Brevetkalender 2022

dlridings

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Jag gör ingenting rätt. Så jag säger det nu.

Jag vill hälsa varmt välkomna två nya startplatser: Tranås och Varberg.

Samtidigt vill jag tacka folk i Jönköping för den tiden som har varit. Alla som arbetar med detta gör det ideellt. Man samlar krafter och man behöver ta igen sig. Jönköping tackar för sig, och vi tackar för den fina insatsen.

Daniel

GoranS

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Vittnar väl om att randocykling är en aktivitet som intresserar en ganska begränsad mängd människor och att det är rätt svårt att få tag i någon som vill binda upp sig till ett antal lördagar/helger varje år för att arrangera lopp. Jönköping är ju trots allt en hyggligt stor ort.

Vet bara hur det varit med våra Barkarbystarter där det ju vid några tillfällen känts som att det varit risk att vi skulle behöva stryka dessa p.g.a. att vi inte kunde få tag på arrangör. Och området från vilket vi potentiellt skulle kunna få en arrangör innehåller rätt många människor.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Vet bara hur det varit med våra Barkarbystarter där det ju vid några tillfällen känts som att det varit risk att vi skulle behöva stryka dessa p.g.a. att vi inte kunde få tag på arrangör. Och området från vilket vi potentiellt skulle kunna få en arrangör innehåller rätt många människor.
Ja det är inte klokt att man från Norraste Hby villastan ska kliva in och rädda läget övet kommungränsen. borde vara gratis chokladbollar för vederbörande ;)

Randocyckling skulle behöva ett uppsving, helt klart. Finns nog betdligt fler som skulle vara intresserade om det presenteras på rätt sätt.

GoranS

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Ja det är inte klokt att man från Norraste Hby villastan ska kliva in och rädda läget övet kommungränsen. borde vara gratis chokladbollar för vederbörande ;)

Randocyckling skulle behöva ett uppsving, helt klart. Finns nog betdligt fler som skulle vara intresserade om det presenteras på rätt sätt.
Menar du att happysnack om luftskåp, drickyoghurt, tupplurar i busskurer, etc. inte är lockande nog som reklam?

Bengt-re

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022

Får försöka locka med äldsta klonen - iofs har han aldrig cyklat mer är 7 mil på en tur tidigare.

Bert

Medlem
Brevetkalender 2022
Det här med stämpling med mobilen, är det ett covidundantag? Använts hela året i Umeå, ingen arrangör behövs på plats, funkar hur bra som helst. Fast jobbet är väl att konstruera banan, eller tänker jag fel där?

dlridings

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022

Liten erfarenhet från Göteborg. Vi har varit utdöende, kan man säga. Gamla rävar visar ett svagt intresse, och det har varit svårt att locka fler. Jag kan inte för mitt liv förstå varför en busskur inte räcker, men, men ..

Jubileumsloppet: En fjärilsbana, dvs, 2 10-milsslingor, med start, 100km-kontroll och målgång på samma ställe, Odd Island Mikrobryggeriet i Lindome (får se hur många det är som kan lista ut Göteborgshumor bakam "Odd Island").

Odd Island har ett öppet tapprum på lördagar och i samband med det kommer en food truck. Jag gjorde upp med food trucken att komma 2 timmar tidigare. Den stod vid 100 km kontrollen. Vi plockade fram ett antal rätter (langos) som kostade max 100 kr. Cyklisterna fick beställa maten i förväg och vid starten fick de en matbiljett. Vi bjöd på maten (dvs, maten ingick i startavgiften). Det kostade ju bara 20 kr per start (20 kr som går till Randonneurs Sverige) att göra så. De fick helt enkelt tillbaka startavgiften, kan man säga.

Men det allra, allra viktigaste och som fick mest beröm efteråt var den bemannade kontrollen. Min och en annan cyklists (Martin B) fru tog hand om starten, stämpling vid 100 km och målgången. De delade ut medaljerna vid målgången (jubileumsmedaljer).

Vi brukar ha 10-12 startande på en 20-milare. Vi hade närmare 45 den här gången var av de allra, allra flesta inte hade kört brevlopp tidigare, bara hört talas om det.

Den bemannade kontrollen var nycklen tror jag. Nya cyklister uppskattar att se ett bekant ansikte vid en kontroll.

Båda min och Martins fru tyckte det var kul också. Jag hoppas kunna göra det igen, minst en gång per säsong.

Daniel

dlridings

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Det här med stämpling med mobilen, är det ett covidundantag? Använts hela året i Umeå, ingen arrangör behövs på plats, funkar hur bra som helst. Fast jobbet är väl att konstruera banan, eller tänker jag fel där?

Covidundantag i år. ACP har ändrat lite så det kan komma nyheter framöver.

Min egen inställning är att undvika banor som BARA går i glesbygden och se till att kunna erbjuda lite civilisation med jämna mellanrum. Ju längre man kommer upp i landet (och längre in i landet från kusterna) desto svårare. Men det är min ambition.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Jubileumsloppet: En fjärilsbana, dvs, 2 10-milsslingor, med start, 100km-kontroll och målgång på samma ställe, Odd Island Mikrobryggeriet i Lindome (får se hur många det är som kan lista ut Göteborgshumor bakam "Odd Island").

Odd Island har ett öppet tapprum på lördagar och i samband med det kommer en food truck. Jag gjorde upp med food trucken att komma 2 timmar tidigare. Den stod vid 100 km kontrollen. Vi plockade fram ett antal rätter (langos) som kostade max 100 kr. Cyklisterna fick beställa maten i förväg och vid starten fick de en matbiljett. Vi bjöd på maten (dvs, maten ingick i startavgiften). Det kostade ju bara 20 kr per start (20 kr som går till Randonneurs Sverige) att göra så. De fick helt enkelt tillbaka startavgiften, kan man säga.

Men det allra, allra viktigaste och som fick mest beröm efteråt var den bemannade kontrollen. Min och en annan cyklists (Martin B) fru tog hand om starten, stämpling vid 100 km och målgången. De delade ut medaljerna vid målgången (jubileumsmedaljer).

Intressanta tankar som gillas skarpt.
Ska jag föra in det på Barkarby får man flytta starten till Bålsta annars blir det bara cyckelbanetranportcyklng. Eller allra helst typ Örsundsbro.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Utan att ha kommit till skott att köra något randolopp ännu skulle jag säga att närheten till pendelstationer är en uppskattad feature. Det är en sak att lämna familjen en dag, en lite tuffare sak att lämna dem billösa. Såklart finns det hushåll med flera bilar, men många hushåll har nog bara en. Eller ingen, och då är nog pendeln ännu mer uppskattad.

GoranS

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Det finns absolut en stark poäng med att ha start nära pendeln. Går förvisso att cykla till start också. Jag cyklar t.ex. alltid till och från Täby när jag köra lopp därifrån. Ger dock 6 mil extra för min del och för en nybörjare kanske 20 mil låter mer överkomligt än 26 mil. Dessutom är det i ärlighetens namn sällan speciellt kul att cykla från Täby och genom stan hem efter loppen. Skulle i och för sig gå att kapa av en del av sträckan med pendeln men tidsmässigt blir det typiskt ingen direkt vinst.

Bengt-re

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Utan att ha kommit till skott att köra något randolopp ännu skulle jag säga att närheten till pendelstationer är en uppskattad feature. Det är en sak att lämna familjen en dag, en lite tuffare sak att lämna dem billösa. Såklart finns det hushåll med flera bilar, men många hushåll har nog bara en. Eller ingen, och då är nog pendeln ännu mer uppskattad.
Kloka tankar. Min personliga böjelse för pendeltåg är att slippa stinka ner bilen med svettig randogubbe på vägen hem och möjligheten att ta en målgångsöl om det finns möjlighet till det....

nisseson

Aktiv medlem
Brevetkalender 2022
Upplands Väsbys pendeltågsstation borde väl vara ganska bra för pendeltågsstart/mål med endast lite (~2,5km) förortscykling innan man kommit ut på hyfsad landsväg. Och efter 5km till så kan man svänga höger eller vänster in på ljuvliga småvägar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer