Bromsar börjar ta riktigt dåligt (mtb)

Har en mtb jag haft i ett par år... Senaste tiden började bromsarna ta riktigt dåligt och svampigt. Min tanke var att nya bromsbelägg och luftning av bromsarna nog skulle göra susen.
Hade lite andra ärenden så alltihopa skickades in på lokala cykelshoppen. Dom kom fram till att mina bromsskivor var helt slut så vi tog och bytte dom och luftade bromsarna men nu när dom satt dit allt så upplevde dom ändå att bromsarna nöp dåligt.

Dom skulle kolla mer på problemet men dom hade börjat fundera i dom banorna att oken kanske var för klena?

Kan bromsoken förstöras så att dom behöver bytas? Eller har ni några förslag på vad som det kan vara?
Grejerna som sitter på nu är; Shimano BR-M615 Disc 200/F and 200/R SM-RT64 CL Rotor

MagerValp

Aktiv medlem
BR-M615 har jag på min pendlarcykel, en Cube Editor. Är väl helt okej för cykling i stan, men inget jag skulle vilja köra med i skogen.

jonte987

Aktiv medlem
Några teorier om varför de skulle blivit klena om de inte var det från början? Låter tveksam i mina öron. Mecken har väl fuckat nåt. Sen så behöver de köras in.

Bengt-re

Aktiv medlem
Har en mtb jag haft i ett par år... Senaste tiden började bromsarna ta riktigt dåligt och svampigt. Min tanke var att nya bromsbelägg och luftning av bromsarna nog skulle göra susen.
Hade lite andra ärenden så alltihopa skickades in på lokala cykelshoppen. Dom kom fram till att mina bromsskivor var helt slut så vi tog och bytte dom och luftade bromsarna men nu när dom satt dit allt så upplevde dom ändå att bromsarna nöp dåligt.

Dom skulle kolla mer på problemet men dom hade börjat fundera i dom banorna att oken kanske var för klena?

Kan bromsoken förstöras så att dom behöver bytas? Eller har ni några förslag på vad som det kan vara?
Grejerna som sitter på nu är; Shimano BR-M615 Disc 200/F and 200/R SM-RT64 CL Rotor
De oken är inget vidare, de jag har haft har börjat småläcka och grisa ner skivan. Nya bromsar är nog lösningen.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag misstänker att precis det har hänt på min bakbroms. Båda nöp fint i början men sedan blev bakbromsen gradvis sämre. Rengjorde och bytte belägg, blev väl lite bättre, men baken tar märkbart sämre än fronten.

BOBCAB

Aktiv medlem

Vet inte hur de blivit luftade, men att lufta på riktigt genom att lossa oket så att slangen går rakt nedåt utan någon uppåtböj, och sedan trycka i ny olja från oket och upp till handtaget brukar hjälpa. Har BR615 på en cykel som varit fjällen, och även kört lite enklare DH och de har funkat. Går naturligtvis inte jämföra med de dyrare, men utmärkt funktion för pengen. Kräver naturligtvis bra belägg.

Valhalla_

Aktiv medlem
Luft i systemet (i måttliga mängder) är i princip aldrig anledningen till att det tar dåligt såvida det inte är asmycket luft däri, men då funkar inte bromsen alls. Oftast handlar det om kontaminering av beläggen, och om nya belägg osv inte hjälper, eller kanske hjälper i någon eller några dagar men sedan blir kassa, är det sannolikt läckande ok som är problemet.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Som ovan. Troligen småläcker dem. Funkar initialt efter luftning, nya belägg osv. och blir snabbt dåliga igen.
En broms blir inte sämre utan att något är trasigt / fel.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Jag har de bromsarna. Att de inte skulle ”duga i skogen” håller jag inte med om. Kör regelbundet xc träning med dem och har vid några tillfällen kört kortare downhillbackar (typ Flottsbro) utan problem. Kör iofs gubbigt och försiktigt utför.

Däremot börjar skiten läcka förr eller senare som nämnts ovan. Då duger de inte.

Hade de bromsarna på gamla pendlarhojen som gick året runt på sopsaltade vägar. När orginalbromsarna från Tektro började ok-läcka efter några år (de höll länge) köpte jag bromsar o handtag i 615-serien. Ena oket gav upp redan efter en vinter och fick bytas. Fick byta andra oket efter vinter två.

Min mountainbike används inte på vintern. Den råkar också ha dessa bromsar. Cykeln är inköpt 2017. Bromsarnas funktion är bra tills de börjar läcka. I år har jag (efter fyra års cykling med hojjen) fått byta ena oket samt även ena handtaget pga läckage.

Skriker det när du bromsar: stor risk att det är läckage i oket vid kolvarna.

Ta ut beläggen o kolla ifall det är olja på baksidan av dem=läckage.

Handtag: Kolla underifrån in mot själva handtagsmekaniken. Tryck in handtaget. Är det oljigt därinne=läckage.

Jag tycker det är synd att de har dessa läckageproblem för funktionen är jag mycket nöjd med i övrigt.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Fördelen med shimano är att nya ok är fruktansvärt billiga. I alla fall de enklare tvåkolvsoken. Typ 150-200:ish spänn inkl belägg från tysken. Aldrig fel att ha ett nytt sådant hemma ifall att.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
615 är ”Deore-nivå”. 615 verkar ha ersatts av andra Shimanoprodukter nu såsom BR-MT500. Kanske håller bättre?

Hur står sig konkurenterna i jämförelse? Det är väl Sram Level som ligger i samma priskategori?

Senast ändrad:
Jag har nu fått igen cykeln men bromsarna fungerar dåligt tycker jag... Om jag liksom typ bromsar hårt en jävla massa gånger nerför en brant backe så börjar till slut bromsen ta. Men efter en stund fungerar den dåligt igen. Och gnekar som jävulen under den tiden dom tar dåligt...
Vad tyder detta på? Att det är någon kontaminering?

Det är helt nya bromsskivor och nyluftade... broms handtagen tar långt in. ( styrs bara det av hur nya bromsklossar jag har?)

Jag tycker typ att om jag pumpar en del på handtaget känns det som att det blir bättre känsla i efter ett tag oxkså?

jonte987

Aktiv medlem
Nya belägg och skivor så lär det ta längre ut inte tvärtom. Reach adjust, finns det?
Ny mekaniker är kanske det som behövs.
Annars lufts och kör in enligt manualen

Reach adjust finns
Har inställt så att dom ska ta långt ut...
Låter min beskrivning som att det något blivit tokigt vid luftningen?

Gneket och att bromsarna ta bra om jag bromsat rejält med dom nerför brant backe?

yonsson

Aktiv medlem
Jag har nu fått igen cykeln men bromsarna fungerar dåligt tycker jag... Om jag liksom typ bromsar hårt en jävla massa gånger nerför en brant backe så börjar till slut bromsen ta. Men efter en stund fungerar den dåligt igen. Och gnekar som jävulen under den tiden dom tar dåligt...
Vad tyder detta på? Att det är någon kontaminering?

Det är helt nya bromsskivor och nyluftade... broms handtagen tar långt in. ( styrs bara det av hur nya bromsklossar jag har?)

Jag tycker typ att om jag pumpar en del på handtaget känns det som att det blir bättre känsla i efter ett tag oxkså?
Förstår ingenting av det där. Har du bromsat in de nya beläggen?

Jag utgår från att dom satte på nya bromsbelägg när den var dem bytte bromsskivor. Men han sa också att han slipat bromsbeläggen.

Jag kanske får byta bromsbelägg själv för att vara säker :0

Nu har jag iaf kört brakleen på bromsskivan, gjkrt rent vid bromsoket, nytt bromsbelägg, centrerat om bromsarna. Tog direkt mycket bättre.. Jag hann bara testa kort så kan inte säga att problemet är löst men det var tydlig skillnad.

Och bara gjort framtill än så länge

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu har jag iaf kört brakleen på bromsskivan, gjkrt rent vid bromsoket, nytt bromsbelägg, centrerat om bromsarna. Tog direkt mycket bättre.. Jag hann bara testa kort så kan inte säga att problemet är löst men det var tydlig skillnad.

Och bara gjort framtill än så länge
Om det inom kort börjar strula igen är det ett läckande ok som är bekymret. (y)

En fråga till när jag ändå håller på.. Har ställt så bromshandtagen tar nästan längst ut med nyckel... Men sen tar också bromsarna mycket längre ut nu. Beror det endast på nya bromsbeläggen?
Eller kan man få lite mer slitna bromsbelägg att ta lika långt ut?

Maakus

Aktiv medlem
En fråga till när jag ändå håller på.. Har ställt så bromshandtagen tar nästan längst ut med nyckel... Men sen tar också bromsarna mycket längre ut nu. Beror det endast på nya bromsbeläggen?
Eller kan man få lite mer slitna bromsbelägg att ta lika långt ut?

Ja, du kan fylla på med olja/vätska.

Det kanske är samma på dom här för min LBS säger dig ha luftat dom iaf.. Men först nu när jag bytte belägg som dom börja ta långt ut

Ut en väldigt kort sväng och har nu också bytt baktill.
Ganska omgående så började frambromsen att gnälla... Så kanske är läckage där ändårå.

Bak kunde jag bromsa rätt rejält. Fram kan jag inte ens låsa däcket om jag bromsar max.....

Valhalla_

Aktiv medlem
Om fram tog helt ok men nu börjar ta dåligt igen så är det högst troligt läckage som är problemet. Ingen ide att försöka rengöra, byta belägg osv, det kommer bara fortsätta krångla. Köp två nya bromsok, eller nya bromsar. Det löser problemet

Okej...kan jag köpa exempelvis vilket annat shimano bromsok som helst eller vad ska jag söka efter? Bäst sett hålla sig till shimano iaf.. Men utöver det då? Något att tänka på?

Valhalla_

Aktiv medlem
Okej...kan jag köpa exempelvis vilket annat shimano bromsok som helst eller vad ska jag söka efter? Bäst sett hålla sig till shimano iaf.. Men utöver det då? Något att tänka på?
Shimano - ja. Jag hade köpt något av deras billigaste postmount ok, typ MT500 eller liknande. Normalt sett kan du skruva loss slangen ur oket och sätta direkt i ett nytt ok, det brukar bli tätt. Blir det inte det så är det bra att vara beredd med ny oliv och stift. Osäker på vilken slang du har, är det BH59 ska du ha mässingsstiftet, är det BH90 ska du ha rostfritt stift (olika diameter på dem)

Edit:

T.ex detta

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Du kan, om det finns, köpa reservdelarna o göra arbetet. Sätt dig me youtube. Man lär sig rätt mycket o d e nyttigt för framtida problem

Lång historia.. Har kommit fram till att om jag åker och småbromsar lite ett tag så nyper frambromsen riktigr bra till slut? Jag antar att det är någon kontamination som jag bromsar bort ? Om jag sen cyklar ett tag så fungerar bromsen dåligt igen?

Bengt-re

Aktiv medlem
Lång historia.. Har kommit fram till att om jag åker och småbromsar lite ett tag så nyper frambromsen riktigr bra till slut? Jag antar att det är någon kontamination som jag bromsar bort ? Om jag sen cyklar ett tag så fungerar bromsen dåligt igen?

Du har troligen småläckande ok. Kolla baksidan av beläggen. Är det ens en gnutta olja där så är oken körda och den enda vägen till lycka är att konsumera ett nytt ok.

Nu har jag iaf bytt bromsok till 4 kolvsok från shimano... BR-M6120. Nyper skitbra!
Men tänkte köpa på mig ett gäng bromsbelägg ... Resin helst. Då ska det vara D03s heter bromsbeläggen. 200 kr st kostar vissa :O

Såg att det fanns belägg som är utformade likadant i mina ögon iaf.. typ

Skulle såna kunna funka ? Är så jävla svårt att förstå vilka som är kompatibla med varann...

ErikvW

Aktiv medlem
Nu har jag iaf bytt bromsok till 4 kolvsok från shimano... BR-M6120. Nyper skitbra!
Men tänkte köpa på mig ett gäng bromsbelägg ... Resin helst. Då ska det vara D03s heter bromsbeläggen. 200 kr st kostar vissa :O

Såg att det fanns belägg som är utformade likadant i mina ögon iaf.. typ

Skulle såna kunna funka ? Är så jävla svårt att förstå vilka som är kompatibla med varann...
Tycker att resin beläggen är sjukt mycket sämre än metalliska på shimano 4 kolv.

OKej..får testa metalliska då.

Men jag tycker det är så svårt att komma fram till vilka som funkar till oket mitt?

Fungerar dom jag länkade från märket Reverse exempelvis?

ErikvW

Aktiv medlem
Det borde passa men det står inte säkert. Galfers FD426 passar till deore 4pot, så det är väl ett alternativ.
Här är rätt originalbelägg sintrade.

Se bara till att du har skivor som klarar av de belägg du väljer. Skivstorlek är viktigt också, tycker att det är skönt för händerna med 200 fram och 180 bak.(kör det brantaste ock svåraste jag hittar och väger sub 60kg.)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer