Bromsar Xtr 9100 eller Magura MT8 raceline

exydo

Aktiv medlem
Ska bygga en riktigt fin cykel men sitter och funderar på vilka bromsar som ska sitta på den. Nån som har nån input angående dessa. Gillade känslan i Magura mt8.
Så hjälp mig välja?

Supersonic

Aktiv medlem
Av de två skulle jag säga SRAM Level Ultimate :)
Grymt sköna bromsar med bra modulation och bettförmåga.

På min nya hoj sitter XTR 9100 och de är precis likadana som 9000 bara det att sviktet man fick vid nyp i bromshandtaget nu är borta. Allt annat lika i känsla, kraft osv.

exydo

Aktiv medlem
Sitter såna bromsar på min Scalpel just nu, Jag gillar känslan med direktbett som Maguran och även shimano hade. Svår nöt att knäcka detta här? vikten får kanske avgöra till slut.

Jilster

Aktiv medlem
Det är grym känsla i Shimanos bromsar tycker jag men de slits fort. Tycker att det är lite dåligt. Har gått över på Hope ist. De saknar dock det direkta bett som shimano har men det är bara en vanesak. Återkommer förhoppningsvis om några år och då säger att kvallan på Hope är bättre än shimano....

Jilster sa:
Det är grym känsla i Shimanos bromsar tycker jag men de slits fort. Tycker att det är lite dåligt. Har gått över på Hope ist. De saknar dock det direkta bett som shimano har men det är bara en vanesak. Återkommer förhoppningsvis om några år och då säger att kvallan på Hope är bättre än shimano....
Slits fort? bromsbeläggen eller bromsen?

M9100 väger väl in på 404 gram och MT 8 SL 450 gram? samt kostar 5-600kr mer, känns ju inte som ett bättre alternativ, dock de gula bromshusen är sjukt snygga ^^

Hur skulle ni beskriva bettet är i M9100/M9000 kontra M8000. Mina fungerar otroligt bra, men de biter tag ordentligt, som en på och av knapp. Vill hellre ha en mjukare kurva så man kan dra i bromsen utan att låsa hjulen, känns som man flyger in i en tegelvägg varje gång haha

exydo

Aktiv medlem
Blir nog Magura trots allt men då Sl som är lite diskretare, men som sagt xtr lockar...

Jilster

Aktiv medlem
eucalyptus sa:
M9100 väger väl in på 404 gram och MT 8 SL 450 gram? samt kostar 5-600kr mer, känns ju inte som ett bättre alternativ, dock de gula bromshusen är sjukt snygga ^^

Hur skulle ni beskriva bettet är i M9100/M9000 kontra M8000. Mina fungerar otroligt bra, men de biter tag ordentligt, som en på och av knapp. Vill hellre ha en mjukare kurva så man kan dra i bromsen utan att låsa hjulen, känns som man flyger in i en tegelvägg varje gång haha
Då skulle jag titta på Hope om jag vore du.....

Oggler

Aktiv medlem
Har shimano kommit till rätta med sina kvalitetsproblem när det gäller bromsarna. Jag är ett stort Shimano-fan. Och jag tänkte att jag skulle kosta på mig ett par fina XTR-bromsar. Men det skulle jag inte ha gjort. Än i dag ett par år senare så funkar de fortfarande inte som de ska.

Jensen

Aktiv medlem
Supersonic sa:
Av de två skulle jag säga SRAM Level Ultimate :)
Grymt sköna bromsar med bra modulation och bettförmåga.

På min nya hoj sitter XTR 9100 och de är precis likadana som 9000 bara det att sviktet man fick vid nyp i bromshandtaget nu är borta. Allt annat lika i känsla, kraft osv.
Jag är inte riktigt villig att hålla med om det efter två år med level ultimate. Tycker personligen de tar lite långt in. Sen har jag nog inte ägt struligare broms. Fått byta innanmätet i handtagen på båda bromsarna. Visserligen första generationen. Men ändå. Önskar även de behållt bitepoint från guide. Hade nog idag valt guide om jag skulle valt sram.

Har hope v2 race. Haft i några år och sällan skådat en broms med så lite problem. Och lätta att lufta (krävs liten fast nyckel, slang och petflaska typ för att samla upp oljan). Det jag kan känna är att de inte direkt produktutvecklat den något de senaste åren, om man inte tar straffvikten med tech handtagen, även lite sämre bett än level.

Jag har varit lockad av m9100. Men hade nog valt magura pga att jag gillar känslan i dem. Vet att de är tighta i baksvingen på vissa ramar, men på scalpel finns ju gott om plats. Finns ju som flatmount med (vilket scalpel-si har om man tar bort adaptern).

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jilster sa:
eucalyptus sa:

Då skulle jag titta på Hope om jag vore du.....
+1
Hope biter inte ett skit, du får modulera dig hela vägen in i styret.
Jag tycker att i praktiken ger hope sämre känsla än shimano för man får trycka hårdare.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer