Bromsbelägg

berko (fd Kikon)

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Jag tror att sintrade belägg överlag låter mer än organiska. Men de har ett mycket bättre bett när det är blött. Men sliter mer på skivan såklart. De tar nära nog lika bra blöta som torra. Organiska belägg blir ju som ett par sura pappbitar när det är blött.

Jag kör nu med Truckerco semi-metalliska belägg och tycker de är jättebra. De kan låta lite ibland de med, men det kommer och går. Beror säkert på smuts. Men de har slitits ut mycket snabbare än de senaste sintrade gjorde, men jag bytte bromsok så de gamla passade inte.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Scott_Blackstone skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har provat där här beläggen?
> http://www.cyclecomponents.com/komponenter/bromsar
> /bromsklossar-belagg/shimano-m05-bromsbelagg-organ
> ic.html
>
> Det står att dom har lågt ljud.
>
>
>
>
> Funderar även på dom här
>
> http://www.cyclecomponents.com/komponenter/bromsar
> /bromsklossar-belagg/shimano-e01s-bromsbelagg-sint
> ered.html
>
> Någon som vet om dom är bra? Skriker dom ?

Till vicken sorts cykel?

Bromsbelägg
Någon som vet vad som brukar monteras för belägg standard på en Scott Scale? (Har ej bytt belägg sedan cykeln var ny)
Beläggen på bakbromsen skriker så fort bromskivan är lite fuktig. På frambromsen skriker det även om skivan är torr.
På bakbroms och frambroms har jag Shimano BR-M447

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Senast jag provade sintrat på stig så slets de så långsamt att de hann bli fulla med skit och tog dåligt av den anledningen istället.

Shinanos organiska tycker jag håller fullt godkänt länge.

Gurra

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Är det inte så att sintrade (metallbelägg) tar bäst (bra?) först när de kommit upp i arbetstemperatur (vad nu det skulle vara för temp.)..
Här är mina vaneföreställninger:
sintrade:
-håller längre
-skriker mer
-bättre bett när de är varma

organiska:
-håller kortare
-skriker mindre (utom när det är blött?)
-samma bett från när de är kalla.
-mer brakefade när de blir varma.

Har vi ingen bromsexpert här som kan leda oss rätt?

Bromsbelägg
Denna typ av belägg har jag på frambromsen, dom skriker även vid torr bromsskiva.
Någon som vet om det finns en bättre typ av belägg som skriker mindre än dom på bilden?
Är detta organiska eller sintrade?

Bilagor

• Belägg.jpg
    Belägg.jpg
    415.9 KB · Besök: 104

Rattnalle

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Det är organiska. Skriker det så har du sannolikt fått olämplig smuts på beläggen. Kör dem rejält varma i nån lång nedförsbacke, gärna efter att du bränt av dem lite med varmluftspistol eller nåt, så borde det tystna.

Jag kör shimano organiska och de skriker ytterst sällan oavsett väder bara de får gå varma ibland.

eketjall

Ny medlem
Bromsbelägg
Från vilket träd kommer hartsen/kådan i dom organiska bromsbeläggen?
Eller är det kanske mer troligt att det är syntetisk harts och att de inte alls borde gå under benämningen organsika?

jofahjalm

Aktiv medlem
Bromsbelägg
eketjall sa:
Eller är det kanske mer troligt att det är syntetisk harts och att de inte alls borde gå under benämningen organsika?

Nu är du i Sverige och här betyder organiskt att materialet består av kolföreningar. Det är i Amerikat dom har trumcirkelinspirerade kopplingar till vitalismen kring begreppet organiskt.

eketjall

Ny medlem
Bromsbelägg
jofahjalm sa:
eketjall sa:

Nu är du i Sverige och här betyder organiskt att materialet består av kolföreningar. Det är i Amerikat dom har trumcirkelinspirerade kopplingar till vitalismen kring begreppet organiskt.

Används organiskt verkligen på det sättet i svenskan? Alltså att något som är organiskt består av kolföreningar är det väl ingen tvivel om, men att alla kolföreningar skulle vara organiska vet jag inte.
Att man i Amerikat säger organiskt om det vi kanske som bästa översättning säger ekologiskt om här är jag med på.

Ska man hård dra det så kan ju faktiskt ett sintrat belägg vara "organiskt" också även om sintrat brukar syfta till belägg med metall i sig.

jofahjalm

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Ja, så är det i svenskan.

Sintring är en metod för att sammafoga partiklar och säger inte något om vad partiklarna man sammanfogar består av.Man kan säkert ha sintrade organiska belägg.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bromsbelägg
Jag förutsatte att de var gjorda av organ. Eller kanske att de låter som en orgel? Fast då stämmer ju inte tesen ovan att de ska låta mindre.

eketjall

Ny medlem
Bromsbelägg
jofahjalm sa:
Ja, så är det i svenskan.

Men det måste ha varit kemisten som tagit fram det aktuella materialet som sa något till pr-människan om att det var en "organisk förening" och så rullade det vidare därifrån.
"Organiskt material" brukar ju mer specifikt antyda ett ursprung från växt och djurriket.

Bromsbelägg
jomper sa:
Jag förutsatte att de var gjorda av organ. Eller kanske att de låter som en orgel? Fast då stämmer ju inte tesen ovan att de ska låta mindre.

Är det därför det är så lång väntetid för dom som behöver transplantationer? detta är dock inget jag har belägg för så det är lika bra att sätta stopp för inlägget nu.

jofahjalm

Aktiv medlem
Bromsbelägg
eketjall sa:
Men det måste ha varit kemisten som tagit fram det aktuella materialet som sa något till pr-människan om att det var en "organisk förening" och så rullade det vidare därifrån.
"Organiskt material" brukar ju mer specifikt antyda ett ursprung från växt och djurriket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Organisk

Det var rätt länge sedan man la ner vitalismen och tron på att det skulle vara något speciellt med materialet som kommer från levande organismer. Det var också ett enormt framsteg för vetenskapen. Att ni man i USA har valt att använda det extremt olämpliga begreppet organic för ekologiskt behöver ju inte sunka till språket på denna sidan Atlanten.

Senast ändrad:

Ebbelee

Medlem
Bromsbelägg
Gurra sa:
Är det inte så att sintrade (metallbelägg) tar bäst (bra?) först när de kommit upp i arbetstemperatur (vad nu det skulle vara för temp.)..
Här är mina vaneföreställninger:
sintrade:
-håller längre
-skriker mer
-bättre bett när de är varma

organiska:
-håller kortare
-skriker mindre (utom när det är blött?)
-samma bett från när de är kalla.
-mer brakefade när de blir varma.

Har vi ingen bromsexpert här som kan leda oss rätt?

Ingen expert men det jag upplevt är att organiska belägg vid blötta och regn inte tar ordentligt i typ 3 sekunder i värsta fall.
sintrade tar direkt vid blött.
Organiska belägg går åt som smör vid regn (DH) ett par kan ta slut på en dag.
Sintrade förslits normalt vid regn.
/Ebbe

SkipperO

Medlem
Bromsbelägg
För min del är skrikande bromsar tecken på olja eller liknande på skiva och belägg.
Ordentlig rengöring och sedan 225grader i 20 minuter i ugnen för beläggen ger tysta bromsar med bra bett på mina XC-cyklar.

Jimel

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Innan ugn skrek bromsarna som satan, rengjorde med allt möjligt utan resultat. Körde i ugn och det blev tyst, vet inte om jag blivit döv så det kanske är därför. Vad är ditt problem? Tror du jag ljuger?

jofahjalm

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Ljuger brukar man ju kalla det när man medvetet vilseleder någon. Jag tror bara folk gör konstiga grejer och inbillar sig saker i största allmänhet. En normal köksugn kommer inte upp i de temperaturer som krävs för att avdunsta t.ex. mineralolja och organiska belägg smälter antagligen innan oljan avdunstar.

Makten

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Ebbelee sa:
Ingen expert men det jag upplevt är att organiska belägg vid blötta och regn inte tar ordentligt i typ 3 sekunder i värsta fall.
sintrade tar direkt vid blött.

Min erfarenhet är den rakt motsatta. Organiska tar hyggligt i väta medan sintrade knappt tar alls, och skriker dessutom mer.
Vid torrt väder märker jag ingen eller försumbar skillnad. Då snackar vi Shimano.

Förmodligen kan man inte generalisera på detta vis mellan olika tillverkare, då de säkert kan ha helt olika material i sina organiska respektive sintrade belägg. Möjligt att det är därför folk har så olika uppfattning i frågan.

Jimel

Aktiv medlem
Bromsbelägg
jofahjalm sa:
Ljuger brukar man ju kalla det när man medvetet vilseleder någon. Jag tror bara folk gör konstiga grejer och inbillar sig saker i största allmänhet. En normal köksugn kommer inte upp i de temperaturer som krävs för att avdunsta t.ex. mineralolja och organiska belägg smälter antagligen innan oljan avdunstar.

Måste ha en jävligt bra ugn då :) jag har dock resinbelägg och det funkade, kanske inte var oljan som dunstade utan något annat hände med beläggen som funka?

Rattnalle

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Oljan behöver väl inte dunsta, bara sluta vara oljig precis på ytan? Jag är inte kemisk men något verkar hända som gör att det skriker mindre efteråt. Jag kör dock inte ugnen utan lägger beläggen på spisens gjutjärnsplatta och sätter den på högsta tills det börjar ryka, då stänger jag av och låter det svalna. Har provat motsvarande på induktion också och det gick satans fort.

Brorsan testade att köra beläggen i ugnens pyrolysprogram. Det blev bara damm kvar :)

Bromsbelägg
jofahjalm sa:

Nej beläggen smälter inte men det gör däremot limmet som fäster belägget mot metallplattan.

mikipedia_

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Rattnalle sa:
Oljan behöver väl inte dunsta, bara sluta vara oljig precis på ytan? Jag är inte kemisk men något verkar hända som gör att det skriker mindre efteråt. Jag kör dock inte ugnen utan lägger beläggen på spisens gjutjärnsplatta och sätter den på högsta tills det börjar ryka, då stänger jag av och låter det svalna. Har provat motsvarande på induktion också och det gick satans fort.

Brorsan testade att köra beläggen i ugnens pyrolysprogram. Det blev bara damm kvar :)

Coolt med pyrolysprogramet!

Jag kör mina under en leister(varmlufts pryl för tak/golvläggning) på 580gC tills ytan ändrar färg/struktur sen funkar det fint en stund igen.

mawa

Aktiv medlem
Bromsbelägg
De "organiska" bromsmaterial vi arbetar med, tål en kontinuerlig driftstemp. på 250 grader, med max på 500 grader i korta stunder, och limmet härdar vi mellan 160 och 180 grader när vi varmlimmar, så 20 minuter i ugnen på 225 grader känns rätt ok ur den aspekten. Hur mycket det hjälper mot oljekontaminering låter jag dock vara osagt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Bromsbelägg
marxos sa:
Skakar liv i denna? Någon som har en uppfattning om vilket fabrikat av organiska belägg som levererar bäst bromskraft?

Swisstop, men de är dyra, svåra att hitta så kör numera med shimano orginal - nästan lika bra.

BBB gör bra belägg också - har kört något par av dem på någon cykel och de var bra.

Jensen

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Bengt-re sa:
marxos sa:
Skakar liv i denna? Någon som har en uppfattning om vilket fabrikat av organiska belägg som levererar bäst bromskraft?

Swisstop, men de är dyra, svåra att hitta så kör numera med shimano orginal - nästan lika bra.

BBB gör bra belägg också - har kört något par av dem på någon cykel och de var bra.

Swissstop finns ju i många tyska butiker. Körde deras exotherm innan de drog tillbaka dem. Grymma. Kör ju trickstuff o än så länge måste jag säga att de känns grymma

DenLila

Ny medlem
Bromsbelägg
Hej, tänkte bara passa på att tacka för förlaget att "baka" bromsarna. cyklar bara någon mil i veckan men efter vintern så var cykeln skramlig och bromsarna skrek.. Så jag oljade upp cykeln, och tog lite olja på bromsen med så att den skulle bli tyst..
Inte någon bra lösning, bromssträckan närmade sig 7m när jag tog i allt vad jag kunde.
Okunnig som jag var så vart det först till att lufta bromsarna (behövdes iaf). Och därefter tvätta bromsarna med yes ett par gånger, hjälpte lite men inte mycket.
Sedan körde jag bromsarna på induktionshällen (fick sätta en kastrull med vatten brevid för att den inte skulle stänga av sig).
Tog så mycket effekt så att det fortsatte ryka, men inte mer. Efter 5-7minuter slutade det ryka om beläggen. tog även och skruvade av och tvättade bromsskivan med yes.
Efter det tog bromsarna bättre men inte superbra, men har tagit för vana att tvärbromsa lite då och då, och verkar som att det ruggar upp bromsytan för nu tar dom betydligt bättre, och cykeln fungerar bättre än den någonsin gjort.
Men som sagt, tack till alla som skrev. har lärt mig en hel del om cykeln nu som jag inte viste innan, och sparat en bra slant på bromsarna.

(och FYI shinamo bromsbelägg finns för någon hundring på Amazon)

jonte987

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Jag bränner i alla fall av beläggen med gas oavsett vad vetenskapen säger. Efter det är de torra och blir fina med lite smärgelduk.

Borde vara svårt för vetenskapen att säga nåt tvärsäkert utan att veta vad för mög som kommit på dem. Olika mög kanske har olika vetenskapliga egenskaper?

Idag har jag organiskt fram och metal bak på megan . I regnet skrek det lite bak men inget fram. Marinon har metal fram och bak och skrek mer. Sämre skivor och sämre inkörda.

Inte heller smälter belägg eller lim.

20220521_152227.jpg

DenLila

Ny medlem
Bromsbelägg
Jag bränner i alla fall av beläggen med gas oavsett vad vetenskapen säger. Efter det är de torra och blir fina med lite smärgelduk.

Borde vara svårt för vetenskapen att säga nåt tvärsäkert utan att veta vad för mög som kommit på dem. Olika mög kanske har olika vetenskapliga egenskaper?

Idag har jag organiskt fram och metal bak på megan . I regnet skrek det lite bak men inget fram. Marinon har metal fram och bak och skrek mer. Sämre skivor och sämre inkörda.

Inte heller smälter belägg eller lim.

Visa bilaga 557970
Gas? Använder du en ogräsbrännare? Eller någon form av svets?
Man gas är ju faktiskt en smidig lösning, har en gasolspis som jag kan använda mig av. Då slipper jag hålla på i köket hemma :)
Råkar inte var anågon som vet vid vilka temperaturer som bromsarna riskerar ta skada? Är det väldigt högt kan man ju bara slänga in dom i grillen, men misstänker att det blir lite för varmt :)

jonte987

Aktiv medlem
Bromsbelägg
Gas? Använder du en ogräsbrännare? Eller någon form av svets?
Man gas är ju faktiskt en smidig lösning, har en gasolspis som jag kan använda mig av. Då slipper jag hålla på i köket hemma :)
Råkar inte var anågon som vet vid vilka temperaturer som bromsarna riskerar ta skada? Är det väldigt högt kan man ju bara slänga in dom i grillen, men misstänker att det blir lite för varmt :)

Topp