Bromsbelägg för skivbromsar för landsväg

MTBemil

Aktiv medlem
Bromsbelägg för skivbromsar för landsväg
Som inbiten bergscyklist så är man ju av åsikten att skivbromsar är överlägsna i både bromskraft, modulation och mångsidighet, och ännu mer så när det gäller hydrauliska. Men jag har haft en fundering angående de skivbromsar som landsvägs- och gravel-cyklar utrustas med idag, hur mycket de skriker. Skrikiga skivbromsar kan ju bero på några olika saker, skivan kan vara skev eller skitig eller så är oket snett installerat. Men i min erfarenhet (för rätt installerade bromsar iallafall) så brukar de sluta låta efter att man bromsat in dem ordentligt, eller att man på sin höjd får rengöra skivan och byta belägg. Detta känns som att det är något som ofta glöms, hur stor skillnad det gör att bromsa in beläggen när man börjar använda ett par bromsar (och även valet av belägg). Och det jag menar när jag säger bromsa in är att göra ett antal hårda inbromsningar så att bromsbeläggen lämnar av sig en yta på skivorna vilket gör att de biter bättre och förhindrar att skit hamnar på dem. Det är det som skivbromsar är byggda för, och hårda inbromsningar och högre temperaturer är ett krav för att de skall fungera som de ska. Här blir det just också tydligt varför skivbromsar blir opassande för landsväg... det är så otroligt sällan som hårda, korta inbromsningar händer i landsväg så att även om man bromsar in dem ordentligt i början så kommer det ytskiktet bromsas bort av de långvariga svaga inbromsningarna som är betydligt vanligare.

Efter den romanliknande inledningen så kommer jag äntligen till min fråga, skulle landsvägsspecifika belägg vara en lösning på detta? När jag själv jämfört metall och organiska belägg så är det en otrolig skillnad i prestanda vid låga respektive höga hastigheter, skulle det då gå att formulera något eget belägg som funkar vid låga temperaturer men höga hastigheter, kan problemet vara för mycket kylning? Finns redan lösningen till detta eller är jag helt ute och cyklar?
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Bromsbelägg för skivbromsar för landsväg
Som inbiten bergscyklist så är man ju av åsikten att skivbromsar är överlägsna i både bromskraft, modulation och mångsidighet, och ännu mer så när det gäller hydrauliska. Men jag har haft en fundering angående de skivbromsar som landsvägs- och gravel-cyklar utrustas med idag, hur mycket de skriker. Skrikiga skivbromsar kan ju bero på några olika saker, skivan kan vara skev eller skitig eller så är oket snett installerat. Men i min erfarenhet (för rätt installerade bromsar iallafall) så brukar de sluta låta efter att man bromsat in dem ordentligt, eller att man på sin höjd får rengöra skivan och byta belägg. Detta känns som att det är något som ofta glöms, hur stor skillnad det gör att bromsa in beläggen när man börjar använda ett par bromsar (och även valet av belägg). Och det jag menar när jag säger bromsa in är att göra ett antal hårda inbromsningar så att bromsbeläggen lämnar av sig en yta på skivorna vilket gör att de biter bättre och förhindrar att skit hamnar på dem. Det är det som skivbromsar är byggda för, och hårda inbromsningar och högre temperaturer är ett krav för att de skall fungera som de ska. Här blir det just också tydligt varför skivbromsar blir opassande för landsväg... det är så otroligt sällan som hårda, korta inbromsningar händer i landsväg så att även om man bromsar in dem ordentligt i början så kommer det ytskiktet bromsas bort av de långvariga svaga inbromsningarna som är betydligt vanligare.

Efter den romanliknande inledningen så kommer jag äntligen till min fråga, skulle landsvägsspecifika belägg vara en lösning på detta? När jag själv jämfört metall och organiska belägg så är det en otrolig skillnad i prestanda vid låga respektive höga hastigheter, skulle det då gå att formulera något eget belägg som funkar vid låga temperaturer men höga hastigheter, kan problemet vara för mycket kylning? Finns redan lösningen till detta eller är jag helt ute och cyklar?

Recinbelägg och kapsling av skivan så att den blir iaf mindre dammig? Skivor med mer metall i brukar ofta vara mindre benägna att skrika, men visst är det ett problem.
 

MTBemil

Aktiv medlem
Bromsbelägg för skivbromsar för landsväg
Det ligger nånting i det, för både organiska och resin belägg börjar ju skrika och tappa bromskraft fort när de blir överhettade, men jag känner mig fundersam om bromsarna verkligen blir så varma
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Bromsbelägg för skivbromsar för landsväg
Det ligger nånting i det, för både organiska och resin belägg börjar ju skrika och tappa bromskraft fort när de blir överhettade, men jag känner mig fundersam om bromsarna verkligen blir så varma

Sanningen är nog att det är många parametrar som avgör utfallet och att ändra en parameter kan förbättra läget. Detta är nog orsaken till ofta diametralt olika upplevelser - nyckeln är förändring snarare än att något tekniskt utförande på komponent är överlägset något annat.

Btomsar har alltid potential att skrika.....
 

Henrik_E

Aktiv medlem
Bromsbelägg för skivbromsar för landsväg
Det ligger nånting i det, för både organiska och resin belägg börjar ju skrika och tappa bromskraft fort när de blir överhettade, men jag känner mig fundersam om bromsarna verkligen blir så varma
Tror det beror lite på var man cyklar. Förmodligen omöjligt att överhetta bromsarna i Sverige, men i alperna och liknande går det nog om man har tveksam teknik.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer