BRM 300 och längre i STHLM

NotReallyGunde

Aktiv medlem

nisseson

Aktiv medlem
Icke-randonör (annat än internetcyklist) men en 60-milare 3*200k från t.ex. Märsta borde väl kunna vara fint? En loop mot väst, en mot norr och en mot öst. Fortfarande med enkelheten av en mittpunkt, dock kort med trist förort, men också enkelt att ta sig till (bil/pendel/cykel) för Stockholmsboende (ja. Uppsalabor också).

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Bollnäs 600 går så, en loop på 34 mil och en loop på 27 mil. För de som tar övernattning så blir då andra dagen både kortare och betydligt plattare än den första. Fördelen är ju att det blir logistiskt enkelt med övernattning. Man kan också lämna överdragskläder i Bollnäs och slippa att släpa på packning första dagen. Nackdelen är att det kan bli ett väldigt lätt beslut att bryta.

uandt

Aktiv medlem
Uppsalapendeln går inte direkt till märsta och det saknas bra nattöppna ställen att stämpla på. Märsta hade annars varit fin utgångspunkt. Arlanda hade fn. varit perfekt men ockerpriserna på pendel och parkering dit sätter stopp...
Nackdelen är att det kan bli ett väldigt lätt beslut att bryta.
100+ på den.

GoranS

Aktiv medlem
Generellt sett funkar det väl bra om man har så att man kan köra i olika riktningar från start/mål-punkten och gärna med olika vägar in- och ut på de olika looparna. Dessutom vill man ju komma ut på trevliga vägar relativt omgående. Med Randonneur Stockholms nuvarande startplatser är väl Uppsala den startplats som det borde vara lättast att få till för.

bigmollo

Aktiv medlem
Generellt sett funkar det väl bra om man har så att man kan köra i olika riktningar från start/mål-punkten och gärna med olika vägar in- och ut på de olika looparna. Dessutom vill man ju komma ut på trevliga vägar relativt omgående. Med Randonneur Stockholms nuvarande startplatser är väl Uppsala den startplats som det borde vara lättast att få till för.
Det är ju problemet med starterna runt Stockholm. Från Barkarby går det nästan bara att cykla åt ett håll. Vi snackade förut om att ha "popup-starter" tex i Bålsta eller Enköping eller ännu längre ut för att snabbare komma ut på nya och fina vägar. Det kanske man skulle kunna kika vidare på.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Det är ju problemet med starterna runt Stockholm. Från Barkarby går det nästan bara att cykla åt ett håll. Vi snackade förut om att ha "popup-starter" tex i Bålsta eller Enköping eller ännu längre ut för att snabbare komma ut på nya och fina vägar. Det kanske man skulle kunna kika vidare på.
Ja jag och Magnus surrade om det nyligen med att utgå från Bålsta. Men skule man utgå från Bålsta på en 3klöver 600 blir det ändå mest typ sammalika. lite olika dragningar in och ut i själva Bålsta men ändå inte så sexigt.

Mange.

Aktiv medlem
Jag lekte med tanken nyss att börja en 300 i Södertälje, sen cykla till barkarby och starta nästa 300 och vidare till täby och deras 300 för att sen ta sig till Uppsala för en 200 och avslut.
Det borde väl bli närmare 1300 iofs, men det ger många en chans att pausa hemma och vila några timmar.

bigmollo

Aktiv medlem
Ja jag och Magnus surrade om det nyligen med att utgå från Bålsta. Men skule man utgå från Bålsta på en 3klöver 600 blir det ändå mest typ sammalika. lite olika dragningar in och ut i själva Bålsta men ändå inte så sexigt.
Jag tänkte inte som treklöver utan som vanliga breveter. Det trista med de flesta brevetloppen är att man har cyklat de första och sista milen på rundorna flera gånger. Vägen från Barkarby till Bålsta är inte så jättekul så den skulle man gärna skippa för att komma längre bort genom att starta i Bålsta istället.

uandt

Aktiv medlem
Jag tänkte inte som treklöver utan som vanliga breveter. Det trista med de flesta brevetloppen är att man har cyklat de första och sista milen på rundorna flera gånger. Vägen från Barkarby till Bålsta är inte så jättekul så den skulle man gärna skippa för att komma längre bort genom att starta i Bålsta istället.
Varför kör ni aldrig Skålhamravägen apropå det? Den är ju jättefin och ersätter mycket transportsträcka mellan märsta -> barkaby?

KjellF

Aktiv medlem
Från Södertälje borde det gå att fixa tre rundor där bara några vägar återanvänds. I grova drag blir det då:
Runda 1 kan vara 200 km på Södertörn. då tar vi i och för sig nästan alla vägar där.
Runda 2 kan bli kustvägen ner mot Nyköping och sedan hemåt på gamla E4:an.
Runda 3 slutligen kan gå över Enhörna, Mariefred och hemåt Gnesta, Järna.
Självklart lägger vi in svängar på mindre vägar där det går.
Kjell

GoranS

Aktiv medlem
En "kul" idé som dök upp i huvudet. Randonneur Stockholm har ju fyra startplatser. Borde därmed gå att fixa till en Hell week som tar sig runt mellan startorterna. Ett ytterst ogenomtänkt upplägg vore:

20-mil: Start i Södertälje, färd via Nynäshamn, Värmdö och Vaxholm till Täby
30-mil: Färd från Täby upp genom Roslagen med mål i Uppsala
40-mil: Någon slags förlängd version av Barkarbys 40-milare för att kompensera start i Uppsala
60-mil: Runda Mälaren och dra ner en bit söderut på södra sidan för att få upp längden.

Som all-inclusive-alternativ kan klubben erbjuda några släpkärror uppställda för nattsömn mellan loppen och placera ut vattendunkar för påfyllning av flaskorna inför nästa start.

Peth

Aktiv medlem
Man måste dock tänka på att ingen väg får cyklas åt samma håll två gånger. Sen är frågan hur är tanken med övernattning under en tredelad 60-milare, cykla 2x20 och sen sova eller sova borta nånstans på den andra loopen?

nieves

Aktiv medlem
Mälaren runt 2 varv, motsols & medsols.
Motsolsvarvet kan gå som Real Brevet-sträckan (Örsundsbro-Västerås).
Sen skarvar man med Saltluft BRM300 Täby. Starterna från Barakarby.

Havoc 5

Aktiv medlem
Tycker det är väl stort fokus på jättelånga brevetter.
Jag tycker man kunde införa tiomilsversioner också.
Då kan soffpotäter delta i större utsträckning och jag hinner hem tills Morden i Midsummer börjar.

GoranS

Aktiv medlem
Vi har diskuterat att köra Populairer (tror en har gått också). De kan vara 10 mil. Är dock inget officiellt brevet och ACP är inte inblandade.

nieves

Aktiv medlem
Audax Sthlm 22.5 har nypremiär den 25/9 kl 09. Turen går från Norrvikens IP till Sigtuna (fika) och är runt 80km.
Väderberoende, mer info kommer.

nieves

Aktiv medlem
Kanske t.o.m. så att det skulle kunna förtjäna att få en egen tråd!?
Jag ska ta ett snack med Daniel som roddar det hela. Just nu bara på Facebook och ofta lite magert med deltagare. Jag kan tänka mig hålla igång en tråd här om det är ok med arrangören.
Det vore nog också bra att i en sådan tråd förklara begreppet Audax
en ledarledd, fartbegränsad tur längs fina vägar och obligatoriska raster. 22.5 är tänkt totalsnitt men det kan variera ngt beroende på gruppens sammansättning.
Återkommer med mer info kring det.

Grimpeur

Aktiv medlem
Det tycker jag verkligen. Audax är ett bra sätt att få in folk i ett tyngre randonnémissbruk.
Kan bara instämma och bara att erkänna jag vandrade den banan det började med lättare audax turer ifrån Barkarby ledda av Tell. Sedan blev det värre, PBP Audax 2006 sedan var man körd. Minns även någon ledde en tour de ötzi i audax tempo som kan ha bidragit till att det gick utför. Nästa år siktar familjen på ett Super Randonnee lopp i turistkass och då lär fortsätta utför (sisådär 12 000 m bara under det loppet). Fan vet var det leder härnäst men skulle inte förvåna om det blir samma lopp i randoklass.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer