Broms "fjångar" inte tillbaka.

Samfor

Medlem
Hej! På min sambos hoj "fjångar" inte inte bromsen tillbaka på bakbromsen vänster sida efter en tvätt.

Cykeln är bara några månader och visst så kan jag lämna in den där vi köpte den...men detta borde man väl kunna fixa lätt på egen hand?

Kan det vara så att pinnen som bromsen sitter på måste smörjas upp? Klossarna är inte slitna så att de fastnar i fälgen och jag ganska säker på att det inte är vajern eller höljet som skapar problemet i fråga.

Mvh Samuel

Bilagor

• 20190817_115943.jpg
    20190817_115943.jpg
    214.1 KB · Besök: 437
  • 20190817_115852.jpg
    20190817_115852.jpg
    176.6 KB · Besök: 445
Senast ändrad:
Det kan räcka att smörja lite i den/de punkter som rör sig jämfört med varandra.
Kanske behövs någon fjäder spännas, brukar sitta 1 på vardera sida.

Ser ut att vara lite hårt spänd. Är bromshandtaget slappt? Alltså om den inte fjädrar tillbaka så borde du inte ha något motstånd när du bromsar med handtaget.

Den där spaken ska vara neråt med.

Så att man kan öppna den och ta av hjulet.

Senast ändrad:
Brukar också sitta en liten skruv ovanpå bromsen på motsatt sida mot varjern som kan användas för att centrera bromsen. Det ser ut som att det finns en sådan skruv även på denna broms även om den inte syns tydligt på bilderna.

Samfor sa:
Men om man vill ta bort hela bromsen, hur sjutton gör man det?

/Samuel

Vill inte vara oartig, men om du inte vet hur man tar bort bromsen så borde du nog inte försöka fixa problemet själv.
Det här är väldigt grundläggande kunskap för mekaniker (hemmamekaniker såväl som proffs).

Jag föreslår att du tar cykeln till en kvalificerad mekaniker och låter henne/honom visa dig. Jag själv svarar gärna på frågor från kunder och visar hur man gör sånt som är bra att kunna fixa själv.

Hoppas att du har en bra och inte alltför bitter mekaniker på din lokala butik som inte känner dig för viktig för att visa dig. :)

Det skall finnas justerskruvar för fjädringen i bromsen som man skruvar för att "centrera" klossarna. Är dessa skruvade helt knasigt så "fastnar" en kloss ofta så som på bilderna.
Men har aldrig skruvat på den sortens bromsar innan, bara V bromsar.

Hej.. På din andra bild så syns en liten skruvskalle på samma arm som möter bromsvajern. Där har du nog spännskruven. Försök sen att känna motståndet i vajern och höljet när du bromsar. På finare hojar så känns inget motstånd alls, men alla cyklar har inte teflonhöljen och teflonklädda vajrar. Där spar fabrikanterna ofta in pengar. Tar du loss bromsapparaten från ramen så får du längre slag på handtaget och det blir då lite lättare att känna, motstånd eller inte. Tycker du att vajern löper trögt i höljet, så ställ cykeln uppåner, spruta eller droppa in olja i höljet vid bromsen, bromsa släpp bromsa släpp å så vidare. Mer olja i höljet, bromsa släpp osv. Låt stå uppåner över natten så att oljan kryper in i höljet. Felet måste ju inte ligga i vajrar/höljen, men tar du loss bromsapparaten så känn försiktigt efter om armarna går lätt att trycka ihop. Var lite försiktig, trycker du för hårt så kan fjädern gå sönder och det är inte såå roligt att byta i en dubbelverkande broms. Fråga nån som gjort bytet.. mvh borano20

Egress sa:
Samfor sa:
Men om man vill ta bort hela bromsen, hur sjutton gör man det?

/Samuel

Vill inte vara oartig, men om du inte vet hur man tar bort bromsen så borde du nog inte försöka fixa problemet själv.
Det här är väldigt grundläggande kunskap för mekaniker (hemmamekaniker såväl som proffs).

Jag föreslår att du tar cykeln till en kvalificerad mekaniker och låter henne/honom visa dig. Jag själv svarar gärna på frågor från kunder och visar hur man gör sånt som är bra att kunna fixa själv.

Hoppas att du har en bra och inte alltför bitter mekaniker på din lokala butik som inte känner dig för viktig för att visa dig. :)

Ingen fara ;)

Hej.. På din andra bild så syns en liten skruvskalle på samma arm som möter bromsvajern. Där har du nog spännskruven. Försök sen att känna motståndet i vajern och höljet när du bromsar. På finare hojar så känns inget motstånd alls, men alla cyklar har inte teflonhöljen och teflonklädda vajrar. Där spar fabrikanterna ofta in pengar. Tar du loss bromsapparaten från ramen så får du längre slag på handtaget och det blir då lite lättare att känna, motstånd eller inte. Tycker du att vajern löper trögt i höljet, så ställ cykeln uppåner, spruta eller droppa in olja i höljet vid bromsen, bromsa släpp bromsa släpp å så vidare. Mer olja i höljet, bromsa släpp osv. Låt stå uppåner över natten så att oljan kryper in i höljet. Felet måste ju inte ligga i vajrar/höljen, men tar du loss bromsapparaten så känn försiktigt efter om armarna går lätt att trycka ihop. Var lite försiktig, trycker du för hårt så kan fjädern gå sönder och det är inte såå roligt att byta i en dubbelverkande broms. Fråga nån som gjort bytet.. mvh borano20
Tack!

Tillbaka
Topp