Brompton på tåget/ resan, lås och försäkring?

ArtMia

Ny medlem
Hej,

Efter lite spaning på vikcykel så föll valet slutligen på en begagnad Brompton. Supernöjd men nu till den lite krångligare delen att skydda den från stöld.

Vilka är era bästa tips på lås, försäkring, förvaringsbox (?) eller liknande när man reser med den? Hur förvarar ni den på tåget? I bagagestallaget? Går den att låsa fast i bagagestallaget? När jag tog den med mig på tåget från säljaren hade jag den under jackan och väskan på golvet vid sätet bredvid mig, men gissar att det inte alltid är populärt då den ju tar upp en extra sittplats.

Samt funderar jag på om det ofta är lätt att hitta förvaringsbox, i rätt storlek, att låsa in den i om man är i en stad där man behöver göra något där den inte kan vara med.

Tacksam för tips och erfarenheter kring detta.

kais01

Aktiv medlem
man låser inte en brompton, man tar med den dit man går. in i restaurangen, affären, bion.

i känsliga miljöer kan man använda överdraget som säljs ihop med en liten sadelväska.

easy-wheels gör det lätt att dra den bakom sig med utfällt styre, om man inte vill bära. det räcker att köpa det främre paret.

ett litet lås när man ska till restaurangvagnen kan möjligen vara bra?

nieves

Aktiv medlem
MTR har tillräckligt breda hatthyllor för en Brompton. Med det tunna fodralet överdraget så ser det inte ut som en cykel.
Jag skulle aldrig någonsin ställa den obevakad med eller utan överdrag. Inte heller tror jag att något försäkringsbolag ersätter med 100% utan minst 1000kr i självrisk.
I dagens tjuvsamhälle är det som att lägga plånboken öppet på golvet och hoppas på det bästa.

ArtMia

Ny medlem
man låser inte en brompton, man tar med den dit man går. in i restaurangen, affären, bion.

i känsliga miljöer kan man använda överdraget som säljs ihop med en liten sadelväska.

easy-wheels gör det lätt att dra den bakom sig med utfällt styre, om man inte vill bära. det räcker att köpa det främre paret.

ett litet lås när man ska till restaurangvagnen kan möjligen vara bra?
Toppen! Easy-wheels får det bli 👍

ArtMia

Ny medlem
MTR har tillräckligt breda hatthyllor för en Brompton. Med det tunna fodralet överdraget så ser det inte ut som en cykel.
Jag skulle aldrig någonsin ställa den obevakad med eller utan överdrag. Inte heller tror jag att något försäkringsbolag ersätter med 100% utan minst 1000kr i självrisk.
I dagens tjuvsamhälle är det som att lägga plånboken öppet på golvet och hoppas på det bästa.
Sant! Bra tips me MTR 👍

Black planet

Aktiv medlem
Ja det finns fina överdrag för lura SJ. De blänger alltid efter en. Bagage som bagage gäller att lämna det obevakat. Har alltid med mig ett enkelt vajerlås. Ett larmat sådant. Låsa ute på stan? Aldrig..
easy-wheel? Något fel på Rollerblades hjul?

ArtMia

Ny medlem
Ja det finns fina överdrag för lura SJ. De blänger alltid efter en. Bagage som bagage gäller att lämna det obevakat. Har alltid med mig ett enkelt vajerlås. Ett larmat sådant. Låsa ute på stan? Aldrig..
easy-wheel? Något fel på Rollerblades hjul?
Tack! Många bra tips 👍 Tar gärna rekommendation på vajerlåset, samt väskan, om du har? 😊 Rollerbladeshjul får jag kika på!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Yes. Rätt mindset är att aldrig lämna den, utom under skrivbordet på jobbet.

Inte relevant för dig kanske men på pendeltågen i Stockholm går cykeln in mellan ryggstöden på de höga sektionerna. Helt ur vägen, största problemet är att komma ihåg den när man går av..

ArtMia

Ny medlem

Inte relevant för dig kanske men på pendeltågen i Stockholm går cykeln in mellan ryggstöden på de höga sektionerna. Helt ur vägen, största problemet är att komma ihåg den när man går av..
Tack! Är i sthlm ibland så bra tips! 👍

Erik O

Aktiv medlem

Huh, kan känna panikkänslan när tåget rullar iväg...

kais01

Aktiv medlem
överdrag finns som sagt ett original brompton som inte kostar farligt. sadelväska ingår.

åker tåg dagligen, aldrig överdrag då, ingen sj-personal blänger. brukar oftast rulla den ända in på tåget innan jag fäller ihop, brukar inte föranleda någon särskild reaktion.

rollerbladeshjul är tunga, och bygger i sidled, tar gärna i skorna när man trampar. köp något som är smalt tycker jag : )

du kommer ha mycket glädje av den och undra hur det gick att leva utan...

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer