Brevet : nytt sätt att "stämpla"

d_anders

Aktiv medlem
Foto med timestamp+geotaggning från start, mål och varje kontroll. Rapporteras in genom att deltagaren laddar upp fotona inom rimlig tid efter målgång?

Bengt-re

Aktiv medlem
Om det blir mer eller mindre jobb för admin beror ju på hur man kravspecar :-)

Min grundtanke, som jag nog skrivit om tidigare, är en enkel app, kanske ”web-app” så att man inte behöver göra olika appar för android och Apple. (Jag vet dock inte något om webb- eller apputveckling, bara hur man utvecklar för ett affärssystem :-) )
Grundfunktionalitet: admin lägger in kontroller med koordinater.
När en randonneur är på kontrollen, trycker han eller hon på en knapp i appen, kanske kopplad till just den kontrollen, så blir det som ett kort. Koordinaten kontrolleras, så att den är inom godkänd radie, och tidsintervall från idealet, och sparas då till databasen.
Admin ska sedan kunna kolla i en lista vilka som är godkända, samt vilka som är underkända, samt kunna detaljgranska.Sen går det att bygga mer, som att lägga in en GPX, foto-stämpling etc, men en första grund bör gå att göra enkel för admin.
Det behövs ju naturligtvis användaradministration och sådant också.
Allra bäst är om appen kan fungera offline, men då kanske en riktig app (två) behövs, och inte en senap.
Jag tror att du tänker rätt. Det blir ett entry per clainad stämpling och den innehåller position, tid, bild, startnummer och kanske något mer.

Att ladda upp hela gpx filer och autoanalysera dem låter omständigare.

NLC

Aktiv medlem
Foto med timestamp+geotaggning från start, mål och varje kontroll. Rapporteras in genom att deltagaren laddar upp fotona inom rimlig tid efter målgång?
Det är i princip så vi I Skåne gjort med fotokontroll nuvarande breveter. men isf geotagg krävs istället en (igenkänningsbart) landmärke i bilden. Har funkat fint men ersätter inte det fysiska brevet-kortet - bara hur man "stämplar"

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Men behövs det någon mjukvara på klienterna? Det finns väl hundratals appar som tar foton med den infon.
Njae, visst skulle det väl funka med att bara analysera exif-data från foton som skickas in. Men tror att det blir enklare med en digital stämpling. Min erfarenhet är att det alltid verkar vara minst en viss andel som missar att skicka in sina bilder.

NLC

Aktiv medlem
Att analysera hela den cyklade rundan är väl ändå rätt onödigt. Räcker väl med att bevisa att man varit på stämpelplatserna, precis som idag.
Nja. Reglerna säger att bana ska följas. Om deltagare använder GPX-fil som bevis på att banan cyklat kommer det nog förr eller senare upp frågan om hur mycket den får avvika (vid kontroller och längs banan).

Peth

Aktiv medlem
Nja. Reglerna säger att bana ska följas. Om deltagare använder GPX-fil som bevis på att banan cyklat kommer det nog förr eller senare upp frågan om hur mycket den får avvika (vid kontroller och längs banan).
Ja, reglerna säger det, men det finns idag inga krav på bevisning att varje meter av banan har cyklats. Bara att man ankommit kontrollerna inom tidsintervallet.

NLC

Aktiv medlem
Ja, reglerna säger det, men det finns idag inga krav på bevisning att varje meter av banan har cyklats. Bara att man ankommit kontrollerna inom tidsintervallet.
Fair enough, men utan inskickade GPX-filer behöver man som arrangör inte heller ta ställning till den frågan utan lita på deltagarnas ärlighet och omdöme.

Peth

Aktiv medlem
Fair enough, men utan inskickade GPX-filer behöver man som arrangör inte heller ta ställning till den frågan utan lita på deltagarnas ärlighet och omdöme.
Precis, jag slipper gärna en lösning som bygger på GPX-filer. En enkel geo-position på stämplingarna borde duga.

d_anders

Aktiv medlem
Tänkte mer hel-digitalt. När man betalar får man en kod som man anger när man laddar upp sina bilder efter genomfört lopp.

Kanske är helt fel ute, men tror att det skulle gå att göra något enkelt med låg administrativ börda.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tänkte mer hel-digitalt. När MSM betalar för man en kod som man anger närmande laddar upp sina bilder efter genomfört lopp.

Kanske är helt fel ute, men tror att det skulle gå att göra något enkelt med låg administrativ börda.
Det finns många ideer som skulle fungera. Det vi saknar är en sammanhållande eldsjäl som får det att hända.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Blir nog fler som kör om man slipper stämpla?

Tror jag absolut, de kamrater jag försökt få med rynkar på näsan. Man får mig igen om inte annat.

Kan tycka gpx är lite överdrivet dock, en app liknande positions-rapporteringen på Sverigetempot med eller utan foto hade väl räckt?

Edit: sen på bollen, skyller på nätet här i gamla Öst.

uandt

Aktiv medlem
Precis, jag slipper gärna en lösning som bygger på GPX-filer. En enkel geo-position på stämplingarna borde duga.
Det finns inget enklare sätt att geo-positionera än att ladda upp gpx-er. Appar, foton som har eller kanske inte har geo taggar. Det är bara en massa mer eller mindre manuellt arbete. Jag säger att alla som kör breveter nu har en grunka som kan göra ok gpx-filer av en tur. Alla vet nog hur de sparar undan dessa filer också.

Det enda som behövs då är ett system som kan jämföra en deltagares gpx mot "referensen", viket när jag tänker på det är, eh, ganska svårt. Att analysera spåret och se att längd och tid är ok är i alla fall ganska enkelt. Sen bara se att någon varit tillräckligt nära stämplingarna. Det ska räcka.

En organisatör ska bara behöva granska turer som sticker för långt ut från referensen. Jag har bara jobbat lite grann med geo-grejjer och det enda jag lärt mig är att det finns inget som en enkel geo-position.

Nu vet jag inget om hur sverige tempot löste de här bitarna men om det krävdes manuell granskning av åkares positioner vid olika tidpunkter kan det inte räknas som en enkel lösning

Peth

Aktiv medlem
Det finns inget enklare sätt att geo-positionera än att ladda upp gpx-er. Appar, foton som har eller kanske inte har geo taggar. Det är bara en massa mer eller mindre manuellt arbete. Jag säger att alla som kör breveter nu har en grunka som kan göra ok gpx-filer av en tur. Alla vet nog hur de sparar undan dessa filer också.

Det enda som behövs då är ett system som kan jämföra en deltagares gpx mot "referensen", viket när jag tänker på det är, eh, ganska svårt. Att analysera spåret och se att längd och tid är ok är i alla fall ganska enkelt. Sen bara se att någon varit tillräckligt nära stämplingarna. Det ska räcka.

En organisatör ska bara behöva granska turer som sticker för långt ut från referensen. Jag har bara jobbat lite grann med geo-grejjer och det enda jag lärt mig är att det finns inget som en enkel geo-position.

Nu vet jag inget om hur sverige tempot löste de här bitarna men om det krävdes manuell granskning av åkares positioner vid olika tidpunkter kan det inte räknas som en enkel lösning
Jag tror att det måste till en lösning som inte innebär att cyklisten måste engagera sig efter avslutad cykling. Stämpling/registrering bör ske utefter banan. 25% av alla randonneurer kommer ju inte ens ihåg att skicka in sina fotostämplingar, hur ska de klara av att ordna med en GPX-fil?

uandt

Aktiv medlem
Jag tror att det måste till en lösning som inte innebär att cyklisten måste engagera sig efter avslutad cykling. Stämpling/registrering bör ske utefter banan. 25% av alla randonneurer kommer ju inte ens ihåg att skicka in sina fotostämplingar, hur ska de klara av att ordna med en GPX-fil?
Jag vet inte. En bra app som gör allt åt någon är bästa lösningen men svårt att bygga. Dessutom, bygga en app som en trött randoneur klarar av att använda. Det är ännu svårare.

I slutändan måste ändå resultatet verifieras. Då blir det att någon (app eller människa) laddar upp en gpx som måste verifieras, helst automatiskt. Bygg den biten först. Funkar det bra från organisatörernas sida kommer någon skriva en app som förenklar det för åkarna

Bengt-re

Aktiv medlem

Att ta en position och se att den ligger innom en zon är enkelt. Sno principen från turf? Att man måste vänta några sekunder i zonen och får en feedback är ju pedagogiskt för den trötta randonören. Appen gör jobbet och skickar sedan ett record till en server. Lite data och enkelt uppdrag för servern som i stort sätt bara behöver ha en databas. Lämpligt även att tänka lite på säkerhet och kanske köra med klientcertifikat som ges ut till appen när man betalat innan start?

uandt

Aktiv medlem
Att ta en position och se att den ligger innom en zon är enkelt. Sno principen från turf? Att man måste vänta några sekunder i zonen och får en feedback är ju pedagogiskt för den trötta randonören. Appen gör jobbet och skickar sedan ett record till en server. Lite data och enkelt uppdrag för servern som i stort sätt bara behöver ha en databas. Lämpligt även att tänka lite på säkerhet och kanske köra med klientcertifikat som ges ut till appen när man betalat innan start?
Det där är en bra exempel implentation på framsidan. Det baksidan i slutändan ser är en tidsserie av koordinater, en gpx fil...

och snälla, prata inte om cert-hantering. Jag ska sova snart och vill inte ha mardrömmar.... jag förstår att den typen av verifiering kan vara trevlig att ha men signering kan alltid läggas på i efterhand

ujja

Medlem
Appen bör kanske ge en liknande upplevelse som ett startkort, dvs man "stämplar in" med ett aktivt val i appen. Appen bör fungera utan nätkoppling, dvs att man kan stämpla in på alla kontroller och ladda upp det senare. En stämpling bör registrera en position samt tidpunkt, en admin kan då automatiskt verifiera att alla positioner och tider är ok i "adminläge". Man behöver inte överdriva säkerhet och antifusk, det går ju att fuska med ett papperskort också.

Havoc 5

Aktiv medlem
Kan man inte bara skicka in en plåt på sin Stravatur?
Där kommer ju pulskurvor o hela skiten med.
Man kan ju även skapa ett segment av själva stämplingen rent av?
”Kommen” i Kjula vore otroligt intressant.

uandt

Aktiv medlem
Kan man inte bara skicka in en plåt på sin Stravatur?
Där kommer ju pulskurvor o hela skiten med.
Man kan ju även skapa ett segment av själva stämplingen rent av?
”Kommen” i Kjula vore otroligt intressant.
Alla kör inte strava och den här diskussionen börjar med ett krav:
Det ska vara enklare för arrangören att administrera än gula kort.

Barrett

Aktiv medlem
Rando är ju inte direkt en Svenskt fenomen o för mig låter det helt bakvänt att man på nationell eller t.o.m klubb/region-nivå ska känna sig manad att lösa denna uppgift.

är det inte bara att sitta still i båten o se vad som händer runt om i världen?

Det hindrar ju inte den som på frivillig basis är sugen på att utveckla något eget, givetvis.

I övrigt känns det helt rätt i min värld att på ett eller annat sätt övergå till digitalt.

mzi

Aktiv medlem
Om det funkar att köra det som en webapp så är det ju väldigt lätt att fixa, men om den måste byggas för att funka på alla varianter telefoner så kommer det aldrig att gå. Kräv en mailaddress vid start så kan man skicka hotbrev tills en GPX är uppladdad för kontroll i efterhand.

En sådan app som stödjer alla arrangörer i Sverige skulle nog får plats i herokus 70kr-tier, kanske till och med i deras gratiserbjudande.

C-dale

Aktiv medlem
Tror jag absolut, de kamrater jag försökt få med rynkar på näsan. Man får mig igen om inte annat.

Kan tycka gpx är lite överdrivet dock, en app liknande positions-rapporteringen på Sverigetempot med eller utan foto hade väl räckt?

Edit: sen på bollen, skyller på nätet här i gamla Öst
I
Om det funkar att köra det som en webapp så är det ju väldigt lätt att fixa, men om den måste byggas för att funka på alla varianter telefoner så kommer det aldrig att gå. Kräv en mailaddress vid start så kan man skicka hotbrev tills en GPX är uppladdad för kontroll i efterhand.

En sådan app som stödjer alla arrangörer i Sverige skulle nog får plats i herokus 70kr-tier, kanske till och med i deras gratiserbjudande.
Kan man inte använda en likadan "pinne" som orienterare stämplar med o som användes i början på endurotävlingarna. Bara att läsa av pinnen i mål o alla resultat poppar upp.

uandt

Aktiv medlem
Kan man inte använda en likadan "pinne" som orienterare stämplar med o som användes i början på endurotävlingarna. Bara att läsa av pinnen i mål o alla resultat poppar upp.
Nu fattar jag inte vad som menas med "pinne" men vad är skillnaden mot det du just beskrev och det gula kortet?

C-dale

Aktiv medlem
Det är en liten plastpinne med inbyggd elektronik, tror den kallas RFID. Den förs förbi eller stoppas in i en dosa på kontrollplatsen. Om det nu inte är kort med inbyggd elektronik så är finnessen att man slipper sortera suggiga dåligt stämplade kort och direkt får upp en lista med de detaljer om stämplingstid mm som önskas.

NLC

Aktiv medlem
Utrustningen kan hyras eller köpas till lägre pris.
som sen ska ställas ut och hämtas in. Av vem?

De flesta arrangörer cyklar själv loppen, att behöva köra varje runda tre gånger är kanske bra för benen men troligen inte för livet utanför Randonneur-kretsen.

Jämfört med alla innovativa idéer som luftats har jag ännu inte sett en enda som trumfar fotostämpling (av person samt givet objekt/landmärke på kontrollen enligt instruktion) i form av enkelhet och oberoende and mobilmodell (även riktiga filmkameror är inkluderadr) samt att man som arrangör inte behöver bekymra sig om lat/long och geo fences. Är nuna och objekt med på samma bild är det OK.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Men för all del, om andra arrangörer önskar köra med GPX-filer är det fine. Jag gillar att när säsongen är slut sippa lite rödvin, låtsasprata på franska och administrera gula kort till de som har visat intresse för att cykla brevetlopp.

Däremot hade det varit fint om medaljerna kunde 3D-printas för att slippa portot 😝

GurraG

Aktiv medlem
Inom BilO används Sportident, ett system med "pinne", om det är ett alternativ har jag ingen aning om. Har även sett det inom MTB-O.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det där är en bra exempel implentation på framsidan. Det baksidan i slutändan ser är en tidsserie av koordinater, en gpx fil...

och snälla, prata inte om cert-hantering. Jag ska sova snart och vill inte ha mardrömmar.... jag förstår att den typen av verifiering kan vara trevlig att ha men signering kan alltid läggas på i efterhand
Cert är väl kul! Klientcert kan ju spara in på frisörkostnader.....

SvenC

Aktiv medlem
Kan man inte använda WhatsApp? Man skapar en grupp för varje brevets och bjuder in anmälda deltagare. Man stämplar igenom att man droppar en nål/plats. Alla i gruppen har tillgång till alla stämplingar i realtid och kan reagera på om något är fel.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nu fattar jag inte vad som menas med "pinne" men vad är skillnaden mot det du just beskrev och det gula kortet?

Man slipper ställa sin cykel utanför en butik och gå in och fråga någon oförstående person om en stämpel de inte vet om att de har och varför de ska stämpla med den på mitt papper.
Men det blir väldigt mycket arrangörsjobb.

Tycker fotostämpling fungerar bra.

uandt

Aktiv medlem
att lära modell känna igen ett brevetkort och plocka ut deltagarinfo låter faktiskt som ett lagom begränsat m.l projekt... skulle som arrangör inte vilja gå igenom några hundra spridda fotostämplingar utspritt i efterhand annars...

NLC

Aktiv medlem
Man slipper ställa sin cykel utanför en butik och gå in och fråga någon oförstående person om en stämpel de inte vet om att de har och varför de ska stämpla med den på mitt papper.
Men det blir väldigt mycket arrangörsjobb.
På gamla Statoil Eurostop i Halmstad kom man nästan inte ut igen om man kom in med cykelklädsel och inte hade med sig ett gult kort...

Fast det är klart att vissa ställen har det varit lite svårare att få en stämpel, särskilt i en mindre butik och om kön börjar ringla lång.

GustafH

Aktiv medlem
Som potentiell deltagare, men inte utvecklare, skulle jag kunna tänka mig en webapp där man tar ett foto vid varje stämpling. Alltså, webappen öppnar telefonens kamera första gången man trycker på knappen och andra gången fotar den, laddar upp fotot tillsammans med platsinformation och tid. När man kommer i mål trycker man på "avsluta" i appen (alltså, man "lämnar in" brevetkortet) och allt som inte kunde laddas upp innan laddas då upp. Det borde väl vara ganska enkelt för alla inblandade? Då glömmer man inte att ladda upp, man får "känslan" av att stämpla, samt att det inte blir för ansträngande för arrangör. Eller?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer