Brevetsäsongen 2021-2022

dlridings

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Medaljerna, de vanliga, har kommit från Paris och har gått ut till klubbarna. Superrandonneurmedaljerna är på ingående.

Något som ställer till det är alla "klubblösa" (sk "Individuell") cyklister. Klubbarna sköter om sina egna medlemmar och oftast är klubbarna rätt så hjälpsamma mot klubblösa som ofta cyklar hos dem, men det är ingen som lovar något.

Den i särklass största "klubben" bland cyklister som cyklade brevetlopp under säsongen just de klubblösa, de är 127 stycken, nästan dubbelt så många som cyklister från den näststörsta, Randonneur Stockholm, med 65 medlemmar som genomförde brevetlopp.

Andel individuella startar vid de olika startplatserna. Varberg, Malmö, Örebro, Bollnäs och Täby utmärker sig med minst andel klubblösa trots att de ändå har ett hyfsat stort antal deltagare, speciellt Malmö, Örebro och Bollnäs.

Umeå39,4% av 66 start
Södertälje34,1% av 123 start
Mölndal31,8% av 44 start
Göteborg31,5% av 54 start
Skövde30,8% av 26 start
Uppsala27,6% av 76 start
Barkarby25% av 64 start
Västerås21,4% av 14 start
Lund14,8% av 27 start
Linköping14,8% av 54 start
Trollhättan13,3% av 60 start
Täby5,6% av 36 start
Bollnäs5,3% av 57 start
Örebro5,2% av 77 start
Malmö3,3% av 91 start
Varberg2,8% av 36 start

Jag har en känsla av att några ser det som positivt att vara "Individuell". Jag funderar på att ändra beteckningen för SE113099 från "Individuell" till "Klubblös".

De flesta har nog noterat att portokostnader har blivit ganska dyra. Det är inte säkert att alla klubbar vill ta på sig kostnader för icke-medlemmar.

GoranS

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Jag tycker det verkar bra att byta beteckning för att tydliggöra att det bara är om man inte är med i en klubb som man ska använda den varianten.

Givet anmälningsavgift till loppet och klubbarnas omkostnad tjänar ju arrangörsklubben på deltagande även om brevetkorten ska skickas ut. Ur arrangörsklubbens synvinkel är det egentligen ingen skillnad på en person som är medlem i en annan klubb eller inte är med i någon klubb alls. Om man inte skickar ut kort till klubblösa borde man i så fall inte skicka till några andra än klubbens egna medlemmar om man skulle vara konsekvent.

Man skulle förvisso kunna ha en deal mellan klubbarna att man skickar ut till varandras medlemmar. I så fall borde man rimligen skilja på arrangörsklubbar och andra klubbar. De sistnämnda borde i så fall hamna i samma kategori klubblös.

Personligen tycker jag dock att det vore trevligt om vi kunde fortsätta att behandla alla som cyklar randolopp i Sverige lika.

Angående att inte skicka tillbaka kort tycker jag egentligen det vore bra om man vid anmälan kunde välja om man vill få kortet skickat till sig eller om arrangörsklubben kan "kassera" det och därigenom inte skicka det till personer som inte vill ha det. Om jag förstått det rätt är det dock inte kosher. Vore ju annars ett sätt att eliminera några onödiga utskick och därtill kopplade portokostnader.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Eller så löser man det elektroniskt. Om man tvunget måste kan man ha korten, kan man ha dem som någon offline-säkerhet för de som tappar sin telefon i nån å eller nåt.

#bortmedkorten2023

ooms

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Är inte anmälningsavgiften tänkt att täcka just dessa kostnader? Medalj kostar väl dessutom extra? Så även de klubblösa har väl därigenom betalt för servicen, kan man tycka.

Peth

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Jag kan tycka att individuell är en bra benämning. Det är kanske inte alltid man vill representera sin klubb. Sen är det ju precis lika mycket jobb att administrera en klubblös åkare som någon som åker för klubben i grannkommunen – i alla fall för oss som inte sitter och räknar på superramdonneurmedaljer.

GoranS

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Eller så löser man det elektroniskt. Om man tvunget måste kan man ha korten, kan man ha dem som någon offline-säkerhet för de som tappar sin telefon i nån å eller nåt.

#bortmedkorten2023
Dock säger reglementet att deltagarna vid starten ska få ett kort (regel 8) och att korten skall återbördas till de som fullföljt loppen (regel 12) så med mindre än att man kan hitta någon underfundig tolkning av brevetkort får man nog i så fall först se till att fransmännen ändrar reglementet om man inte ska bryta mot detta om man har elektronisk stämpling.

Om/när man ska gå över till elektronisk stämpling tycker jag det vore bra om alla arrangörer i landet gör det gemensamt och med samma system.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Att få fransmännen att ta fram en app som kan användas globalt hade varit nåt. Antagligen enklare att lösa energikrisen 2045.

Men man kan väl ha kort men stämpla elektroniskt isåfall. Så kan de få leva kvar i tiden innan kriget.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Men står det när det ska vara stämplat?

Alltså regler går ju att ändra, det är rent av lämpligt om de inte är verksamheten till gagn.

GoranS

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Men står det när det ska vara stämplat?

Alltså regler går ju att ändra, det är rent av lämpligt om de inte är verksamheten till gagn.
Jag länkade reglerna i inlägget ovan. Bara att läsa. Som jag läser det skall dock stämplingen ske på stämplingsorten, d.v.s. något efterhandsstämplande vid målgång eller förhandsstämplande vid starten kan jag inte se skulle vara ok.

Jag har inte skrivit något om vad jag tycker i frågan annat än att jag tycker det är bra om det sköts enhetligt i Sverige.

GoranS

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Länken syntes inte i färgblindläget :)

Enhetlig skötsel kan vara bra, det kan också vara utvecklingshämmande.
Sorry. Är inte insatt i sådana finesser så jag visste inte att det kunde bli så.

Förvisso. I detta fall tror jag dock att fördelarna med en lösning överväger om man gör det på vettigt sätt.

Om/när övergång till elektronisk stämpling ska ske tänker jag att de i landet som har intresse av sådant jobbar tillsammans för att ta fram en lösning. Visst kan man låta varje arrangör lösa problemet själv, men jag undrar om det blir bättre.

Eller så kommer ACP-appen och då lär Sveriges samlade randonnörer behöva jobba med en lathund till hur man hanterar alla franska underligheter i denna.

aben

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Jag har en känsla av att några ser det som positivt att vara "Individuell". Jag funderar på att ändra beteckningen för SE113099 från "Individuell" till "Klubblös".
Om de skrivs som individuellt startande eller klubblösa är väl ingen större sak men individuell låter trevligare och jag tror även klubbarna vinner på en positiv och inkluderande inställning till de som vill köra lopp utan att vara med i klubb och att det i förlängningen leder till att fler faktiskt blir medlemmar :)

GoranS

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Om de skrivs som individuellt startande eller klubblösa är väl ingen större sak men individuell låter trevligare och jag tror även klubbarna vinner på en positiv och inkluderande inställning till de som vill köra lopp utan att vara med i klubb och att det i förlängningen leder till att fler faktiskt blir medlemmar :)
Om man inte är medlem i en klubb är man per definition klubblös. I mina ögon är termen rent deskriptiv och har inget värderande i sig. Att då säga att det är exkluderande att använda denna beteckning känns för mig krystat.

När jag tittar på Randonneur Stockholms anmälningssida ser jag att vi helgarderat och, förmodligen osanktionerat, använder beteckningen Individuell/Klubblös.

aben

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
På längre turer försöker jag cykla efter regeln att man skall känna sig piggare när turen slutar än när den startar, antar att det gör att långlopp inte är något för mig :)

Grimpeur

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
På längre turer försöker jag cykla efter regeln att man skall känna sig piggare när turen slutar än när den startar, antar att det gör att långlopp inte är något för mig :)
Jag raljerar mest med nidbilden av randonneuren. Jag och frun sover alltid på långloppen. Vi har empiriskt provat fram och sover minst 3 h per natt (vilket brukar ge 5h och kanske lite till som stopp) för att kunna njuta av loppen.

GoranS

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Just det där med sömnbrist är en sak som gör att jag själv inte är så lockad av långa lopp. Har faktiskt lagt mig och power-nappat 5-10 minuter drygt halvvägs in på en så kort distans som en 30-milare när jag kände att sömnigheten började göra sig påmind lite för mycket för att det skulle kännas lämpligt att fortsätta cykla.

aben

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Jag behöver också sova, det går att cykla vidare men det tar det ganska mycket på kroppen och det blir inget kul längre. Cyklar ju inte lopp utan på egen hand men den riktiga njutningen för mig ligger i att känna mig pigg och utvilad och att benen känns starka även när jag kört långt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Eftersom det oftast startar kl 8 är jag alltid piggare i mål.

För mig är det just "eländet" med att cykla en hel natt som är det roligaste faktiskt. Men har vanligtvis inga problem alls med att vara uppe två dygn utan sömn. Gillar också den här sova nån minut när det går, när ens cykelkamrat ska rota fram handskar kan man få några fina minuter på asfalten.

GoranS

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Randonneur Stockholm är inte så förutsägbara. Har starter på allt mellan 5 till 9 på morgonen, kvällsstart som väl är typ 21-23 och sen startade väl 120-milaren från Södertälje kl 16 om jag minns rätt.

Personligen är jag rätt säker på att cyklande två dygn utan sömn skulle vara säker olycka för mig. Personligen är min melodi mer att vara ute rätt många timmar men sova en hel natt i en säng, d.v.s. jag är turistcyklist mer än randonnör.

dlridings

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Jag menade inte att man inte skulle skicka ut kort till klubblösa. Jag menade bara att medlemmar i en klubb har betalat en årsavgift till klubben och kan vänta sig service och att det skulle vara schysst att vara medlem av en klubb.

Just beteckningen XXX099 (där XXX är olika för olika länder, men 099 är mer eller mindre konstant) ... betyder just "klubblös" hos ACP. Det är inget kontroversiellt med det.

Ibland har man sagt, och det står på någon arrangörs hemsida, att för PBP måste man vara ansluten till en klubb. Det stämmer på sätt och viss. Man kan upptecknas som medlem av klubblös (113099), om man inte är medlem av en vanlig klubb.

Det är kombination klubb och namn som används för att hålla isär cyklister som har samma namn. Det fungerar förvånansvärt bra, även i ett land där man riskerar att ha samma namn som en annan cyklist.

Jag vet inte hur vi kom in på elektroniska intyg på brevetloppen. Det är inte aktuellt, även om regel nr 9 öppnar för möjligheten:

The homologation of a BRM by a GPS track can be a solution adopted by an organizer for all or part of the course. Nevertheless, the organizer must always leave the possibility of using a brevet card.

Formellt är the "organizer" Randonneurs Sverige och det kan inte bestämmas lokalt.

Jag har tillåtit det när två cyklister missade att stämpla vid en kontroll. Vi använde deras GPX-spår för att intyga att de verkligen missade, och inte genade. Då slapp vi diskvalificera dem.

Jag kan tänka mig en möjlighet att använda det mitt på natten, ut i skogen, på en BRM 400, 600 eller 1000 när ingenting har öppet. Men det ska bekräftas i förväg. Någon ordning får det vara.

NLC

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Jag vet inte hur vi kom in på elektroniska intyg på brevetloppen. Det är inte aktuellt, även om regel nr 9 öppnar för möjligheten:

The homologation of a BRM by a GPS track can be a solution adopted by an organizer for all or part of the course. Nevertheless, the organizer must always leave the possibility of using a brevet card.

Formellt är the "organizer" Randonneurs Sverige och det kan inte bestämmas lokalt.

Jag har tillåtit det när två cyklister missade att stämpla vid en kontroll. Vi använde deras GPX-spår för att intyga att de verkligen missade, och inte genade. Då slapp vi diskvalificera dem.

Jag kan tänka mig en möjlighet att använda det mitt på natten, ut i skogen, på en BRM 400, 600 eller 1000 när ingenting har öppet. Men det ska bekräftas i förväg. Någon ordning får det vara.
Foto av en kyrka, brevlåda eller välkänd tall kan också funka.

NLC

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Foto av en kyrka, brevlåda eller välkänd tall kan också funka.
Eller en kombo av träd och brevlåda

4013F406-DC2C-4B65-8CF0-893CCC5839CB.jpeg

Brevetsäsongen 2021-2022
Om man inte är medlem i en klubb är man per definition klubblös. I mina ögon är termen rent deskriptiv och har inget värderande i sig. Att då säga att det är exkluderande att använda denna beteckning känns för mig krystat.

När jag tittar på Randonneur Stockholms anmälningssida ser jag att vi helgarderat och, förmodligen osanktionerat, använder beteckningen Individuell/Klubblös.
Bara för att någon inte är med i denna lilla skara illustra klubbar behöver ju denne inte vara klubblös. Någon har säkert tänkt rätt i tidernas början. Börja agera i hastmod är alltid dåligt för en randonneur. - Men visst, det finns stora inslag av individualism i dagens samhälle och visst har man själv åkt snålskjuts ibland. - Jag brukar säga till folk att det är bra Vätternträning och kom som du är. Det blir ju lite sådär om de ska utsättas för våra värderingar då. Och det är en värdering att bokstavligen stämplas klubblös om man faktiskt är medlem i en massa klubbar, inklusive lokala fackklubben, eftersom dessa inte duger (vilket de inte gör, men det får man ju inte säga). - Ride on! (tänk om vi alla vore ute och cyklar)

GoranS

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Bara för att någon inte är med i denna lilla skara illustra klubbar behöver ju denne inte vara klubblös. Någon har säkert tänkt rätt i tidernas början. Börja agera i hastmod är alltid dåligt för en randonneur. - Men visst, det finns stora inslag av individualism i dagens samhälle och visst har man själv åkt snålskjuts ibland. - Jag brukar säga till folk att det är bra Vätternträning och kom som du är. Det blir ju lite sådär om de ska utsättas för våra värderingar då. Och det är en värdering att bokstavligen stämplas klubblös om man faktiskt är medlem i en massa klubbar, inklusive lokala fackklubben, eftersom dessa inte duger (vilket de inte gör, men det får man ju inte säga). - Ride on! (tänk om vi alla vore ute och cyklar)
Naturligtvis handlar det om medlemskap i för aktiviteten relevanta klubbar. Att medlemskap i den lokala fackklubben inte är relevant i detta sammanhang tycker jag är lika självklart och okontroversiellt som att personen i kassan på Stadium som ställer frågan "Är du medlem?" inte är intresserad av ev. medlemskap i lokala fackklubben eller cykelklubben Milslukaren.

Brevetsäsongen 2021-2022
Naturligtvis handlar det om medlemskap i för aktiviteten relevanta klubbar. Att medlemskap i den lokala fackklubben inte är relevant i detta sammanhang tycker jag är lika självklart och okontroversiellt som att personen i kassan på Stadium som ställer frågan "Är du medlem?" inte är intresserad av ev. medlemskap i lokala fackklubben eller cykelklubben Milslukaren.
Lokala cykelaffären, m.fl., kan ju ge rabatter om man är medlem i nästan vad som helst (de klubbar som inte anordnar breveter). Så, inte så enkelt som man kan tro om man nu drar in näringsidkare i sammanhanget. Vad är villkoren för hang around-klubbar och hängavtal? Vad tycker de legio av sponsorer som häller pengar på sporten? Två frågor som ingen vill veta svaret på. Någon frågade mig faktiskt om triatlonklubbar en gång. Men jag har glömt allt annat än att frågeställaren själv svarade att många klubbar blir det.

Klubblös fick mig att tänka på Kojak. Han var säkert klubblös och frustrerad i något avsnitt. Klubblösa, skalliga, frustrerade och hårda gubbar som är ute och cyklar vill vi ju inte ha. Känns som om denna fråga redan har diskuterats, men jag minns inte när. Är det vi som är de som kör samma dialoger ad infinitum? Vänta bara tills nästa år - då får jag säkert äntligen ihop ett logiskt resonemang som visar att jag har rätt (som är glömd till året efter). Men en gång minsann. I framtiden. Då vinner jag. Någon dag det är för kallt för cykling för annars har jag inte tid.

Jag har förresten inga egentliga synpunkter på kombon individuell/klubblös. Om man tycker klubben är lös så är kombon förtydligande att så inte är fallet. Utan man har individualiserat sig (från de som räknas) och inte löst medlemsskap i en för aktiviteten relevant klubb. Vilket får mig att tänka på att det är dags att pytsa in pengar på lite olika ställen. Be relevant - stay relevant!

GoranS

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Lokala cykelaffären, m.fl., kan ju ge rabatter om man är medlem i nästan vad som helst (de klubbar som inte anordnar breveter). Så, inte så enkelt som man kan tro om man nu drar in näringsidkare i sammanhanget. Vad är villkoren för hang around-klubbar och hängavtal? Vad tycker de legio av sponsorer som häller pengar på sporten? Två frågor som ingen vill veta svaret på. Någon frågade mig faktiskt om triatlonklubbar en gång. Men jag har glömt allt annat än att frågeställaren själv svarade att många klubbar blir det.

Klubblös fick mig att tänka på Kojak. Han var säkert klubblös och frustrerad i något avsnitt. Klubblösa, skalliga, frustrerade och hårda gubbar som är ute och cyklar vill vi ju inte ha. Känns som om denna fråga redan har diskuterats, men jag minns inte när. Är det vi som är de som kör samma dialoger ad infinitum? Vänta bara tills nästa år - då får jag säkert äntligen ihop ett logiskt resonemang som visar att jag har rätt (som är glömd till året efter). Men en gång minsann. I framtiden. Då vinner jag. Någon dag det är för kallt för cykling för annars har jag inte tid.

Jag har förresten inga egentliga synpunkter på kombon individuell/klubblös. Om man tycker klubben är lös så är kombon förtydligande att så inte är fallet. Utan man har individualiserat sig (från de som räknas) och inte löst medlemsskap i en för aktiviteten relevant klubb. Vilket får mig att tänka på att det är dags att pytsa in pengar på lite olika ställen. Be relevant - stay relevant!
Fattar inte ett dyft av vad, om något, du försöker säga.

WSMC

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
När och var kommer kalendern för 2023? Kommer det nu ett nytt sätt att stämpla så kanske man blir sugen på att köra lite.

dlridings

Aktiv medlem
Brevetsäsongen 2021-2022
Tack, hade ett minne av den och letande men hittade inte.
Jag, som ordförande i Randonneurs Sverige, kan inte uppdatera webbsidan, så jag har skapat något annat som jag kan uppdatera. Någon gång om året gör jag det extraarbetet med att få randonneurs.se uppdaterad. Det blir mindre och mindre ofta.

Det här kommer alltid att fungera, för båda kalendern och för resultat.

Topp