BRM 600K Västkustrundan Malmö 27/6 2020

IngvarW

Aktiv medlem
Ahh, nu hittade jag den här tråden. Härligt att inte bara vi dårar som cyklade runt en sväng väster från Stockholm höll på att brinna upp i 32 grader och sol som gjorde att man fick brännskador på huden. Bra jobbat alla som startade, cyklade och kom i mål. !

ohellstrom

Aktiv medlem
Ibland ställs ju frågor om vilken klädsel som rekommenderas till såndärane brevetcykling så jag kan ju bjuda på en genomgång av det som användes i helgen:

- Rapha core bibs
- Rapha pro team flyweight jersey
- Rapha pro team socks
- Rapha brevet gilet
- Assos cykelhandskar (gamla, minns ej modell)
- Specialized s-works skor
- reflexankelband
- Glasögon.
- Hjälm

Det var det.

NLC

Aktiv medlem
Motsvarande lista fast i bildform, allt avkrängt efter hemkomst. Det jag hade med mig men aldrig tog på mig var ett par långfingrade handskar och en extra undertröja (om det skulle bli kallt om natten) och en regnväst (utifall vi skulle ha fastnat i en åskskur).
484D1DE3-8332-4A46-8535-FA98E2E6D67F.jpeg

IngvarW

Aktiv medlem
Fast hur mycket annan bråte har ni med er för diverse nödsituationer?

I lördags morse fick jag, utöver kläderna, hjälm, glasögon och liten vattenrygga som jag hade på mig, med i packningen följande:

2 slangar
1 kedjelås
1 kedjebrytare
1 liten pump som kan pumpa hårt
1 gaspatron
1 patronmunstycke
2 slangbrytare
1 miniverktyg med diverse insexnycklar
1 powerbank med två olika USB-sladdar
1 framlampa
1 batteri
1 baklampa
1 reflexväst, (självklart modell PBP :-) )
1 foliefilt
1 par armvärmare
1 vindväst
1 powerbar som jag aldrig åt
2 liquid som gick åt
2 gel som aldrig åts
1 tub enervit-tabletter
1 litet vajerlås modell ClasOhlson som dock inte går att låsa men ser ut att vara låst
1 penna
Körkort och kreditkort i en lite plastpåse

Vad borde jag skippat eller vad har jag missat som den riktiga randonneuren borde haft med?

ohellstrom

Aktiv medlem
Åh jo, nog hade jag lite mer med. Ville bara framhäva hur otroligt lite kläder som användes trots att vi cyklade hela natten. Flyweighttröjan är i princip ett nät...

Vad gäller kläder hade jag också med mig merinoundertröja, armvärmare, keps, tunn buff, långfingrade liners och extra strumpor (det varnades för kraftiga skurar på eftermiddagen). Inget av detta kom dock fram.

Hade dynamoljus och en powerbank med sladdar till GPS respektive telefon.

Två slangar, ett däckjärn, lappkit, vanlig pump och litet multiverktyg.

Massor av mackor med kokt ägg respektive jordnötssmör. Massor av elektrolyttabletter. Två påsar godis.

Penna, pass (både Stefan och Mette vill ha det så) och betalkort.

Tror det var allt.

Så från Ingvars lista saknas väl huvudskligen kolsyra, kedjelänk och alufilt.

Alufilt ÄR bra, men på den här resan var jag ganska trygg på att den skulle vara överflödig.

IngvarW

Aktiv medlem
Det sista har du alldeles rätt i. Sen prasslar den jäv--n så förbannat så det går ändå inte att få en blund när man ligger inlindad i den, jag har provat..

ghia64

Medlem
Det här är superintressant. Jag har tydligen på tok för mycket grejer med mig, och då lyckades jag ändå rationalisera bort en del innan. Så här såg cykeln ut i helgen.

Sadelväska:
- Första förband (kompress/plåster/skavsår/tejpstrips mm mm)
-Regnjacka
-Väst
-Reflexväst
-Extra bibs
-4 x 150gr påsar med sportdryck (Umara)
-4 bars
-lite chamois

Ramväska:
-Slang
-Buntband & avbitare
-CO2 pump
-Vanlig pump
-multiverktyg
-Tejp
-Kedjelås
-Toapapper (Vem vet?)
-Våtservetter
-kedjeolja
-värktabletter
- Powerbank x 2
- Batteri till framlampa

TopTube väska:
-Telefon
-Hörlurar
-Öronproppar
-Körkort/kreditkort
-stämplingskort

Två stycken pouches:
-En extra vattenflaska
-Bars & godis

Känns som att jag packat för Sverigetempot och inte en 60 milare.... :ROFLMAO:

20200628_070115.jpg

IngvarW

Aktiv medlem
På UTU hade jag perverst mycket med mig som laddare med mera, undra på att jag fick bryta pga pajade ben. Buntband och silvertejp runt pumpen brukar jag också ha. Men avbitare? Finns det lätta såna? Toapapper är bra om man kommer i plötslig nöd. Kan hända med tanke på all märklig föda man trycker i sig. Sen tycker jag att reflexväst och vindväst tar ut varandra lite. Å andra sidan om det blir avsevärt kallare än prognos så är båda bra att ha. På PBP slängde jag även med en buff. Den var jag lycklig för när temperaturen kom ner till 3 grader i det böljande landskapet Bretagne.

ohellstrom

Aktiv medlem
Det finns väl inga solklara rätt eller fel här. Lite grovt så är ju det man inte använder ”onödigt” medan det man eventuellt saknar givetvis borde varit med.

Jag har ofta med mig lite tejp och har också fått nytta av den vid ett antal tillfällen. Den a gång fanns dock ingen tejp med.

Jag har aldrig upplevt att en lvg-kedja gått av annat än då den varit helt ny och därmed alltså felaktigt monterad. Kedjelås kan jag därmed lämna hemma med ro i själe

CO2 kan för all del vara praktiskt, men platsen ombord är dyr och vanlig pump ska ju ändå med så här nöjer jag mig med ett system.

Haveri på wire har jag heller aldrig upplevt på egen cykel så tång och reservwire behövs heller inte i min packning. Här vet jag att vissa växelsystem är mer benägna att äta wire än andra så var och en får göra sin riskbedömning.

Klädsel är ju väldigt individuellt. Det är alltid en avvägning... vad tror man om väderprognosen, hur pass okomfortabelt är man beredd att ha det.

Som sagt så är platsen ombord dyr. Vår plan i helgen var att vara självförsörjande på när dricka, vilket med undantag för en glass också lyckades. Då får man offra lite back-up på ett annat område.

NLC

Aktiv medlem
Ang växelvajer och brott på den samma så räcker det IMHO med en ~10 cm del (med nippel) för att kunna steloperera bakväxeln i ett lämpligt läge och fortsätta tvåväxlat. Men denna rundan körde jag med Di2 så då räcker det ju med att se till så batterierna är laddade.

mkallstrom

Aktiv medlem
Ang växelvajer och brott på den samma så räcker det IMHO med en ~10 cm del (med nippel) för att kunna steloperera bakväxeln i ett lämpligt läge och fortsätta tvåväxlat. Men denna rundan körde jag med Di2 så då räcker det ju med att se till så batterierna är laddade.
Det där tycker jag är en bra lösning, om man har Shimano och vajern går av inne i reglagen så kan det också vara ett väldigt krångel att få ordning på det för att kunna byta hela vajern. Bättre att steloperera växeln och komma vidare.

NLC

Aktiv medlem
Det där tycker jag är en bra lösning, om man har Shimano och vajern går av inne i reglagen så kan det också vara ett väldigt krångel att få ordning på det för att kunna byta hela vajern. Bättre att steloperera växeln och komma vidare.
Ja, och har man dessutom internt dragen vajer utan liner så vill man förmodligen ändå inte stå i vägkanten och dra ut hela vajerskrället ur ramen utan kan låta resterna sitta kvar tills man kommer hem.

Peth

Aktiv medlem
En Erik körde en halv 600 med enbart framväxel efter vajerhaveri för ett par år sedan. Trots detta låg han längst fram och drog rätt mycket. Stark var han.

ghia64

Medlem
Det finns väl inga solklara rätt eller fel här. Lite grovt så är ju det man inte använder ”onödigt” medan det man eventuellt saknar givetvis borde varit med.

Jag har ofta med mig lite tejp och har också fått nytta av den vid ett antal tillfällen. Den a gång fanns dock ingen tejp med.

Jag har aldrig upplevt att en lvg-kedja gått av annat än då den varit helt ny och därmed alltså felaktigt monterad. Kedjelås kan jag därmed lämna hemma med ro i själe

CO2 kan för all del vara praktiskt, men platsen ombord är dyr och vanlig pump ska ju ändå med så här nöjer jag mig med ett system.

Haveri på wire har jag heller aldrig upplevt på egen cykel så tång och reservwire behövs heller inte i min packning. Här vet jag att vissa växelsystem är mer benägna att äta wire än andra så var och en får göra sin riskbedömning.

Klädsel är ju väldigt individuellt. Det är alltid en avvägning... vad tror man om väderprognosen, hur pass okomfortabelt är man beredd att ha det.

Som sagt så är platsen ombord dyr. Vår plan i helgen var att vara självförsörjande på när dricka, vilket med undantag för en glass också lyckades. Då får man offra lite back-up på ett annat område.
Enig. Jag tror det som vanligt handlar om erfarenhet. Eftersom det var min första 600k så kommer väl kommande erfarenheter forma mig åt endera ena eller andra hållet. Lightweight eller Horder.... 🙂

Saker som jag ändå håller med om:
CO2 pump onödigt -> har ju vanlig pump med
Kedjebrytare/lås behövs ej -> Sannolikhetsprincipen:unsure:
Reflexväst/Vindväst -> räcker med en, även om jag hade på mig båda efter min 25 min Powernap. Tror inte det gjorde ngn skillnad. Inte på ljudvolymen av mina skallrande tänder iaf.

Högst på listan står nu navdynamo med batteri i styrstam samt USB uttag för cykeldator/telefon. Hade sparat vikt samt lastutrymme...

Grym feedback! (y)

ohellstrom

Aktiv medlem
Det mest besvärliga ur packningssynpunkt är om man kan förvänta stora väderomslag. Är vädret antingen kallt eller varmt, vått eller torrt så har man ju huvudsakligen samma klädsel under hela resan. I helgen hade jag med lite förstärkningsplagg men ingenting avsett för kallt OCH blött väder.

Väntas stor variation blir prioriteringarna hårdare - ”vad tåler jag?”. Som du är inne på finns det en erfarenhetsaspekt i att kunna svara på den frågan.

Jag vet att jag tåler att vara ganska kall och ganska blöt, speciellt blöt, så en extra undertröja, ullstrumpor och en keps räcker ganska långt. Däremot är mina händer riktigt klena så vettiga handskar kommer på listan relativt tidigt.

Att vara självförsörjande på mat i 600km är ganska väl tilltaget. Med aaaningen lägre fartambitioner och utan virusskam kan ganska mycket plats frigöras utan att man för den skull ska behöva handla eller fika våldsamt ofta.

IngvarW

Aktiv medlem
På rundor som går över hela dygnet är det alltid svårt att sia om hur jäkla kallt det kan bli. Prognosen för Norrköpingsområdet i lördagsnatt var 16 grader men min GPS var nere på 11 plus dimma vilket kyler bra. Vet att på 100-milaren från S-tälje har det varit superkallt, kring 3 grader, därnere i Småland på natten. På förra sommarens PBP var det också ner mot 2-3 grader på nätterna trots att det var Frankrike och augusti. Är man samtidigt blöt pga något jäkla regn så blir det misär. För att inte tala om en Ötzi XL runda vi körde för några år sedan med start på kvällen. Började med regn, sedan klart väder och sedan 15cm snöfall. Jag hade tre olika par handskar under rundan, händerna frös en 20 minuter efter varje stopp.

Så poängen är, var beredd på sämre väder, men hoppas på det bästa. När man står där i natten och klär på sig lite extra kläder är man glad för att man släpat med dem.

NLC

Aktiv medlem
Fast hur roliga berättelser blir det om man är perfekt förberedd på allt?

De rundor jag minns bäst är oftast de som inte blev som man tänkte sig, gärna med snö och/eller regn inblandat. Som förra årets 30-milare sista helgen i april där vi gnetade runt i regn och kyla, punkterade uppe på Söderåsen, för att de sista fem milen få uppleva sol, torra vägar och nyutslagna rapsfält på väg "him". Eller årets 40-milare som jag körde solo med hällregn en halvan och andra stark motvind andra. Eller min första 60-milare där jag satt inne på "tavernan" på Ljungby Motell och frös så benen hoppade upp och ner som man spelade tramporgel.

ohellstrom

Aktiv medlem
Fast hur roliga berättelser blir det om man är perfekt förberedd på allt?

De rundor jag minns bäst är oftast de som inte blev som man tänkte sig, gärna med snö och/eller regn inblandat. Som förra årets 30-milare sista helgen i april där vi gnetade runt i regn och kyla, punkterade uppe på Söderåsen, för att de sista fem milen få uppleva sol, torra vägar och nyutslagna rapsfält på väg "him". Eller årets 40-milare som jag körde solo med hällregn en halvan och andra stark motvind andra. Eller min första 60-milare där jag satt inne på "tavernan" på Ljungby Motell och frös så benen hoppade upp och ner som man spelade tramporgel.
Eller 60-milaren 2016 (efter det med ekrarna och den motorburna ungdomen) när det pissregnade hela natten och du i sympati lät bli att ens nämna att du hade regnjacka med eftersom jag inte hade någon.

Eller Øresund Runt 2017 där vi efter att ha spenderat hela förmiddagen i regn övergående i slask skakade så mycket på Helsingborg-Helsingørfärjan att en dam på fullaste allvar erbjöd skjuts till Köpenhamn.

Eller på morgonkvisten på Vänersborg 600k 2017 då solen tills sist tittade fram och lyckan egentligen var total men vi i förvirringen råkade köpa Daim Lakrits-glass. Det var inte alls meningen...

De är de oväntade händelserna som gör det hela värt det.

IngvarW

Aktiv medlem
Lägg till det charmiga att umgås med traktens ungdomar som är ute och käkar korv och hamburgare på nätterna i något dimmigt tillstånd på samma ställen vi passerar, exempelvis McDonalds i Linköping eller Eskilstuna, CirkleK i Fagersta, mfl ställen. Alltid blir det någon lite rolig dialog. En anekdot från Ötzi när vi satt och bokstavligt skakandes av köld åt oss igenom en nattlig måltid på Burger King i Eskilstuna klockan 2 på natten iförd våra reflexvästar. En snubbe kom fram och tittade på oss och utbrast -"Du är gul, du är gul, alla är gula!" Sen sprang han ut genom dörren.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer