Brevet : nytt sätt att "stämpla"

uandt

Aktiv medlem
Skulle man inte kunna använda 5G-chippet man fick med andra sprutan till detta? Fast det skulle ju exkludera alla antivaxxers...
Nu känns det som du missuppfattat lite... 5G chippet var i första sprutan. I andra sprutan var en uppgraderad modell som sprider sig till de ovaccinerade. Så, efter att antivaxxarna fått cykla lite i en flåsig andraspruteklunga så får vi tracking på dem också!

ooms

Aktiv medlem
Tänk vad alla mackar och andra uthyrare av täckta släp kan ha nytta av detta, de kan gå in och kolla vilka som nyttjat faciliteterna och hur länge och skicka ut fakturor i efterhand.

GoranS

Aktiv medlem
Nu känns det som du missuppfattat lite... 5G chippet var i första sprutan. I andra sprutan var en uppgraderad modell som sprider sig till de ovaccinerade. Så, efter att antivaxxarna fått cykla lite i en flåsig andraspruteklunga så får vi tracking på dem också!
Fast hur går det med solocyklande antivaxare då? Tycker det känns exkluderande och diskriminerande mot dem!

GoranS

Aktiv medlem
Men för all del, om andra arrangörer önskar köra med GPX-filer är det fine. Jag gillar att när säsongen är slut sippa lite rödvin, låtsasprata på franska och administrera gula kort till de som har visat intresse för att cykla brevetlopp.

Däremot hade det varit fint om medaljerna kunde 3D-printas för att slippa portot 😝
Satt visserligen inte med stämpelklocka men jag skulle bli förvånad om jag inte la ner åtminstone 40 timmar på jobbet med kort (och medaljer) för Randonneur Stockholms del efter säsongen 2019. Och det inkluderar inte tid för att få tag på kort och medaljer. Då var jag förvisso helt ny på det hela och det var dessutom, p.g.a. olika omständigheter, två års lopp som skulle hanteras, men jag uppfattade det hela mkt mer som ett eländes slit än ngn mys-pysig aktivitet med fransk touch. Jag har dock hört andra som varit nere i det stockholmska brevetkortsadministrationsträsket tidigare och upplevt samma misär.

Med detta mest sagt att det kan framstå lite olika om det är en måttlig mängd kort kontra om det är flera/många hundra.

I princip tycker jag det vore trevligt om detta jobb kunde elimineras eller förenklas. Det är dock viktigt att det blir en robust och lätthanterlig lösning. Mängden tekniskt strul får inte vara märkbart större än med existerande brevetkortslösning.

uandt

Aktiv medlem
Satt visserligen inte med stämpelklocka men jag skulle bli förvånad om jag inte la ner åtminstone 40 timmar på jobbet med kort (och medaljer) för Randonneur Stockholms del efter säsongen 2019. Och det inkluderar inte tid för att få tag på kort och medaljer. Då var jag förvisso helt ny på det hela och det var dessutom, p.g.a. olika omständigheter, två års lopp som skulle hanteras, men jag uppfattade det hela mkt mer som ett eländes slit än ngn mys-pysig aktivitet med fransk touch. Jag har dock hört andra som varit nere i det stockholmska brevetkortsadministrationsträsket tidigare och upplevt samma misär.

Med detta mest sagt att det kan framstå lite olika om det är en måttlig mängd kort kontra om det är flera/många hundra.

I princip tycker jag det vore trevligt om detta jobb kunde elimineras eller förenklas. Det är dock viktigt att det blir en robust och lätthanterlig lösning. Mängden tekniskt strul får inte vara märkbart större än med existerande brevetkortslösning.
Jag tycker det låter på din beskrivningen som att en digital lösning bör vara märkbart enklare att hantera än nuvarande. De gamla korten kommer ju inte försvinna på ett tag så vinsörplarna kommer väl knapast få abstinens i vilketfall?

Sen tycker jag ni kan höja priset på medaljer också med det är väl OT på denna OT diskussion

GoranS

Aktiv medlem
Medaljpriset är om jag förstått det satt utifrån att det ungefär ska täcka den extra kostnaden en medalj förväntas generera. Vi hade en liten diskussion kring detta i Randonneur Stockholms styrelse för ngt år sen och funderade på om 50 kr möjligen var satt lite i underkant med detta i åtanke. Då anmälnings- och medaljpriserna som jag förstått det ska vara desamma i hela landet kände vi dock att det inte var ett lite större projekt att driva frågan om uppjustering av medaljpriset och vi har fokuserat på mer akuta saker.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tycker det låter på din beskrivningen som att en digital lösning bör vara märkbart enklare att hantera än nuvarande. De gamla korten kommer ju inte försvinna på ett tag så vinsörplarna kommer väl knapast få abstinens i vilketfall?
Jag ser potential för vinster. Dock är min erfarenhet att man inte ska underskatta strulrisk med olika tekniska lösningar. Och att sitta och försöka reda ut sådant i efterhand kan garanterat kosta mkt i både tid och frustration. Därav min kommentar om att robusthet och enkelhet är viktigt.

uandt

Aktiv medlem
Jag ser potential för vinster. Dock är min erfarenhet att man inte ska underskatta strulrisk med olika tekniska lösningar. Och att sitta och försöka reda ut sådant i efterhand kan garanterat kosta mkt i både tid och frustration. Därav min kommentar om att robusthet och enkelhet är viktigt.
Ja. Och det enda som kan konkurrera i robusthet med de gula korten är gpx filer. Det fins inget annat beprövat sätt vad jag vet när get gäller få tillförlitlig turinfo på en cyklist.

Strulrisker ska så långt det går decentraliseras och avdigitaliseras. Appar och webbtjänster är te.x. en jättedålig ide eftersom många lopp körs utanför mobiltäckning. Ska en förlita sig på någon teknik blr det den dummaste och äldsta.

Det enklaste sättet att hantera gpx-er är att låta deltagare efteranäla sig till lopp och ladda upp fil i samband med det (det här är bara ett exempel). En organisatör ska i detta läge inte behöva göra ett dugg om spåret stämmer bra mot referens. Utom kanske räkna swish pengarna eller vad de nu gör nr de inte cyklar

GoranS

Aktiv medlem
Jag kan se problem med registrering och betalning i efterhand istället för att man anmäler sig till och betalar för loppet innan man cyklar det.

Visst är det väl så att man inte ska ta hjälp av utomstående med dragjobbet!? Om en person som drar mkt i en grupp sedan väljer att inte registrera sig och betala i efterhand, ska man då diska alla som legat på denna persons rulle under loppet?

uandt

Aktiv medlem
Exemplet med efteranmälan var just ett exempel. bara det. Jag tog upp det bara eftersom ett vanligt lopp då fungerar som en permanent som måste utföras under en fast tidsperiod och för att det det är en ilustration över en tänkbar process där i bästa fall arrangören och deltagaren behöver göra mindre manuellt arbete än idag.

Sen fick jag direkt feedback på att verkligheten nog är lite mer komplicerad än min idealbild över hur 'enkelt' det kan vara men sånt e livet

Bikzz

Aktiv medlem
Jag skulle designa så här. En enkel mobilapp, vid en checkpoint så slår man på mobilen strax innan, väntar på gps-sync, skriver in namnet på stället, och appen lägger till gps och tid. En indikering på att indata verkar ok ! Har man täckning så skickas det in direkt, annars så sparas det och cyklisten får prova att skicka igen lite senare.
Detta kan misslyckas, om man inte får gps-sync eller om mobilen är död, då får man stämpla enligt tidigare.

På serversidan behöver man någon enkel sw som kollar vilka checkpoints som är godkända, rapporterad koordinat inom 300m tex, samt en rimlighetskontroll på tider och hastighet.

Det kommer alltid att behövas att någon kollar checkpoints som inte rapporterats i appen, utan stämplats som vanligt?! Man kan inte räkna med att alla alltid kan logga alla gps-punkter & spår hela tiden.....

GoranS

Aktiv medlem
Hålla på och stå och skriva in namn på ställen medan man cyklar loppet är försämring jämfört med idag. Dessutom finns risk för felinmatning med tillhörande problematik kring hur det ska hanteras.

GoranS

Aktiv medlem
Just förvaltning är ju en viktig punkt. Att skriva något som funkar jättebra nu men som skapar stort framtida underhållsbehov är inte en väg man vill gå.

Bikzz

Aktiv medlem
Man kan utveckla det mer. Tex lägga in namn och koordinater för checkpoints i appen i förväg, för varje lopp. När man cyklat dit så är det bara att slå på phone, vänta på gps-sync, och trycka på Registrera-knappen. Klart !

Det är lätt att designa något bra och enkelt in my mind, sen om någon vill ta jobbet är en helt annan sak...

ooms

Aktiv medlem
Jag tycker ni borde propagera för att det ska bli obligatoriskt för alla arrangörer att ha en tråd på happy för varje lopp, och för alla deltagare att lägga upp fotostämplingarna i respektive tråd.
Detta för att garantera massor av underhållning för oss internet-cyklister!

jonas-ni

Aktiv medlem
Jag tycker ni borde propagera för att det ska bli obligatoriskt för alla arrangörer att ha en tråd på happy för varje lopp, och för alla deltagare att lägga upp fotostämplingarna i respektive tråd.
Detta för att garantera massor av underhållning för oss internet-cyklister!

Jag känner direkt att Västerås 60-milare, Vägen till Klockrike, och Flen har en viss potential.

jonas-ni

Aktiv medlem
Rando är ju inte direkt en Svenskt fenomen o för mig låter det helt bakvänt att man på nationell eller t.o.m klubb/region-nivå ska känna sig manad att lösa denna uppgift.

är det inte bara att sitta still i båten o se vad som händer runt om i världen?

Det hindrar ju inte den som på frivillig basis är sugen på att utveckla något eget, givetvis.

Rent generellt så har man i Frankrike nyligen lärt sig att det finns något nytt tekniskt påfund som kallas Internet - detta sagt med en mild överdrift.

För den som vill utveckla enkla mobilappar för randonnörer kan jag meddela att det inte är trivialt för ett icke-försumbart antal att öppna webbläsaren i sin mobil.

Raemoe

Aktiv medlem
Kul att de öppnar för möjligheten. Tror dock att alla idéer som gäller mobilappar är dödfött på grund av komplexiteten, både för användare och utvecklare.

Men en uppladdning av GPX-fil som sen bara används för att automatiskt hitta tidpunkt för närmsta passage förbi kontrollerna? Bättre, kanske, och det känns som något man kan ful-hacka ihop. En sida för anmälan till lopp finns redan. En annan sida för uppladdning av GPX med automatisk beräkning av passagetiderna som deltagarna kan kontrollera stämmer överens med verkligheten och sen godkänna för inrapportering. Organisatör får tiderna och slipper ens öppna GPX-filen om inget uppenbart fel rapporterats av deltagaren.

Angående fusk, hur ofta är det någon ljuger om att ha cyklat en brevet? Har det någonsin hänt? Inte direkt en prestigefylld sport...

dlridings

Aktiv medlem

Det kommer alltid att vara en måttlig mängd kort. Även arrangörer som inför GPX-spårning måste erbjuda brevetkort som ett alternativ. Inget lopp kan utesluta möjligheten till brevetkort.

Jag förstår mycket väl Randonneur Stockholms problem/böra. Jag skulle tro att även Umeå har liknande börda. De är många de också. Man kan se att även ACP litar mer på den elektroniska incheckningen vid en kontroll än stämplarna. Aldrig i livet kommer en klubb med 88 medlemmar att granska stämplingar på ca 6.000 kort under PBP.

Vi är så få i Göteborg att jag inte kan se att jag kommer att införa detta.

Bara slentrianmässigt, bara för möjlighetens finns, har jag oftast tryckt på en "check-in" med Bubbler GPS (spårning) vid en kontroll. Det är egentligen bara ett sätt att säga "hej" till min fru och låta henne veta att allt är ok, fastän jag står stilla.

Daniel

Oooh

Aktiv medlem
Dum fråga, men visst kommer de va fortfarande bestämt vilka rutter som gäller o var man stämplar?

Då är de väl hyfsat enkelt att ha man registrerar sig innan man startar, på en hemsida eller app. Där man får en unik nummer (identitet).
När man är i mål klistra man in länken från rutten (sträva eller var man sparar den) på hemsidan alt appen. Den läser in gpx filen från adressen.

Då kan hemsidan läsa in koordinaterna samt klockslag från gpx filen (kontrollerna är ju förbestämda).

Infot hamnar i databasen o man kan skriva ut kort automatiskt efteråt om de fortf krävs kort.

De man måste göra som cyklist är registrera sig innan, logga filen, kopiera över länken o hoppas att allt funkar 😂

uandt

Aktiv medlem
Dum fråga, men visst kommer de va fortfarande bestämt vilka rutter som gäller o var man stämplar?

Då är de väl hyfsat enkelt att ha man registrerar sig innan man startar, på en hemsida eller app. Där man får en unik nummer (identitet).
När man är i mål klistra man in länken från rutten (sträva eller var man sparar den) på hemsidan alt appen. Den läser in gpx filen från adressen.

Då kan hemsidan läsa in koordinaterna samt klockslag från gpx filen (kontrollerna är ju förbestämda).

Infot hamnar i databasen o man kan skriva ut kort automatiskt efteråt om de fortf krävs kort.

De man måste göra som cyklist är registrera sig innan, logga filen, kopiera över länken o hoppas att allt funkar 😂
De just det. Du beskrev just 5.6.7 sekventiella steg där allt måste funka. Det kommer inte fungera. Vill du bygga ett robust system så måste du göra det så enkelt det går. De gula korten är jättebra för att de är enkla

Oooh

Aktiv medlem
De just det. Du beskrev just 5.6.7 sekventiella steg där allt måste funka. Det kommer inte fungera. Vill du bygga ett robust system så måste du göra det så enkelt det går. De gula korten är jättebra för att de är enkla
Jag förstår inte varför de inte skulle funka.
Idag anmäler man sig. (Ingen större skillnad, man kanske får fylla i nåt mer fält ish)
Idag loggar väl de flesta sin cykling. De som skiljer sig är platsen filen dokumenteras. Men de finns väl alltid en http: länk när du syncar din GPS/mobil etc. (Så ingen större skillnad där med förutom att du måste vara medveten om de)
De som är de nya o som nån programmeraren måste göra är att formuläret när du kommer i mål som du klistrar in var du sparat din tur. De kan göras dagen efter när du sovit.

GPX filen - Man har ju koordinaterna för platsen för stämplingen o de kommer programmet läsa ut från filen. Jag vet ej vilken felmarginal men de får man väl finjustera under utvärdering.

uandt

Aktiv medlem
Det funkar men det du tror är svårt (matcha en deltagarrutt mot 'facit') är enkelt. De svåra bitarna är saker som databaser, websidor och användare.

Att skriva lite kod som verifierar att du eller din cykeldator/mobil kört ett lopp är enkelt. Processen anmäla -> köra -> godkänna -> bokföra. Den är svår.

nieves

Aktiv medlem
Ska bli intressant att se hur/om AUK gör här? I UK finns nästan lika många lopp som det finns randonörer i Sverige. Jag har inte läst på deras forum på länge, kanske ska se om frågan tas upp där.

dlridings

Aktiv medlem
Ska bli intressant att se hur/om AUK gör här? I UK finns nästan lika många lopp som det finns randonörer i Sverige. Jag har inte läst på deras forum på länge, kanske ska se om frågan tas upp där.
De flesta loppen i UK är inte ACP-brevet, utan AUK-brevet. Med just de senare har de alltid kunnat göra som de vill.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer